PDA

View Full Version : stereo amp naar mono box - advies



catalyst
8 januari 2008, 19:16
Ik heb een stereo VH4s en speel via 2 speakers: 2x16 ohm.
Vraagje: in de oefenruimte staat een merkloze kast met 1 ingang die ik wel eens wil gebruiken. Kan ik een soort verloop of Y-cord maken en dan stereo amp uit >>>mono speaker in gaan? - bvd voor advies!

Realeigo
8 januari 2008, 19:20
Zou ik niet doen, daar frituur je volgens mij je vesterkers mee.

catalyst
8 januari 2008, 21:55
Had het graag geprobeerd, maar hou bij voorkeur mijn amp heel... dank voor je reactie.

pol
9 januari 2008, 15:34
als je het volume dichtdraait van de kant die je niet gebruikt kan het weinig kwaad.

het veiligst is altijd wel een speaker of speakerload gebruiken, moest je nu per ongeluk toch het volume openzetten van de kant waar geen speaker opzit.

Puerco
9 januari 2008, 16:24
Uit de VH4s manual (http://www.salwender.com/images/diezel_manual.pdf):

Before connecting to a grounded power outlet, make sure the power and standby
switches are in the off ( facing down) position. Never turn this amp on without
speakers connected. The VH4S requires a speaker to be connected to side A
and B of the amplifier output jacks. Obey impedance requirements! ( see 3.4)
The VH4 S cannot be operated in “bridged mono” mode.
Once your VH4 is connected to power and the speakers are plugged in correctly,
then we can get started!
En omdat dit een Nederlands forum is hier de (vrije) vertaling:


Voor inpluggen in stopcontact, vergewis u ervan dat de power en standby switch in de UIT postite staan (naar beneden). Nooit de versterker aanzetten zonder speakers aangesloten. De VH4S heeft een speaker nodig aan kant A en kant B van de versterker output pluggen. Houd u aan de impedantie vereisten! (zie 3.4)
De VH4S kan niet gebruikt worden in "bridged mono" stand.
Als de VH4 correct verbonden is met stroom en speakers zijn we klaar om te beginnen!

Niet doen dus...

Sarco
9 januari 2008, 17:59
Misschien kan je een weerstand maken die je dan kan verbinden met de andere poweramp als je maar één cabinet kan aansluiten.

Of je koopt een onnozel klein speakertje van 16 Ohm die je makkelijk kan meenemen, voor een vet hoog :D

Realeigo
9 januari 2008, 18:12
Het is idd wel een idee om op een kant een loadbox te hangen, maar dan is je amp niet meer stereo.

Sarco
9 januari 2008, 20:26
De meeste amps zijn geen stereo, dat zal wel niet opwegen tegen het feit dat de TS dan niet meer met cabinets moet sleuren om te repeteren.

johantipker
9 januari 2008, 21:04
als er meerdere speakers in het betreffende cabinet zitten, kan er ism met de verhuurder / eigenaar van de repetitieruimte een extra stereo ingang L/R op de cab worden gemaakt mbv " break" jacks, dus inpluggen in 1 ingang is mono op 2 speakers en inpluggen op 2 ingangen geeft stereo op 2 speakers...

Marc Oblivian
10 januari 2008, 09:01
Of 1 van je eigen kasten (je had er zelf toch twee?) even stereo maken als de eigenaar van de oefenruimte zijn eigen spul niet wil aanpassen.
Sowieso wel handig: kan je bij kleine gigs volstaan met 1 speakerkast....