PDA

View Full Version : Boost pedaaltje?



Sjaan
6 januari 2008, 15:34
Hallo,

Ik zit in de volgende situatie als ik speel met een ebow en plectrum.

Ebow - gitaar - volumepedaal voor (de)crescendo - fx - amp = enorm volume
Plectrum - gitaar - fx - amp = normaal volume

Zoals je ziet gebruik ik m'n volumepedaal al dus die kan niet dienen om het volume aan te passen. Ik heb geen tijd om tijdens een nummer het volume van m'n versterker bij te stellen (en zeker niet live met een PA-kerel die misschien niet oplet).

Op dit moment regel ik het geluid af zodat m'n volume normaal is met gebruik van de ebow. Als ik dan een plectrum gebruik schakel ik m'n marshall compressor (ed-1) in. Deze pedaal gebruik ik puur om te boosten maar hij kleurt (compressed) het geluid ook en dat heb ik liever niet.

Dus ik denk dat ik best een boostpedaaltje koop? Maar welk?
Liefst niet te groot en niet te duur. Liefst 9 volt en true bypass en met een ledje.

Ik denk zelf aan een Electro Harmonix Nano LPB-1 Booster, maar ik weet niet of deze gewoon op 9 volt werkt (kan ik hem aansluiten op m'n one-spot adapter?) en ik weet niet of deze true bypass is, of in elk geval het geluid weinig kleurt).

Verder denk ik aan een MXR Micro amp. Maar hier twijfel ik er fel aan of hij het geluid niet beinvloed als hij uitstaat. Ik heb namelijk een MXR Distortion + en deze maakt m'n geluid doffer als hij uitstaat. Dus is deze true bypass of weinig kleurend?

Dan is er ook nog NOBELS Pre-1 Preamp/Booster. Hier twijfel ik aan de kwaliteit (true bypass of bijna?) en deze kan al te veel (de eq erop).

Andere opties?

Alvast bedankt!

Jan

Dirk_Hendrik
6 januari 2008, 16:57
Sta me to om schaamteloos m'n Lucky Luca te spammen die ik destijds exact voor dit probleem heb bedacht.

http://dirk-hendrik.com/luca.html

Ibanez666
6 januari 2008, 18:42
Sta me to om schaamteloos m'n Lucky Luca te spammen die ik destijds exact voor dit probleem heb bedacht.

http://dirk-hendrik.com/luca.html

Er gelden zeker andere regels voor jou? ;-)

Speeddemon
6 januari 2008, 18:50
Jan, ik zou sowieso NIET voor die EHX LPB-1 gaan, aangezien ie vanwege z'n electronische structuur nog al snel vervormt, en als je 'm harder zet, wordt dat dus alleen maar erger.

Die MXR Micro Amp is op zich een goeie; je zal wel merken dat ie een klein beetje tophoog (presence) boost. Ik kan je weinig zinnigs over de geluidskwaliteit van de huidige MXR pedalen melden, aangezien ik alleen de oudjes thuis heb liggen, maar mijn '78 Micro Amp wordt in bypass-stand niet doffer, aangezien deze een bizar hoge ingangsimpedantie (22M Ohm!) heeft, icm een 'hardwire' bypass. Dat is GEEN true bypass, maar het verschil met allerlei andere bypass-vormen, is dat ze ook nog blijven werken (in bypass stand weliswaar) zonder voeding.

Dirk_Hendrik
6 januari 2008, 19:01
Er gelden zeker andere regels voor jou? ;-)

ja, wrijf het nog effe in....ik voelde me al zo stout!

aad
6 januari 2008, 19:04
http://dirk-hendrik.com/luca.html

dit lijkt mij wel wat :D

Mitch
6 januari 2008, 19:15
Het is pas spam als je iets te koop aanbiedt waar niet naar gevraagd wordt of als er commerciële belangen mee gemoeid zijn. Topic starter zoekt naar een extra oplossing naast zijn volumepedaal om zijn volume verschillen op te vangen en de Lucky Luca is één van de weinige pedalen die zowel het volume kan opkrikken maar ook kan temmen. Daarnaast is er geen grote seriematige productie, gratis reclame of vette winst mee gemoeid van de kant van D_H.

Ibanez666
6 januari 2008, 21:21
Het is pas spam als je iets te koop aanbiedt waar niet naar gevraagd wordt of als er commerciële belangen mee gemoeid zijn. Topic starter zoekt naar een extra oplossing naast zijn volumepedaal om zijn volume verschillen op te vangen en de Lucky Luca is één van de weinige pedalen die zowel het volume kan opkrikken maar ook kan temmen. Daarnaast is er geen grote seriematige productie, gratis reclame of vette winst mee gemoeid van de kant van D_H.

wat ben je weer serieus vandaag ;-)

Ibanez666
6 januari 2008, 21:21
ja, wrijf het nog effe in....ik voelde me al zo stout!


Had je mn PM nog gehad?

Mitch
6 januari 2008, 21:54
wat ben je weer serieus vandaag ;-)
Tja, iemand moet het doen ;)

Yannicks
6 januari 2008, 22:14
Ik heb een MXR micro amp, en die bevalt me super. Van die problemen die je beschrijft als 'ie uitstaat heb ik geen last. Verder heb ik het idee dat ie het signaal slecht een heel klein beetje kleurt. Het hele geluid wordt eventjes wat warmen, maar of dat nou komt omdat me buizen harder moeten werken of door het pedaaltje, dat weet ik niet.

Ik kan eventueel wel wat crappy opnamens maken mocht je daar gebaad bij zijn>

dunnoaname
7 januari 2008, 09:34
Je kan ook juist de compressor zachter instellen en gebruiken als limiter wanneer je de ebow gebruikt. Dus in plaats van een boost een 'cut'.

Ace 1.15.19
8 januari 2008, 23:47
Ik heb op mijn Route 66 van Visual Sound een Overdrive en Compression. Is die compressor hetzelfde als een boost? (Bijvoorbeeld een EHX LPB-1)

Nielsje
8 januari 2008, 23:48
Ik heb op mijn Route 66 van Visual Sound een Overdrive en Compression. Is die compressor hetzelfde als een boost? (Bijvoorbeeld een EHX LPB-1)

Nee, het is niet hetzelfde. Boosters boosten, en compressors 'comprimeren' je geluid een beetje, het wordt er wat samengedrukt van, en je krijgt een wat langere sustaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaain.

vaak worden ze wel samen gebruikt in een pedaal. Volgens mij heeft de Barber Tone Press dat: boost met regelbare compressie, maar dat weet ik niet zeker.

Ace 1.15.19
9 januari 2008, 01:31
Nee, het is niet hetzelfde. Boosters boosten, en compressors 'comprimeren' je geluid een beetje, het wordt er wat samengedrukt van, en je krijgt een wat langere sustaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaain.

vaak worden ze wel samen gebruikt in een pedaal. Volgens mij heeft de Barber Tone Press dat: boost met regelbare compressie, maar dat weet ik niet zeker.

Zou die EHX LPB-1 een mooie aanvulling zijn voor mijn kleine effecten reeks? Die kosten rond de € 40,- en ik heb al meerdere malen gelezen dat de LPB-1 niet eens zo slecht is. Leuk voor een solo oid?

Mijn stijl: classic rock.