PDA

View Full Version : Engl pro vs Engl standaard



ben vanhoof
8 januari 2008, 21:55
Ik ben vorige week naar Jukebox in Boekel geweest om er cabinets te testen, en het Engl v30 cabinet kwam er voor mij het beste uit.
Men heeft mij eerst 2 cabinets gegeven waarvan 1 met greenbacks, 1 met v30's en 1 met de h30 reissue speakers om uit te vissen welke speaker ik het beste vond klinken. De v30 won. Toen heeft men verschillende v30 cabs laten komen en de engl vond ik de beste.

Nu ben ik zo dom geweest om het Engl standaard cabinet niet te testen. Zit er veel verschil in sound tussen het standaard en het v30 cabinet? Ik heb het geld, daar niet van, maar als de verschillen minder zijn dan bv. tussen een mesa v30 en een engl v30 dan vind ik het prijsverschil toch wel de moeite (500 2dehands tegenover 950-1000 nieuw).

Wat me aansprak in het engl cabinet was de strakheid, en de definitie van de noten. Elke noot klonk gewoon helder, het cabinet articuleerde veel beter dan de andere. En ja, ik kan nog eens gaan testen, maar dan ben ik een paar uur kwijt en enkele liters benzine (160 km rijden). En tijd is precious voor een lerend student.

EpiCenturiesAWAy
8 januari 2008, 22:27
Ik heb dat V60 cabinet nog gehad..
Die speakers laten je geluid echt niet goed doorkomen..
Geluid is veel stiller en VEEL bassiger dan anders..

Heb die V60 cabinet snel weggedaan en heb nu een laboga V30 cabinet!

100% beter!

ben vanhoof
8 januari 2008, 22:32
Ok duidelijk voor het v30 cabinet gaan dan.
Mss nog iemand met andere meningen?

cas121
9 januari 2008, 00:16
Ja, ik heb zo'n engl standard straight gehad. Heb hem eerst gebruikt met een powertone, en later met een dsl-50. Ik vond hem erg lekker met die tops, echt een superstrakke sound, met een goede weergave van het laag (vooral die koch kon wel wat extra gebruiken).

In tegenstelling tot degene hierboven vond ik hem juist goed projecteren met een prima volume.

Ik heb hem weggedaan (400e in nieuwstaat) omdat mn jmp2203 en 2204 er niet lekker mee gingen.

Arvoitus
9 januari 2008, 09:01
Ik meende dat Tho een V60 cabinet had.

Wat voor een head heb je er eigenlijk bij?

EpiCenturiesAWAy
9 januari 2008, 09:22
Ja, ik heb zo'n engl standard straight gehad. Heb hem eerst gebruikt met een powertone, en later met een dsl-50. Ik vond hem erg lekker met die tops, echt een superstrakke sound, met een goede weergave van het laag (vooral die koch kon wel wat extra gebruiken).

In tegenstelling tot degene hierboven vond ik hem juist goed projecteren met een prima volume.

Ik heb hem weggedaan (400e in nieuwstaat) omdat mn jmp2203 en 2204 er niet lekker mee gingen.


Ik heb een soldano HR 50, die heeft vanzichzelf niet veel bass.
Mijn ervaringen waren nu wel met een gitaar gestemd in drop B, maar echt overkill aan bass!

MAar heb die ook met andere gitaren, tops getest een het volume is overall wel VEEL stiller als andere cabs..

jw009
9 januari 2008, 09:59
(vooral die koch kon wel wat extra gebruiken).

Powertone met te weinig laag>??? :confused: Was dit een powertone I dan ofzo? Want mijn powertone II heeft echt bakken en bakken laag.

Raffel
9 januari 2008, 10:19
ik vond destijds met de powerball, waarmee ik al meer dan genoeg definitie had, de v30 iets meer sophisticated klinken. De v60 vond ik iets te 'schel' naar mijn smaak. Niet dat hij schel klinkt, maar scheller dan de V30's. Volgens mij is het hout ook van een andere kwaliteit toch?

Anyway, ik zweer sowieso bij V30's of Eminence.

ben vanhoof
9 januari 2008, 11:06
Ok het wordt dus de Engl pro.
Juist prijsaanvraag gedaan bij jukebox, en ik geraak tot 1015 voor het cabinet met een beschermhoes erbij van 85, maar het cabinet heeft wel een deuk aan de onderkant. Muzikprodiktiv zit aan 945.

cas121
9 januari 2008, 11:32
Powertone met te weinig laag>??? :confused: Was dit een powertone I dan ofzo? Want mijn powertone II heeft echt bakken en bakken laag.

Ja was een powertone I. @ Raffel,Engl kasten zijn sowieso superdegelijk gebouwd, en daardoor ook meteen loodzwaar..

Raffel
9 januari 2008, 12:29
precies de reden waarom ik hem heb weggedaan. Hij was voor mij alleen gewoon niet de trap op/af te krijgen. Nu een 2x12 combo en een 2x12 cab, wegen allebei ook stiekem nog resp. 35 en 25 kg, maar die kun je in je eentje in ieder geval wel huffen!

Als we toch allemaal roadies hadden! :D Zag je misschien alleen maar oversized Mesa kasten 4x12! :D

pol
9 januari 2008, 15:04
orange is pas onhandig, die hebben niet eens wielen en van die rare handvaten.

Marshall heeft zelfs een reeks oversized cabs zonder wielen en zonder handvaten, voor de mensen van een uitdaging houden :)

Deze dus : http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/marshall-1982-bjh-jimi-hendrix-reissue-limited-edition-straight-4x12-cabinet-p-23360.html?osCsid=64e3409e38653989c94acb35be2d749a

Tho
9 januari 2008, 15:09
Ik heb inderdaad een ENGL v60 cab, en ik ben er dik tevreden over, maar zoals al gezegd in dit topic: te veel bass. v30 is gewoon beter vind ik dan. Sterker nog, toen ik met mijn v60 + powerball live speelde naast een v30 + Powerball, werd ik gewoon weg geblazen. Ik zat gewoon amper in de loop.

Ik zou dus voor de v30 gaan :), die komt er bij mij ook, als ik het geld heb

Speeddemon
9 januari 2008, 19:21
Ok het wordt dus de Engl pro.
Juist prijsaanvraag gedaan bij jukebox, en ik geraak tot 1015 voor het cabinet met een beschermhoes erbij van 85, maar het cabinet heeft wel een deuk aan de onderkant. Muzikprodiktiv zit aan 945.

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0002211-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

945 ook bij Musicstore, maar gratis verzenden!
en voor 20 euro heb je een Rockbag cover (die eigenlijk bedoeld is voor een Framus 4x12 Dragon slanted cab, maar ook precies (maar dan ook PRECIES!) past op een 4x12 van Engl. Trust me, I know. I've been there.)

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0010825-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Prima hoesje, en liever met een hoes van 20 euro over de bodem van busjes schuren (cab op z'n achterkant), dan één of andere sjieke friemel-hoes van 85 euro... :chicken:

ben vanhoof
9 januari 2008, 19:36
Ik heb 'm bij jukebox gehaalt, 1015 met een stevige hoes twv €85. Er is aan de onderkant een klein deukje, daarmee dat de prijs zo gezakt is. Maar het deukje valt bijna niet op dus geen probleem.
Testen zal voor morgen zijn, mn vriendin is hier en die heeft aandacht nodig :p

Speeddemon
9 januari 2008, 19:39
"De prijs zo gezakt"?!
15 euro korting (t.o.v. de Duitse prijs) vanwege een klein deukje? Poeh-hee. :sneaky:

Niet om Jukebox af te zeiken ofzo, want ik vind dat ze een goeie service en tof spul hebben, maar ik kan slecht tegen verkopers die je een relatief hoge prijs weten te verkopen, alsof ze jou matsen. :stop:

ben vanhoof
9 januari 2008, 23:53
Standaardprijs was 1050. 2 weken geleden gingen ze tot 960, nu tot 945. En ik heb er vorige week uitgebreid cabinets mogen testen, dat vind ik toch ook iets waard. En dat deukje, heb er eens naar gekeken en het stelt echt niets voor. De tolex is niet beschadigd, dus je moet er al echt goed naar zien voor je iets merkt.

casper innosence
10 januari 2008, 00:11
orange is pas onhandig, die hebben niet eens wielen en van die rare handvaten.


Deze dus : http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/marshall-1982-bjh-jimi-hendrix-reissue-limited-edition-straight-4x12-cabinet-p-23360.html?osCsid=64e3409e38653989c94acb35be2d749a

Toevallig heb ik zo'n Orange kast, klinkt suuuper, inderdaad geen wielen is zwaar, maar prima te doen, zelfs mn bandmaatjes hebben t sjouwen over voor de sound. Maar die handvaten, ik heb er niks vreemds aan gemerkt? gewoon dezelfde als in een engl of n mesa.

Overigens, ik heb die V30 Engl ook getest gehad, maar ik vond em ietsjes te midscooped, wel superrr strak. De Orange was, gebalanceerder, naar mijn smaak vetter. En nog iets goedkoper ook. IK heb toen (2mnd) geleden de 4x12 bij de Jukebox meegenomen. Hebben ze nog geen nieuwe binnen? Anders had je die ook nog even neer moeten zetten.

ben vanhoof
10 januari 2008, 00:15
Gvd, nu heb ik juist met mn laatste spaarcenten een Engl cabinet gekocht en begin jij over een orange :p Mijn Engl is de beste, en zal de beste voor mij zijn de komende jaren (hopelijk toch).

Die orange hadden ze daar niet meer staan, anders had ik'm wel getest...

casper innosence
10 januari 2008, 00:32
Gvd, nu heb ik juist met mn laatste spaarcenten een Engl cabinet gekocht en begin jij over een orange :p Mijn Engl is de beste, en zal de beste voor mij zijn de komende jaren (hopelijk toch).

Die orange hadden ze daar niet meer staan, anders had ik'm wel getest...

Wees gerust, Orange, Bogner en ENGL zaten echt dicht bij elkaar. IK vond orange net ietsjes vetter, daarbij die looks....(moet je wel van houden) dat gaf toch wel de doorslag.

pol
10 januari 2008, 09:08
Toevallig heb ik zo'n Orange kast, klinkt suuuper, inderdaad geen wielen is zwaar, maar prima te doen, zelfs mn bandmaatjes hebben t sjouwen over voor de sound. Maar die handvaten, ik heb er niks vreemds aan gemerkt? gewoon dezelfde als in een engl of n mesa.

Overigens, ik heb die V30 Engl ook getest gehad, maar ik vond em ietsjes te midscooped, wel superrr strak. De Orange was, gebalanceerder, naar mijn smaak vetter. En nog iets goedkoper ook. IK heb toen (2mnd) geleden de 4x12 bij de Jukebox meegenomen. Hebben ze nog geen nieuwe binnen? Anders had je die ook nog even neer moeten zetten.


dan is dat nu veranderd, ik heb eens een ouwe 70's orange cab met greenbacks meegehad om te testen en die had handvaten waren gewoon gleuven (wel dicht langs binnen met hout)