PDA

View Full Version : titanium slagplaat



grizzly
6 januari 2008, 23:37
Ik begrijp dat er van alles en nog wat wordt gebruikt als materiaal voor een slagplaat, hout, kunststof, ALU, RVS etc.
Maar zijn er al gitaristen die een Titanium slagplaat hebben gemaakt? of is zoiets ergens te koop?
Zo niet, lijkt het me wel cool om zoiets te maken :)

chubbyfan
6 januari 2008, 23:42
Ik begrijp dat er van alles en nog wat wordt gebruikt als materiaal voor een slagplaat, hout, kunststof, ALU, RVS etc.
Maar zijn er al gitaristen die een Titanium slagplaat hebben gemaakt? of is zoiets ergens te koop?
Zo niet, lijkt het me wel cool om zoiets te maken :)
Waarmee ga je dat maken dan: ,alleen aan het juiste gereedschap ben je al een fortuin kwijt volgens mij,En wat weegt dat wel niet?en de kosten ?

barno
7 januari 2008, 00:36
Mss cool om te zeggen dat je een titanium slagplaat hebt, want dat zal nodig zijn, wie gaat immers zien puur op looks dat dat titanium is?

jerome
7 januari 2008, 15:54
Dat veel wegen zal wel meevallen, het is veel lichter dan rvs/staal
Alleen het bewerken zal niet eenvoudig zijn.
RVS is al taaier en harder dan gewoon staal en dus moeilijker te bewerken maar titanium is nóg taaier...

Riky
7 januari 2008, 16:10
Het bewerken... Tsja kwestie van goed gereedshap...










is titanium juist niet heel licht??? correct me if I'm wrong

JacquesLeDick
7 januari 2008, 16:17
Zeer licht en een hell om te bewerken. Veel plezier :p :p :p

AvU
7 januari 2008, 19:20
Super licht! maar het kost je een fortijn, niet alleen het bewerken maar ook de materiaal kosten zijn haast niet te doen, tenzij je de oudejaarsloterij hebt gewonnen :satisfie: .

Puerco
7 januari 2008, 20:38
Laat je niet gek maken, gewoon doen. Wel fototjes posten hè!!!

Dude
7 januari 2008, 21:02
succes met het scoren van een plaatje ook.....


laat staan het bewerken, machine fabriekje ziet je al aankomen met je plaatje onder je arm.... die lachen je vriendelijk uit als je zoiets wil laten uitfrezen hoor)

pasqual
7 januari 2008, 21:08
wat het bewerken van rvs/aluminium/titanium betreft: klem de plaat op een stuk multiplex en zaag de vorm met multiplex en al met een decoupeerzaag uit. ( met ijzerzaagje uiteraard ) op deze manier "springt" de plaat niet tijdens het zagen. afweking doe je gewoon met een vijlensetje. opborstelen met een staaldraad boorkop, etc....
is best wel te doen.

groeten Pasqual.

guitartheo
7 januari 2008, 21:22
Ik maak er plectrums van

http://home.wanadoo.nl/spondontrx/plectrums.jpg

Alles kan ,maar wel lastig figuurzagen , voordelen :licht ,kras ,slijt en corrosie vrij ,
nadelen ;lastig te bewerken en duur

grizzly
7 januari 2008, 21:30
Hi Pasqual,
Thanks for the Heads-up :)
Ik zal eens kijken wat een plaatje van dat formaat kost en waar ik het kan krijgen zonder gelijk vast te zitten aan een plaat van 2 x 1 meter.
De prijs zal wel niet al te idioot hoog liggen.
Ik kan niet in een anders portemonnee kijken, maar van een paar tientjes lig ik niet wakker.
Als ik mijn guitar hobby afzet tegen mijn endurosport hobby, vind ik het allemaal wel meevallen.

Hi Guitartheo,
Goeie tip. Dat biedt perspectief voor het probeersel. Waar haal jij het materiaal?

hadv
7 januari 2008, 22:59
He Gitaartheo, is dat titanium? (dan wil ik ook wel weten wat dat nou moet kosten & waar je dat haalt)

guitartheo
7 januari 2008, 23:50
He Gitaartheo, is dat titanium? (dan wil ik ook wel weten wat dat nou moet kosten & waar je dat haalt)

De voorste twee ja ,ik heb het van een familielid ,en die weer via via , denk niet dat hij het verkoopt :satisfie: , als je maar niet te dik kiest is het wel goed te zagen en boren met geduld. ongeveer als rvs

Als plectrums doen ze het goed .

grizzly
8 januari 2008, 23:37
OK, Ik ga op zoek naar een plaatje titanium. iets van 50 x 50 cm, dan kan ik er nog wat andere dingen van maken.
Als iemand weet waar, hoor ik het graag. Als ik het zelf heb gevonden kom ik er op terug. :)

Nielsje
8 januari 2008, 23:41
nou ja, als het te dun is, is het vaak niet te frezen. Je zou het kunnen zagen, maar tis echt hard spul, kom je niet echt doorheen met je gamma zaagje ben ik bang.

Probeer het anders ergens te laten waterstralen, laseren of draadvonken (waarschijnlijk ook in die prijsvolgorde van goedkoop naar duur).

grizzly
9 januari 2008, 20:58
Thanks Niels,

Een bedrijf dat mij een Titaniumplaatje kan leveren, weet waarschijnlijk ook waar ik kan waterstralen.
Ik weet dat het heel licht is in verhouding tot de meeste andere materialen, maar ook omgekeerd evenredig harder :)

grizzly
2 februari 2008, 11:48
Update Titanium:
Grizzly: Dag meneer de metaalhandelaar, ik heb gehoord dat u Titanium plaat verkoopt.
Metaalhandelaar: Jazeker, elke dikte en elke maat.
Grizzly: Dan had ik graag een plaatje van 250 x 300 van 1 mm dik.
Metaalhandelaar: Uitstekend, dat is dan 215€.
Grizzly: hahaha, nee, dat is een misverstand, ik bedoel geen plaat van 250 cm x 300 cm, maar ik wil een klein stukje van 250 milimeter x 300 milimeter.
Metaalhandelaar: Ik heb u helemaal goed begrepen hoor, dat stukje titanium kost 215 EURO's en geen 215 Cent. :seriousf: :seriousf:

Onnodig te zeggen dat ik ga zoeken naar een goedkoper stukje metaal. Goud of zo :???: .

nevyn292
2 februari 2008, 12:11
meen je dat nou echt?

25 cm bij 30 cm 1 mm dik voor 215 euro?

wow zeg :dontgeti:

zilver misschien :dance: ? meot je alleen wel poetsen!

grizzly
2 februari 2008, 12:15
meen je dat nou echt?

25 cm bij 30 cm 1 mm dik voor 215 euro?
wow zeg :dontgeti:


Helamaal correct.
Een stukje ongeveer zo groot als een muispad. 215 € incl. btw en verzenden.
Er kon precies een slagplaat van een Strat uit.

nevyn292
2 februari 2008, 18:57
dure plectrums maakt die andere gozer dan.... hoeveel betaal je daar dan wel neit voor :nervous:

grizzly
2 februari 2008, 21:22
Ik moet toch iets anders gaan verzinnen.
Een deel van het idee achter Titanium kwam, omdat ik wilde gaan voor het contrast van een klassieke, prachtige massief houten Strat en de techno look van een Titanium afwerking.
Now what :???: , back to the designing stage.

nevyn292
2 februari 2008, 21:28
aluminium?

een verchroomd stuk metaal?

niemand gaat ruiken dat het titanium zou zijn, tenzij je ze het zou vertellen, dus een ander metaal zou het ook wel doen.

grizzly
2 februari 2008, 22:29
Heb ik ook aan gedacht, maar ALU dempt de trilling wel heel erg,
zou dat het geluid niet beinvloeden?

Mattia
2 februari 2008, 22:32
Heb ik ook aan gedacht, maar ALU dempt de trilling wel heel erg,
zou dat het geluid niet beinvloeden?

Eh? Hoezo dan?

genoeg aluminium bruggen op gitaren die geweldig goed klinken, anders...

grizzly
2 februari 2008, 22:39
Het is een idee van mij, meer niet.
Een hele slagplaat van Alu lijkt me genoeg om geluid te beinvloeden.
Geef maar eens een tik tegen een plaat brons/koper/of zuiver metaal, en doe het zelfde met een plaat Alu.
Alu geleidt de trilling geheel anders, net als met warmte en elektriciteit.

Misschien maakt het niets uit, maar ik heb daar geen ervaring mee, dus leg ik het probleem hier neer. ;)

Mattia
3 februari 2008, 10:17
Je hebt natuurlijk allerlei soorten aluminium. De blokjes die ik heb aangetikt waren best 'muzikaal', en het plaatmateriaal is altijd maar zo'n halve mm tot een mm dik, daar kan ik niet zoveel van maken, qua resonantie.

Maargoed, vergelijk de resonantie van een stuk plastic slagplaatmateriaal met aluminium (ook een 0.5mm plaat), en volgens mij wordt dan vrij snel duidelijk welke betere 'klankeigenschappen' heeft...

grizzly
3 februari 2008, 10:33
Hi mattia,

Dat met dat plastic is een goeie :seriousf: , nooit aan gedacht.
Gaandeweg kan ik de argumenten tegen alu wel wegstrepen.
Eigenlijk wel apart, dat we enerzijds naar houtsoorten zoeken i.v.m. de sustain/geluids eigenschappen, en anderzijds er spul op schrowven dat daar totaal haaks op staat. Het maakt dus misschien geen moer uit wat we als materiaal gebruiken.
Dat opent nieuwe mogelijkheden.
Nu nog iets vinden wat het contrast versterkt tussen "Old School hout" en "High Tech metal".
Iets exentrieks/aparts, wat zelden of nooit gebruikt wordt.
Het is best moeilijk om iets unieks te bedenken. Er is al zoveel gedaan met gitaren.

grizzly
3 februari 2008, 10:53
Ik vind net in een ander Slagplaat draadje toch een interessante opmerking over het beinvloeden van klank door een slagplaat.


In de regel weinig tot niets. Maar ik kan me de dure koperen ( messing?) plaat nog herinneren die mn strat egwel heel anders liet klinken. Zo anders dat ie er weer af ging..
En de prachtige jeans-slagplaat ( met plectrumzakje!) die mn vriendin ooit maakte door stof op een standaard slagplaat te lijmen.. was ook duidelijk hoorbaar minder van klank. ( maar dat durfde ik haar niet te vertellen...)

Dat werpt toch een ander licht op de zaak.
Een snelle conclusie is dus niet direct te trekken.
Mijn eerste idee lijkt zo zot nog niet.
Misschien proefondervindelijk eens kijken wat de diverse slagplaten doen.
Het zou toch niet ingewikkeld moeten zijn om uit te vinden dat een slagplaat wel degelijk invloed kan hebben op de sound?

Mattia
3 februari 2008, 11:20
Ik geloof ook best dat slagplaatmateriaal ook invloed heeft op de gitaar; metaal brengt wat shielding met zich mee, wat de klank kan veranderen/de magnetische velden rond de pickups kan beinvloeden, en extra lijm en stof trilt uiteraard voor geen meter, en bij een pickguard-mounted pickup is de beweging die in de slagplaat zit ook medebepalend voor de beweging van de pickup, en dus het uiteindelijke geluid.

Bref: het gaat om meer dan alleen resonantieeigenschappen. En, tja, ik bedoel, we gebruiken nog steeds ebben als toetshout, terwijl dat zo dof als wat is, qua resonantie. Ik noem maar wat.

danielw
3 februari 2008, 20:18
hoi hoi

dat er geen "klank" in alu zou zitten is compleet onzin
ik heb zo'n percussie instrument, zo'n tringel ding, met al die staafjes gemaakt en die klink glas helder

groet daniel