PDA

View Full Version : Wie kan er mij voorruit helpen, GCX en midi...



Samzy
9 januari 2008, 03:10
Ik ben vanzins om van het tapdansen over te gaan naar een midi-controlled system. Maar ik had er wat vragen over.
Ik had van Voodoolab de GCX en de GCP in gedachten. Ik heb al gemaild naar Voodoolab, maar ik hoor maar niets...best vervelend.

Mijn eerste vraag, stel :

Loop 1 : distortion
Loop 2 : chorus
Loop 3 : delay (presets midi-controlled....merk Damage Control / Timeline)
Loop 4 : EQ (ik gebruik het om het signaal wat te boosten)
Loop 5 : Channel switch AMP (clean/crunch)

Stel ik programmeer de delay :
Preset 1 : short delay
Preset 2 : long delay
Preset 3 : short delay met wat modulatie erop (kzeg maar wat)

Kan ik dan het systeem zodanig programmeren, dat ik met 1 druk op de footcontroller... Distortion-delay(preset 2)-EQ kan opzetten

Algemeen, kan ik zoveel loops gelijktijdig switchen dan de audioswitch van voodoolab heeft ...en dan nog eens tegelijk eender welke preset van een midi-apparaat (in dit geval de delay) activeren?


Nu heb ik nog een vraag:
Ik heb een Bogner Shiva amp. De footswitch van de Bogner beschikt over een channelswitch + reverb (on/off) + boost (on/off).
De footswitch vd Bogner heeft 1 kabel met 2 jack's aan het uiteinde (1 voor footswitch connectie en 1 voor voor boost...achteraan te connecteren aan de amp)
Ik heb gelezen in de manual van de GCX dat ik met met heel het midi-systeem mijn channel kan switchen...maar hoe zet ik dan mijn reverb dan op en af/ of hoe verander ik dan kanaal via de GCX...want de ingang van de Bogner is een algemene ingang voor de footswitch (channels/reverb)...boost heeft apparte ingang. Moet ik dan iets laten aanpassen aan de amp? Zodat ik een aparte ingang heb voor channelswitch/reverb.

Dan dan als laatste. Ik merk op het forum dat er wel wat mensen zijn met ervaring op dat vlak. Voor mij is het midi-verhaal compleet nieuw.
Hoe kan ik best alles aansluiten. Concreet, ik wil dit allemaal kunnen combineren, aan en uit schakelen en kiezen :
Distortion pedal
Channel switch amp
Delay aan/uit schakelen, indien aan (eender welke preset kunnen bedienen via midi)
EQ aan/uit
Chorus aan/uit

Hoe sluit ik mijn midi-controlled delay het best aan?

Ik ben u eeuwig dankbaar!

Raffel
9 januari 2008, 09:38
dag Sam,

Ik zag je mailtje. Heb hier even antwoord op gegeven via je e-mail.

Mocht iemand anders nog behoefte hebben aan het antwoord hierop, dan kan ik het hier wel even posten.

Gr,

Ralf

boss
9 januari 2008, 22:04
dag Sam,

Ik zag je mailtje. Heb hier even antwoord op gegeven via je e-mail.

Mocht iemand anders nog behoefte hebben aan het antwoord hierop, dan kan ik het hier wel even posten.

Gr,

RalfPosten a.u.b.!!
Was het niet voor mij, dan is er vast nog iemand anders die er wat aan heeft!

Raffel
10 januari 2008, 16:48
Bij deze de volledige e-mail:


Dag Sam,

Mijn ervaring is dat je met dit soort vragen eigenlijk nergens terecht kan behalve bij mensen die er veel geld voor vragen om je rack/rig in te richten, of gitaristen die er toevallig verstand van hebben. Met ervaring wordt men wijzer en die ervaring krijg je eigenlijk alleen maar als je de basis begrepen hebt. Dat is ook de reden dat ik op gitaarnet die Midi FAQ opgesteld heb. Helaas zijn de plaatjes weer eens uit de FAQ verdwenen. :(

Inderdaad, men weet het zelf ook niet altijd. Bij kleine fabrikanten zou je misschien nog een ontwerper te pakken kunnen krijgen. Ik ben een beetje roestig qua midi, maar ik ga proberen je te helpen.

Qua apparatuur denk ik dat je zeker goed zit. Ik ken eigenlijk niemand die slechte ervaringen met de GCP op GCX heeft.

Het mooie van midi is eigenlijk dat je het zo gek niet kunt bedenken of je kunt het onder 1 knop programmeren. Het tapdansen is dan dus ook voorbij.

Je kunt onder 1 preset op je midi-footcontroller in principe 128 verschillende kanalen tegelijk aansturen. Je kunt dus makkelijk alle loops aansturen op de GCX en daarnaast nog 120 andere apparaten. Er vanuit gaande dat de GCX ook 'luistert' naar 128 verschillende midi-kanalen. Maar dat is bij 90% van de apparaten wel het geval. Voor 1 midi apparaat zoals de delay, heb je eigenlijk maar 1 midi-kanaal nodig, je kunt dan met het zenden van een 'waarde'/'midi-value' de preset veranderen. Bij de GCX werkt dit ook zo. Loop 1 luistert bijv. naar midi-ch. 1, bij het verzenden van waarde '1' schakelt hij in die preset op je midi-footcontroller de loop, en dus het effect, aan. Bij '0' laat hij/of schakelt hij hem uit, afhankelijk van of hij daarvoor aanstond.

Waar je even op moet letten, is of je midi apparatuur Control Changes of Program changes gebruikt. Tel even op welk apparaat wat gebruik en hoeveel je dus in totaal nodig hebt zou je het allemaal tegelijk willen switchen. Als de GCP dan niet genoeg CC's of PC's tegelijk kan versturen, heb je misschien niet de goede midi-controller te pakken.

Wat betreft de Shiva, ik ken de layout niet helemaal, maar volgens mij wordt een aantal van de switch-jacks aangestuurd door mono-jack-kabels en een aantal door stereo-jack-kabels. Zoals ik het in de handleiding lees, 1 stereo jack voor channel/boost en 1 mono-jack voor reverb. Je hebt dus 2 opties, maar ik denk dat er maar 1 'kan' als je de GCP hebt. 1 Y-kabel aansluiten met dus aan 1 kant 2 mono jacks (aansluiten op de switches op de GCP) en aan de andere kant een stereo jack voor in de shiva, en daarnaast dan een mono-->mono jack voor in de reverb.

Andere optie zou zijn het gebruik van een stereo-->stereo jack kabel, maar dan zou je een amp switcher moeten hebben zoals die van Engl. (Z-11) de GCP heeft geen stereo amp switch jack ingangen volgens mij. Dus ik denk dat je alleen optie 1 hebt. Je zou in ieder geval niets hoeven aanpassen in je top.

Raffel
10 januari 2008, 16:50
ik zie nu wel dat ik e.e.a. wat zorgvuldiger had moeten formuleren. Zoals o.a. het aantal kanalen dat 'tegelijk' aan te sturen valt. Dat is natuurlijk niet 128. Hangt af van hoeveel PC's en CC's de midi-controller heeft.

BeeJee
10 januari 2008, 17:07
Midi heeft 16 kanalen. Je kunt dus max. 16 apparaten onafhankelijk van elkaar aansturen. Maar vaak is het ook handig in basis-systemen om gewoon alles op 1 midi-kanaal aan te sturen.

Raffel
10 januari 2008, 18:03
verrek, je hebt gelijk. Wist wel dat ik roestig was, maar zo roestig! ;)

Ik zou de voorkeur trouwens niet geven aan alles op 1 kanaal. Zeer zeker niet. Als ik dan een andere preset in een bepaalde fx-unit in een patch op mijn midi-footcontroller zou willen, zou ik al mijn presets in zijn geheel om moeten gooien. Of, toch gewoon het midi kanaal aanpassen. Kun je beter gewoon per apparaat een midi-kanaal reserveren. Misschien een enkele, waarbij het aantal presets toch beperkt is, wel op hetzelfde kanaal, mocht er een tekort zijn.

boss
10 januari 2008, 19:45
Bedankt voor het posten Raffel, nu kijken of Samzy nog reageerd :)

Terug naar de openingspost:
Als ik kijk naar mijn GCP-GCX combi lijkt het dat je mij niets vreems wil doen qua schakelen.
Een voorbeeld van hoe het bij mij gaat.
Mijn GCP staat in de 4 presets modus, waarbij de bovenste 8 knoppen dus als instant access beschikbaar zijn (CC's).

GCP preset 1:
Koch op clean channel
G-Major op preset 1 met reverb aan
Loop 4 van de GCX aan (chorus)

GCP preset 4:
Lead channel op de Koch
G-Major op preset 4 met reverb en delay aan
CS3 aan en Monkey aan (Loops van GCX)

etc.....

De IA knoppen van de GCP kunnen vervolgens nog 3 GCX loops schakelen (pedaaltjes), het Tap-tempo van de delay bepalen (G-Major), de tuner mute schakelen (G-Major) en ook nog aparte FX-blokken schakelen op de G-Major (welke is afhankelijk van de preset, maar meestal: Delay, Mod, Chorus).

Op mijn G-Major doe ik eigenlijk wat jij met de TimeLine wil doen, presets oproepen. Want in mijn G-Major staat de delay per preset anders ingesteld.

Volgens de manual van de TimeLine reageert die op Program Change (PC's) om de presets te wisselen. En communiceert op channel 1.
Moet lukken dus lijkt me!

De Shiva ken ik niet, maar ook dat lijkt mij geen probleem.