PDA

View Full Version : Vrij kansloos maar het proberen waard...



Don Capo
6 januari 2008, 17:55
Duelo de guitarras : paco de lucia & vincente amigo, kan iemand aan deze tab komen?

Pais
6 januari 2008, 19:49
Geen idee maar youtube kent het nummer ook niet. Waar zou ik het kunnen vinden? Vicente en Paco als combi klinkt goed :)

Don Capo
7 januari 2008, 08:25
Het is dan ook een geweldig stuk, het begin kan ik wel op gehoor, E,F,G,A,G,F met versiersels, maar daarna, dat snelle gedeelte.... el drama! Je kan hem hier even beluisteren:


http://media.putfile.com/Duelo-de-guitarras"

hendrix2
7 januari 2008, 08:55
eventueel vertragen? met audacity ofzo (soms zelf met windows mediaplayer mogelijk). Zo leer ik heel wat nummers die mij iets te snel gaan.

Pais
7 januari 2008, 09:44
Het is dan ook een geweldig stuk, het begin kan ik wel op gehoor, E,F,G,A,G,F met versiersels, maar daarna, dat snelle gedeelte.... el drama! Je kan hem hier even beluisteren:


http://media.putfile.com/Duelo-de-guitarras"

Bedoel je die picadotjes? Ik vind het tegen het idee van flamenco in om dat noot voor noot van tab te spelen. Het is duidelijk dat het in phrygisch staat als jou akkoorden kloppen. Kun je het niet benaderen met een eigen versie?

Don Capo
7 januari 2008, 17:31
Bedoel je die picadotjes? Ik vind het tegen het idee van flamenco in om dat noot voor noot van tab te spelen. Het is duidelijk dat het in phrygisch staat als jou akkoorden kloppen. Kun je het niet benaderen met een eigen versie?

Tja, als ik heel veel tijd en energie zou hebben zou dat een oplossing zijn maar ben op dit moment niet veel aan het spelen. Dat het tegen het principe van flamenco ingaat vind ik zulke kolder, ik ben geen flamencogitarist die zijn eigen interpretaties geeft, ik speel wat ik aanleer, tabs kunnen daar af en toe bij helpen. Ik word sowieso een beetje moe van dat ouderwetse gedoe in Nederland als het aankomt op flamenco. Natuurlijk heeft flamenco vanuit een verleden een mysterieus imago maar laten we het nou niet mooier maken dan het is. In Spanje denken ze er een stuk ruimhartiger over dan hier in Nederland is mij dit jaar opgevallen. (niks persoonlijks hoor Pais, wilde dit al een tijdje kwijt)

Pais
7 januari 2008, 19:45
ik speel wat ik aanleer, tabs kunnen daar af en toe bij helpen.

Grappig, toen ik je een tijdje terug PBde om bladmuziekaanraders mailde je terug dat het nooit bij je zou opkomen flamenco van papier te leren :D

Puristisch en principieel gedoe over flamenco zul je mij niet op betrappen. Het lijkt alleen een stuk makkerlijker om binnen een ruggegraat van de muziek je eigen riedeltjes eigen te maken, dan dat je vingervlugge improvisatieriedels van virtuozen gaat leren van tab. En wanneer je dat doet (zoals tientallen youtubers dat al bij Entre dos Aguas hebben gedaan) klinkt het naar mijn idee altijd zwak tegenover het orgineel. Wat niet het geval is wanneer je je eigen vereenvoudigde versie van maakt.

Maar gelukkig bepaalt iedereen dat voor zichzelf :) Trouwens, over nostalgisch gezever gesproken, heb je dat artikel over het verdwijnen van de Cante Jondo ook gelezen in Tablao Flamenco? :D

Don Capo
7 januari 2008, 20:28
Grappig, toen ik je een tijdje terug PBde om bladmuziekaanraders mailde je terug dat het nooit bij je zou opkomen flamenco van papier te leren :D


Klopt, ik prefereer ook nog steeds een goede docent, maaaaaaaaar, aangezien ik daar geen tijd meer voor heb wil ik wat expirimenteren met tabs (geen bladmuziek) Om probleempjes op te lossen waar ik niet uitkom, dit ter verduidelijking. Flamenco KAN je niet leren vanaf papier, wel kan je met tabs bepaalde riedeltjes leren en aan je techniek werken. Had laast een vreselijke discussie met een puritein en merkte dat ik me daar steeds minder tot aangetrokken voelde, misschien is het wel een ontwikkeling in mijn opvatting.
Interview zegt me niks, linkje?

Pais
7 januari 2008, 20:42
Dat intervieuw staat niet op internet. Ken je Tablao Flamenco? Dat is een nederlands blad voor flamenco aficionado's. Ik kreeg hem deze maand voor het eerst. http://www.tablaoflamenco.nl/ Staan leuke tips in van optredens, achtergrondartikelen en intervieuws.



Om probleempjes op te lossen waar ik niet uitkom, dit ter verduidelijking. Flamenco KAN je niet leren vanaf papier, wel kan je met tabs bepaalde riedeltjes leren en aan je techniek werken.
Ja presies :) daar is tab/bladmuziek ook heel geschikt voor. Ik heb me best veel leuke falsetta's eigen kunnen maken via papier, binnen de palo's waarin ik al les heb gehad. (of goed naar voorbeeld audio/filmpje luisteren) Al helemaal in de maanden dat ik geen les had vanwege een blessure van mn docent.


Had laast een vreselijke discussie met een puritein en merkte dat ik me daar steeds minder tot aangetrokken voelde, misschien is het wel een ontwikkeling in mijn opvatting.
Kan ja. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de mensen waarmee je optrekt. Dat "oudewets gedoe in nederland" waar je het net over had, krijg ik eigenlijk niet mee. De mensen in de flamencoscene die ik hier ken zijn vooral heel ruim georienteerd.

Ik merk dat ikzelf begin te veranderen in smaak. Voorheen zal alleen naar moderne, instrumentale flamenco te luisteren (ala Vicente, Nunez, ook Tomatito etc) en kon ik een traditionele seguirilla niet verteren. Inmiddels luister ik veel vaker naar 'el Cante'