PDA

View Full Version : Help me de perfecte gitaar te vinden!



Daan_B
6 januari 2008, 13:38
Hallo,

Zoals velen ben ik al een lange tijd op zoek naar de perfecte gitaar.
Ik heb in de afgelopen jaren al aardig wat gitaren gehad.
Maar er mankeerde altijd wel iets aan waardoor ik weer door ging naar de volgende.
Zouden jullie weten wat de perfecte gitaar voor mij is zodat ik niet elk half jaar naar de muziekhandelaar hoef om mijn geld uit te geven aan een nieuwe gitaar.
Dit moet 'ie allemaal hebben:

Het liefst niet te zwaar (heb nu een Gibson LP en die is lood zwaar)
22 frets
Een ongelakte maple neck (lak in combinatie met zweet handen speelt kut)
Dot inlays
Niet overdreven veel knoppen (de LP heeft er 4 terwijl hij het ook met 2 zou kunnen)
Geen switches in de buurt van de hals (heeft de LP wel en die zit in de weg met tappen)
Het liefst wel een slagplaat, want daar kan ik dan mijn plectrums onder kwijt
De neck moet niet te dik zijn, maar ook niet zo'n dun metal-nekje
Tremmolo zou erg van pas komen.
Het liefst een niet te zwaar geluid maar een beetje schreeuwerig of jankerig.

Ik speel voornamelijk Rock, bijna alle soorten.
Denk aan: Guns n Roses, Jimy Hendrix, Red Hot Chili Peppers, Ramones, Nirvana, Eric Clapton, The Beatles, The Clash, AC/DC en nog veeeel meer in die richting.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn budget is niet echt heel groot, ik denk tot 700 euro.

MVG, Daan :gitarist:

Frisods
6 januari 2008, 13:44
ongelakt?Hu?
Misschien semi?

s0ck
6 januari 2008, 13:47
denk dat je toch richting een fender strat moet gaan, leuk distrotion pedaal arbij en mischien de stock pickups vervangen voor Dimarzio of SD zodat je wat hardere rock kan spelen.

maar volgens mij bestaat de perfecte gitaar niet, elke gitaar heeft zijn eigen charme en je kan niet alle muziek spelen met maar 1 gitaar.

Orpheo
6 januari 2008, 13:47
pff, eitje. dat is gewoon een telecaster.

Lexvandoef
6 januari 2008, 13:48
pff, eitje. dat is gewoon een telecaster.

Ik denk toch meer aan een strat, gezien het feit dattie een tremolo wel leuk vind.

Makor1966
6 januari 2008, 13:49
http://www.promusicstore.nl/img/gfx_products/fender_50strat.gif
Fender Stratocaster?

flappie
6 januari 2008, 13:52
zelf een gitaar bouwen!!! :hippie:
kun je alles naar wens doen

Orpheo
6 januari 2008, 13:54
kan met 2 knoppen af. wil een schreeuwerig geluid. => tele.


Daarnaast. Je hebt ook een tele met trem hoor ;) de john 5 sig. Heel, heel gaaf ding imo. Maarrrrr.......






Ik zeg: warmoth! Je laat de body bouwen naar jou specs, en hals idem dito. kost wel wat, maar dan HEB je ook wat.



Even snel denken: je hals: 190 euro met frets en alles erop en eraan. Ongelakt, olieen kan jezelf. Body. stel, je wilt gewoon een LP body met trem (carved top) 2 humbuckers en de tele-style wiring. Dan laat je die erop zetten. Kost je 340 euro voor een maple top/walnut back gitaar. Of volledig walnut. heb je je schreeuwerige geluid.

zit je op de 530 dollar. Dan nog een setje GFS pickups naar wens. zitten we op iets minder dan 600 dollar. Setje Gotoh tuners van warmoth kopen, dan nog een brug (wilkinson bij guitarfetish), en je zit op de 700 dollar.

Even omrekenen naar euro's, import enzo erbij optellen, en je bent klaar voor even onder de 700 met wat mazzel. Als je bij warmoth laat lakken ben je iets meer kwijt, maar als je een reeds gelakte koopt via de showcase

DIE TEGENWOORDIG OOK INTERNATIONAAL IS!!!!! :hippie: :hippie:

ben je inderdaad rond de 700 euro kwijt voor alles, als je maar handig inkoopt. Ik noemde nu wel de les paul, omdat dat MIJN favo is, maar je kan net zo goed een tele daar laten doen, met trem, en dan lakken. Of het lakken zelf doen (of even Fred Dons lief aan kijken ;) )

E-J
6 januari 2008, 13:56
Gewoon een Stratocaster met een humbucker in de brug en een Floyd Rose. Perfect! :)

Mr.Fingers
6 januari 2008, 13:57
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/445cfb46cbefa695528a76671e32f398.jpg
Fender American Stratocaster

Tadaa...

- Switch uit de buurt van de hals
- Jankerig geluid
- Slagplaat
- Tremolo
- Minder als 4 knoppen
- Ongelakte 22-fret maple hals met dot-inlays
- Dunne & fijne hals (echter geen ibanez-lucifer)

Jimi Hendrix, Frusciante, George Harrison, Clapton,... spelen er allemaal op

Nieuwprijs iets van een 1000€... Tweedehands wel voor een 700 te vangen!

Bart_Blueprint
6 januari 2008, 14:09
+1 voor een telecaster! Sluit mijnsinziens het best aan op wat je van je gitaar verwacht.

spam:
klikt u ook eens even op de link in mijn signature. Erg veelzijdige tele te koop!

Daan_B
6 januari 2008, 14:44
Hmm ja de stratocaster had ik zelf ook al in gedachten!
Maken de single coils veel verschil met de humbuckers in de LP? (ik speel voornamelijk over het nek element).
Met ongelakt bedoelde ik inderdaad geolied.

Bedankt zover ! =)

Orpheo
6 januari 2008, 14:48
ja, dat is een heel erg verschil. humbuckers hebben over 't algemeen een veel dikker, brullender geluid, terwijl singlecoils een veel lichter geluid hebben. Lastig uit te leggen eigenlijk...tone zit ook zoveel in vingers en amp enzo... maar goed. probeer maar eens voor de gein een tele en een strat en een LP naast elkaar. dan hoor je precies wat ik bedoel.

Ash ketchum
6 januari 2008, 14:49
Fender American Stratocaster

Tadaa...

- Switch uit de buurt van de hals
- Jankerig geluid
- Slagplaat
- Tremolo
- Minder als 4 knoppen
- Ongelakte 22-fret maple hals met dot-inlays
- Dunne & fijne hals (echter geen ibanez-lucifer)

Jimi Hendrix, Frusciante, George Harrison, Clapton,... spelen er allemaal op

Nieuwprijs iets van een 1000€... Tweedehands wel voor een 700 te vangen!

De hals is wel gelakt. Ik denk dat je een satijnlak aanziet voor ongelakt.

Daan_B
6 januari 2008, 14:55
Ik dacht dat ze dan juist geolied werden!

Zou het slim zijn om een goedkope strat (Japan, Mexico) te kopen en die langzamerhand te upgraden met nieuwe pick-ups, andere tremmolo, grafieten nut enzo?
Dan zou ik net zo veel geld kwijt zijn als ik een made in USA zou kopen alleen dan heb ik het meer naar mijn wens... 8-)

Squier4ever
6 januari 2008, 17:27
ooit van licht schuurpapier gehoord?
ik heb alle halzen van m'n gitaren daarmee bewerkt en dat speelt echt goddelijk.

Petekay
6 januari 2008, 17:44
misschien een Fender Fat strat wat voor je? Met een uit 1 stuk gehakte maple nek zonder te veel lak.

Ash ketchum
6 januari 2008, 18:08
Of anders Blade, lijkt mij ook te voldoen aan de spec's van de TS. Ik weet alleen niet of de hals hoogglans of satijn gelakt is.

Rormo
6 januari 2008, 18:15
Ik zou lekker een American strat kopen. Waarom zou je een mexicaan kopen en er vervolgens de hele tijd aan moeten klooien als je ook een amerikaan kunt kopen die gelijk goed is? Tenzij je geen een amerikaan kunt vinden die je goed vindt natuurlijk...

Ik vraag mij overigens keihard af waarom je in godsnaam een Les Paul hebt gekocht als dat ding eigenlijk niets heeft wat je bevalt. En als je zo veel gitaren bespeeld hebt, dan vraag ik me ook af waarom je het verschil niet weet tussen humbuckers en single coil elementen...

barno
6 januari 2008, 18:32
Uiteraard is een Japanse contemporary strat voor jou de beste keuze: verschrikkelijk goede gitaren (met floydachtige trem) die af en toe nog wel es voorbij komen voor rond de 500 euro (zoek naar de modellen medio 80'er jaren). Hals wel gelakt maar da's eenvoudig bij te schuren.

Reb
6 januari 2008, 18:40
Een Musicman SUB1. :) Als je goed zoekt kan je deze gitaren voor hele leuke prijsjes kopen. Heeft een hele dikke sound, slagplaat, tremelo, strat style, humbuckers en speelt gewoon 20x beter dan een Fender strat. :)

Daan_B
7 januari 2008, 10:52
Haha oke :)
De 2e gitaar op de lijst om te proberen!
Trouwens, hebben ze bij Feedback in Apeldoorn veel strats?

@ Rormo: Het is een Gibson Les Paul replica die ik van mn moeder kreeg toen mn mustang het begaf.

T-Man
7 januari 2008, 11:06
Simpel: Strat of Tele of één van die hybride tussensoorten (a la Staus Quo model: Tele met Stratconfiguratie elementen).

orreltak
7 januari 2008, 11:07
en die Music Man EVH-modellen?is dat niks?

LucaBrasi
7 januari 2008, 11:22
Die krijg je niet voor 700 euro...

Daan_B
7 januari 2008, 11:32
Bij Eiland muziek hadden ze een goude Peavey Wolfgang EVH voor 750!


Gitaar: Fender Deluxe Powerhouse
Prijs: €699,-
Vorm: Stratocaster
Muziekstijlen: Rock, metal

Waarom deze gitaar? Speelt erg fijn, en klinkt erg mooi. Deze gitaar heeft een 12 dB midboost, waardoor ie wat heavier klinkt dan andere strats, dat was ook weer een rede om hem aan te schaffen.

Kun je het geluid beschrijven? Als ik de 12 dB midboost helemaal open heb staan klinkt ie lekker heavy, doe ik die midboost uit, dan klinkt het gewoon als een standard strat.


Zou de Powerhouse strat niet iets voor mij zijn?

orreltak
7 januari 2008, 11:37
Bij Eiland muziek hadden ze een goude Peavey Wolfgang EVH voor 750!


lijkt mij een schitterende optie.

Godfather
7 januari 2008, 12:23
'Music man'. Duideljker kan het niet.

Ik las dat iemand jouw adviseerde om een Telecaster aan te schaffen, maar die heeft geen tremolo en heeft een heel specifiek geluid die je moet liggen.

Orgasmocaster
7 januari 2008, 16:38
Ik ben het eens met Orpheo..
koop een Mex Stratje voor onder de 400, en koop een ongelakte nek van warmoth voor plm $250 van een exoties houtsoort. (rosewood, wenge, etc)
niet alleen hoeft die niet gelakt worden, het gaat ook nog beter en sneller aanvoelen dan elke andere nek die je ooit op een stock gitaar hebt geprobeerd.

en het beste is dat je ook nog je favoriete nek dikte, width, profiel, radius, fretsize, kam en inlay kunt kiezen..
wat wil je nog meer????

marter544
7 januari 2008, 17:03
Ik zou kijken naar een Charvel model 6, Musicman, Peavey EVH of een Blade, daar zit wel mooi spul tussen..

Daan_B
7 januari 2008, 18:44
wat wil je nog meer????

Testen hoe het speelt voordat ik iets koop =P.
Ik heb vaak op de Warmoth site gekeken, maar ik wil graag eerst testen voordat ik iets koop, en dat is met warmoth een beetje lastig.
Ook is bestelling lastig i.v.m garantie enzo.

Ik heb nu 3 gitaren in gedachten:

Mexicaanse Fender [powerhouse] stratocaster (lijkt me erg geschikt, een normale strat die wat heavier kan klinken!)
Peavey EVH Wolfgang (vind hem te veel weg hebben van de Les Paul).
Fender Telecaster ('62 custom) vind de sunburst versie met dubbele binding prachtig en ik hoor erg goede dingen over een telecaster!

Orgasmocaster
7 januari 2008, 22:26
Testen hoe het speelt voordat ik iets koop =P.
Ik heb vaak op de Warmoth site gekeken, maar ik wil graag eerst testen voordat ik iets koop, en dat is met warmoth een beetje lastig.

Als je de specs neemt van je huidige favoriete nek, dan kan het toch bijna niet mis gaan?
aan de andere kant, als je jezelf beperkt tot stock nekken, dan kom je er nooit achter hoeveel meer mogelijkheden er zijn!!

Orpheo
8 januari 2008, 00:16
ik dacht dat ook altijd, maar ik kan je zeggen dat er weinig zoveel bang for the buck is als warmoth. Waanzinnig goed hout, goeie kwaliteit. Niks op aan te merken. Nummer 4 en 5 staan alweer op stapel :) (les paul met dragon-inlay op wenge/ebben hals en een ace frehley les paul met bliksemschicht-inleg).

Daan_B
8 januari 2008, 08:26
Hmm mischien is een warmoth neck wel een leuke optie voor een upgrade =).
Zal ik dan maar gewoon een Mexicaanse Strat (of mischien tele) halen en die gaan 'pimpen' (met bijvoorbeeld die nieuwe neck!).

Ik hoop nog van jullie te horen =)

q-elvis-p
8 januari 2008, 09:28
Hallo,

Zoals velen ben ik al een lange tijd op zoek naar de perfecte gitaar.
Ik heb in de afgelopen jaren al aardig wat gitaren gehad.
Maar er mankeerde altijd wel iets aan waardoor ik weer door ging naar de volgende.
Zouden jullie weten wat de perfecte gitaar voor mij is zodat ik niet elk half jaar naar de muziekhandelaar hoef om mijn geld uit te geven aan een nieuwe gitaar.
Dit moet 'ie allemaal hebben:

Het liefst niet te zwaar (heb nu een Gibson LP en die is lood zwaar)
22 frets
Een ongelakte maple neck (lak in combinatie met zweet handen speelt kut)
Dot inlays
Niet overdreven veel knoppen (de LP heeft er 4 terwijl hij het ook met 2 zou kunnen)
Geen switches in de buurt van de hals (heeft de LP wel en die zit in de weg met tappen)
Het liefst wel een slagplaat, want daar kan ik dan mijn plectrums onder kwijt
De neck moet niet te dik zijn, maar ook niet zo'n dun metal-nekje
Tremmolo zou erg van pas komen.
Het liefst een niet te zwaar geluid maar een beetje schreeuwerig of jankerig.

Ik speel voornamelijk Rock, bijna alle soorten.
Denk aan: Guns n Roses, Jimy Hendrix, Red Hot Chili Peppers, Ramones, Nirvana, Eric Clapton, The Beatles, The Clash, AC/DC en nog veeeel meer in die richting.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn budget is niet echt heel groot, ik denk tot 700 euro.

MVG, Daan :gitarist:

volgens mij moet jij lekker aan de sg...

jerome
8 januari 2008, 10:45
Fender Amerikan Special Series: 22 frets, Floyd Rose tremelo, niet te dikke neck,
Enorm veelzijdige gitaar!
Heeft alleen geen ongelakte neck, dus je moet even aan het schuren.
Met een beetje geluk koop je zo'n gitaar gebruikt voor 1.000 á 1.200 Euro

Of een Fender Japan Contemporary 22: 22 frets, Floyd Rose achtige tremelo, niet te dikke neck,
Mss humbucker als brug element erbij proppen die ook nog enkelspoelig schakelbaar is. Heb je ook een enorm veelzijdige gitaar.
Heeft alleen ook geen ongelakte neck, dus hier ook even schuren

Maar ik denk dat er ook nog wel wat Ibanez modellen zijn die aan jouw specs voldoen.
Winkels afgaan en uitproberen dus!

Kim Wilson
8 januari 2008, 15:56
Telecaster!!! RHCP en Clapton gaat je met een SG iig niet lukken. En een Strat is te dun voor de wat zwaardere muziek die de TS wil gaan spelen. Met een Tele kun je alle kanten op.

Daan_B
8 januari 2008, 16:10
Hmm nee Ibanez-gitaren vind ik lelijk.

Dus als ik het goed begrijp:

Fender Telecaster
Fender Stratocaster
Gibson SG (mischien epiphone met meastro trem?)

Weet iemand of een Japanse '62 custom telecaster wat is?
Ik vind deze gitaar echt vet mooi! =)

Kim Wilson
8 januari 2008, 16:14
Japanners zijn meestal wel goed. Kijk anders ook eens bij de MIM Classic series Tele's. Classic '50s, '60s en de Baja zijn echte oldschool Tele's. De Baja heeft ook nog een aantal schakelmogelijkheden extra, waardoor je nog meer allround bent.

jerome
8 januari 2008, 16:57
Telecaster!!! RHCP en Clapton gaat je met een SG iig niet lukken. En een Strat is te dun voor de wat zwaardere muziek die de TS wil gaan spelen. Met een Tele kun je alle kanten op.

Te dun ?!?!?
Je wil zeggen dat een Strat dunner klinkt dan een tele?
Hangt maar net van de uitvoering/elementen af...
BTW, een groot gedeelte van de bands die hij opnoemd speelt met een Strat!
En een HSS Strat kan helemaal vet en vol klinken

Kim Wilson
8 januari 2008, 17:02
Te dun ?!?!?
Je wil zeggen dat een Strat dunner klinkt dan een tele?
Hangt maar net van de uitvoering/elementen af...
BTW, een groot gedeelte van de bands die hij opnoemd speelt met een Strat!
En een HSS Strat kan helemaal vet en vol klinken
Ja, per definitie klinkt een Strat dunner dan een Tele. Nu kun je d.m.v. elementen een Strat wel dikker laten klinken, dat ben ik wel met je eens. Maar in de basis klinkt een Tele veel rauwer, dikker en vetter.

Ik zie nog niet direct hoe je GnR met een S-S-S Stratje wil gaan brengen. Met een Tele gaat dat iig een stuk beter. Voor deze stijlen is de Tele IMO de meest alround gitaar.

Rormo
8 januari 2008, 17:09
En dit is dus de reden dat ik meerdere gitaren heb. Er is niet 1 gitaar waarmee je alles kunt en ook echt hetzelfde kunt klinken. Als ik er eentje zou moeten kiezen zou het toch een HSS strat zijn. Dat vind ik breder dan een tele. Of je dan voor een Fender HSS strat gaat, of voor bijvoorbeeld een Ibanez Superstrat hangt maar net af of je iets meer nog neigt naar hard of zacht.
Uiteindelijk blijft het ideaal gewoon om een Fender strat en een Gibson LP te hebben :)

Kim Wilson
8 januari 2008, 17:14
...
Uiteindelijk blijft het ideaal gewoon om een Fender strat en een Gibson LP te hebben :)
Voor mij dus niet. Ik vind de Tele de ideale gitaar. :) Ik vind een Strat te dun en een LP te zompig. En ik hou het liefst van gewone S-S-S Strats. Strats met een humbucker vind ik niet zo. Maar idd, ieder zijn eigen smaak. Ik denk dat de TS er goed aan doet om met deze adviezen een keer naar een muziekzaak te gaan, en verschillende gitaren uit te proberen. Zo kan hij zelf bepalen wat hij mooi vindt. :)

Saf
8 januari 2008, 17:25
tele met tremelo is ook mogelijk, heb er nog eentje staan.

http://i224.photobucket.com/albums/dd144/snarenkunst/DSC01718.jpg

Best grappig ding, Die hb in de brug zou eigenlijk nog te splitten moeten zijn. heb je echt in mijn ogen het beste van drie werelden.

Braindead
8 januari 2008, 18:44
Nog even sparen en een Musicman met floyd rose kopen.