PDA

View Full Version : Gehoortraining



Voidhead
8 januari 2008, 20:33
Wie van jullie doet eraan? En hoe?

Ik zelf iedere dag een half uur ongeveer.
Intervallen, akkoorden(progressies), melodisch dictee,van blad zingen, etc... Nu ongeveer een jaar en het heeft me nu al ontzettend veel geholpen op alle gebieden van musiceren.

Ik vind een goed gehoor minstens zo belangrijk als techniek op je instrument. Als je namelijk kunt identificeren wat je innerlijk hoort, is dat te gek voor improvistaties! Volgens mij is dat het hoogste niveau wat je kunt bereiken als muzikant, precies kunnen spelen wat je innerlijk hoort, altijd.

Ook helpt een goed gehoor bij het naspelen van nummers, componeren, etc...

Ik ben er pas echt achter gekomen hoe belangrijk een goed gehoor is sinds dat ik studeer aan het conservatorium, omdat het daar verplichte kost is bij solfège. En ik ben het harstikke leuk gaan vinden, bijvoorbeeld naar de radio luisteren en de trappen identificeren bij liedjes.

Volgens mij wordt dit onderwerp (zeker onder gitaristen) zwaar onderschat in waarde, dus ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Guitarmania
8 januari 2008, 20:41
Je / het Conservatorium hebt / heeft volledig gelijk. Ik oefen het regelmatig.

De beauty of it is dat je leert spelen in grotere intervallen. Dat je niet zoals de grote hoofdmoot aan gitaristen vast blijft zitten in gebaande (penta) banen.

Summertime!

Solfege-kennis maakt het verschil tussen een hobby-gitarist en een serieuze en interessante musicus.

chubbyfan
8 januari 2008, 21:38
Ik ben er net ongeveer 5 weken mee bezig(Earmaster pro),en ik heb nu al minder moeite om nummers uit te zoeken ,Omdat je nu op een andere manier naar muziek begint te luisteren,En oefenen kan ik eigelijk overal waar de radio aanstaat, Alleen al door er bij na te denken wat voor intervallen je in een bepaald nummer hoort :)

appyhaan
8 januari 2008, 22:00