PDA

View Full Version : Raad nodig!



Tormentor
7 januari 2008, 18:18
Hey allemaal,

Na een aantal jaar gitaar te spelen sta ik voor een zeer belangrijke keuze, de aanschaf van een grotere (en duurdere!) lampenversterker. Ik zit echt al een maand lang te twijfelen en dus besloot ik om hier iets achter te laten want anders zit ik volgend jaar nog met twijfels.

Eerst en vooral wat uitleg om je in mijn perspectief te plaatsen:
Ik speel in een (thrash) metalband, en we proberen het old school 80's geluid met modernere/progressieve riffs te laten samenwerken. Clean komt niet veel aan bod. (Ook ter info, gitaar: Ltd Flying V, DV8-R, met Seymour Duncan JB and Jazz humbuckers).

Ik had al enkele heads in gedachten:

JCM 2000: Ik hoor overal dat de DSL 100 een beter geluid heeft dan zijn TSL aanhanger, maar die gesplitste EQ bij de TSL spreekt me dan aan. Ook gehoord dat de footswitchen niet veel waard zijn.

6505+:Al veel goeds over gelezen, gesplitste kanalen,... Wel niet volledig uitgerust met lampen, en weet niet of het een old school thrash geluid kan geven.

Verder heb ik nog tips gekregen als Randall, maar ik heb de indruk dat het niet tot een echt kwaliteitsmerk behoort, wat zeggen jullie daarover? Ook Laboga (Mr. Hector) duikt soms op als er over een metalversterker wordt gepraat, maar nog nooit in het echt gehoord. Meer tips zijn welkom, ik zit rond de prijsklasse van 1500 euro.
Merken als H&K en ENGL zeggen me niets.

Als cab staat het zo goed als vast om een Marshall 1960 A te nemen, wat denk ik wel een goeie keuze is.

--------

Ik hoop dat het genoeg info is om je wat in mijn plaats te stellen, nu laat ik het aan jullie over. Veel respons zou echt top zijn :)

paulusdeBKB
7 januari 2008, 18:33
De beste raad die ik je kan geven:

- Ga testen! Marshalls zijn in de meeste oefenruimtecentra wel te vinden, dan huur je daar op een rustig moment een hok voor een paar uur en ga dan lekker te keer met die amps, zo kom je er vanzelf wel achter of het is wat je zoekt.
- Sta open voor andere merken. Met een budget van 1500 euro doe je jezelf tekort als je alleen naar Marshall zou kijken. Andere merken die de moeite van het overwegen waard zijn: ENGL, Hughes & Kettner, MESA/Boobie, Sovtek, Koch, Bogner etc. etc. etc.
- 4x12" weet je het zeker? Dat kan echt zo verschrikkelijk hard, heb je dat echt nodig? Het is duurder, veel meer sjouwwerk en staat meer in de weg dan een 2x12". Bovendien blaast het ding alsnog onder je door als je er niet ver genoeg vanaf kunt staan (minimaal een meter of 3).
- Kijk eerst bij tweedehands, bij een miskoop verlies je dan veel minder geld als je het weer wilt verkopen.

AART
7 januari 2008, 18:37
De beste raad die ik je kan geven:

- Ga testen! Marshalls zijn in de meeste oefenruimtecentra wel te vinden, dan huur je daar op een rustig moment een hok voor een paar uur en ga dan lekker te keer met die amps, zo kom je er vanzelf wel achter of het is wat je zoekt.
- Sta open voor andere merken. Met een budget van 1500 euro doe je jezelf tekort als je alleen naar Marshall zou kijken. Andere merken die de moeite van het overwegen waard zijn: ENGL, Hughes & Kettner, MESA/Boobie, Sovtek, Koch, Bogner etc. etc. etc.
- 4x12" weet je het zeker? Dat kan echt zo verschrikkelijk hard, heb je dat echt nodig? Het is duurder, veel meer sjouwwerk en staat meer in de weg dan een 2x12". Bovendien blaast het ding alsnog onder je door als je er niet ver genoeg vanaf kunt staan (minimaal een meter of 3).
- Kijk eerst bij tweedehands, bij een miskoop verlies je dan veel minder geld als je het weer wilt verkopen.

Helemaal mee eens.
Kijk eens naar de Mesa Mark III/IV, Single/Dual Rectifier, ENGL Powerball ofzo...

toneblo
7 januari 2008, 18:44
houdt ook een oogje op de ( voor wat je jouw sound omschrijft ) Vintage Modern van Marshall...

Tormentor
7 januari 2008, 18:47
Bedankt voor de snelle respons al!
Zeer nuttige tips al.

@ Aart: Vind je dan een Mesa in die prijsklasse?

Negative K3 fan
7 januari 2008, 18:52
Hey allemaal,

Na een aantal jaar gitaar te spelen sta ik voor een zeer belangrijke keuze, de aanschaf van een grotere (en duurdere!) lampenversterker. Ik zit echt al een maand lang te twijfelen en dus besloot ik om hier iets achter te laten want anders zit ik volgend jaar nog met twijfels.
Heb je in die periode van twijfel de amps wel getest? Je schrijft hieronder alleen welke je in gedachten hebt, maar niet wat je er zelf van vindt en da's natuurlijk veel belanrijker


Eerst en vooral wat uitleg om je in mijn perspectief te plaatsen:
Ik speel in een (thrash) metalband, en we proberen het old school 80's geluid met modernere/progressieve riffs te laten samenwerken. Clean komt niet veel aan bod. (Ook ter info, gitaar: Ltd Flying V, DV8-R, met Seymour Duncan JB and Jazz humbuckers).
ok, goede uitleg


Ik had al enkele heads in gedachten:

JCM 2000: Ik hoor overal dat de DSL 100 een beter geluid heeft dan zijn TSL aanhanger, maar die gesplitste EQ bij de TSL spreekt me dan aan. Ook gehoord dat de footswitchen niet veel waard zijn.
ben zelf geen fan van het geluid van JCM2000s, een beetje saai/levenloos. Maar kan een goede optie zijn, staar je niet blind op gesplitste eq maar kies voor klank!

6505+:Al veel goeds over gelezen, gesplitste kanalen,... Wel niet volledig uitgerust met lampen, en weet niet of het een old school thrash geluid kan geven.
6505 en 6505+ zijn allebei volledig lampen, ik weet niet waar je dat hebt gehoord. En trouwens ook prima amps voor jouw stijl...


Verder heb ik nog tips gekregen als Randall, maar ik heb de indruk dat het niet tot een echt kwaliteitsmerk behoort, wat zeggen jullie daarover? Ook Laboga (Mr. Hector) duikt soms op als er over een metalversterker wordt gepraat, maar nog nooit in het echt gehoord. Meer tips zijn welkom, ik zit rond de prijsklasse van 1500 euro.
Merken als H&K en ENGL zeggen me niets.
dan moet je ze eens gaan proberen, Engl past bijvoorbeeld prima in jouw straatje, net als bijvoorbeeld Framus en Mesa.


Als cab staat het zo goed als vast om een Marshall 1960 A te nemen, wat denk ik wel een goeie keuze is.
daar ben ik het helemaal niet mee eens, cabs kleuren (vooral met high gain) heel erg je geluid. Dus test niet alleen versterkers uit, maar ook verschillende cabs.

AART
7 januari 2008, 19:20
Bedankt voor de snelle respons al!
Zeer nuttige tips al.

@ Aart: Vind je dan een Mesa in die prijsklasse?

Jups, voor 1500 moet je zeker een Mark II of Mark IV kunnen scoren op Marktplaats. Een Single of Dual Recto moet ook wel lukken voor 1200-1500 euro op MP.

Tormentor
7 januari 2008, 19:41
@NK3F:
Ik zelf ben Belg dus het zal uittesten in Piens worden, het zou moeten lukken dat ze drie versterkers in de showroom hebben waar ik een oogje op heb, en ik weet niet of ze dat zien zitten om er een paar te bestellen zonder aankoopverplichting.

Dat van die 6505 heb ik een kleinere handel me laten vertellen, er zouden zouden enkel 4 pre-amp tubes inzitten, aldus de verkoper... Die probeerde me denk ik gewoon een Marshall aan te smeren.

Nuja een Engl powerball heeft echt wel dikke tone, maar ik hoor toch een paar mensen klagen dat het dat niet is wat ze gehoopt hadden. In elk geval zal dat ooktesten worden voor ik zo'n oordeel kan bevestigen.
Framus ken ik niet totaal niet goed, heeft iemand een beknopte 'review' hierover?

@ Aart: Inderdaad, maar ik zie een 2de hands eigenlijk niet zo goed zitten, want als zo een mesa van 4000 naar 1500 euro daalt moet die toch al serieus gebruikt geweest zijn.

AART
7 januari 2008, 19:50
Dat van die 6505 heb ik een kleinere handel me laten vertellen, er zouden zouden enkel 4 pre-amp tubes inzitten, aldus de verkoper... Die probeerde me denk ik gewoon een Marshall aan te smeren.

Er zitten er 5(6505) of 6(6505+) in. En daarnaast zegt het aantal preampbuisjes niks over de buizigheid van het circuit.



@ Aart: Inderdaad, maar ik zie een 2de hands eigenlijk niet zo goed zitten, want als zo een mesa van 4000 naar 1500 euro daalt moet die toch al serieus gebruikt geweest zijn.

Ze zijn nieuw 2200(Recto) en 2700(Mark IV). Ik heb laatst een zo goed als nieuwe Mark IV gekocht op MP met garantie en dat was voor rond de 1500 ballen. Oudere Mark IV's werken nog prima hoor(mesa's zijn uberstevig gebouwd) en gaan vaak voor nog iets minder. En je moet natuurlijk even goed testen als je 2ehands koopt.

Outrage
7 januari 2008, 21:59
Je hebt ook nog Key Music in Sint Niklaas, een grote winkel. Misschien hebben ze zelfs testruimtes - maar daar ben ik helemaal niet zeker van.

Hier (http://forum.offstage.be/forumdisplay.php?f=32) vind je nog een subforum met heel wat namen van Belgische winkels.

Ik ken enkel The Guitarshop in Gent; er zou ook een nieuwe Key Music zijn (aan het station, dacht ik).

pol
7 januari 2008, 22:32
Ik zou geen gewone 1960A nemen, neem liever iets een 4 x 12 met vintage 30's, deze cabs zijn luider en komen duidelijker door de mix.

Waarom zie je 2dehands niet zitten, je betaalt graag meer voor iets wat hetzelfde kan ? test het ding uit, werkt het goed is het wel in orde, kosten kun je aan een nieuwe versterker evengoed krijgen.

AART
7 januari 2008, 22:47
Ik zou geen gewone 1960A nemen, neem liever iets een 4 x 12 met vintage 30's, deze cabs zijn luider en komen duidelijker door de mix.


+1

De 1960AV bijvoorbeeld klinkt al een stuk beter dan een standaard 1960A vind ik. Ik heb er nu een tijdje 1 en hij bevalt eigenlijk steeds beter(maar ik wil nog steeds een mesa :p ), het valt me echter wel op dat deze iets minder spreiding heeft. Maar het is voor 150 euro meer een flinke vooruitgang tov de 1960A.

imlikeajungle
8 januari 2008, 02:40
Beter meer besparen op de top dan op de cab...
Goeie cab kopen, met resterende budget goeie top kopen en klaar is kees. Je hebt geen clean nodig, check dan zeker een 5150I, goedkoper dan een II en je hebt geen extra kanaal nodig. Single Recto heb ik in zo goed als nieuwe staat verkocht voor 1250 ofzo, dus dat kan ook zeker. Powerballs zitten rond de 1100 denk ik, op Offstage.be staan er altijd wel te koop.

Lord Abortion
8 januari 2008, 11:28
Ik denk dat je voor zware metal wel heel wat keuzes hebt met dat budget. Qua cab zou ik ook iets kiezen met Celestion V30 speakers. Denk aan bv. de Fame of Framus boxen als je op een budget zit, eventueel tweedehands een Mesa kast proberen te vinden?

En voor amps ... gewoon gaan testen. Randall is zeker de moeite, al zijn ze vooral populair voor hun iets goedkopere heads. Hun MTS-head zit wel in je prijsklasse, maar dat is echt een bak vol opties, en misschien nogal overkill als je gewoon één zwaar kanaal zoekt. Maar je kan natuurlijk met slechts één preampmodule beginnen ... Zeker ook eens Rivera checken, sterke hi-gainers met een erg goed clean. Verder absoluut een Mesa Rectifier en ENGL Powerball/Savage proberen, zijn zeker ook kanshebbers. Als je er eentje kan vinden, misschien ook de H&K Warp X?

En over Framus ... Ik speel zelf op een Dragon, en heb een 4x12 en 2x12 cabinet, allebei met V30's. Qua bouwkwaliteit moet je de boxen gelijk stellen met Marshall. Oerdegelijk in elkaar gestoken, maar niet zo high-end als bv. ENGL of Bogner. De Dragon is een echte allrounder, en kan zowat alles aan, en doet het allemaal goed. Wel een beetje een korrelige gain, redelijk bruut, maar wel altijd met veel definitie in je sound. Massas bassen als je wil, zeker met een 4x12 box. Het enige wat ik soms een beetje mis is sustain en een vloeiend geluid, maar da's met een tubescreamer voor de amp zo opgelost. Nu, een echte metalbak is de Dragon niet, al kan hij het wel aan. Een vriend van me heeft echter een Cobra, en dat is een ander paar mouwen. Die is ongelofelijk bruut (het crunch kanaal is al overdreven hi-gain), en moet je zeker eens testen!

Rormo
8 januari 2008, 11:46
+3 ofzo :) 1960AV is vele malen beter dan een 1960A. Die heb ik ooit eens getest en dat klinkt maar steriel. Vervolgens een 1960AV aan dezelfde amp gehangen en het is echt een wereld van verschil. Die 1960AV staat nu hier bij mij thuis.

Ik speel op een DSL, maar dat zou nou niet bepaald mijn eerste keuze zijn voor metal. Er zijn betere versterkers voor high-gain. Zowel van Marshall als andere merken. Engl heb ik in der tijd ook getest en die vond ik te high-gain, maar dat moet voor jou juist goed zijn. Daar zou ik dus zeker naar kijken. Die tops vind ik er ook nog eens super mooit uit zien.

pannekoek
8 januari 2008, 15:10
dsl/tsl ruzies zijn er altijd :P

persoonlijk vind ik de tsl beter , omdat ik was modernere rock/metal speel past de tsl100 goed bij mij, in combinatie met een orange ppc412 met v30's, geeft dat de ultieme combinatie voor mij

dsl is te vintage voor mij.

en ik denk dat voor jouw de tsl ook een goede keuze is :hippie:

ben vanhoof
8 januari 2008, 15:40
Geef idd niet te weinig geld uit aan een cabinet. Een middelmatige top en een goed cabinet klinkt vele beter dan een matig (marshall) cabinet met een super top. Ik snap eig nog altijd niet waarom zoveel bekende bands met marshall cabinets spelen. Die zullen ze mss ergens zeer goedkoop krijgen, of mss zijn ze gesponserd door marshall...
Zeker als je een redelijk budget hebt, ga dan eens kijken voor een Engl, mesa, diezel, bogner etc. Blijf weg van die marshalls, vooral degene met g12-75 speakers!

pol
8 januari 2008, 15:47
grappig, ik heb Mesa, Diezel & Bogner cabs gehad, Engl ook getest, en ben terug overgeschakeld op een Marshall 1960AV omdat ik van al die cabs het beste vond klinken, al die anderen hadden wel iets wat me niet aanstond nl

Mesa oversized V30: te boomy
Diezel : te modern/strak, wel duidelijk (versie met Eminences)
Bogner 4 x 12 V30: niet agressief genoeg, wat stug, geluid bleef precies in de cab zitten, snap de hype rond deze cabs eigenlijk niet.
Engl : wat schel & scooped.

duurder is niet altijd beter.

Tormentor
8 januari 2008, 16:56
Echt bedankt voor de massale respons nog eens!

Ik denk wel dat ik overtuigt ben voor zo'n 1960 AV.
6505 en Powerball wil ik zeker al eens gaan testen, een Mesa Rectifier blijft dé versterker die ik zou willen, maar nieuwprijs is ie voor mij onbetaalbaar.

Ik weet niet waarom ik niet tweedehands zou kopen. Ik weet niet goed waar ik allemaal moet op letten denk ik. Nuja, ik zal het na zwaar nadenken misschien overwegen.

Dan nog iets, weet iemand waar je zo'n Framus Cobra zou kunnen testen (in België)?

Lord Abortion
8 januari 2008, 17:21
Voor zover ik weet is er geen importeur voor Framus in België ...

Maar op het forum van offstage.be zitten er wel mensen met een Cobra, misschien als je het daar eens heel lief vraag ... :hippie:

Tormentor
8 januari 2008, 19:22
Nog iets over de ENGL Powerball:
Klinkt zo'n ding eigenlijk ook goed met een gewone (EADGBE) stemming zonder al te modderig te klinken? Want de meeste filmpjes op youtube zijn met een lagere (drop) stemming.

marter544
8 januari 2008, 21:02
Dan zou die eigenlijk alleen maar strakker moeten klinken..

Tormentor
9 januari 2008, 18:41
I see :)
Nuja van die JCM 2000 serie ben ik wat afgestapt, JVM lijkt me wat.

Jan Buurman
9 januari 2008, 18:46
+1

De 1960AV bijvoorbeeld klinkt al een stuk beter dan een standaard 1960A vind ik. Ik heb er nu een tijdje 1 en hij bevalt eigenlijk steeds beter(maar ik wil nog steeds een mesa :p ), het valt me echter wel op dat deze iets minder spreiding heeft. Maar het is voor 150 euro meer een flinke vooruitgang tov de 1960A.

Wat is het feitelijke verschil tussen een 1960A en een 1960AV qua cabinet (dus niet qua speakers)? Andere bouw? Ander materiaal?

ErikE
9 januari 2008, 19:04
Niet qua speakers? In dat geval:niets.

Baker
9 januari 2008, 20:48
+3 ofzo :) 1960AV is vele malen beter dan een 1960A.

Dat is niet per definitie zo.
Ik heb ook alles uitvoerig getest. Ik vind de standaard 1960A beter bij mijn amp passen dan V30's

Greenbacks klinken ook mooi. Maar niet zozeer beter of mooier. Eerder anders. Ik heb uiteindelijk heel bewust voor Marshall 1960A 4x12 Celestion G12T75 gekozen.

Invocation
8 februari 2008, 15:07
Een jaar terug ben ik gegaan voor een Laboga Mr. Hector. Deze doet het nog altijd voor mij. Heb me nu ook een Alligator head besteld voor het iets lichtere werk. Hoewel er ook goede cleane settings uit de laboga te halen zijn. De alligator heb ik besteld voor iets meer crunchy sounds