PDA

View Full Version : pre- bouwvraagjes Plexi 50 watt



bollocks37
7 januari 2008, 10:40
Ik overweeg serieus om een 50 watt Ceriatone plexi kit te gaan bouwen.
Een complete kit met alles erop en eraan kan ik voor 700 Euro thuis hebben wat natuurlijk erg aantrekkelijk is.
De reden van zelfbouw is dat het me fantastisch lijkt om zoiets zelf te bouwen en vervolgens te bespelen en tevens om voor een aangename prijs een superieure versterker te krijgen.

Ik weet niet wat voor buizen Ceriatone erbij stopt maar aangezien dit het eerste is wat iedereen schijnt te vervangen en ook in verband met het gevaar van de lange reis wil ik die meer in de buurt kopen.
Heeft iemand goede (eventueel online) adresjes hiervoor en type/merk tips?

Weet iemand tevens een adres in Nederland waar de Weber Bias rite of een soortgelijk handig apparaat verkocht wordt? Dit gedeelte van het process hou ik het liefst zo simpel en veilig mogelijk (zonder het uit te hoeven besteden).

Alle tips, ervaringen en inzichten zijn welkom.
Bedankt!

Nielsje
7 januari 2008, 10:53
Ik zou even contact opnemen met Franc van het forum. Hij heeft wel wat ervaring met Ceriatone vermoed ik zo :)
Maar de zoekfunctie verricht wonderen, wist je dat al?

guitartheo
7 januari 2008, 13:11
Je kunt ook een 1ohm weerstand tussen cathde en aarde solderen en daar de spanningsval over meten (stuk goedkoper) en waar buizen te koop zijn staat bij de links en tips

bollocks37
7 januari 2008, 13:47
Maar de zoekfunctie verricht wonderen, wist je dat al?

Dag Nielsje,

Dat is me bekend, maar ik vraag om algemene input, het zou ook kunnen zijn dat iemand inmiddels nieuwe bevindingen heeft of dat er mensen bij gekomen zijn die ervaringen hebben met Ceriatone en aanverwanten die nog niet genoteerd zijn. Is ook veel gezelliger dan het forum alleen als database te gebruiken toch ;)

@guitartheo,
Ik weet dat dat zo kan, maar ben wat bevreesd voor deze methode. Ik zoek dus een zo comfortabel mogelijke methode zoals bijvoorbeeld de 'Bias Rite'.
Ik zal links en tips eens doorwerken!

Chris Winsemius
7 januari 2008, 14:32
Biasen: je moet zowel de spanning op,ko als de stroom door de buis meten/weten/instellen, zo'n adapter laat alléén de stroom zien.
Als je toch al iets zelf gaat bouwen kun je de kosten van zo'n biasadpater imho beter in onderdelen/etc. steken, je moet sowieso al het nodige meten tijdens de bouw en voor het testen/aanzetten van je amp.
Ik gebruik zelf 'n variant v/d zgn. shunt-method, heb ik 'n x aan iemand uitgelegd en die had het zo omschreven:


Benodigheden:



Multimeter
rekenmachine als hoofdrekenen niet je sterkste vak was/is
Kennis over de gevaren van een buizenversterker
Basiskennis over buizenversterkers en de onderdelen


Stappen
1. Zorg dat de versterker uit staat
2. meet de weerstand tussen de middenaftakking (CT) van de uitgangstrafo (OT) en Pin 3 van een van de eindbuizen
3. Noteer deze waarde want je zult hem meerdere malen nodig hebben (meestal tussen de 25-120 ohm).
4. Draai alle knoppen (volume, gain, tone etc) op 0 zodat er geen signaal door de versterker gaat en verwijder evt. kabels op de input
5. Zet de versterker aan en meet de Neg. bias (op pin 5 van dezelfde eindbuis). Zet de spanning mbv. de BIAS potmeter op rond de -45V - -50V
6. Meet nu de spanning (DC) tussen de CT en pin 3 van de gebruikte buis.
7. Deel deze waarde door de opgeschreven weerstands waarde. Wat je nu hebt is de stroom (Ia) die door de Anode van de bui(s/zen) gaa(t/n).
8. Als er een veelvoud van 2 eindbuizen in de versterker zit, deel de waarde uit 7 vervolgens door deze veelvoud. Bijv. 4 eindbuizen wordt 2, 6 wordt 3 etc.
9 Meet de DC spanning tussen pin 3 en pin 8 van de eindbuis. Dit is de Vak
10. vermenigvuldig de waarden uit 8 en 9 met elkaar en je hebt het zgn. Gedissipeerde vermogen (Ptot) in de buis bepaald.
11. Als vuistregel hanteren we 60-70% van het maximale (Pmax) wat een buis mag hebben.

Voor een aantal gangbare buizen gelden de volgende Pmax:
spanning. Type buis Pmax EL34 25 W 6L6 19-30W 6V6 12 W
Voor de 6L6 gelden er nogal wat verschillende waarden door de tijd heen (19W toen... tot 30 W nu). M.a.w. even de specificaties nalopen van de buis. PTot moet dus rond de 70% zijn van de max waarde.

12. Als de berekende Ptot uit 10 lager is als volgens de tabel, dan moet je de neg.Bias spanning minder negatief maken door aan de potmeter te draaien. Hierdoor zal de stroom Ip toenemen en de spanning Vak iets afnemen.
13. Als de berekende Ptot uit 10 hoger is als volgens de tabel dan moet de neg. Bias MEER negatief worden ingesteld.
14. Als er aan de BIAS potmeter is gedraaid (zie stap 12 en 13) ga dan verder met stap 6
15. Niets veranderd meer, betekent klaar.

Ceriatone-kits:

Gewoon ok voor het geld. Zelf laat ik op dit moment chassis en custom-boards en -panelen door Nik maken maar ik gebruik wel 'n eigen circuit en andere parts en trafo's.

bollocks37
7 januari 2008, 15:18
Hi Chris,


Biasen: je moet zowel de spanning op,ko als de stroom door de buis meten/weten/instellen, zo'n adapter laat alléén de stroom zien.

Is dat niet wat dit doet:
https://taweber.powweb.com/biasrite/br_page.htm

Misschien wil ik het te eenvoudig hebben, maar ik lees dit als een all-in oplossing. Hoe minder ik met mijn handen en meetpennen in de versterker hoef te rommelen als hij aanstaat des te leuker vind ik het. Daar heb ik wel een paar tientjes voor over.

Welke onderdelen van de standaardkit zou je vervangen? Ik lees dat mensen de metaalfilm weerstanden vervangen voor koolfilm en bepaalde condensatoren. Zijn die verschillen echt hoorbaar?
Of moet ik aan trafo's denken?

bert k
7 januari 2008, 16:51
Maar als je het ding zelf gaat bouwen zit je constant met meetpennen in dat ding, daar kom je niet onderuit.

guitartheo
7 januari 2008, 17:07
:o Duur apparaat voor zo´n simpele taak

Er zijn bij de verschillende buizen verkopers ook wel goedkopere uitvoeringen van
google eens op bias adapter , een multimeter heb je zowiezo nodig als je een versterker wil bouwen.
Ik zou als ik bij ceriatone zou bestellen alleen voor de trafo´s mischien een alternatief zoeken .
Je zult je ook in de techniek moeten verdiepen , het lijkt allemaal eenvoudiger dan het is :satisfie: (info genoeg op het www)

Theo

Chris Winsemius
7 januari 2008, 17:20
Maar als je het ding zelf gaat bouwen zit je constant met meetpennen in dat ding, daar kom je niet onderuit.

+1
Als je hem hebt opgebouwd moet je sowieso eerst checken/meten voor je er buizen in doet.

Die bias-rite meet alléén de stroom.

Metaalfilm: goede tolerantie, minder ruis, detail-rijker
Koolfilm: meer ruis, ruis maskeert hoge tonen dus het komt wat warmer over, kans op gehiss na bepaalde tijd, verloop waarde na bepaalde tijd

C's:
Smaak/circuit-gebonden.

Elko's:
V/d moderne elko's vind ik zelf F&T 't beste, gevolgd door JJ.

Meeste impact op het geluid: circuit, spanningen en trafo's/spoel

bollocks37
7 januari 2008, 19:08
Maar als je het ding zelf gaat bouwen zit je constant met meetpennen in dat ding, daar kom je niet onderuit.

Dat lijkt me geen feest, maar goed jullie leven ook nog en anders neem ik hem tegen die tijd wel onder mijn arm mee, misschien sowieso wel een goed idee de eerste keer.


Je zult je ook in de techniek moeten verdiepen , het lijkt allemaal eenvoudiger dan het is (info genoeg op het www)


O ik heb een electronica opleiding gehad.........20/25 jaar geleden,
dat is behoorlijk diep weggezakt kan ik melden :)
En ik herinner me vooral nog dat je vooral niet met buizen moest spelen :)

Maar ik ben me er inderdaad in aan het verdiepen. Het verbaast me hoeveel goede en uitgebreide informatie er te vinden is. Ik kwam zelfs een complete online video tegen van iemand die stap voor stap de hele werking van een amp uitlegt.
Ik ben nog wel even zoet, en Chris heeft me ook nog uitgenodigd waar ik hem graag aan ga houden, dat wordt vast ook een leerzaam uurtje.


Meeste impact op het geluid: circuit, spanningen en trafo's/spoel

Als ik me niet vergis kan ik het pakket zonder transformatoren en choke bestellen:
http://www.ceriatone.com/productSubPages/BSPlexi50Lead/BSPlexi50Kits.htm
Optie 1?
Het is anders wel verleidelijk om zo'n pakket compleet te kopen, dat houd het wel erg overzichtelijk voor een eerste keer.

Franc
7 januari 2008, 19:11
Voor het geld hoef je het niet te doen. Als je hem zonder trafo's bestelt bespaar je misschien 100 USD, en daar koop je geen andere set voor!

jacky
7 januari 2008, 19:53
Het lijkt allemaal heel ingewikkeld maar als je netjes werkt en gewoon rustig aan de hand van het bedradings schema de handel een beetje strak neerlegt.
Kan iedereen het.

Het lijkt me wel wenselijk om hem na bouw door iemand te laten checken en mee te kijken als hij voor het eerst op spanning wordt gezet.

Het evt geld wat je daar insteekt weegt niet op tegen de evt schade die je kan hebben bij foutjes.

Maar het is maar een gedachte he