PDA

View Full Version : Help me mijn ideale gitaar vinden..



Ikaros
6 januari 2008, 21:58
Hoi.
Huidige gitaarsituatie:
Gretsch electromatic pro jet w/ bigsby die ik voor gitaarles gebruik (amper 1 uur per week)
Cort M520 met betere pickups die ik voor mn band gebruik en om te oefenen.

Aangezien ik me aan het gewicht van de Cort steeds meer begin te ergeren ben ik op zoek naar een nieuwe main gitaar. Omdat ik die gretsch nauwelijks gebruik en maar 2 gitaren nodig heb zou die dan de deur uit gaan. Dan kan ik mn Cort gebruikt voor standaard stemming, gitaarles, en indien nodig als backup voor shows.

Tot voor kort wilde ik dat die nieuwe gitaar een LTD zou worden. 500 of 1k reeks EC. Qua specs en looks ideaal voor waarvoor ik hem nodig heb, gewicht zou behoorlijk meevallen. Dit zou iets van 700 - 1000 euro kosten.

Maar sinds kort viel mn oog op ibanez. Via mn speelbaarheids-eis kwam ik gauw uit bij de S serie, en daarna bij de SA serie, meerbepaald SAS, de set neck SA's.
Gewicht en speelbaarheid lijken me hier grote troeven, en dat is waar ik naar op zoek ben. Dit zit in een andere prijsklasse (460) dan mn oorspronkelijk idee, maar dit vind ik, hoe vreemd het ook mag klinken, een voordeel. Het lijkt me een goed vertrekpunt om naderhand betere pickups en/of andere tuners op te monteren, plus ik zou het instrument meer als een instrument behandelen ipv als monument. ;)

Nu de vraag: jullie mening hierover.
Zouden jullie eerder voor een EC-1000 soort gitaar gaan, of voor een SAS en pickups vervangen etc.?
Zijn er andere gitaren die zwaar klinken maar toch licht zijn die ik zeker moet proberen?
En dan nog een vraagje over die brug: er zit een SAT pro op die SAS. Als je die tremolo nooit gebruik, heb je dan nog stemproblemen ofzo?

Groetjes.

Yannicks
6 januari 2008, 23:09
Persoonlijk zou ik voor een telecaster gaan of voor een gibson dc junior.

Yannicks
6 januari 2008, 23:10
Of gewoon de boel gaan uitproberen en vooral niet naar de meningen van andere luisteren, dat luistere moet je namelijk aan je oor overlaten als je op die gitaren speelt.

pasqual
6 januari 2008, 23:25
beste ikaros,

ik denk dat je er weinig mee opschiet om de mening van anderen te vragen.
10 mensen, 10 meningen waar je niet veel aan hebt.
maar oké, omdat je er om vraagt: een fender strat met een humbucker in de brugpositie met floyd rose; veel variëteit qua geluid en een licht gewicht ( 4 kg ).

groeten Pasqual.

ijzerbroot1
6 januari 2008, 23:50
Ik zeg: SG.......lekker licht. Teninste, in vergelijking met mijn explorer. Geweldige gitaar die explorer maar het doet mijn rug geen plezier.....

Tin
7 januari 2008, 00:11
ik zou voor een ibanez gaan.

Heerlijke halzen , Plat fretboard heerlijk.

Voordeel van de ltd zijn de emg of seymour duncan pups.
Als je toch voor de ltd gaat zou k er eentje nemen met seymour duncan pups emg's klinken zo steriel.

Bernd Veenema
7 januari 2008, 00:37
Probeer eens een Peavey Wolfgang. Zijn supergitaren. Het is wel een probleem dat ze nieuw niet meer worden gemaakt. Ik heb heel lang een Koreaan gehad en heb er heel veel plezier aan beleefd. In die prijsklasse vind je op rockgebied niks beters. Als je even doorspaart, kun je zelfs aan een amerikaan gaan denken of aan een Musicman Axis. Zijn geweldige gitaren.
Ik ben nu overgestapt op een Haar strat en dat is ook een aanrader trouwens. Alleen is die van mij wat minder geschikt voor het hardere werk.

Ikaros
7 januari 2008, 11:49
De gitaar zou dienen voor het zwaardere werk, high gain toestanden .. vergeten erbij te zetten.
Fender strats en tele's zijn mn ding niet. Met sg's heb ik slechte ervaringen qua gewichtsverdeling.
Die musicman, peavey en dc junior zal ik eens wat over opzoeken, zien of dat qua specs me aanstaat.

Nu uiteraard ga ik veel testen, maar mn vraag was vooral de bedenkingen van ervaren gitaristen bij het kiezen voor een goedkopere gitaar om hardware en pickup upgrades te doen ipv een gitaar uit een prijsklasse hoger. En eventueel andere gitaren die aan mn vraag voldoen.

Nu zoals Tin zegt: ga voor seymour duncans als je een ltd neemt .. dat beperkt de keuze direct. Niet alle modellen zijn verkrijgbaar met die pickups.
Dat is net dat voordeel wat ik bedoel: stel dat ik voor die ibanez sas zou gaan, dan kan ik kiezen welke pickups ik wil, dan kan ik er zelfs dimarzio's insteken ipv keuze uit 2 soorten pickups die ltd biedt..

Bedankt voor de reacties.

Orpheo
7 januari 2008, 11:52
ik zou met een grote boog om LTD lopen. Ik vind de feel 'speelgoed'gitaartjes, ala squier, maar een prijs ala gibson.

Ik zou zoeken naar charvel, een toffe PRS (se?), of gibson, toch. Flying Vee faded, SG Faded (probeer 'm maar toch; balans bij gibson sg's is vaak beter dan bij epi, en anders koop je er een dikke leren strap bij, dan zit 't wel goed), of gibson BFG, of een tweede hands les paul studio.

Eko
7 januari 2008, 17:24
Wat mij bevreemd is dat je bijna goed weet wat je wel en niet wil hebben , maar niet het laatste zetje doet en er 1 laat bouwen.
Bij ons in de buurt zit DoubleD oftewel Dick Dijkman ( Rijssen/Enter) en die bouwt eigenlijk datgene wat je zou willen hebben voor een zeer strakke prijs. Hij heeft voor grote artiesten al gebouwd en heeft een zeer goede reputatie.
Op dit moment werkt hij aan een eigen soort Les Paul maar dan met toonkamers. Minder zwaar dus.
Uiteraard hoef je niet voor een DD te gaan en kun je uitstekend terecht bij een lokale bouwer.
Ik denk trouwens dat je met een DD Thinline met HB`s er in uitstekend uit de voeten zou kunnen.

jw009
7 januari 2008, 17:27
Ibanez RG Prestige.