PDA

View Full Version : Fender Princeton



zjanke
6 januari 2008, 11:04
Ik zag deze (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/139064644-fender-princeton-silverface.html?return=eJwtjFEOgyAQRO9iIp8Cam2KIY2 9CVEaiCAbF5KmTe%2Febe3fezsza5RUL6%2FEiEr2g6rQmn12o 8sZFOdrArs10exrhmBMxmYL%2FKg04OD6CFqyBXVOdTfJursVT 9AOp%2FOlJwuZ7OmBEO8L%2FjvwvQqCSMG0lWh3P5Mm%2FI0ZQ NGCFa%2BPP9X4%2FgAbbjLR&df=1&fta=eNo1jktuhDAQRO%2FSC9b%2B8esWV5grIGtMJpYMWNiekC DunmaS2bRapap6ZbHDI%2FGBsoXxaUMCStgbhD0MsnJpyCtKKh 5VU7e9oZDxx0dKHy6xHjMKmiMuZZ42f6ewo6zbru4ofKPudN1o WhOHqxjLIKrih7%2Bei8KQaB8TkOemhBrBO8ZbVHh47uUdCFL3 ojGNMW%2FbS1OtVr1ugU5ewcG8RuvSGKblkT8v55WWAuFetm30 i5v2t8r52e7jRWaYe3UqBPsFdPt%2Fn9cIgcd5%2FgIde1TY&fta_ind=1&fs=1) Princeton staan op MP, maar ik kan nergens terugvinden of deze versterker ooit als top+cab gemaakt is. Iemand van de kenners die hier meer over weet?

tubeonly
6 januari 2008, 11:57
Het betere zaag, plak en knip werk ;-)

Op zich handig, een princeton top. Kun je hem extra makkelijk op je 4*12 kast zetten. Is alleen niet echt origineel. Deden ze ook vaak met Super six reverbs (combo, 6*10 inch) Gewoon doorzagen en je hebt een soort van super reverb.

antwoord: nee, een top/box princeton heeft nooit bestaan

PeeVee
19 januari 2008, 11:32
Princeton in piggy back uitvoering heeft idd nooit bestaan. Zonde van zo'n mooi ampie. Je kunt 'm gewoon origineel toch ook op een ander cabinet aansluiten. Gewicht is gericht dus daar hoef je 'm niet voor in tweeën te zagen. Letop: een reverbloze Princeton heeft wel aanzienlijk minder gain dan de Princeton Reverb want heeft maar 2 gainstages in preamp en een split load fasedraaier die, itt een long tailed pair fasedraaier, een beetje gain verlies geeft. Het is dus geen amp die lekker kan crunchen. Als je de tremolo (1 triode) wilt opofferen dan weer wel; je kunt dan een Deluxe (achtig) circuit maken met 2 gainstages in de preamp en een long tailed pair fasedraaier. Ik heb mijn "sessie ampje" zo gemaakt, bovendien met hoge (ong. 415V) spanningen middels diode gelijkrichter icm een potige Weber C10Q speaker. De "speed" knob is nu een midden regeling, de "intensity" is een presence regeling. Tijdens sessies blaas ik een vrolijke noot mee en geen last van m'n rug ;)

Chris Winsemius
19 januari 2008, 11:51
Princeton in piggy back uitvoering heeft idd nooit bestaan. Zonde van zo'n mooi ampie. Je kunt 'm gewoon origineel toch ook op een ander cabinet aansluiten. Gewicht is gericht dus daar hoef je 'm niet voor in tweeën te zagen. Letop: een reverbloze Princeton heeft wel aanzienlijk minder gain dan de Princeton Reverb want heeft maar 2 gainstages in preamp en een split load fasedraaier die, itt een long tailed pair fasedraaier, een beetje gain verlies geeft. Het is dus geen amp die lekker kan crunchen. Als je de tremolo (1 triode) wilt opofferen dan weer wel; je kunt dan een Deluxe (achtig) circuit maken met 2 gainstages in de preamp en een long tailed pair fasedraaier. Ik heb mijn "sessie ampje" zo gemaakt, bovendien met hoge (ong. 415V) spanningen middels diode gelijkrichter icm een potige Weber C10Q speaker. De "speed" knob is nu een midden regeling, de "intensity" is een presence regeling. Tijdens sessies blaas ik een vrolijke noot mee en geen last van m'n rug ;)

Die amp heb ik weleens binnengehad voor 'n retube, hij was in het verleden door iemand gemodificeerd en ik vond 'm zelf wat "lekkerder" dan stock. Ombouw v/d kast zal wel gedaan zijn in 'n tijd dat dit soort amps (nog) geen vintage-waarde hadden.

Baasje is opgepakt door de vintage-controle-politie en 3 weken lang op water en brood gezet :D

Een non reverb Deluxe is idd. 'n toffe optie (zie ook John Lennon v/a '68 en Tony Snider [?] bij Toto). Heb zelf weleens 'n 1 kanaals DeluxeReverb gemaakt op 'n PrincetonReverb board in 'n 1x12" PR kast incl. DR OT en choke.