PDA

View Full Version : Roland Cube CM-30 (monitor)



Elpedro
7 januari 2008, 14:42
Ik hoop dat ik deze vraag stel in het juiste forum:

In mijn huidige opstelling maak ik gebruik van mijn laptop met (in volle tevredenheid) een Toneport UX2 hierop, voor opname van electrische gitaar en voice.
Als keyboard/synthesizer maak ik gebruik van een KORG30.
Als software maak ik gebruik van Reason4 en Cubase SX3.

Het ligt in mijn planning een Roland Cube CM-30 monitor te kopen voor mijn (kleine) thuisstudio.
Het uitgangspunt voor de monitor moet zijn dat die klein van formaat is en niet te duur.
De output van 30W lijkt mij voor die kleine kamer meer dan voldoende.

Zijn er forumleden die met deze monitor ervaringen hebben en eventueel (aanvullende) adviezen en/of tips?

jw009
7 januari 2008, 15:16
Als je wilt gaan mixen zou ik zeker voor 2 monitors gaan. En dan niet voor minder dan 300 voor een setje, anders kan je beter niks kopen.

Elpedro
7 januari 2008, 15:32
Als je wilt gaan mixen zou ik zeker voor 2 monitors gaan. En dan niet voor minder dan 300 voor een setje, anders kan je beter niks kopen.

Het principe van 2 monitors begrijp ik omdat je waarschijnlijk anders nooit op basis van stereo kan mixen.
Echter je opmerking dat €300 de ondergrens zou moeten zijn is discutabel.
Dit hangt naar mijn idee af van de eisen die je aan de kwaliteit stelt.
Het is niet mijn bedoeling eindmixen te verkopen, maar puur om zelf nummers af te mixen.
Er zullen waarschijnlijk ook vaktechnische mensen zijn die de ondergrens een stuk hoger dan € 300 zullen leggen en zullen stellen dat als je een set van €300 koopt je beter niks kunt kopen ?!

jw009
7 januari 2008, 16:53
Het principe van 2 monitors begrijp ik omdat je waarschijnlijk anders nooit op basis van stereo kan mixen.
Echter je opmerking dat €300 de ondergrens zou moeten zijn is discutabel.
Dit hangt naar mijn idee af van de eisen die je aan de kwaliteit stelt.
Het is niet mijn bedoeling eindmixen te verkopen, maar puur om zelf nummers af te mixen.
Er zullen waarschijnlijk ook vaktechnische mensen zijn die de ondergrens een stuk hoger dan € 300 zullen leggen en zullen stellen dat als je een set van €300 koopt je beter niks kunt kopen ?!

Ok dat is misschien iets te radicaal gestelt, je moet het ook met een korreltje zout nemen.

bert k
7 januari 2008, 16:55
Nou ja, het hangt er uiteindelijk vooral vanaf hoeveel geld je wilt uitgeven. Maar je moet in ieder geval twee monitoren hebben, dat staat vast. En dan ook nog een eindversterker, of je koopt twee aktieve monitoren, daar zit al een versterker in.

Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar op computerboxjes kan je het vergeten om iets te mixen wat lekker klinkt. Monitors zijn het belangrijkste van je hele setup.

Il_Falco
12 juni 2008, 13:16
Sorry voor de bump,

Maar zijn er mensen die cm-30's gebruiken? lijkt me handig om een portable studiotje te maken. en als je er twee oplinkt heb je stereo, 8 kanalen en 2 mono kanalen. lijkt me handig. wat vinden jullie?

MjS
12 juni 2008, 15:21
Tja ik zou liever voor écht studiomonitoren gaan. De CM-30's worden een beetje gepresenteerd als manusje van alles... Ik heb zelf de KRK RP5's. Best goedkoop (300 voor setje), niet super maar voor de prijs zeker leuk. Portable ook. Stevige doos erbij en de boxjes zijn niet erg groot of superzwaar.

Han S
12 juni 2008, 17:27
Ik heb op de AES laatst de ADAM A7 monitoren gehoord en was zeer onder de indruk. Dit zijn kleine actieve monitoren en ze kosten voor die kwaliteit eigenlijk best wel weinig, in Amerika minder dan 1000 dollar een paar.

TimmU
12 juni 2008, 18:31
Ik heb op de AES laatst de ADAM A7 monitoren gehoord en was zeer onder de indruk. Dit zijn kleine actieve monitoren en ze kosten voor die kwaliteit eigenlijk best wel weinig, in Amerika minder dan 1000 dollar een paar.


met een budget van rond de 300 heb je daar weinig aan hé :)

Han S
12 juni 2008, 20:49
Maar het zijn wel actieve monitoren, dus je hoeft nog niet eens een versterker er bij te kopen. Een goede versterker kost meer dan een paar A7's bijvoorbeeld.

En je bent wel in een keer klaar dus.