PDA

View Full Version : (EQ) settings JCM 800 lead 1987



Pickslide
6 januari 2008, 15:09
Ik zit de laatste tijd een beetje te spelen met de knoppen op mijn JCM 800 1987 lead series. Ik zit ook een beetje te zoeken op internet enzo of daar ook nog wat over geschreven wordt waar ik ideeën uit kan putten. Dit valt echter behoorlijk tegen...
Weet iemand waar je dit soort info kan vinden? en wie zelf zo' n rakker heeft wat voor settings gebruik je zelf?

http://marshallamps.com/images/Heritage/jcm800/1987lead.jpg
http://home2.btconnect.com/bigfishcorp/Images/marsh800small.jpg

Chris Winsemius
6 januari 2008, 15:21
Settings zijn zo persoons/smaak/gitaar/speakerkast/etc. gebonden dat er maar 1 goeie tip is: draaien tot je jouw sound hebt gevonden.

Probeer sowieso eens de ingangen te jumperen (bijvoorbeeld: gitaar eerst in bovenste linker-input en dan 'n patch-kabeltje v/d onderste linker-input naar de bovenste rechter-input).

Bij schelle Marshalls wil dit weleens wat helpen:
- jumperen
- mid op 6
- presence en treble op 0
- bass van 0 tot 6
- volumes op 5 à 6

Pickslide
6 januari 2008, 15:33
Ik lus hem idd altijd door. Ik ben ook al wel lekker aan het kloten hoor. Ik merk alleen dat ik over het algemeen nog redelijk conservatief met de knoppen om spring. Ik blijf met Bass, middle en trebble altijd wel redelijk dicht bij het midden.

Ik ben ook over het algemeen redelijk tevreden over mijn geluid. Maar bij mutes op de lage E snaar mis is soms een beetje ooompfff zeg maar ;). Dit terwijl ik over het mutegeluid op hogere snaren (vanaf de A) juist wel heel tevreden ben. Ik weet zelf niet zo goed hoe ik dat "knopdraaigewijs" kan oplossen, vandaar mijn vraag..

Chris Winsemius
6 januari 2008, 15:37
Met andere eq-settings zal dat niet echt lukken, met die wens(en) zit je meer hier:
- of (laten) modificeren
- of 'n andere amp

jerome
6 januari 2008, 19:29
Wees niet al te bang met de EQ instellingen!
Knal de bass eens op 7 of 8 en de mid op 5 en dan treble naar smaak tussen de 5 en de 8...
Als je nog niet tevreden bent kijk dan eens wat er bebeurt als je vervolgens de mid op 4, 5, 6 en vervolgens op 7 zet...
Het is toch een kwestie van uitproberen.

Je kan er ook nog een extra EQ op aansluiten in de vorm van een effectsprocessor of een goed pedaaltje.
Die maak het geluid net nog even voller en strakker...

Sarco
6 januari 2008, 19:48
Vette amp!

Wat je eens kan proberen voor een meer "chunky" geluid op je lage E snaar is om treble heel laag te zetten (minder dan 1/4 ofzo) en presence ver over de helft (mss 3/4). Met bass mag je redelijk overdrijven op de meeste Marshalls, mids heb ik persoonlijk graag lekker hoog staan ook.

Welk type JCM is dit eigenlijk precies? En hoe verhoudt hij zich tot de klassieke 2203?

Lexvandoef
6 januari 2008, 19:55
Dit is de jcm800 versie van de 50 Watt plexi. 't zijn leuke amps naar het schijnt, ik ken ze zelf niet.

Ik heb trouwens zelf een JMP 2203, daarbij staat de bass/treble/mids op 10 staan en de spelen met het volume. Lekker niet subtiel, maar wel lekker! :satisfie:

yhcmarc
6 januari 2008, 23:23
Ik heb zelf de 100 watt versie, de 1959 MKII superlead. Ik ben laatst ook wat aan het spelen geweest met preamp buizen enzo zodat die amp wat cleaner werd.

Kanalen doorgepatcht zoals Chris al voorstelde. V1 = 12AU7, V2 = Fender 7025, V3 = Philips 12AX7

presence: 4
Bass : 8
Mid : 10
Treble : 4 of 5 geloof ik
Volume 1 (bright) : 4
Volume 2 (Low) : 3
Master, zover mogelijk, met oefenen meestal rond de 7, maar hopelijk komt in de loop van de week een Weber mass 100 binnen, dus dan kan ik experimenteren met de master op 10.

Hopelijk heb je er iets aan. Owja, ik gebruik een Boss GEQ7 als booster voor de overdrive sound, zonder = clean en voor evt solo's komt er nog een The RAT(Z) overheen.

Voor een sound sample: subforum sounds, topic Bivouac demo, gitaar rechts.

pol
7 januari 2008, 13:47
wat voor gain-niveau's haalt een 1959 nu met de 2 volumes op 10 en master op een aanvaardbaar repetievolume ? Is dat veel minder als een 2203 ?

Lexvandoef
7 januari 2008, 13:50
wat voor gain-niveau's haalt een 1959 nu met de 2 volumes op 10 en master op een aanvaardbaar repetievolume ? Is dat veel minder als een 2203 bv ?

het is wel ietsie minder qua gain, maar ik gebruik zelf sowieso niet veel gain op mijn 2203 (master op 8 en preamp op 5, en dan de PPIMV naar gelang de situatie). De plexi+ van CMW die ik getest heb had in ieder geval gain zat met alles op 10 behalve de extra PPIMV.

yhcmarc
7 januari 2008, 14:36
wat voor gain-niveau's haalt een 1959 nu met de 2 volumes op 10 en master op een aanvaardbaar repetievolume ? Is dat veel minder als een 2203 ?

Het is een beetje afhankelijk van je preamp buizen, maar een 1959 heeft iig wat minder gain dan een 2203.

charlie45
7 januari 2008, 14:50
ik vind dat de eq van zo'n marshall top erg weinig doet.. in de extreemste settings merk je pas wat verschil.

kijk vooral naar de factoren gitaar/element/pedaaltjes/speakers en niet te vergeten volume. als je schedel niet bijna explodeert heb je kans dat je het echte marshall geluid nog niet ervaart.

Lexvandoef
7 januari 2008, 14:58
ik vind dat de eq van zo'n marshall top erg weinig doet.. in de extreemste settings merk je pas wat verschil.

kijk vooral naar de factoren gitaar/element/pedaaltjes/speakers en niet te vergeten volume. als je schedel niet bijna explodeert heb je kans dat je het echte marshall geluid nog niet ervaart.

Dat de eq op zo'n marshall niet heel veel doet vind ik ook, maar je schedel hoeft niet te exploderen voor het 'echte' marshall geluid, een goeie ppimv doet wonderen :hippie:

yhcmarc
7 januari 2008, 15:03
Dat de eq op zo'n marshall niet heel veel doet vind ik ook, maar je schedel hoeft niet te exploderen voor het 'echte' marshall geluid, een goeie ppimv doet wonderen :hippie:

Ik heb ook een PPIMV in mijn top zitten, toevallig van de week wel een Weber mass 100 besteld (voornamelijk voor mijn Ampeg V4) , ben benieuwd hoe het verschil is. PPMIV terug vs. Master voluit en de Weber erachter.

pol
7 januari 2008, 15:03
dat is net zo leuk aan een Marshall, lekker makkelijk instellen. Vind het maar niks als afregelen millimeterwerk wordt

Lexvandoef
7 januari 2008, 15:29
Ik heb ook een PPIMV in mijn top zitten, toevallig van de week wel een Weber mass 100 besteld (voornamelijk voor mijn Ampeg V4) , ben benieuwd hoe het verschil is. PPMIV terug vs. Master voluit en de Weber erachter.

Oh gaaf, dat soort experimenten zijn altijd leuk.
Ik heb zelf geen ervaring met een attenuator, maar ik heb dan wel weer de luxe om mijn jmp gewoon vol open te kunnen draaien, en qua sound en feel werkt zo'n extra ppimv gewoon perfect vind ik.
Die extra oomph die je krijgt door je versterker open te draaien krijg je zo ook op lagere volumes, ervaar ik.

Chris Winsemius
7 januari 2008, 15:33
De EQ op 'n standaard 2204/2203 is wat effektiever dan op 'n standaard 1987/1959 hoewel de onderdelen in het eq-circuit precies hetzelfde zijn qua waarden.

'n Post pi mv op 'n 2204/2203 is gewoon 'n handige optie maar ik doe hier dan nog wat dingetjes aan het circuit om het geheel "lekker" te krijgen, puur/alléén 'n post pi mv in zo'n amp kan wat ongewenste combinaties opleveren qua sound imho.

'n Post '67 1987/1959 heeft behoorlijk wat gain maar door het volume waar op dat gebeurt is dat meestal niet/moeilijk te ervaren op "normale" volumes. 'n 2204/2203 heeft 1 gaintrapje meer die wat extra gain en pre-amp-overdrive toevoegt. Qua "perceptie" van gain/sustain/etc. speelt de uitgangstrafo ook ontzettend mee; als die niet zo jofel is kan het allemaal dun en krasserig klinken met weinig sustain en harmonischen.

Bij 2204/2203s merk je dat de amp pas echt "ballen" krijgt als je de reguliere mv wat verder open zet. Op dat moment begint de zgn. fasedraaier (phase-inverter, PI) op te breken wat meer overdrive, laag en volheid geeft.

Ps De Richmod beïnvloedt de gain als die mv lager wordt gezet.

Les_Paul
7 januari 2008, 15:50
Ìk kan toevallig (redelijk) goedkoop aan een 1987 komen, alleen vraag ik me af... Is het een beetje een speciaal modelletje? Of kan ik beter even het geld in m'n portemonnee houden en doorsparen voor een 22xx of dus 1 van de veel meer gebruikte?

yhcmarc
7 januari 2008, 16:13
Ìk kan toevallig (redelijk) goedkoop aan een 1987 komen, alleen vraag ik me af... Is het een beetje een speciaal modelletje? Of kan ik beter even het geld in m'n portemonnee houden en doorsparen voor een 22xx of dus 1 van de veel meer gebruikte?

Gevalletje van zelf uitproberen lijkt me, mijn 1959 gaat iig nooit meer weg. Wordt ook door graag andere bands geleend voor opnames enzo .. heerlijke versterker.

Les_Paul
7 januari 2008, 16:25
Ik vraag me gewoon af of ik dan wat speciaal in handen krijg.... Maar ik snap jouw uitleg ook wel weer.

(ow enneh, It is I, Badr :+)

yhcmarc
7 januari 2008, 16:55
aah hey dude .. ik weet niet, je komt ze niet zo vaak tegen die 1987 / 1959 amps in een jcm800 behuizing, dus in dat opzicht heb je wel weer een apart apparaat ;). Maar feitelijk is het gewoon een JMP in een JCM behuizing, tenzij Chris mij nu op technisch gebied om de oren slaat ;)

Les_Paul
7 januari 2008, 16:58
Zoals je t brengt klinkt t dan weer als een leuke koop... JMP's niks mis mee.