PDA

View Full Version : Volumepedaal hoog of laagOhmig?



Harald
7 januari 2008, 13:49
Ben er nu uit wat ik in mijn effectenbak voor mijn bluesband wil, en wil mijn volumepedaal vervangen. Lees hier dat er verschil is in hoog en laagohmige pedalen ivm de plaatsing van het pedaal. In principe wil ik het volumepedaal rechtstreeks na de gitaar. Alleen wil ik live draadloos, en voor de rest gewoon met kabel rechtstreeks in het volumepedaal spelen. Maakt de draadloze set nog verschil uit, qua hoog of laagohmig volume pedaal, en zo ja is dat makkelijk op te vangen? (Denk dan bv, aan een stemapparaat tussen gitaar/receiver en volumepedaal)

pol
7 januari 2008, 13:57
rechtstreeks uit de gitaar heb je hoogimpedant nodig, tenzij je gitaar actieve pickups heeft.

Harald
7 januari 2008, 14:30
Precies, maar als je het achter een ander effectpedaal zet weer laagohmig, volgens de boss site. Vraag is nu een beetje hoe dat zit met de receiver van mijn draadloze set. Als daar laagohmig uitkomt, heb je dus een verschillende situatie tussen met kabel of draadloos.

Sjaan
7 januari 2008, 14:53
Ik citeer Bernardduur (http://www.basgitaarforum.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=1946) van basgitaarforum.nl (http://www.basgitaarforum.nl/index.php).


De hoogohmige stop je tussen bas en versterker (of 1e pedalen), de laagohmige stop je na een buffer (zoals een pedaal dat aan staat of een Boss pedaal).

Je kan een laagohmige niet tussen een bas en amp zetten omdat je dan een mismatch krijgt en zo raak je een hoop treble kwijt.

Harald
7 januari 2008, 15:25
Zonder het draadloze systeem is het helemaal duidelijk. Maar daar gaat het net om, gedraagt dat zich als een kabel, en is het signaal dat er uit komt dus eigenlijk hetzelfde als dat van de gitaar door een kabel, of gedraagt het zich als een pedaal dat aan staat? In dat laatste geval heb je dan dus een ander volumepedaal nodig, dan in het eerste...

Butger
8 januari 2008, 13:52
Is een volume-pedaal in de FX-Loop geen optie?

Als ik thuis ben zou ik even voor je kunnen testen hoe mijn volume-pedaal zich achter mijn draadloze set gedraagt. (heb het nog nooit gedaan lol)
Ik denk persoonlijk dat een draadloze set net als een pedaal het signaal uitstuurt..

En als je een pedaal heb die altijd aanstaat, kun je gewoon je volume-pedaal daar achter zetten, heb je nooit problemen.

Harald
8 januari 2008, 16:31
Dank je, ga morgen naar Big One in Zwolle, eens wat vergelijken. Gelijk ook even proberen of andere patchkabels veel verschil uitmaakt. Qua pedaal wat altijd aanstaat, dacht ik dus aan een tuner. Voor de rest wisselt het nogal. Volume in de fx loop wil ik liever niet. Dan kun je je echo bv. niet met volume swells aansturen. En van mijn meest gebruikte podiumgitaren zitten bij de meeste de volumeknop van de gitaar op de verkeerde plek... Bovendien levert dat weer meer aansluitwerk en lange kabels (die dan weer kapot kunnen) op. Wil gewoon een relatief simpele, en snel aan te sluiten setup. Spelen is leuker dan op en afbouwen tenslotte :)

Harald
8 januari 2008, 16:35
Maar volume en delay via send return, zou eigenlijk niet eens zo gek zijn, dan gaat de crunch van de versterker ook door de delay naar de eindtrap ipv delay door de crunch... En ik kan dat evt. nog aftappen naar een tweede amp ook. Maar waar zit de reverb van de versterker, voor of na de return van de fx send-return? Misschien toch eens proberen nu ik toch bezig ben. Maar dan zou een stereo chorus in stereo ook wel mooi zijn... Als die podia nu wat groter waren :(

strat58
8 januari 2008, 17:42
Ben er nu uit wat ik in mijn effectenbak voor mijn bluesband wil, en wil mijn volumepedaal vervangen. Lees hier dat er verschil is in hoog en laagohmige pedalen ivm de plaatsing van het pedaal. In principe wil ik het volumepedaal rechtstreeks na de gitaar. Alleen wil ik live draadloos, en voor de rest gewoon met kabel rechtstreeks in het volumepedaal spelen. Maakt de draadloze set nog verschil uit, qua hoog of laagohmig volume pedaal, en zo ja is dat makkelijk op te vangen? (Denk dan bv, aan een stemapparaat tussen gitaar/receiver en volumepedaal)

Hoi gaat draadloos niet te koste van je dynamiek ? bij blues heel belangrijk :)
Peace Strat58

Daemon
8 januari 2008, 17:50
Hoi gaat draadloos niet te koste van je dynamiek ? bij blues heel belangrijk :)
Peace Strat58

Nee hoor, als je niet een totale crap versie koopt. Bij een goede wireless hoort niemand live of je draadloos speelt of met draad i.m.o.

Harald
8 januari 2008, 18:10
Heb een Shure systeem, werkt fantastisch. Ook gitarenwisselen is een stuk handiger. Wilde nog wel eens een kabel snel neergooien, en dan de plug even niet meer vinden... En je kunt gewoon met soundchecken even de zaal inlopen. Ook erg handig. Dynamiek is geen enkel probleem. Als ik op een jamsessie speel als huisbandlid, dan houd ik het gewoon met kabel, akoestisch ook, maar met de bluesband bevalt het me prima.

Vanavond even gaan kijken naar plaatsing wah, en stereo setup via de FX send return. Misschien toch wel een leuke optie. Zit alleen even te dubben met delay en chorus. Beide zouden stereo mooi zijn, maar hebben ook allebei een mono input... wat zou beter werken, stereo delay uit, een kanaal naar chorus en versterker 1 en andere naar versterker 2 (dus delay stereo, chorus mono op een amp en zonder chorus op de andere) of chorus links naar delay, met als aan alleen het delay signaal en chorus rechts naar andere amp zonder delay. Dan zijn ze beide stereo, maar komt de stereo van de chorus gedelayed aan. Is dus eigenlijk ook een soort fakestereo... (maar goed, stereo is live toch al erg relatief)

En, klopt, dat is nauwelijks een standaard bluessetup... maar we opereren aardig in de randgebieden van standaard blueswerk. Cuby deed vroeger ook aardig wat dingen die net iets verder gingen dan pure blues. Vind ik wel leuk. Is het echt standaard blues, dan kan ik het met een gitaar en amp ook wel af. Maar krijg al wat verzoeken om meer nummers wat alternatiever aan te pakken zoals in Wang Dang Doodle. (vanaf 4 minuten in de video, http://nl.youtube.com/watch?v=o2xSHpoUdu8)
Daarvoor is zo'n stereosetup wel lekker.

Harald
9 januari 2008, 23:18
Vandaag even geprobeerd, hoog en laagimpedantie pedaal vergeleken. Kon niet echt een verschil horen eigenlijk... De Boss pedalen leken wel net iets helderder te klinken dan mijn oude volumepedaal. Niet veel, maar toch. Morgen nog wat kabels halen, aangezien ik toch een paar wat langere kabels nodig heb, en ik zou het spul in elkaar moeten kunnen zetten :) Ook nog een tremelo toegevoegd, Behringer, maar klonk wel leuk, bleek ook nog afgeprijsd. Voor 15 Euro! Bevalt het niet gaat hij er gewoon weer uit :)

Butger bedankt voor de send return tip. Niet eens zozeer voor het volumepedaal, maar kan nu stereo werken met mijn oude versterker erbij, dat klinkt lekker breed!

Als de pedalenbak klaar is komt er wel een foto in het pedalenbakken topic.

paulusdeBKB
9 januari 2008, 23:34
leuk dat je ons zo op de hoogte houdt! Veel succes met experimenteren.

Harald
11 januari 2008, 19:27
Hij is klaar :) voor foto:

http://gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1533288&postcount=4077