PDA

View Full Version : Tophits



Han S
7 januari 2008, 22:38
Ik zag vanavond twee gasten in 'de wereld draait door' nog nooit van gehoord en die hadden een CD opgenomen, was nog niet eens uit en nu al een hype.

Het ging over een konijntje dat wiebelt of zo en verdomd, ze gingen het live doen. Een laptop werd gestart met een lullig soort van ritme en een nog lulliger keyboardachtig geluidje en die ene gast begon iets te brabbelen waarbij zijn stem door een pitch shifter er ook nog een soort kinderstemmetje bij kreeg.

Vannacht kun je het zien in de herhaling, deze tophit, deze hype. Ik word daar droevig van, waar moet het heen?

Vond net ook deze post van iemand op gearslutz, ook wel toepasselijk:

The home studio craze has everyone and his brother buying stuff they can't really afford, trying to record bands that can't really play, hoping to become stars they will never be.

And the beat goes on...

Schiet mij maar in de feestverlichting, what happened to rock and roll, what have they done to my art? (http://members.aol.com/searsound/articles2.html)

Ic3gl0vE
8 januari 2008, 00:06
Vond net ook deze post van iemand op gearslutz, ook wel toepasselijk:

The home studio craze has everyone and his brother buying stuff they can't really afford, trying to record bands that can't really play, hoping to become stars they will never be.

And the beat goes on...
[/url]

Volgens mij ging het hier laatst ook al over. Maar wat maakt het uit? Zolang everyone and his brother maar plezier heeft is er toch niks aan de hand?

stevie_vp
8 januari 2008, 00:12
Inderdaad, wat maakt het uit?

Het gaat hier dus om willie wartaal, en een andere vent.
Met een nummer over een konijntje...
Als je het niet waardeerd, kijk er gewoon niet naar.

Deze jongen doet niets anders dan gimmics maken.
Die grappig bedoelt zijn. Ik kan er wel om laggen.
En geloof me... deze jongen weet dondersgoed wat ie doet,
en lacht nog het hardst van ons allemaal.

En als ik even niet meer wil laggen zet ik hem af, en sinatra op.

Zo simpel is het.

Martien
8 januari 2008, 00:14
Lang geen 'pop' radio geluisterd Han? :)

armageddon
8 januari 2008, 08:09
The home studio craze has everyone and his brother buying stuff they can't really afford, trying to record bands that can't really play, hoping to become stars they will never be.

En daar heb je het dus fout. Want een paar van die mensen worden wel een 'ster', zoals Willie Wartaal (van dat dwdd-filmpje).

Begrijp me niet verkeerd, ik snap precies wat je bedoelt, maar ik zou niet zonder mijn 'goedkope' apparatuur kunnen. Als ik daar een hopelijk fatsoenlijke demo mee op kan nemen en daar beroemd mee kan worden, dan interesseert het me werkelijk geen flikker of een paar mannen met studio's mij niet-getalenteerd vinden op mijn veel-te-dure-apparatuur. Ik ben dan beroemd, dus ik lach het laatst. In die studio kom ik dan toch uiteindelijk wel voor een fatsoenlijke opname.

Rinze
8 januari 2008, 08:13
:cheerup: Lang leve de homestudio! :cheerup:

Nu kan ik eindelijk fatsoenlijke opnames maken zonder van wie dan ook afhankelijk te zijn, of eerst een half uur de boel met mijn viersporen Fostex en Marshall op te zetten. Ideetje: computer staat altijd al aan, Tonelab aan, Cubasis opstarten en gaan, ideaal.

Han S
8 januari 2008, 10:13
:cheerup: Lang leve de homestudio! :cheerup:

Nu kan ik eindelijk fatsoenlijke opnames maken zonder van wie dan ook afhankelijk te zijn, of eerst een half uur de boel met mijn viersporen Fostex en Marshall op te zetten. Ideetje: computer staat altijd al aan, Tonelab aan, Cubasis opstarten en gaan, ideaal.

Aha! Nou snap ik het eindelijk. Dus als je nog eens vragen hebt over opnametechniek mag ik gewoon zeggen: zoek het even lekker zelf uit! :D

johantipker
8 januari 2008, 10:22
Hee Han,

maakt dit je dag weer goed?

http://www.youtube.com/watch?v=a3Emxez982s&feature=related

volgens mij wijlen Pim Jacobs en Han B...

qua opnametechniek.... gtr amp staat bijna in t drumstel en t lijkt alsof er een mic boven de gtr van wes hangt...

en toch wereld sound? rararara...

Han S
8 januari 2008, 10:44
Heb je gezien waar de bas mee wordt opgenomen en hoe dat klinkt? Volgens mij een oude MD421. Die oude klinkt toch echt beter dan de nieuwere en het zou me niet verbazen als er ook zo'n ding in de piano hangt.

Die amp zowat in het slagwerk is hilarisch ja. :D

Tho
8 januari 2008, 10:47
Han ik geef je groot gelijk. Ik vind het ook dieptriest. Maarja, de mainstream-muziekindustrie was toch al verkracht, en de hypes van tegenwoordig zijn al helemaal debiel

amon
8 januari 2008, 10:50
tja, waarschijnlijk ook niet opgenomen door de eerste de beste jongeman die voor 200 euro's een mic en een geluidskaartje heeft aangeschaft en nu eens wat zit te frutselen met die dingen....

Han S
8 januari 2008, 10:55
tja, waarschijnlijk ook niet opgenomen door de eerste de beste jongeman die voor 200 euro's een mic en een geluidskaartje heeft aangeschaft en nu eens wat zit te frutselen met die dingen....

Dit was een opname van voor het digitale tijdperk, ik denk ergens half jaren 60 :D en de piano had even gestemd moeten worden, :D

bass blom
8 januari 2008, 10:59
vroegah was alles beter, mooier etc etc...
pas je op dat je niet een ouwe mopperkont wordt han? :D

guhlenn
8 januari 2008, 11:00
Ik begrijp het niet zo goed. Wat wil je nou bereiken Han? Dat de massa eindelijk de-debiliseerd? Dat we eindelijk eens fatsoenlijke muziek, boeken en politici gaan kiezen?

Wees toch blij dat je tot de de kritische minderheid hoort die wel een verschil hoort tussen kwaliteit en hype.

En het hele home-studio op de schop nemen word nu ook wel wat oud. Blijkbaar worden de grote jongens echt bang. mooi zo. Gaan de prijzen omlaag. Zo werkt dat in een kapitalistisch systeem :).

Ik vond watsekeburt (sp?) leuk. Noem me debiel.

Over smaak valt niet te twisten, immers, de mijne is de enige juiste.

johantipker
8 januari 2008, 11:13
Heb je gezien waar de bas mee wordt opgenomen en hoe dat klinkt? Volgens mij een oude MD421. Die oude klinkt toch echt beter dan de nieuwere en het zou me niet verbazen als er ook zo'n ding in de piano hangt.

Die amp zowat in het slagwerk is hilarisch ja. :D

ik ben nog teveel rookie om in 1 klap zo'n mic te herkennen....

over die amp in t slagwerk:

ik speelde een keertje met een koor. En ze hadden speciaal een technicus gevraagd die zulk soort toestanden heel goed kon mixen. en die gast (jonge jongen) vroeg mij of ik mijn amp ook zo'n beetje op t drumeiland in t slagwerk kon plaatsen.... toen ik vroeg of hij dan geen last van overspraak kreeg zei hij... dat fix ik wel, jullie spelen toch samen.. komt helemaal goed..vervolgens nam hij de moeite (heb dat nog geen 1 live technicus zien doen\ om met een headset op z'n hoofd heel precies mijn gtr amp uit te mike'n...wauwie...

amon
8 januari 2008, 11:23
Dit was een opname van voor het digitale tijdperk, ik denk ergens half jaren 60 :D

joh...?






10100100101

Pepe
8 januari 2008, 11:57
Ik zag vanavond twee gasten in 'de wereld draait door' nog nooit van gehoord en die hadden een CD opgenomen, was nog niet eens uit en nu al een hype.

(http://members.aol.com/searsound/articles2.html)


Je zou toch zeggen dat iemand die al een tijdje meeloopt zolangzamerhand begrijpt dat alles zijn rol en plek heeft op het grote podium die wereld heet.

2 clowns met hun 2 minutes of fame, what do you care.

sterker, als ze niet zo hilarisch waren geweest hadden ze daar niet gezeten

Dick Wolkendeck
8 januari 2008, 13:56
Aha! Nou snap ik het eindelijk. Dus als je nog eens vragen hebt over opnametechniek mag ik gewoon zeggen: zoek het even lekker zelf uit! :D





Neeeeeeee.... hahaha. Gewoon alles vertellen, hoor. Als ik het goed begrijp is de geluidskwaliteit van een homestudio zo kut dat we noooooooit zo'n goed geluid krijgen als bij jou. En dat zal nog wel waar zijn ook.

Han S
8 januari 2008, 14:03
Nee joh, ik zie dat op de TV en dan doet zo'n presentatiemuts heel opgetogen. En dan komt dat wonderduo en ik denk: flikker toch op met je geneuzel over een konijntje, het is een belediging aan al die mensen die wel goede dingen doen.

Het is maar een mening hoor, kun je je ook niets van aantrekken. Ik ben net klaar met de opname van een zangeres. Heeft de muziek opgenomen met een vriend die thuis alles heeft gespeeld en opgenomen in Cubase en ze komt vanmorgen om twee nummers op te nemen.

Spatzuiver gezongen en in één keer klaar, het tweede nummer een zinnetje overgedaan, mix gemaakt, gemastered en op een CD gezet. Iets meer dan een uur werk in totaal, kost haar 50 euro en ze heeft een pracht CD, de zang opgenomen met een Neumann M149 buizenmicrofoon.

En ik heb vandaag weer 50 euro verdiend, hoera! :D

(het is trouwens een heel mooie meid en dat is ook wel wat waard)

marc_olly
8 januari 2008, 15:28
En nu de hamvraag....

Hoe klonk al dat spul wat thuis opgenomen was met Cubase?
Is de dame in kwestie met een mooie CD naar huis gegaan?

En is dit dan niet "best of both worlds"?

Immers, die man/vrouw heeft waarschijnlijk een homestudio waar hij prima electronische meuk kan opnemen, misschien nog wel wat akoestische gitaren erbij, maar mist hij de tools (goeie pre's, compressor, sjieke galm) om de vocalen fatsoenlijk op te nemen.

En daar kom jij om de hoek kijken. Is dit ideaal, nee waarschijnlijk niet. Natuurlijk had je liever met een band de hele songs gedaan.

Maar dan had die dame waarschijnlijk nooit een CD opgenomen.
En nu heb je toch een uur naar dat leuke koppie kunnen kijken !

my 2 cents....

Rinze
8 januari 2008, 15:31
Aha! Nou snap ik het eindelijk. Dus als je nog eens vragen hebt over opnametechniek mag ik gewoon zeggen: zoek het even lekker zelf uit! :D

Daar ben ik ook altijd vrolijk mee bezig, ik heb je volgens mij ook nog nooit wat gevraagd. Ik vind het garen nou eenmaal graag zelf nog een keertje uit, daarna begin ik aan het wiel 8-)

guhlenn
8 januari 2008, 16:01
Als je het garen hebt gevonden, kun je het gelijk spinnen ;)

Met een spinwiel... :)

Han S
8 januari 2008, 16:04
En nu de hamvraag....

Hoe klonk al dat spul wat thuis opgenomen was met Cubase?
Is de dame in kwestie met een mooie CD naar huis gegaan?

En is dit dan niet "best of both worlds"?

Immers, die man/vrouw heeft waarschijnlijk een homestudio waar hij prima electronische meuk kan opnemen, misschien nog wel wat akoestische gitaren erbij, maar mist hij de tools (goeie pre's, compressor, sjieke galm) om de vocalen fatsoenlijk op te nemen.

En daar kom jij om de hoek kijken. Is dit ideaal, nee waarschijnlijk niet. Natuurlijk had je liever met een band de hele songs gedaan.

Maar dan had die dame waarschijnlijk nooit een CD opgenomen.
En nu heb je toch een uur naar dat leuke koppie kunnen kijken !

my 2 cents....

Die dame is al eens eerder bij me geweest, toen heeft ze ook gitaar opgenomen wat ze ook heel aardig doet. Die vriend van haar studeert conservatorium en is al een tijdje bezig, krijgt dat dus goed voor elkaar en heeft smaak. Hij weet wat hij moet weglaten en weet een aardige mix te maken. Zij moet hem overigens ook betalen hoor, dus het is niet alleen maar vriendschap.

En een Neumann M149 klinkt toch echt beter als een SP C1, bovendien heb ik erg mooie pre's. En de ruimte is 90m2 en heeft een andere sfeer/geluid als een slaapkamer of garage.

En tape klinkt beter dan Cubase. :D

skanky
8 januari 2008, 16:25
En een Neumann M149 klinkt toch echt beter als een SP C1, bovendien heb ik erg mooie pre's. En de ruimte is 90m2 en heeft een andere sfeer/geluid als een slaapkamer of garage.

En tape klinkt beter dan Cubase. :D


Welke pre's bedoel je? Die DDA pre's zijn prima bruikbaar, maar ik vind ze niet echt 'je van het'. Net als die oude SSL pre's uit de 4000 serie, goed te gebruiken maar echt mooi is anders.

Han S
8 januari 2008, 16:44
Welke pre's bedoel je? Die DDA pre's zijn prima bruikbaar, maar ik vind ze niet echt 'je van het'. Net als die oude SSL pre's uit de 4000 serie, goed te gebruiken maar echt mooi is anders.

Heb je wel eens met de AMR gewerkt dan? Zijn stukken beter dan de SSL IMHO, heb je ook direct out naar ingang recorder geprobeerd (met een patchkabel), zodat je de hele group sectie niet gebruikt? Ik heb nog maar weinig mengtafelspre's zo transparant horen klinken.

skanky
8 januari 2008, 16:53
Heb je wel eens met de AMR gewerkt dan? Zijn stukken beter dan de SSL IMHO, heb je ook direct out naar ingang recorder geprobeerd (met een patchkabel), zodat je de hele group sectie niet gebruikt? Ik heb nog maar weinig mengtafelspre's zo transparant horen klinken.

Nee nooit met de AMR, wel met de Profile. Daar was ik niet echt van ondersteboven. Dat was wel zonder patchkabel, misschien was dat het wel.

Han S
8 januari 2008, 17:03
Ik heb nooit met de Profile gewerkt, maar Oscar Holleman had/heeft zo'n ding en die haalt heel fraaie resultaten, al weet ik niet of hij outboard pre's gebruikt.

Ik heb wel eens een shootout gedaan met diverse pre's, ook buizen, maar dat was niet beter dan de AMR pre's.

vincent136
8 januari 2008, 17:40
Tis altijd zo leuk om dingen mee te lezen hier, dan lijkt 't me altijd leuk om een dagje stiekem mee te kijken met een uitgebreid opnames proces, gehehe.

Even over je 'frustratie' Han, ik begrijp het wel.. ik kan me ook altijd boos maken om al die prutsers die met een beetje cubase kennis weer op nummer 1 belanden.. dan denk ik ook wel eens; waar doen al die échte muzikanten het voor, en de studio mensen 't zelfde. Aan de andere kant negeer ik het maar gewoon in de gedachten: 'als ik iets beters wil kijk ik wel verder'


Maar het is en blijft natuurlijk idioot allemaal. Maar zo is't nou eenmaal.

Ic3gl0vE
8 januari 2008, 19:03
Nee joh, ik zie dat op de TV en dan doet zo'n presentatiemuts heel opgetogen. En dan komt dat wonderduo en ik denk: flikker toch op met je geneuzel over een konijntje, het is een belediging aan al die mensen die wel goede dingen doen.


Een hype veroorzaken en een sloot geld verdienen is ook goed. In ieder geval voor de gene die de sloot geld mag hebben!

vincent136
8 januari 2008, 19:22
hehe, denk maar dat de producers achter al die 1 dagsvliegen wat verdienen. 10 van zulke hits en je bent binnen :-)

Maar vraag niet hoe... :stop:

amon
8 januari 2008, 20:08
die willie wartaal benut zn fame gewoon goed. Ik zal niet zeggen dat zn muziek top is en thuishoort op nummer 1, maar sinds zn bekendheid met Watskeburt is hij overal te vinden. Als presentator bij Villa Achterwerk op de zondagochtend, in dat urbnn (ofzo? urban programma op bnn) en werkt ie met verschillende artiesten die stuk voor stuk hitjes uitbrengen.

Voor een hiphop project waar ik bij was betrokken zou hij in eerste instantie ook de beat maken, maar omdat het Balkans moest klinken hebben we het iemand uit de Balkan zelf laten maken....

guhlenn
9 januari 2008, 10:58
ik kan me ook altijd boos maken om al die prutsers die met een beetje cubase kennis weer op nummer 1 belanden.. dan denk ik ook wel eens; waar doen al die échte muzikanten het voor, en de studio mensen 't zelfde.

Echte muzikanten gebruiken geen Cubase?

LOL. Vind het wel mooi dat Skanky 100.000 gulden (ofzoiets toch?) even heerlijk weet te relativeren. No offense btw Han.

skanky
9 januari 2008, 12:15
Echte muzikanten gebruiken geen Cubase?

LOL. Vind het wel mooi dat Skanky 100.000 gulden (ofzoiets toch?) even heerlijk weet te relativeren. No offense btw Han.

Ik heb het dan wel over Highend spul hoor. Die preamps van een DDA Profile of SSL 4000 gaan natuurlijk makkelijk over de mackies, focusrite platinums en dat soort gedoe heen.
Ik vergelijk ze met de Neve, Focusrite RED en OUDE ISA , Trident en dat soort preamps.

Han heeft een prachtige tafel natuurlijk, en ook die preamps zijn gewoon goed. Ik zou er natuurlijk ook graag een willen. Maar ik maakte alleen het verschil tussen mooi en nog mooier. (naar mijn smaak dan natuurlijk) Het is absoluut niet om Han aan te vallen.

guhlenn
9 januari 2008, 12:31
Oh nee, zo vatte ik het ook niet op. Ik mag graag gearslutz en dergelijk lezen dus ben wel wat gewend. Daar word de RED serie overigens als 'worst high-end ever' aangeprezen. :) Wie houdt er van relativeren als het om audio gaat. Niemand toch? ;)

skanky
9 januari 2008, 12:35
Oh nee, zo vatte ik het ook niet op. Ik mag graag gearslutz en dergelijk lezen dus ben wel wat gewend. Daar word de RED serie overigens als 'worst high-end ever' aangeprezen. :) Wie houdt er van relativeren als het om audio gaat. Niemand toch? ;)

Klopt, ze zijn niet zo gecharmeerd van de RED. Ik heb ze vaak gebruikt voor de OH's. 2 vintage u67's in een RED 1. De RED preamps zijn niet echt gekleurd maar ook niet echt transparant, het zit er tussenin. Voor OH's krijg je een hele gedetailleerde sound maar wel met een beetje body.

Han S
9 januari 2008, 13:17
De Profile kostte heel wat meer dan een ton in guldens, ik heb er eens een gekocht voor 85.000 gulden, tweedehands. Maar toen ik het wilde doorzetten wilden ze hem niet meer kwijt. Het mooie aan de Profile is dat alle kanalen, ook de returns, dezelfde uitgebreide toonregeling hebben. Maar ik vind dat de AMR toch beter klinkt en van de AMR zijn er veel meer verkocht.

De SSL 4000 klinkt gewoon minder goed als de AMR series, zelfs de kleinere als de DMR klinkt beter dan een 4000. De 9000J komt in de richting en de peperdure Axiom is een regelrechte flop geworden.

Maar eigenlijk vind ik de micpre's van mijn oude Seck tafeltjes ook prima, ruist wat meer maar klinkt fantastisch. Het is met al die hi end spullen overigens vaak een bewust gecreëerde hype. Ik heb met Urei 1178 gewerkt en vond dat helemaal niet zo bizonder, ik heb een Manley VariMu gehad, ook gewoon goed maar dat rechtvaardigt niet de absurd hoge prijs.

guhlenn
9 januari 2008, 13:20
Ik weet er verder ook geen fluit vanaf hoor. Heb een DAV BG-1, puur en alleen omdat dat het enige was wat betaalbaar was wat echt lekker klonk. Bij die shoot-outs tussen de grote jongens hoor ik ook wel nuance verschillen, maar vraag me af hoeveel daarvan over blijft in een drukke (rock) mix. Van de andere kant, het verschil zit in details he? Ik wil nog wel een Brick ofzo, iets wat echt kleurt. Verder geen behoefte aan een hele reeks boutique amps. Ik blijf me verbazen over hoe licht (gewicht) die DAV bijv. is. Damn. Lotta cash for just a little weight...

Maar goed, wat is jouw favoriete pre amp dan en hoeveel denk je dat uiteindelijk uitmaakt (all else being equal)?

edit; je was me voor Han, maar ook an jou zou ik wel je voorkeur en mening willen weten. En ik vraag me af wat je voor conversie gebruikt (nog zo;n topic wat emoties losmaakt op gearslutz :) ).

Han S
9 januari 2008, 13:34
Ik weet er verder ook geen fluit vanaf hoor. Heb een DAV BG-1, puur en alleen omdat dat het enige was wat betaalbaar was wat echt lekker klonk. Bij die shoot-outs tussen de grote jongens hoor ik ook wel nuance verschillen, maar vraag me af hoeveel daarvan over blijft in een drukke (rock) mix. Van de andere kant, het verschil zit in details he? Ik wil nog wel een Brick ofzo, iets wat echt kleurt. Verder geen behoefte aan een hele reeks boutique amps. Ik blijf me verbazen over hoe licht (gewicht) die DAV bijv. is. Damn. Lotta cash for just a little weight...

Maar goed, wat is jouw favoriete pre amp dan en hoeveel denk je dat uiteindelijk uitmaakt (all else being equal)?

edit; je was me voor Han, maar ook an jou zou ik wel je voorkeur en mening willen weten. En ik vraag me af wat je voor conversie gebruikt (nog zo;n topic wat emoties losmaakt op gearslutz :) ).

Je bedoelt welke convertors? Ik heb er een aantal en weet je wat gek is, een MPX100 van Lexicon kost een drol en die kun je prima als alleen convertor gebruiken. Eigenlijk is het bizar dat ze allemaal verschillen vertonen en ik vind de convertor van een heel oude Casio DAT weer beter klinken dan een Tascam DA20 of 30. De convertor van een Pioneer CD recorder klinkt perfect, maar het apparaat was snel kapot. Van een Philips CD recorder klonk hij weer een stuk vetter, maar die hield het ook niet veel langer vol en nu gebruik ik de DMX6fire van Terratec in 24/96 en dat klinkt helemaal niet verkeerd.

Maar ik vind digitaal nog steeds niet volmaakt, nog lang niet en dan heb ik het puur over het geluid, de mogelijkheden zijn een zegen voor de mensheid, mits goed gebruikt.

skanky
9 januari 2008, 13:43
Ik gebruik nu de converters uit mn 003 rack. Die zijn prima voor thuis gebruik, echt zoveel beter dan de 002. Mijn favoriete converters zijn Lynx Aurora's, die doen gewoon goed wat ze moeten doen en geven er niet zo'n sound aan als Apogee.

Qua preamps is mijn favoriet de Neve 3115. Andere Neve's heb ik helaas nog nooit gebruikt.

guhlenn
9 januari 2008, 13:48
@Skanky; Waarom en hoeveel verschil tov de standaard 500 dollar meuk (zowel converter als preamp (alsof 500 wienig is :) )) is eigenlijk de vraag.

@Han; mix je de tape dan direct naar twee sporen ofzo? Dacht dat jij ook digitaal edit, zou imho zonde zijn om je analoge mix door die terratec te trekken... Die terrate is nou niet wat je noemt super wat betreft conversie, althans, alles naar gearslut norm he? (ps, ik wil helemaal geen analoog vs digitaal discussie, ben het wel met ej conclusie daarover eens hoor.)

Han S
9 januari 2008, 13:56
@Skanky; Waarom en hoeveel verschil tov de standaard 500 dollar meuk (zowel converter als preamp (alsof 500 wienig is :) )) is eigenlijk de vraag.

@Han; mix je de tape dan direct naar twee sporen ofzo? Dacht dat jij ook digitaal edit, zou imho zonde zijn om je analoge mix door die terratec te trekken... Die terrate is nou niet wat je noemt super wat betreft conversie, althans, alles naar gearslut norm he? (ps, ik wil helemaal geen analoog vs digitaal discussie, ben het wel met ej conclusie daarover eens hoor.)

De meeste gearslutzen moet je laten lullen, de Terratec is behoorlijk recht en idd in 16/44.1 matig, maar in 24/96 klinkt hij gewoon prima.

Het valt me voortdurend op dat mensen op de zg pro forums als gearslutz, HC en PSW soms minder weten dan de amateurs die hier door ondervinding dingen hebben uitgevogeld.

vincent136
9 januari 2008, 14:04
Echte muzikanten gebruiken geen Cubase?

LOL. Vind het wel mooi dat Skanky 100.000 gulden (ofzoiets toch?) even heerlijk weet te relativeren. No offense btw Han.

dat bedoel ik niet :-)
Ik bedoel meer die mensen die door simpel gebruik ervan iets simpels er uit toveren, zonder heel veel moeite te doen.

Kijk, ik ken dan ook wel muzikanten die dingen uit cubase halen waar je U tegen zegt.

skanky
9 januari 2008, 14:08
@Skanky; Waarom en hoeveel verschil tov de standaard 500 dollar meuk (zowel converter als preamp (alsof 500 wienig is :) )) is eigenlijk de vraag.


Laat ik allereerst even duidelijk maken dat je met 'standaard 500 dollar meuk' ook prachtige opnames kan maken. Het gaat om de kok, niet om het kookgerei. Maar het is natuurlijk wel mooi om met de beste spullen te werken. Een kok maakt met top kookgerei mooiere dingen dan met goedkopere spullen.

Maar om op je vraag terug te komen. Er is echt een wereld van verschil tussen HighEnd apparatuur en '500 dollar meuk'. Als je een Lynx Aurora of een Apogee naast een Behringer converter zet hoor je echt een wereld van verschil. Allereerst hebben de dure converters veel meer headroom, je mix slipt veel minder snel dicht. Tevens is de clock veel stabieler (als je de interne clock gebruikt) , je hebt minder last van vervorming door jitter. (Jitter is het timingsverschil van het synchroon samplen.) Bij dure converters hoor je allemaal dingen in de mix die bij goedkope converters niet opvallen.

Bij Preamps is het een beetje hetzelfde verhaal. Je hebt bij de dure pramps veel meer headroom. Het geluid is gewoon mooier en gedetailleerder. Tracks opgenomen met goede preamps zijn zo veel makkelijker te mixen dan als ze opgenomen zijn met goedkope preamps. Daarbij moet je veel harder werken en nog lukt het je niet om het net zo goed te laten klinken. Bij goedkope preamps moet je ook sneller naar een EQ grijpen om het goed te laten klinken, ongeacht de plaatsing van je microfoon.

guhlenn
9 januari 2008, 14:16
Tsja, het probleem is dat ik zowel met skank als han eens ben. een onmogelijke spagaat ik weet. Ik hou van eten, en hi-end is daar nog steeds betaalbaar dus dan kan je nog eens wat proberen en MAN wat maakt het veel verschil. Maar ja, waar stopt de kwaliteit van het biefstuk en begint het uniform van de ober (of ben ik nu te abstract?). Dat de kok het belangrijkst is, akkoord, maar hey, ik ben nog jong ;) geef me een kans om te leren...

Han S
9 januari 2008, 15:43
Ik heb eens een digitale mengtafel van Behringer meegemaakt en die convertors waren wel de slechtste die ik ooit heb gehoord, schandalig veel verlies van geluidskwaliteit. Zo'n tafel wil ik nog niet gratis hebben.

paulusdeBKB
9 januari 2008, 23:57
@Han: Dat heb ik de laatste tijd bij heel veel spullen, vooral ook in de consumentenelectronica. Zo kreeg mijn vriendin met Kerst een digitaal fotolijstje met een beelddiagonaal van 3 inch of zo. Beeldschermpje is niet om aan te zien, zo slecht! Hebben de mensen die dit soort meuk maken, niet in de gaten dat dit helemaal niets toevoegt aan de levenskwaliteit van mensen? Waarom maken we met zijn allen toch zo veel troep en waarom nemen we genoegen met zoveel middelmatigheid?

Is het misschien omdat we zelf ook niet beter kunnen?

bass blom
10 januari 2008, 00:02
ja die schermpjes, ze zien er niet uit, mensen fokken elkaar op om het ook te hebben?
we leven in een tijd van aanbod en vraag.
digitale breedbeeld moeten ze ook allemaal.
hd ready liefst en dan zien ze niet dat het signaal daarop kapotgecompressed is..
als hd dan eindelijk ready is blijkt dat ze weer een nieuwe moeten hebben.

Han S
10 januari 2008, 00:10
Ja, maar het mag ook allemaal niks meer kosten en dat is een groot probleem. En DA convertortje kost ongeveer next to niks omdat die in elke CD speler zit. Maar een echt goede AD convertor vind je alleen in opnameapparatuur en dus worden die in veel minder grote getallen gemaakt.

Analoge electronica kost echt een drol en het werkt ook nog behoorlijk. Een Behringer mengtafeltje van 100 euro klinkt helemaal niet zo verkeerd, maar de digitale mengtafel die ik heb meegemaakt was niet minder dan dramatisch slecht.

Hoe ik dat weet? Ik heb dat al eens eerder gepost. Een producer kwam twee dagen drums opnemen voor een redelijk bekende metalband. CD op de koptelefoon en een beestachtig goede drummer, echt een van de besten. Twee dagen keihard werken en een meer dan goed drumgeluid, helemaal niks mis mee.

Maar hij ging dat in zijn eigen studio verder afmaken en had een G5 mee en een Behringer (ik dacht 32 kanaals) digitaal mengpaneel. De analoge uitgangen van de twee inch recorder werden in het patch panel, dus buiten het mengpaneel wat ik heb, afgetapt en rechtstreeks op dat Behringer paneel gezet, die het digitaliseerde en het werd in Logic Audio opgenomen.

En uiteraard wilde deze jongen en die producer wel graag het verschil horen tussen de 2" tape en het resultaat in Logic. Ik denk dat hij bijna in tranen uitbarste, het was slechter dan MP3 in 128kbps kwaliteit en een stuk slechter.

Vandaar dat ik zeg dat ik zo'n ding niet gratis wil krijgen, hij gaat zo het grof vuil in.

paulusdeBKB
10 januari 2008, 00:26
Nog zo'n horrorverhaal, maar dan op huiselijke schaal: mijn vriendin kwam een paar jaar geleden thuis met een DVD / Hifi minisetje van Philips. Deze: http://www.p4c.philips.com/files/m/mc-d370_22/mc-d370_22_tlf_.jpg

Op zich geen gek ding. Niet duur, zeer compact en het werkt allemaal wel. Maarrrr! Er zit een vrij luid ventilatortje in, en daar word ik dus he-le-maal gek van! Mijn vriendin hoort dat ding niet eens, vindt dat ik niet moet zeuren. :angry:Ondertussen staat dat ding al twee jaar in de huiskamer. Misschien moet ik hem maar eens saboteren...

paulusdeBKB
10 januari 2008, 00:27
En wat betreft die Behringer tafel: heb hem ook ooit beluisterd, vond het toen ook drie keer niks. De Yamaha 01w (zo heette die toch?) vond ik ook niet zo mooi, trouwens.

Han S
10 januari 2008, 00:37
En wat betreft die Behringer tafel: heb hem ook ooit beluisterd, vond het toen ook drie keer niks. De Yamaha 01w (zo heette die toch?) vond ik ook niet zo mooi, trouwens.

Ik was bij een demonstratie van de SSL Axiom digitale mengtafel van 1.4 miljoen gulden. De engelse jongeman legde uit wat er allemaal mee kon en dat was indrukwekkend. Op een gegeven moment vraag ik aan hem: maar hoe klinkt hij?
En toen vroeg hij welke mengtafel ik had en ik antwoordde: een DDA-AMR.

Hij dacht even diep na wat hij moest gaan zeggen en zei: dan klnkt uw mengtafel beter. En nu staan Axioms te koop op ebay voor minder dan 20.000 euro, totaal geflopt.

skanky
10 januari 2008, 10:26
Digitale tafels zijn verleden tijd. Wil je total recall, dan neem je een controller zoals een Icon ofzo. Wil je wel een mengtafel dan neem je analoog als bijv een aws900 of duality.

taylor
10 januari 2008, 11:52
een nadeel van al die homestudio stuff is wel dat elke boerenlul een cd kan maken er komt dus ook een hoop troep bij kijken. de demo's(opgenomen in studio's) van vroeger was t meerendeel ook niet echt super..

jammer is wel dat teminste das mijn ervaring van euh een instrument goed leren bespelen is niet belangrijk meer. gewoon wat sampels ,druk een knop in op synth, draai aan wat filters, en nog wat plugins er overheen ect en ik heb song... die amateurs wannen zich dan als een echte goeie componist ofzo dat vind ik zelf wel diep treurig haha maarja hun moeten ook plezier hebben...vaak is t voor hun ook een hobby een geen werk.

skanky
10 januari 2008, 11:57
Ik verwacht niet dat Willie Wartaal zichzelf goed vind. Hij lacht zich waarschijnlijk helemaal dood en geniet ervan zolang het duurt.

guhlenn
10 januari 2008, 12:04
jammer is wel dat teminste das mijn ervaring van euh een instrument goed leren bespelen is niet belangrijk meer. gewoon wat sampels ,druk een knop in op synth, draai aan wat filters, en nog wat plugins er overheen ect en ik heb song... die amateurs wannen zich dan als een echte goeie componist ofzo dat vind ik zelf wel diep treurig haha maarja hun moeten ook plezier hebben...vaak is t voor hun ook een hobby een geen werk.

Wat je bedoelt is dat je het zuur vind dat jij met alle moeite die je hebt gedaan minder bereikt dan een of andere mafkees die blijkbaar gewoon feeling voor de zaak heeft ?

Jaloezie heet dat :) Het resultaat telt. De weg ernaartoe is niet relevant vanuit het 'tophits' perspectief. Als liefhebber is het net andersom. Dus eigenlijk zijn wij azijnpissers de amateurs en willie en consorten de pro's. Althans IMHO. edit; letterlijk klopt dat sowieso natuurlijk, maar ook in figuurlijke zin.

taylor
10 januari 2008, 12:06
ik ken ook professionele gitaarspelers ect die zich zelf helemaal niet goed vinden ondanks dat ze t wel zijn...

ik heb niet over die gast willie perse maar meer in t algemeen wat ik wel eens om mij heen zie ,heb zelf ook gitaarles gegeven en daar kwam ik dat soort dingen ook tegen veel hebben geen geduld meer om jaren in een gitaar te steken, t moet t liefst binnen 4 weken ofzo haha anders is t de moeite niet waard

een gluhen waarom denk je toch aan jaloezie denk je mij te kennen via dit forum ofzo? jammer..dat is jou invulling.

bert k
10 januari 2008, 12:40
Maar we hebben het toch over popmuziek? Daar is het nog nooit belangrijk geweest of je erg goed was. Kijk naar de Stones, kijk naar de ouwe blueszangers, die konden er geen hout van, en toch heeft dat prachtige nummers opgeleverd. Dat gaat ook op voor de opnametechniek. Zolang het iets bijzonders wordt, maakt de rest niet meer uit.

guhlenn
10 januari 2008, 13:05
een gluhen waarom denk je toch aan jaloezie denk je mij te kennen via dit forum ofzo? jammer..dat is jou invulling.

Zelf kennis is een groot goed Taylor. Ik ken jou niet, ik reageer op je post. Over invulling gesproken hehehe. Hap hap!

Maar wees eerlijk; dat is het toch? Ik steek ook veel moeite en tijd in m;n gitaar techniek. En dan krijgt een of andere mongool met 4 powerchords en een solo die lettelrijk z'n refrein zanglijn kopieerd miljoenen in beweging (cobain-nevermind). Dan moet je ej afvragen waar je het voor doet. En dan hoop ik maar dat je, net als ik, tot de conclusie komt dat je dat uren lang klooien op je gitaar gewoon hartstikke leuk vind. Als je bekend wilt worden kan je je inschrijven bij Endemol en/of plaatjes gaan draaien en/of rappen. Talent is overbodig, voorbeelden zat. Dus afgeven op de mensen die dat doen is dom danwel een teken van jaloezie. Ik doe het Willie, Lange Schwans en Ali $ niet na hoor. Kan ik niet en wil ik niet. Dus waarom de vergelijking?

bass blom
10 januari 2008, 13:11
een nadeel van al die homestudio stuff is wel dat elke boerenlul een cd kan maken er komt dus ook een hoop troep bij kijken. de demo's(opgenomen in studio's) van vroeger was t meerendeel ook niet echt super..

jammer is wel dat teminste das mijn ervaring van euh een instrument goed leren bespelen is niet belangrijk meer. gewoon wat sampels ,druk een knop in op synth, draai aan wat filters, en nog wat plugins er overheen ect en ik heb song... die amateurs wannen zich dan als een echte goeie componist ofzo dat vind ik zelf wel diep treurig haha maarja hun moeten ook plezier hebben...vaak is t voor hun ook een hobby een geen werk.

dat hoorde ik pas over zo'n youtube artiest ja, een engelse dame die een hitje heeft. (dat met cracks in foundation..)
trad ze op in paradiso was er verder nix aan omdat ze toch niet echt een artiest is..

tja, shit happens, this is our world en we moeten het ermee doen, miepen is vrij kansloos :D

paulusdeBKB
10 januari 2008, 14:22
Het is goedkoper geworden en makkelijker geworden om goede opnames te maken, vanuit de techniek gezien dan. Maar voor smaak en inspiratie zijn nog geen digitale alternatieven. Nu kunnen er meer mensen "iets" maken (geldt ook voor filmpjes, foto's etc.) maar dat wil niet zeggen dat meer mensen het ook mooi of goed vinden!

Als je mooie liedjes schrijft en kunt opnemen, dan kom je met de nodige moeite wel bovendrijven. Maak je troep, of heb je anderszins je shit niet voor mekaar, dan kun je er nog wel eens tussendoor glippen (Tropical Danny) maar meestal wordt het dan gewoon helemaal niks! Gelukkig.

guhlenn
10 januari 2008, 15:41
Willie wartaal lange frans en ali B bewijzen je ongelijk paulus. Of hebben die smaak en inspiratei in jouw boek?

Dick Wolkendeck
11 januari 2008, 10:33
Willie wartaal lange frans en ali B bewijzen je ongelijk paulus. Of hebben die smaak en inspiratei in jouw boek?

De smaak van het publiek, blijkbaar. Inspiratie = €

paulusdeBKB
11 januari 2008, 15:35
Veel artiesten brengen producten uit waar ik niets aan vind. 'Jij bent zo' is daarvan ook een goed voorbeeld. Maar als het publiek het massaal vreet, is het toch ergens 'goed' voor. Mensen kunnen het massaal mis hebben, gelukkig gaat het hier maar over entertainment, de op een na belangrijkste bijzaak.

guhlenn
11 januari 2008, 15:51
ok, ik bijt. Wat is de belangrijkste?

Samoth
11 januari 2008, 16:52
In de laatste jaren vind ik dat er weinig moois is uit gekomen op muziek gebied, misschien zijn er wel mooie songs uitgekomen maar die hoor je dan weer net niet.(iig ik niet)

Bij mij staat de radio dus ook altijd op veronica of Arrow Classic rock, gewoon omdat ik die muziek fijn vind om naar te luisteren.

ik vind dat de huide muziek bucht is!
het is allemaal ghetto jo jo muziek, of hyper actieve loops, dont get me wrong though.
ik ga ook wel eens naar hardcore feesten,maar omdat ik het gewoon zo af en toe best vet vind om lekker los te gaan.
maar deze muziek hoef ik dan echt weer niet op de radio te hebben. :stop:
persoonlijk vind ik op het moment dat er gebrek aan (echt)goeie muziek.
(verglijkend met muziek uit de 70's/80's)

En dat van die sulletjes op het podium komen met vage muziek...tsjah..dat is waar de mensen voor kiezen.
helaas maar je doet er niets aan.
het is wel erg zonde..

taylor
12 januari 2008, 11:31
Zelf kennis is een groot goed Taylor. Ik ken jou niet, ik reageer op je post. Over invulling gesproken hehehe. Hap hap!

Maar wees eerlijk; dat is het toch? Ik steek ook veel moeite en tijd in m;n gitaar techniek. En dan krijgt een of andere mongool met 4 powerchords en een solo die lettelrijk z'n refrein zanglijn kopieerd miljoenen in beweging (cobain-nevermind). Dan moet je ej afvragen waar je het voor doet. En dan hoop ik maar dat je, net als ik, tot de conclusie komt dat je dat uren lang klooien op je gitaar gewoon hartstikke leuk vind. Als je bekend wilt worden kan je je inschrijven bij Endemol en/of plaatjes gaan draaien en/of rappen. Talent is overbodig, voorbeelden zat. Dus afgeven op de mensen die dat doen is dom danwel een teken van jaloezie. Ik doe het Willie, Lange Schwans en Ali $ niet na hoor. Kan ik niet en wil ik niet. Dus waarom de vergelijking?

na talent overbodig misschien voor de top 40 gedoe soms wel ja..(zie jou voorbeelden) .ik ben zowizo NOOIT bezig geweest met popmuziek of hitlijsten, radio 3 enz en dat soort muziek.ik zeg niet dat alles wat daar tussen staat slecht is want dat is niet zo!! maar t is mijn smaak over t algemeen niet.

maar je hebt genoeg artisten die misschien niet in hitlijsten staan maar wel aardig goed verdienen aan album verkoop een ook veel talent hebben als componist of muzikaal gezien. t lijkt wel alsof t gebracht word van ben je niet bekend onder de massa dan tel je niet mee ofzo, dat is niet zo.
of als je passie hebt voor je instrument zoals wij dan en vele anderen dan ben je eigenlijk dom bezig want je verdient geen miljoen :-)

mijn voorbeeld was trouwens niet om af tegeven op willie of ali b ofzo.. maar een voorbeeld wat ik zelf heb gezien, een gozert bij mij in de buurt was dus op die manier zoals ik beschreef(sampels,1druk op de knop enz) bezig met muziek een had disscussies met hem van ja eigenlijk ben je niet aan componeren in mijn ogen dan..hij had de waan van wel een dat vond ik ook prima hoor wat hij moet ook zijn dromen hebben..
ik vergeleek t zoals die schilderijen die je hebt waar je alleen de kleurtjes per nummer nog moet invullen hahaha

paulusdeBKB
13 januari 2008, 12:47
ok, ik bijt. Wat is de belangrijkste?

Neuken natuurlijk. :sssh:

tidalwave_sideburns
29 januari 2008, 21:03
Ik vind het fantastisch dat ik de mogelijkheid heb mijn ideeen om te zetten in geluid, en die vast te leggen. En het kan me niet schelen of de professionals het een k*tmix vinden, of kleine maar duidelijke foutjes hier en daar direct opmerken.
Ik krijg er zelf een bijzonder voldaan gevoel van als ik een stuk heb opgenomen waarover ik zelf tevreden ben, (en dit heb kunnen doen zonder er bijzonder veel geld voor uit te hoeven geven.)

Mensen die hun brood verdienen met studiowerk zullen mijn opnames niet kunnen waarderen. Ik ben geen virtuoos gitarist, en al helemaal geen genie wat betreft opnemen/afmixen etc, maar muziek is voor mij vooral plezier. Muziek maken met vrienden. Concertjes spelen, ouwehoeren, die stoot adrenaline als je merkt dat je flink aan het rocken bent met je band, het ermee bezig zijn, in welke vorm dan ook. Jezelf verbeteren als muzikant, en ook merken dat je beter wordt. Op een onverwacht moment opeens een prachtige, dwingende melodie ontdekken, dit uitwerken tot een geheel, teksten erbij schrijven, de reactie van die paar trouwe fans als je het nieuwe nummer aankondigd.
Plezier dus. En de mogelijkheid om je nummers op te nemen met een fatsoenlijke kwaliteit, precies tussen een bandrecorder in de hoek van de oefenruimte en een peperdure studio in, vergroot mijn plezier.
Bovendien kan ik hiermee nieuwe nummers beter uitleggen aan mijn bandleden (aangezien ik hun taal nog niet helemaal machtig ben), en kunnen zij het veel beter instuderen.

Goedkope digitale opnamemogelijkheden zijn een zegen voor muzikanten zoals ik. Dat de professionals voor onze brouwsels hun neus ophalen, jammer dan.
Dat deze technologische ontwikkeling tot gevolg heeft dat miljoenen mensen met geen enkel greintje talent hun meuk het internet op kunnen gooien, neem ik ook voor lief. Neerkijken op de massa die muziek niet zo serieus neemt als wij dat doen heeft ook geen zin. Muziek heeft voor die mensen toch een heel andere functie, en dat is juist het mooie ervan, dat je muziek vanuit zoveel verschillende hoeken kunt benaderen.