PDA

View Full Version : Reverb pedal



Traai
8 januari 2008, 15:40
Hoi hoi iedereen,

ik wil wa m'n collectie uitbreiden en ben op zoek naar een leuke reverb pedaal ... alleen krijg ik van iedereen andere tips. Welke raden jullie mij aan?
Ik twijfel tussen

Danelectro Spring King
Boss RV-5
EHX Holy Grail
Line 6 Verbzilla

alvast bedankt mannen!
Terry

Dribbel_
8 januari 2008, 15:58
Mja hier zul j ook allemaal verschillende tips krijgen :dontgeti:

Traai
8 januari 2008, 15:59
Ik denk het :) ... maar ik kan er maar wijzer uit worden!

llahsraM
8 januari 2008, 16:32
Ik heb zelf een EHX holy grail als laatste staan in me effect reeks en die klinkt als een dijk!! echt waar! zeer tevreden over.. geen rare bijgeluiden.. met distortion ook gewoon lekker stil. Spring en Hall reverb klinken heel goed.. Ik zet de knop nooit hoger als 11uur altijd onder de helft.. Ik speel zelf op een les paul over een marshall jcm800 2203 maar het pedaal klinkt echt geweldig vind ik persoonlijk

PS: zowiezo ben ik zeer te spreken over de pedalen van electro harmonix... ik heb alleen het gevoel dat ze snel kapot gaan.. maar tot nu toe nog nergens last van.

Sjaan
8 januari 2008, 16:47
Ik ben zelf ook opzoek naar een goede reverb, ik zal met je delen wat ik tot nu toe weet (prijzen zijn van thomann.de) :

Danelectro Spring King: € 79 (mono/9vDC/geen info)
3 knoppen, echte veren, virtual bypass (geen true maar naar het schijnt tast deze je geluid niet aan). Ik zou hem graag testen/kopen alleen al voor de looks.

Boss RV-5: € 139 (stereo/9vDC/50mA)
3 knoppen, 6 modussen (waarvan 4 echte reverb). Toen ik opzoek was naar een delaypedaal heb ik deze even getest (hij stond toch op dat bord). Overtuigde me niet echt maar ik had ook totaal geen andere reverbs om mee te vergelijken.

EHX Holy Grail: € 118 (mono/9vDC/500mA)
Deze heeft maar een knop (mix) en drie standen en is naar het schijn true bypass (ben niet zeker). Ik heb hem getest en vind alleen het standje 'spring' bruikbaar, 'hall' en vooral 'flerb' vondk helemaal niets. Ik vermoed dat bijna elke gitarist deze ooit heeft (gehad).

Line 6 Verbzilla: € 158 (stereo/9vDC/100mA MAX(ik vind hier geen info over maar er staat wel 100mA maximum)
Deze kan meer, 11 standen, 4 knoppen en 1 schuiver. Kheb hem nooit getest en ben het ook niet van plan. Een gitarist van een band waarin ik basgitaar speel heeft zo twee effecten van line 6 (overdrive en distortion) en ik vind het niets.

Marshall Reflector RF1: € 111 (stereo/9vDC/geen info)
3 knoppen, 6 soorten reverb. Er kan een extra pedaal aangebracht worden (al weet ik niet wat deze zou moeten doen). Ik ken deze pedaal helemaal niet maar ik dacht, zelfde prijsklasse als de rest en ik heb een compressor uit deze reeks die wel ok is.

Ik zou zeggen, vul maar aan.

Marshallover
8 januari 2008, 17:10
Gewoon Holy Grail kopen, beste reverb in die prijsklasse...

Traai
8 januari 2008, 17:40
Ja zo zo .. das wel leuk die info :) bedankt alvast ...

Mja ... ik blijf twijfelen ... ook omdat ik ze niet kan testen. Hier in de buurt vind ik 2 van de 3 pedalen niet dusja ... die Danelectro is echt mooi ... maar EHX heeft iedereen wel gehad?! En de Boss ... mja ... geen idee, maar hij kan niet echt slecht zijn denk ik zo?

Pfff...amai amai

techfrenk
8 januari 2008, 20:26
ik heb de rv5 van boss, en ben er erg tevreden mee...
genoeg opties om in te stellen, en boss kwaliteit.
maar als ik eerlijk ben, en de reacties opdit fora leest
is de holy grail op dit moment de beste.
maarja ik heb alles van boss, dus voor mij was de keuze makkelijk...

Marshallover
8 januari 2008, 20:40
ik heb de rv5 van boss, en ben er erg tevreden mee...
genoeg opties om in te stellen, en boss kwaliteit.
maar als ik eerlijk ben, en de reacties opdit fora leest
is de holy grail op dit moment de beste.
maarja ik heb alles van boss, dus voor mij was de keuze makkelijk...

Bij mij zeiden ze nou juist "Kijk verder dan je Boss lang is" ;-)

brunodb
9 januari 2008, 07:12
heb zowel de boss rv-5 als de marshall reflector gehad. de boss RV-5 klinkt een beetje fake. te digitaal. de reflector van marshall klinkt al beter. maar geen van beiden komt in de buurt van een echte galm met veren.

polysix
16 januari 2008, 21:49
Ik heb anders wel oren naar die dano!

Thom TK
17 januari 2008, 21:23
Hoi hoi iedereen,

ik wil wa m'n collectie uitbreiden en ben op zoek naar een leuke reverb pedaal ... alleen krijg ik van iedereen andere tips. Welke raden jullie mij aan?
Ik twijfel tussen

Danelectro Spring King
Boss RV-5
EHX Holy Grail
Line 6 Verbzilla

alvast bedankt mannen!
Terry

Boss RV-5.
Kan je 1000 keer meer mee dan de Grail. Ik vind het voor een digitale reverb een zeer goede, bijna net zo goed als de grail, en misschien wel net zo goed. Hij is alleen heel erg instelgevoelig. Het is geen plug en play pedaal zoals de Grail.
De Verbzilla is relatief duur geloof ik en hij schijnt wat digitaal te klinken. Spring King weet ik niet.


heb zowel de boss rv-5 als de marshall reflector gehad. de boss RV-5 klinkt een beetje fake. te digitaal. de reflector van marshall klinkt al beter. maar geen van beiden komt in de buurt van een echte galm met veren.

Ben ik niet met je eens, als je de RV-5 goed insteld komt hij imo zo dicht bij de grail dat je geen groot verschil kan horen. Maar zoals ik al zei ligt het helemaal aan de instelling (met name de tone knop).
Ik hoef geen verengalm hoor.

Wel even een disclaimer hier: Ik gebruik hall reverb. Dat vond IK trouwens de enige bruikbare, en de beste optie van de grail ;).

Marshallover
17 januari 2008, 22:49
Een reverb stel je in om nooit meer te veranderen dus waarom een RV-5 als het met een Grail veeeeeel makkelijker kan?

Thom TK
17 januari 2008, 22:52
Een reverb stel je in om nooit meer te veranderen dus waarom een RV-5 als het met een Grail veeeeeel makkelijker kan?

Omdat een RV-5 geen volumedrop geeft en hij in pricipe duurzamer is voor het geval je smaak veranderd, of als je eens een andere reverb wil. De Grail heeft maar een of twee opties, de RV/5 iets van zes.

edit: En hoezo die EHX verdedigen, ik heb zo´n vermoeden dat jij wel fan bent van BOSS :D.

brunodb
1 februari 2008, 15:00
Boss RV-5.
Kan je 1000 keer meer mee dan de Grail. Ik vind het voor een digitale reverb een zeer goede, bijna net zo goed als de grail, en misschien wel net zo goed. Hij is alleen heel erg instelgevoelig. Het is geen plug en play pedaal zoals de Grail.
De Verbzilla is relatief duur geloof ik en hij schijnt wat digitaal te klinken. Spring King weet ik niet.



Ben ik niet met je eens, als je de RV-5 goed insteld komt hij imo zo dicht bij de grail dat je geen groot verschil kan horen. Maar zoals ik al zei ligt het helemaal aan de instelling (met name de tone knop).
Ik hoef geen verengalm hoor.

Wel even een disclaimer hier: Ik gebruik hall reverb. Dat vond IK trouwens de enige bruikbare, en de beste optie van de grail ;).


Ik vergeleek de rv5 niet met de holy grail maar met de marshall reflector. en geen van beiden komt nog maar in de buurt van een echte galm. en dat is de holy grail ook zeker niet.

een echte galm is een reverb-tank met veren en lampen. zelfs op een relatief goedkope versterker met echte galm zoals de peavey classic klinkt het stukken beter als die digitale zooi.

luister, vergelijk en je zal het beamen. Ik zou geen versterker zonder echte verengalm meer moeten hebben. die holy grail en reflector vind ik nog te doen, maar die RV-5 echt niet, die lag al een tijdje stof te pakken in de hobbykamer

rickert
1 februari 2008, 15:35
Ik heb de holy grail, staat BIJNA altijd aan. Ik vind het een superding, en ik denk dat elke reverb een volumedrop heeft als je de knoppen over de helft draait.

Kim Wilson
1 februari 2008, 15:37
Een reverb over de helft is ook niet meer om aan te horen.

En er gaat niks boven een echte springreverb in een Fender amp! :cheerup:

johantipker
1 februari 2008, 16:23
Een reverb over de helft is ook niet meer om aan te horen.

En er gaat niks boven een echte springreverb in een Fender amp! :cheerup:

...en toch klinken springreverbs vaak helemaal ruk!

Ik heb er vaak verbaasd over gestaan dat de springreverb uit de HRDL echt ruk klinkt, (eveneens uit vele andere combo's) terwijl fender wel goedkopere transistorcombo'tjes heeft met een een in verhouding harstikke goeie springreverb sound!
Ik snap daar geen hout van!

Ik heb ook een keer een valvestatecombo van Marshall gehad, geloof de VS265 met een goeie reverb sound. Terwijl marshall nou ook niet echt een reverbchamp is imo...

Heeft iemand ervaring met echte reverbsounds? Dus de verengalm icm de 6k6 buis en de "dwell" knop...
klinkt dat echt zo magic?

Kim Wilson
1 februari 2008, 16:27
Ja, de reverb in de HRDlx is idd ruk. Die ouwe bakken hebben meestal wel goeie reverbs. Maar die hebben dan ook truckloads of mojo. :B

Tupelo
2 februari 2008, 18:37
Een reverb over de helft is ook niet meer om aan te horen.

En er gaat niks boven een echte springreverb in een Fender amp! :cheerup:
Word!! :p

Overigens mag die van mij vol open hoor.
Lekker Phil Spectorren met dat ding! :cooler:

Thom TK
2 februari 2008, 19:31
Word!! :p

Overigens mag die van mij vol open hoor.
Lekker Phil Spectorren met dat ding! :cooler:

Ik gebruik ook vaak veel reverb. En ja, de Boss RV-5 trekt dat itt de grail.

hagfan
2 februari 2008, 19:58
de digiverb schijnt ook niet slecht te zijn misschien nog een optie

Traai
3 februari 2008, 01:01
iedereen bedankt!!! het is de holy grail geworden!

tillens
3 februari 2008, 01:13
Om even in te haken, ik ben binnenkort als het goed is eigenaar van een little lanilei! Als ik em binnen heb horen jullie van me..

Silco
3 februari 2008, 12:46
Haal de reverb gewoon uit je versterker (al weet ik niet welke je hebt...)

tillens
3 februari 2008, 15:46
Ik heb diverse amps, als je mij bedoeld. Mijn clubman 35 heeft geen reverb.

Silco
4 februari 2008, 17:53
Ik heb diverse amps, als je mij bedoeld. Mijn clubman 35 heeft geen reverb.

Nee, het is voor de topic starter ;)

Traai
4 februari 2008, 20:55
het is een fender deluxe ... maar ik wil ietsje extra ;)

Valoosj
4 februari 2008, 20:56
Ga je vaak reverb gebruiken, en wil je goed kunnen prutsen met de instellingen? Koop dan GEEN holy grail. Wil je gewoon af en toe een lekkere reverb gebruiken waar je meteen een goede klank mee krijgt, koop dan WEL een holy grail. Voor mij is het de eenvoudigste pedaal ooit om in te stellen.

EDIT; en nu lees ik net dat je zo lui bent als ik als het op instellen van reverb aankomt :D

Thom TK
4 februari 2008, 21:04
Ga je vaak reverb gebruiken, en wil je goed kunnen prutsen met de instellingen? Koop dan GEEN holy grail. Wil je gewoon af en toe een lekkere reverb gebruiken waar je meteen een goede klank mee krijgt, koop dan WEL een holy grail. Voor mij is het de eenvoudigste pedaal ooit om in te stellen.

EDIT; en nu lees ik net dat je zo lui bent als ik als het op instellen van reverb aankomt :D

Inderdaad, precies wat ik zeg :). Plug and play met de EHX (hoewel de flerb nergens naar klinkt).

Valoosj
4 februari 2008, 21:22
Ik ben zelfs te lui geweest om die te testen :D

Gewoon plug, kies de middenweg bij de schakelaar, en draai de reverb wat bij met de voet tijdens het spelen.