PDA

View Full Version : vraag over ELK buizen versterker



Sloe Gin
7 januari 2008, 12:48
goedenmiddag allemaal,
ik heb ongeveer een half jaar geleden een vintage buizenversterker gekocht.
deze is van het merk ELK en komt uit 1967. het is een fender kopie.

heeft iemand meer informatie over deze buizenversterkers?

bedankt!

Rouzy
7 januari 2008, 13:02
Ik had deze versterker! :chicken:

Hij ligt nu uit elkaar... was het toevallig een Custom Amp 60?

AutoStatic
7 januari 2008, 14:30
Japanse Fender kopieën toch? Volgens mij zijn het wel redelijke dingen.

Sloe Gin
7 januari 2008, 15:42
Ik had deze versterker! :chicken:

Hij ligt nu uit elkaar... was het toevallig een Custom Amp 60?


nee, het is een mono zang PA, ELK vocal hifi-80

Sloe Gin
7 januari 2008, 15:44
Japanse Fender kopieën toch? Volgens mij zijn het wel redelijke dingen.

inderdaad, fender kopie

heeft iemand hier nog beschrijvingen van of andere informatie?

Saf
7 januari 2008, 18:23
misschien handig om type en/of foto erbij te vermelden. ELK heeft verschillende types gemaakt. Zijn bij mijn weten inderdaad fender kopieen in ieder geval wat betreft uiterlijk.

Sloe Gin
7 januari 2008, 19:04
http://img247.imageshack.us/img247/7397/dsc00014du9.th.jpg (http://img247.imageshack.us/my.php?image=dsc00014du9.jpg)

dit is mijn ELK versterker.
een mono zang PA, ELK vocal hifi-80.
er zitten 2 EL34 eindbuizen in.

AutoStatic
7 januari 2008, 19:31
Enige wat ik kan vinden is dat de fabrikant Elk Gakki Co., Ltd. was en dat dat ding waarschijnlijk van eind jaren '60, begin jaren '70 is. En ja, het is een PA versterker, dus niet echt voor gitaar.

Sloe Gin
7 januari 2008, 21:03
Enige wat ik kan vinden is dat de fabrikant Elk Gakki Co., Ltd. was en dat dat ding waarschijnlijk van eind jaren '60, begin jaren '70 is. En ja, het is een PA versterker, dus niet echt voor gitaar.

de versterker is mono, met andere eindbuizen dan de orginele.
moet dan toch wel te gebruiken zijn voor gitaar? hij klinkt geweldig...

AutoStatic
7 januari 2008, 21:11
Volgens mij kun je 'm prima gebruiken voor gitaar! Alleen was ie daar oorspronkelijk waarschijnlijk niet helemaal voor bedoeld, dat is misschien beter verwoord. Vandaar dat je er waarschijnlijk ook zo weinig info over vindt. Maar als ie goed klinkt, beter!

Enterprice
14 januari 2008, 15:20
Ik heb er ook nog zo een maar moet het ding nog nakijken.
Voor een schema kijk hier http://www.drtube.com/schematics/elk/twinamp50.gif

PeeVee
30 januari 2008, 21:50
Aan de buitenkant misschien Fender clone, binnenin verre van dat. Cheapo del cheapo OEM Japanse parts uit de tijd dat "made in Japan" zeker geen compliment was. Slechte caps, slechte weerstanden, dramatische trafo's, slap pisbakkenijzer chassis, flimsy pots en vage speakers met heel laag rendement en tot overmaat van ramp een zaagselplaat kast. Kansloos.

Ik heb ooit een "SR config" ELK Guitarman gehad, even wat aan gesleuteld maar was niks mee te beginnen. Circuit is overigens ook anders, zit ander buisje in (was bij mij tamelijk exotisch; geen ECC85 dus). De clones van Pearl zijn beter overigens.

Sloe Gin
1 februari 2008, 13:02
daarom leeft ie nog na 45 jaar, klinkt hij geweldig en bestaat hij nog uit de orginele onderdelen (behalve de buizen dan). :sssh:

PeeVee
2 februari 2008, 17:55
Het spijt me als het niet het antwoord was waar je op hoopte. Wat er staat is echter waar; geen Fender clone (ander circuit!), slechte parts, flimsy pots en chassis, zaagselplaat kast en speakers met zeer laag rendement. Klinkt "leuk" maar kan niet eens in de schaduw staan van het origineel. Dat wil niet zeggen dat er geen versterkers zijn die nog minder van kwaliteit zijn. Die ELK is in ieder geval PTP en all tube, dat klinkt al gauw beter dan modern spul. De classificatie "geweldig" zou ik er zeker niet aan geven maar is natuurlijk helemaal afhankelijk van je referentiekader. Ik vraag me af hoe geweldig je 'm nog vind als je 'm naast een goeie Bassman piggy back, Pro Reverb of Super Reverb zet. Maakt verder ook allemaal niet uit, als jij het een geweldige versterker vindt dan is het toch prima?