PDA

View Full Version : MXR ZW overdrive vs Maxon OD808



RedBuell
9 januari 2008, 09:55
Ik heb een Marshall dsl 401 combo, ik wil de overdrive van deze versterker wat meer laten scheuren en meer richting metal te laten klinken.
Ik zat te denken richting een MXR Zakk Wylde overdrive http://www.youtube.com/watch?v=Gpqc984Hg7Q&feature=related vanaf 2:45 gebruikt hij hem op de manier hoe ik het pedaal wil gebruiken.

Of een maxon od808. Heb hier geen samples van gevonden wel gelezen dat het een goed pedaal is die het geluid van de amp alleen boost.

Nu denk ik dat het pedaal ook een beetje de overdrive moet kleuren, mag iets donkerder en meer bottom. Ik ga iig deze 2 testen, heeft iemand nog een suggestie wat ik ook even kan/moet testen in deze klasse?

Dick Wolkendeck
9 januari 2008, 10:29
Voor meer bottom geen od808 of een tubescreamer gebruiken, imho. Die filteren juist laag af en geven meer mid.

De mxr klinkt wel OK. Ik teste hem laatst en met de tone-regeling kom je een heel eind.
Ik koos in mijn testsessie voor de AC booster, die geeft dat warme geluid met een bult laag wat jij zoekt, denk ik.

Fuhgawz
9 januari 2008, 12:50
Voor dit soort doeleinden gebruik ik naar volle tevredenheid de Boss OD-3. Die heeft lekker veel volume zodat hij de amp ook goed kan pushen en is qua toonbereik een stuk vlakker dan bv een tubescreamer, iaw hij houdt de bas meer intact. Probeer het eens!
Verder hoor je altijd goede dingen over de Digitech Bad Monkey als tubescreamer-achtige. Aangezien deze een aparte bas- en trebleregeling heeft kun je hem zo donker afstellen als je zelf wilt en daarbij issie nog spotgoedkoop ook.

Lexvandoef
9 januari 2008, 13:48
Verder hoor je altijd goede dingen over de Digitech Bad Monkey als tubescreamer-achtige. Aangezien deze een aparte bas- en trebleregeling heeft kun je hem zo donker afstellen als je zelf wilt en daarbij issie nog spotgoedkoop ook.

+1, ik gebruik hem zelf ook als wat 'donkere' booster die niet dof is om mijn felle/strakke od kanaal een goeie oppepper te geven als ik wat meer gain nodig heb.

pol
9 januari 2008, 14:50
Ik heb de ZW-44 langs de bad monkey gehad en vond de bad monkey beter klinken als od op een jcm800 2203, die zack wylde od klonk wat scherp en ruiste nogal, denk dat je dit geluid evengoed uit een sd-1 kunt halen, die heeft wel ietsje minder laag, maar da's wel te modden.

die maxon heb ik nog niet gehoord, maar de bad monkey komt qua geluid heel dicht in de buurt van een gewone Ibanez TS9, prima ding voor de prijs, gebruik hem zelf nu voor mijn line6 toneport.

OD3 is niet zo geschikt als boost voor metal,
klinkt wel dikker als die andere tubescreamerdingen, maar dat maakt het ook wat modderig voor ritmestukken.

Rude Perception
9 januari 2008, 15:29
de ZW-44 kleurt je versterker NIET. Hij zal dus ook geen bottom toevoegen. Als je de tone-knop dicht zet wordt het rommelig. Ik zou het dus niet gebruiken om het meer metal te laten klinken. Ik gebruik hem zelf ook over een DSL401, maar dan om een derde kanaal te krijgen wat juist minder metal is dat OD2, en qua volume beter te regelen is. (gain od 1 staat op 2, daaroverheen gooi ik dan voor meer overdrive dat zakk wylde ding. Erg lekkere ruige overdrive.)

RedBuell
9 januari 2008, 15:45
Ik heb nog een Boss OS2 liggen zo'n distortion overdrive pedaal. Ik heb hem weleens als booster gebruikt hij liet het geluid wat harder klinken maar niet meer scheuren, ik zal eens wat meer tweaken en mischien kom ik erachter dat ik het juiste pedaal al heb..... ;)

Toch klinkt het pedaal best lekker op dat youtube filmpje, ik zal weleens gaan proberen, alleen jammer dat ze niet overal een dsl 401 hebben. IK zal Feedback maar eens proberen.

pol
9 januari 2008, 15:47
nee, maar een zw-44 haalt wel bottom weg.

om laag bij te hebben kan je beter een eq in de loop steken, meer bottom voor de distortion maakt het geluid alleen maar modderig.

het blijft een klein combotje he, echt laag krijg je daar toch niet uit, dan moet je naar een goeie box + top gaan.

RedBuell
9 januari 2008, 16:04
nee, maar een zw-44 haalt wel bottom weg.

om laag bij te hebben kan je beter een eq in de loop steken, meer bottom voor de distortion maakt het geluid alleen maar modderig.

het blijft een klein combotje he, echt laag krijg je daar toch niet uit, dan moet je naar een goeie box + top gaan.


Zou een EQ goed klinken in een paralelle FX loop? Die dsl 401 mixt altijd iets van 50% van het droge geluid erbij ook als de mix knop voluit staat. Mijn DD6 delay klinkt weer wel goed terwijl mijn chorus Ce-2 niet hoorbaar was. Hoe zit het met zo'n EQ ? En nu ik toch daar een vraag over stel hoe zou een noisegate werken in een dergelijke loop?

pol
9 januari 2008, 16:19
niet goed, moet in een seriele, wel spijtig dat die niet schakelbaar is.

RedBuell
9 januari 2008, 16:29
Geld dat voor de EQ, noisegate of allebei ;)

Lexvandoef
9 januari 2008, 17:23
niet goed, moet in een seriele, wel spijtig dat die niet schakelbaar is.

Kan je niet je paralelle mix op 100% wet zetten? Dan is het in feite een seriele toch?

RedBuell
9 januari 2008, 17:44
Kan je niet je paralelle mix op 100% wet zetten? Dan is het in feite een seriele toch?


Volgens mij mixt een dsl401 altijd een deel van het originele signaal in de mix.

Rude Perception
9 januari 2008, 18:13
niet goed, moet in een seriele, wel spijtig dat die niet schakelbaar is.

Ik doe het. Werkt prima hoor. Ik gebruik hem alleen wel voor solowerk.

pol
10 januari 2008, 15:29
ja, de eq zal nog wel iets doen, noisegate gaat tuurlijk niet helpen in een paralle loop.

oh ja, en in plaats van die maxon od808 kan je evengoed de goedkope ts-7 nemen, is nauwelijks verschillend qua geluid (ts7 gebruikt zelfs de juiste chip) bij de ts9 reissue was dit een andere.

niet dat die chip speciaal is, het is nog altijd een goedkoop ding van een paar cent.

al die gemodde versies zijn natuurlijk ook interessant, maar als die pedalen beloven dat ze minder die midhump hebben en meer laag behouden dan een ts9 heb je ook niet meer het effect dat ze de boel strakker maken, en da's wat velen net willen.

RedBuell
22 januari 2008, 13:46
Ik heb mijn os2 Boss pedaaltje geprobeerd maar die doet in combinatie met het scheur kanaal van de amp ook niet wat ik wil. Hij maakt het geluid wel wat meer open zegmaar, kan ik hetzelfde verwachten van een Bad Monkey? Het prijsje is wel heel erg acceptabel.

Ik heb zaterdag een klein optredentje met een gelegenheids bandje, ik speel wat rock klasiekers (free,ac/dc, zztop).

Ik gebruik mijn dsl 401 (of er een mircofoon voor gaat voor de PA weet ik niet)
maar de ander gebruikt een Marshall (jtm gelof ik)head met een dikke 2x12 kast eronder. Ik zal dus die dslcombo flink op z'n donder moeten geven, gelukkig is het wel een amp voor de muziekstijl. Zoe ik er goed aan doen om die Bad Monkey te gebruiken voor solo's of wat meer oomph op bepaalde stukken. Ik zat eraan te denken om de od 1 te gebruiken bij de rythems de od2 van de amp vor solo's maar soms heb ik iets meer nodig want dan gebruik ik de od 2 voor de rythems en dan heb ik nog iets nodig om een stapje verder te gaan.

Aangezien het eenmalig is wil ik ook weer niet te veel kosten maken want ik heb al wat kosten gemaakt (pedalbordje gemaakt, delay gekocht die ik eigenlijk wat later wilde kopen en moest ook langere snoeren hebben, 4 stuks). Die Bad Monkey testen in de winkel lijkt me toch best moeilijk omdat je dan alleen speelt en ik totaal geen idee heb hoe het zal klinken op hoog volume met de rest van de band.

Dus of die Bad Monkey of gewoon maar ff niet te vreden zijn met die os2 van Boss en hem toch maar gebruiken omdat een Bad Monkey niet veel anders zou klinken. Mischien heeft iemand nog een andere suggestie?

pol
22 januari 2008, 13:54
wel, ik heb ze niet langs mekaar getest, maar de Bad Monkey is in ieder geval veel beter af te regelen dan die OS2, die klinkt toch snel scherp en haalt een stuk van je bassen weg.

Ik denk niet dat je met de bad monkey veel mis kan doen, die laat je geluid behoorlijk goed heel, qua tubescreamer-achtigen vindt ik het een prima ding, en ik heb ook een SD1, TS9 & Zack Wylde OD gehad en die Bad Monkey is zeker niet slechter, gewoon een variatie op hetzelfde.

Ibanez666
22 januari 2008, 13:58
Heb hier geen samples van gevonden


http://www.noiseon.com/effectinfo.aspx?pid=229 is wel de originele volgens mij

Lexvandoef
22 januari 2008, 14:00
Die BM voor boost vind ik heel erg fijn, tis een soort van tubescreamer met hoog en laag regeling, anders dan de OS-2, die ik zelf daarvoor heb gehad.

RedBuell
22 januari 2008, 14:46
Ik denk dat ik maar eens voor zo'n ding naar de winkel ga, ik kan er geen buil aan vallen denk ik.

In Amsterdam zie ik dat die dingen od bij Dijkman muziek te koop zijn aleen zijn ze daar zilver, ik dacht dat ze altijd groen zijn???? Klopt dit wel

http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/badMonkey_digi.jpg

pol
22 januari 2008, 14:47
da's een zwart-wit foto

Ibanez666
22 januari 2008, 15:03
da's een zwart-wit foto

en nu mijn sig! :-)

RedBuell
22 januari 2008, 15:14
Krijg nou tering zeg, nu je het zegt :) een zwart wit foto...... dat goedkope lcd schermpje hier ;)

Ibanez666
22 januari 2008, 15:15
Krijg nou tering zeg, nu je het zegt :) een zwart wit foto...... dat goedkope lcd schermpje hier ;)

hehehe...ach ik kreeg net een PM van iemand die niet snapte wat er grappig was, dus je bent niet de enige ;-)

Jimwoud
23 januari 2008, 16:32
Jongens,

even een kleine kaping. Ik zoek zelf ook nog een goede boost, gebruik nu mn Jeckyll & hyde, de TS9 clone kant, maar die heeft met drive op nul eigenlijk te veel gain nog(heb best hoge output HB's). Heeft die BM minder gain met drive op nul. Door die lichte drive in m'n boost wordt het een beetje fuzzy.

Voor de rest vind ik de voicing van de J&H echt prima, heb toch genoeg bas in mn amp. Vandaar dat ik liever geen clean booster wil. Maar een boost die je geluid ook transparanter maakt ik ook goed.

WillemdaGuide
23 januari 2008, 16:36
Klassieker maar nog altijd onverslaanbaar op mijn 2203... Boss OD-1!

dr.distortion
23 januari 2008, 16:49
Jongens,

even een kleine kaping. Ik zoek zelf ook nog een goede boost, gebruik nu mn Jeckyll & hyde, de TS9 clone kant, maar die heeft met drive op nul eigenlijk te veel gain nog(heb best hoge output HB's). Heeft die BM minder gain met drive op nul. Door die lichte drive in m'n boost wordt het een beetje fuzzy.

Voor de rest vind ik de voicing van de J&H echt prima, heb toch genoeg bas in mn amp. Vandaar dat ik liever geen clean booster wil. Maar een boost die je geluid ook transparanter maakt ik ook goed.

Geen idee of die "clean" boost, ik heb een bad monkey sinds een paar dagen. Morgen bij bandrep eens goed uitproberen wat de mogelijkheden zijn, laat ik het je dan wel weten. Speel jij niet over een Sovtek mig?

Jimwoud
23 januari 2008, 16:56
Geen idee of die "clean" boost, ik heb een bad monkey sinds een paar dagen. Morgen bij bandrep eens goed uitproberen wat de mogelijkheden zijn, laat ik het je dan wel weten. Speel jij niet over een Sovtek mig?
Hey, als je het zou willen checken graag. Ja klopt ik speel op een Sovtek Mig, nog steeds een super bak, maar alleen voor scheur, clean is wel wat minder. Maar ik denk dat mn eindbuizen wel eens vervangen mogen worden.

Lexvandoef
23 januari 2008, 18:19
Geen idee of die "clean" boost, ik heb een bad monkey sinds een paar dagen. Morgen bij bandrep eens goed uitproberen wat de mogelijkheden zijn, laat ik het je dan wel weten. Speel jij niet over een Sovtek mig?

Die boost ook prima 'clean' level hoog en drive op 0, dan heb ik ook nog mijn treble en bass tussen 7,5 en 9 staan. Hij is nogal middig van zichzelf

Jimwoud
23 januari 2008, 18:47
Die boost ook prima 'clean' level hoog en drive op 0, dan heb ik ook nog mijn treble en bass tussen 7,5 en 9 staan. Hij is nogal middig van zichzelf
Wat voor output hebben je elementen? Die van mij is best hoog namelijk, heb je hem wat dat betreft wel eens naast een TS9 gehad?

dr.distortion
25 januari 2008, 13:56
Nou guys, ik heb hem gisteravond getest. (de Bad Monkey)

Ingestoken voor de preamp van mijn peavey valveking. Nu heb ik van deze amp de voorbuizen vervangen, wat een duidelijke verbetering is geweest in het geluid voor mij. De gainsetting op de VK heb ik redelijk normaal gehouden, standje 4. Daar de Bad Monkey bij aangetrapt, met gain op ca. 4 en bass op 4/5 en treble op 6. Geluidsvolume van de BM heb ik zo afgestemd dat er geen geluidsverschil zou optreden, voor boost gebruik ik de boostfunctie van de valveking zelf. Effekt is een lekkere strakke scheur, metal is geen probleem op heftige volumes. Het kan natuurlijk wel of niet je ding zijn, maar dat moet je meer zoeken in de amp dan in zo'n pedaaltje natuurlijk. Oh ja, vergeet het bijna, de gitaar die ik gebruik is een Les Paul met superdistortion in de brug (deze gebruik ik 99 % van de tijd)

Lexvandoef
25 januari 2008, 14:09
Wat voor output hebben je elementen? Die van mij is best hoog namelijk, heb je hem wat dat betreft wel eens naast een TS9 gehad?

Ik speel met Gibson classic '57's in mijn ObG les paul, redelijk gematigde output dus. Gebruik ook een tele en een strat met single coils, eigenlijk geen high output elementen dus.

Ik heb hem idd naast een ts9 gehad, die heeft wat minder gain dan de BM, en kan wat strakker klinken, maar dat ligt ook weer aan de instellingen van de BM. Ik vond de BM als standalone overdrive sowieso lekkerder, omdatie wat voller en steviger klinkt. Als boost hoorde ik niet heel veel verschil.

Jimwoud
25 januari 2008, 14:12
Ik speel met Gibson classic '57's in mijn ObG les paul, redelijk gematigde output dus. Gebruik ook een tele en een strat met single coils, eigenlijk geen high output elementen dus.

Ik heb hem idd naast een ts9 gehad, die heeft wat minder gain dan de BM, en kan wat strakker klinken, maar dat ligt ook weer aan de instellingen van de BM. Ik vond de BM als standalone overdrive sowieso lekkerder, omdatie wat voller en steviger klinkt. Als boost hoorde ik niet heel veel verschil.
Tenx Lex, BM is dan niks voor mij. Zal m'n J&H dezer dagen nog even naast een echte TS9 hangen om mn geheugen weer even op te frissen.