PDA

View Full Version : Gehoortraining



Voidhead
8 januari 2008, 20:33
Wie van jullie doet eraan? En hoe?

Ik zelf iedere dag een half uur ongeveer.
Intervallen, akkoorden(progressies), melodisch dictee,van blad zingen, etc... Nu ongeveer een jaar en het heeft me nu al ontzettend veel geholpen op alle gebieden van musiceren.

Ik vind een goed gehoor minstens zo belangrijk als techniek op je instrument. Als je namelijk kunt identificeren wat je innerlijk hoort, is dat te gek voor improvistaties! Volgens mij is dat het hoogste niveau wat je kunt bereiken als muzikant, precies kunnen spelen wat je innerlijk hoort, altijd.

Ook helpt een goed gehoor bij het naspelen van nummers, componeren, etc...

Ik ben er pas echt achter gekomen hoe belangrijk een goed gehoor is sinds dat ik studeer aan het conservatorium, omdat het daar verplichte kost is bij solfège. En ik ben het harstikke leuk gaan vinden, bijvoorbeeld naar de radio luisteren en de trappen identificeren bij liedjes.

Volgens mij wordt dit onderwerp (zeker onder gitaristen) zwaar onderschat in waarde, dus ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Guitarmania
8 januari 2008, 20:41
Je / het Conservatorium hebt / heeft volledig gelijk. Ik oefen het regelmatig.

De beauty of it is dat je leert spelen in grotere intervallen. Dat je niet zoals de grote hoofdmoot aan gitaristen vast blijft zitten in gebaande (penta) banen.

Summertime!

Solfege-kennis maakt het verschil tussen een hobby-gitarist en een serieuze en interessante musicus.

chubbyfan
8 januari 2008, 21:38
Ik ben er net ongeveer 5 weken mee bezig(Earmaster pro),en ik heb nu al minder moeite om nummers uit te zoeken ,Omdat je nu op een andere manier naar muziek begint te luisteren,En oefenen kan ik eigelijk overal waar de radio aanstaat, Alleen al door er bij na te denken wat voor intervallen je in een bepaald nummer hoort :)

appyhaan
8 januari 2008, 22:00
Helemaal correct Voidhead, een zo hoog mogelijk ontwikkelt muzikaal voorstellingsvermogen is inderdaad waar je naar moet streven als muzikant. En wordt erg vaak onderschat, en idd voornamelijk door gitaristen...
'k Zit zelf ook op het conservatorium en ben op zich niet echt een ster in gehoortraining (solfège), maar ik zie wel in dat het een zeer belangrijk onderdeel is van je muzikale ontwikkeling of je het leuk vindt of niet.
Maar bij het trainen van je gehoor d.m.v. programma's als Earmaster merk ik wel dat veel "amateurs (waar ik zelf ook onderdeel van heb uitgemaakt)" volledig de bal mis schieten... En dan bedoel ik op welke manier je de bepaalde onderdelen moet benaderen als je dat aspect van je gehoor wil trainen. Met name bij het melodisch dictee en het van blad zingen gebruiken velen de verkeerde methode om zoiets aan te pakken. Niet dat ik hier uit ga leggen wat de goeie manier is, maar ik wil hiermee zeggen dat het gebruik van een programma als Earmaster niet altijd bevorderend is voor je gehoor, fouten sluipen er zo in en verkeerde methodes (met name het in intervallen denken bij melodische dictees en het van blad zingen). En neem van mij aan dat je gehoor opnieuw trainen/programmeren veel meer tijd kost dan een verkeerde plectrum techniek o.i.d. te veranderen.

Mijn advies: Vraag jezelf wel af of je een bepaalde gehoortraining oefening op de goeie manier benaderd. Ben je echt serieus maar wil je niet naar het conservatorium o.i.d. neem dan enkele lessen bij de muziekschool o.i.d. Of vraag je gitaardocent om er aandacht aan te besteden.

Pais
8 januari 2008, 22:03
Mijn advies: Vraag jezelf wel af of je een bepaalde gehoortraining oefening op de goeie manier benaderd.

Ik vind je stukje niet erg duidelijk. Wat is hier het verschil tussen de juiste en de minder juiste manier van het benaderen van gehoortraining?

appyhaan
8 januari 2008, 22:41
Hmm, kan kloppen dat ie niet echt duidelijk is... 't gaat mij erom dat je er niet altijd van uit moet gaan dat je iets op de goeie manier oefent of traint. Je kunt het oefenen van je gehoor ook enigszins zien als een instrument, wat, zie het maar als een instrument. Net als met gitaarspelen "kun" (niet iedereen, maar de meesten wel) je foute technieken e.d. leren als je geen docent of goeie begeleiding hebt. Dit kan ook zeker met gehoortraining, en dat gebeurt in de ervaring die ik heb ook vaak. Veronderstel dus niet zomaar dat een programma als Earmaster altijd goed voor je is... Dat wil niet zeggen dat het geen goed programma is, maar het trainen van je gehoor is een delicate en zorgvuldige bezigheid... je start niet even Earmaster en speelt het spelletje bij wijze van spreken even ter ontspanning. Overigens echte gehoortraining vindt plaats op een veel praktischer vlak dan een computer programma. Liedjes uitzoeken, zingen in een koor... ook een tip, zoek een "partner" waarmee je een keer in de week o.i.d. gehoortraining gaat doen, werkt gegarandeerd.

Ibanez666
9 januari 2008, 10:45
Ik speel regelmatig noten en dan probeer ik de toon exact op hetzelfde moment met de juiste toonhoogte mee te zingen, zo leer je hoe je noot gaat klinken voordat je hem speelt. Dus dan speel je meer vanuit de noot zoals je weet dat-ie klinkt ipv een voor jouw bekende postie op de hals. Zo kun je je vaste patronen ook makkelijker kleuren.

Voidhead
9 januari 2008, 14:26
Ik snap wel wat Appyhaan bedoelt. Neem bijvoorbeeld melodisch dictee, het heeft echt weinig nut om bij elke noot opnieuw het interval te horen t.o.v. de vorige noot, veel beter kun je de noten horen in relatie tot de tonica, je hoort dan meteen of een bepaalde noot bv. de kwint of de terts is in de toonsoort waarin je op dat moment zit. Voor van blad zingen geld volgens mij hetzelfde, je moet muziek niet bekijken als een reeks intervallen achter elkaar. Elke noot heeft zijn eigen functie in de toonsoort en die moet je leren horen/herkennen.

-=JEROEN=-
9 januari 2008, 19:35
Ben ik het toch niet helemaal mee eens.

Als ik uit moet zoeken welke akkoorden ze spelen in een nummer, luister ik naar de tonica van ieder akkoord op zich EN naar de functie van het akkoord tov de toonsoort.

Hoor ik Am-C-G-G, dan herken ik II IV I, min maj maj en A C G

gorgasm
9 januari 2008, 20:20
voidhead heeft t over een melodie, een verhaaltje, jij hebt t denk ik meer over begeleiding.
Ik zie persoonlijk voorlopig wel meer graten in wat voidhead zegt dan wat jij zegt Jeroen.

Wat is volgens jullie 1 vna de juiste manieren? Ik zing vaak mee met mn ding wat piano moet voorstellen hier.

Echter een absoluut gehoor heb ik nog ver van. Wat ik wel heb is als ik die musictheory een m7 akkoord hoor dat ik er een V op hoor. Maar ik kan geen V uit n I onderscheiden meestal. Majeur en mineur hoor ik ook meestal. Intervallen "moet" ik neurien. Als ik een II V I speel, hoor ik alles en klinkt nix als een verrassing voor me. Tenzij ik t verkeerd speel :)

Geef eens meer uitleg over de oefeningen die jullie aant conservatorium krijgen heren? Zowel melodisch als ritme.
Oja, kan zijn dat ik 1 vna beide heren pm als dat toegelaten is. :)

appyhaan
9 januari 2008, 22:03
http://www.artezmusictools.nl/ en kijk dan bij studietips. Daar staan een aantal pdf's die je kunt downloaden met tips betreffende gehoortraining.

appyhaan
9 januari 2008, 22:05
Echter een absoluut gehoor heb ik nog ver van.

Dit alles heeft niks te maken met een absoluut gehoor, maar relatief gehoor.

Voidhead
10 januari 2008, 16:01
voidhead heeft t over een melodie, een verhaaltje, jij hebt t denk ik meer over begeleiding.
Ik zie persoonlijk voorlopig wel meer graten in wat voidhead zegt dan wat jij zegt Jeroen.

Wat is volgens jullie 1 vna de juiste manieren? Ik zing vaak mee met mn ding wat piano moet voorstellen hier.

Echter een absoluut gehoor heb ik nog ver van. Wat ik wel heb is als ik die musictheory een m7 akkoord hoor dat ik er een V op hoor. Maar ik kan geen V uit n I onderscheiden meestal. Majeur en mineur hoor ik ook meestal. Intervallen "moet" ik neurien. Als ik een II V I speel, hoor ik alles en klinkt nix als een verrassing voor me. Tenzij ik t verkeerd speel :)

Geef eens meer uitleg over de oefeningen die jullie aant conservatorium krijgen heren? Zowel melodisch als ritme.
Oja, kan zijn dat ik 1 vna beide heren pm als dat toegelaten is. :)

Het is echt een kwestie van 'drillen', zo vaak die intervallen oefenen dat je ze niet meer hoeft te zingen om te herkennen, maar dat ze zo ingebakken zitten dat je ze meteen 100% zeker hoort. Geld voor al die dingen, kost gewoon veel tijd. Oefeningen die mij gegeven zijn: van blad zingen, solo's uitschrijven, nummers uitschrijven (of begin met kinderliedjes!) etc...