PDA

View Full Version : Bandgeluid en gitaarversterkers



ben vanhoof
6 januari 2008, 23:08
Hallo. Ik speel nu al vrij lang in een band met 2 gitaristen, en het valt met altijd zo erg op dat als 1 gitarist apart speelt de riffs vrij duidelijk klinken in tegenstelling tot als je ze samen speelt. Nu in het begin speelde wij met dezelfde versterkers (LC Bulldog + cab) en toen had je dit erg hard. Het is al iets gebeterd nu ik met een marshall 1936 v30 speel, maar dan nog... Ook helpt het wel dat ik (rhytm en zang) altijd iets harder sta. Speelt de andere gitarist solo gebruikt hij een booster.

Zijn hier bepaalde tips voor, bepaalde manier van versterkers instellen. Bv de ene versterker meer bas/mid, terwijl de andere eerder was scooped klinkt?
Het genre is hardrock/metal.

Lexvandoef
6 januari 2008, 23:15
Ik snap je vraag niet helemaal, maar ik speel ook in een band met 2 gitaristen, en wij spelen ook niet dezelfde partijen, daardoor wordt het geheel ook wat gelaagder en strakker.

Ook ons geluid is idd verschillend, ik speel live hoofdzakelijk met mijn les paul en 2 versterkers (1 clean en 1 OD) en de ander speelt weer veel met zijn strat en haalt zijn oversturing uit pedaaltje.

Harder staan dan de ander is trouwens ook niet goed, ik maak mezelf er ook nogal vaak schuldig aan (sorry Nielsje :hippie: ) maar dat moet ik toch ook maar eens gaan afleren. En voor solo's (wisselen we beide af) trappen we idd een cleanboost in.

yhcmarc
6 januari 2008, 23:27
beide minder distortion in je sound, minder bas en meer mids ;)

johantipker
6 januari 2008, 23:33
Deze materie is harstikke moeilijk. Hoe klink je in je bandje live in the mix?

Kwestie van veel xpirementeren natuurlijk. Gitaarsounds die je thuis maakt kunnen live soms niet werken. Soms wel thuis zitten spelen met de sound die ik vaak live gebruikte en t klonk nergens naar.. live in the mix werkte het weer wel..vaag hoor allemaal...

fx in tijd, delay en reverb doen je sound al gauw verzuipen, heel veel gain ook.....

Mitch
6 januari 2008, 23:59
Dit soort problemen zou ik eerder muzikaal proberen op te lossen dan met instellingen/gear. Zelfs al heb je een totaal andere sound, als je allebei praktisch hetzelfde spellt klinkt het alsnog waardeloos.

Rude Perception
7 januari 2008, 00:22
Dit soort problemen zou ik eerder muzikaal proberen op te lossen dan met instellingen/gear. Zelfs al heb je een totaal andere sound, als je allebei praktisch hetzelfde spellt klinkt het alsnog waardeloos.

Toch raad ik aan ook een ander geluid te gebruiken. De tweede gitarist in m'n band speelt ook op een strat, ik over een PRS SE. 1 akkoordenreeks spelen we samen, ik met flanger eroverheen. Dit geeft een heel vet, dik en breed geluid. Ik denk dat je beiden moet doen. MAAR idd, zo min mogelijk hetzelfde gaan spelen met z'n tweeen. In (/uit) principe speel ik liever niet dan hetzelfde als de andere gitarist. Het is gewoon onnodig en je maakt er snel een rommel van (zoals bij jullie het geval is).

interessander
7 januari 2008, 00:30
De Ts speelt onder andere metal, daar is een van de basisstructuren in een song een vette riff die vaak door twee gitaristen precies hetzelfde wordt gespeeld. Daar is toch niks mis mee, er zijn zat bands die het doen en ook nog eens met vrijwel identieke gear, dus dat lijkt me niet het op te lossen probleem...

Hoe staan jullie speakerkasten tov elkaar?

Luke-wannabe
7 januari 2008, 00:33
Ik vind het onzin om bij voorbaat al te zeggen van: 'Het is niet vet om hetzelfde te spelen" of juist "Het is wel vet om hetzelfde te spelen". Dit hangt imo kompleet van de situatie af.

Magic Bean
7 januari 2008, 01:21
Wat wij in de band gedaan hebben is dat ik de lage partijen speel met een een donker/laag geluid (LP+marshall DSL) en de sologitarist een helder/hoog geluid (Jackson+LC bulldog).
Op deze manier kan je wel veel hetzelfde spelen, maar nog steeds kan je het beter vermijden wil je echt strak klinken in de mix.

Nielsje
7 januari 2008, 01:28
Zorg in ieder geval voor 'unity gain' van je pedalen. (Jij ook Lex :satisfie:)
Als je beiden met eenzelfde gitaar + amp speelt, klink je vaak hetzelfde.
In onze band speel ik bij veel nummers een octaaf hoger (lex speelt les paul, ik strat) en dan klinkt dat toch lekker divers.
Je zou ook kunnen overwegen een zoveelste van een akkoord hoger te spelen, helemaal gaaf.

Bins
7 januari 2008, 07:58
Strakheid heeft imo meer te maken met hoe je iets speelt dan wat je speelt ;)
Om te zeggen dat dezelfde partijen per definitie rommelig klinken is echt onzin, je krijgt juist meer powerrrrr als je strak hetzelfde speelt.

Wbt in de mix zitten: Probeer niet teveel in elkaars vaarwater te zitten qua "tone" en niet teveel distortion inderdaad.

Kim Wilson
7 januari 2008, 08:08
beide minder distortion in je sound, minder bas en meer mids ;)
Hier wil ik me graag bij aansluiten. Bas is voor de bassist, dat wil je niet teveel in je gitaargeluid hebben. En teveel gain is ook een valluik, hierdoor verzuip je ook heel gauw in de mix. Dus, meer mids en minder gain en bas.

pol
7 januari 2008, 08:30
geen problemen mee bij ons, allebei dezelfde setup en +- hetzelfde geluid, ik heb allerlei andere versterkers getest maar dezelfde amp werkte bij ons gewoon het beste.

Als het niet strak klinkt lijkt het me eerder een probleem van niet strak spelen.
daarbij, als je naar de meeste grote bands kijkt zie je toch ook (in metal toch) dat beide gitaristen +- dezelfde versterkers gebruiken en dat er weinig verschil in geluid is.

ben vanhoof
7 januari 2008, 11:00
Wij spelen niet met te veel gain, eerder normaal of mss zelfs weinig voor metal. Spelen we clean dan komt de mix er goed door, maar bij de distortion riffs klinkt het echt modderig. En dat onze andere gitarist niet strak genoeg speelt heeft er idd wel veel mee te maken, daarmee dat mijn versterker ook altijd wat harder staat. Onze cabinets staan naar ons eigen gericht, verspreidt over de garage waarin we repeteren.

Achja, we moeten denk ik eerder het eens bij ons gaan zoeken ipv bij de gear. De gitaar en bas wordt gewoon niet strak genoeg gespeeld. Ik heb toch altijd gedacht dat als je met 2 gitaristen juist hetzelfde speelt dat de riff er toch juist beter moet doorkomen.

Squier4ever
7 januari 2008, 11:05
Wij spelen niet met te veel gain, eerder normaal of mss zelfs weinig voor metal. Spelen we clean dan komt de mix er goed door, maar bij de distortion riffs klinkt het echt modderig. En dat onze andere gitarist niet strak genoeg speelt heeft er idd wel veel mee te maken, daarmee dat mijn versterker ook altijd wat harder staat. Onze cabinets staan naar ons eigen gericht, verspreidt over de garage waarin we repeteren.

Achja, we moeten denk ik eerder het eens bij ons gaan zoeken ipv bij de gear. De gitaar en bas wordt gewoon niet strak genoeg gespeeld. Ik heb toch altijd gedacht dat als je met 2 gitaristen juist hetzelfde speelt dat de riff er toch juist beter moet doorkomen.

dat laatste is ook wel zo, mits je allebei hetzelfde slagritme en dergelijek hanteert, anders wordt het een puinzooi.

pol
7 januari 2008, 11:14
als het echt strak moet, laat de drummer met clicktrack spelen en volg allemaal zo perfect mogelijk de drummer, is wel even wennen maar geeft wel snel resultaat.

Nadeel is dan wel dat het soms te mechanisch wordt dan, maar het is wel een goeie oefening.

guhlenn
7 januari 2008, 13:41
Strak spelen is je oplossing. Helaas makkelijker gezegd dan gedaan.

JvD.
7 januari 2008, 13:46
In mijn band speel ik op een iceman, en de andere dude op een strat. Wij zitten elkaar qua frequenties nooit in de weg.
ik maak wel eens ruzie met de basist.

ben vanhoof
7 januari 2008, 13:55
Hm na de examens ga ik wrsch een nieuwe engl 4x12 pro met v30's halen als ik 'm 2dehands tegen dan niet gevonden heb, dat zal ook wel wat beter zijn dan nu. En we gaan dan eens echt wat meer oefenen.

pol
7 januari 2008, 14:04
wat ik ook wel eens gemerkt hebt, het is beter dat je allemaal hetzelfde stemapparaat gebruikt, die dingen zijn soms blijkbaar net iets anders gecalibreerd.

+ zorg dat iedereen in de band op een goed geintoneerd instrument speelt. preciese tuner hiervoor gebruiken dus, anders klinkt het zowiezo vals en modderig.

Ik gebruik deze hiervoor, gratis programmaatje, even precies als die dure peterson strobe tuners :)

http://www.jhc-software.com/gtune.htm

dit lijken misschien details, maar al die kleine dingen kunnen je bandgeluid wel om zeep helpen.

Eko
7 januari 2008, 16:48
De kunst van het spelen in een band is gelegen in de bereidheid om jezelf weg te cijferen ten gunste van het geheel. Als dat over en weer gebeurd kun je een heel eind komen. Speel niet dezelfde accoorden op dezelfde positie op de hals. Ieder accoord heeft 3 plekken op de hals dus er moet er wel 1 te vinden zijn.
Een ander begeleiden is een kunst op zich en laat zich niet uitleggen als 2e keus gitarist zijn.
Een versterker levert ander geluid als je het volume omhoog gooit. Sommige amps verliezen mid , anderen krijgen er een hele hoop hoog bij. Dat moet je weten als je ,,live,, speelt anders is je totaalgeluid knudde zonder dat je beseft waarom.
Oefen op lage volumes om riffs er strak in te krijgen. Als je repeteerd zorg dan dat je je eigen partijen van voor naar achter kent voordat je samen gaat spelen. Eigenlijk moet je vanuit iedere plek in een nummer , het nummer af kunnen maken zonder iedere keer helemaal opnieuw te beginnen.
Wij hebben in het begin van de band , als gitaristen , vaak alleen samen gespeeld om het spel beter op elkaar af te stemmen en gevoel voor elkaars spel te krijgen. Iedereen legt accenten op een andere manier in z`n spel. Ook reageert iedereen anders op fouten van een ander of reacties van publiek. Je zult daaraan moeten wennen.
Geef de drummer het recht om tempo te bepalen en ga daar niet aan tornen. Meerdere schippers op een schip is een drama.
Als je optreed onthoud dan dat het grootste deel van het publiek niet komt om jou te horen spelen , maar een band. Als je zorgt dat je als geheel beter klinkt wordt jezelf beter beoordeeld , niet als selfkicker.

Baker
7 januari 2008, 17:03
De kunst van het spelen in een band is gelegen in de bereidheid om jezelf weg te cijferen ten gunste van het geheel. Als dat over en weer gebeurd kun je een heel eind komen. Speel niet dezelfde accoorden op dezelfde positie op de hals. Ieder accoord heeft 3 plekken op de hals dus er moet er wel 1 te vinden zijn.
Een ander begeleiden is een kunst op zich en laat zich niet uitleggen als 2e keus gitarist zijn.
Een versterker levert ander geluid als je het volume omhoog gooit. Sommige amps verliezen mid , anderen krijgen er een hele hoop hoog bij. Dat moet je weten als je ,,live,, speelt anders is je totaalgeluid knudde zonder dat je beseft waarom.
Oefen op lage volumes om riffs er strak in te krijgen. Als je repeteerd zorg dan dat je je eigen partijen van voor naar achter kent voordat je samen gaat spelen. Eigenlijk moet je vanuit iedere plek in een nummer , het nummer af kunnen maken zonder iedere keer helemaal opnieuw te beginnen.
Wij hebben in het begin van de band , als gitaristen , vaak alleen samen gespeeld om het spel beter op elkaar af te stemmen en gevoel voor elkaars spel te krijgen. Iedereen legt accenten op een andere manier in z`n spel. Ook reageert iedereen anders op fouten van een ander of reacties van publiek. Je zult daaraan moeten wennen.
Geef de drummer het recht om tempo te bepalen en ga daar niet aan tornen. Meerdere schippers op een schip is een drama.
Als je optreed onthoud dan dat het grootste deel van het publiek niet komt om jou te horen spelen , maar een band. Als je zorgt dat je als geheel beter klinkt wordt jezelf beter beoordeeld , niet als selfkicker.


Hele dikke +1!
Zonder nou TS als selfkicker te bestempelen is dit wel de kern van het probleem. Je moet bij twee gitaristen echt op elkaar ingesteld zijn om elkaar goed aan te vullen. Geef elkaar de ruimte en ondersteun elkaar. Soms klinkt het beter om allebei exact hetzelfde te spelen, soms moet je juist iets anders spelen om het vet te laten klinken. Als die ander een solo trekt, doe dan letterlijk en firguurlijk een stap terug. Sla net even wat zachter aan en creeer ruimte.

Ik denk echt dat het antwoord op de vraag van de TS niet en de gear ligt, maar meer in de manier van (samen)spelen.

ben vanhoof
7 januari 2008, 17:52
Ok jullie hebben wel duidelijk een punt. Ik en de andere gitarist zullen eens wat samen riffs gaan oefenen, iets wat we tot nu toe eig nog nooit gedaan hebben. Meestal legde ik een riff uit en maakte ik een opname en oefende hij die thuis. Dan moet je natuurlijk wel 2 goede oren hebben om alles perfect na te spelen. En omdat tijdens de repetitie nogal wat gitaargeluid verzuipt in het bandgeluid (mede door de akoestiek in mn garage) hoor je niet echt goed of hij nu het juiste ritme speelt.

Bins
8 januari 2008, 00:23
Ik oefen ook heeeel veel met de andere gitarist thuis (het helpt dat hij al tig jaar bij me om de hoek woont). We zorgen altijd dat we een riffje of nummer samen strak hebben en het overal over eens zijn voordat we de rest er mee lastig vallen.
Anders krijg je ineens als je een opname van een 3 jaar oud nummer hoort "hey, dat moest toch zo?" "Huh? Speel jij dat?" enz.
Kleine nuances kunnen bij uitleg aan de band al tot grote misverstanden leiden.