PDA

View Full Version : Hals probleem



MarkV
6 januari 2008, 10:40
Sorry, maar dit gaat een lang verhaal worden... Hoop dat je het uit kan zitten:

Ik ben ooit op mijn elfde begonnen met gitaar spelen. Rond mijn 14de heb ik een Yamaha RGX-612A gekocht. Een superstrat (speelde toen meer hardrock dus ik moest een 'Ibanez' achtige gitaar hebben). Daar heb ik ruim 6 jaar op geoefend en gespeeld (gitaar les, bandjes etc)

Toen trok het studentenleven me waardoor ik eigenlijk bijna 10 jaar niks gespeeld heb. Uit verveling maar weer eens begonnen en ik ben nu een jaar weer aan het spelen. Zoals vroeger (toen spaarde ik al gitaar folders en gitaar magazine's) had ik al snel weer last van GAS. Marshall Valvestate verkocht, Peavey Classic 30 gekocht (moest toch eindelijk eens een echte buizen bak), buizen vervangen, Fender Strat gekocht en verkocht, Epi LP gekocht en verkocht..

Uiteindelijk heb ik Baja telecaster model gekocht (zeg maar het 'Kim Wilson' model :seriousf: ) die tezamen met de Peavey en een Tubescreamer fantastisch klinkt.

Gisteravond in een opwelling de Yamaha eens opgepakt, opnieuw besnaard en volledig afgesteld. Wat een gedoe met die Floyd Rose achtige brug zeg (3 inbusjes los draaien en weer vast draaien om 1 snaar te intoneren)

Uiteindelijk na ettelijke uren werk is de Yamaha weer fantastisch bespeelbaar en uitstekend gestemd.

Mijn probleem is eigenlijk als volgt:

Ik hou van het Telecaster model gitaar, het geluid en de veelzijdigheid. Maar echt wennen aan de hals (een behoorlijke dikke V) doe ik niet.

De Yamaha is een 'verschikkelijke' gitaar. Actieve pups, Floyd Rose brug die ik niet gebruik, typisch jaren 80 shred model. Voor wat achtergrond info over deze Yamaha: http://www.youtube.com/watch?v=dlUflrUC3cs en http://link.marktplaats.nl/135613327

Echter de nek van de Yamaha voelt me perfect aan. Het is een dunne hals, Maple, met een Rosewood toets, 24 frets, jumbo frets, maar behoorlijk breed zeg maar. Op de foto van de MP link is het wel aardig te zien wat ik bedoel denk ik.

Ik merk duidelijk dat deze nek me beter ligt, mijn spel is gewoon beter en ik hoef er minder moeite voor te doen dan bij de Telecaster.

Nu ben ik op zoek naar een combi van beide. Een telecaster/stratocaster model met een hals vergelijkbaar met de Yamaha (hoeft niet 24 frets te zijn, in die regionen kom ik nooit ;-) )

Heeft iemand een idee naar wat voor soort gitaar / nek ik zou moeten kijken? (radius, nek profiel, etc?)

Bedankt voor het lezen zover!

Gearjunkie
6 januari 2008, 11:09
Het grote voordeel van o.a. een Tele: je kan de hals eenvoudig (laten) vervangen.

Er zijn vervangingshalzen met verschillende shapes en radii. Je kan je huidige hals gemakkelijk verkopen en daarmee deze kosten dekken. Je haalt je hals dan bij een goede gitaarbouwer, die hier echt verstand van heeft.

edit: persoonlijk vind ik het wel prettig: ik heb 3 Stratocasters met halzen variërend van dun --> boomstam. Het ene moment speel ik veel op de een, het ander moment is een andere favoriet.

Kakihara
6 januari 2008, 11:14
Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar misschien kan je een hals op maat laten maken bij Vox Humana of iets dergelijks ?

Gearjunkie
6 januari 2008, 11:15
Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar misschien kan je een hals op maat laten maken bij Vox Humana of iets dergelijks ?

Hoeft niet op maat. Die halzen hebben ze gewoon op voorraad van All-Parts of zo.

MarkV
6 januari 2008, 11:26
Het grote voordeel van o.a. een Tele: je kan de hals eenvoudig (laten) vervangen.

Er zijn vervangingshalzen met verschillende shapes en radii. Je kan je huidige hals gemakkelijk verkopen en daarmee deze kosten dekken. Je haalt je hals dan bij een goede gitaarbouwer, die hier echt verstand van heeft.


Een baja zonder die nek is eigenlijk geen baja meer denk ik.. Op zich wel een goed idee, maar een alternatief is om te gaan zoeken naar een Tele met hals die me beter bevalt.

De nek van de yamaha is dun, maar wijd. Hoe heet zo'n profiel precies? Zijn er uberhaupt Tele's met zo'n soort nek? Qua gevoel deed het me denken aan een PRS SE Custom die ik twee keer kort heb bespeeld.

Zo'n soort nek kan niet op een Tele toch ivm de radius en breedte van de hals en de nek pocket? Misschien had ik eerst even moeten googlen hoe dat nou precies zit met radius, mensuur, etc..

Gearjunkie
6 januari 2008, 11:30
Ik neem aan dat je de Tele genomen hebt, omdat je dit een mooie gitaar vind.
Natuurlijk kan je wel naar een Charvell Tele of zo gaan zoeken. Heb je zo'n jaren '80 shred Tele.

Als de gitaar verder naar je zin is, en alleen de hals bevalt je niet, zou ik deze vervangen. Het wordt dan wel een hals met 22 frets en de mensuur blijft gelijk (25,5").

Eko
6 januari 2008, 11:41
MarkV,
Ik weet niet waar je woont , maar een optie zou inderdaad zijn om een keer naar een dealer te gaan die losse halzen levert/maakt. Vox Humana in Vlaardingen is zo`n dealer.
Wat je eigenlijk zoekt is een D-hals met Jumbo draad. Je zou voor de lol eens een London City tele moeten proberen of een Blade. 10 tegen 1 dat je die prettiger vind spelen dan huidige je Fender.
Vreemd eigenlijk , want ik denk dat je de gitaar toch eerst hebt geprobeerd in de winkel voor dat je hem kocht.

MarkV
6 januari 2008, 11:55
Als de gitaar verder naar je zin is, en alleen de hals bevalt je niet, zou ik deze vervangen.
Zeker dat de gitaar (qua geluid) naar mijn zin is. De tele spreekt me qua model, sounds, eenvoud, veelzijdigheid, etc gewoon aan.


Ik weet niet waar je woont
Amsterdam!


D-hals met Jumbo draad
Thanks dat wilde ik weten. Maar zijn D halsen niet altijd dik?


Vreemd eigenlijk , want ik denk dat je de gitaar toch eerst hebt geprobeerd in de winkel voor dat je hem kocht.
Ik heb 'maar liefst' op een 10-tal Tele's gespeeld waaronder MiM, MiJ, MiA tele's met verschillende soorten halsen. De Baja trok me het meeste. Ik merkte wel dat ik wat moeite had met de hals, maar ik dacht ik dat daar wel overheen kwam als ik meer oefende erop (tough it out, boy!). Ik heb zelf vrij grote handen dus ik dacht dat ik er wel aan zou wennen.

cas121
6 januari 2008, 12:08
Amsterdam: dan zou ik ff naar de string fietsen op het van der helst plein, daar hebben ze nog dozen vol all parts halzen staan. Dan kan je gewoon op je gemak een hals uitzoeken met het gewenste profiel.

Eko
6 januari 2008, 12:22
Denk bij hals modellen aan de doorsnede. Een D-hals is vrij breed , vlak ( plat ) en dun. Een V-hals is massiever, meestal iets ronder in de toets en voelt dik aan. Het meest gebruikte model is een modern C-hals tegenwoordig. Het combineert het iets dikker van een ouderwetse C-hals uit de jaren 50/60 en een dunnere snelle hals uit de jaren 70.
Het al dan niet prettig aanvoelen van een hals ligt aan meerdere zaken. Niet alleen de vorm want een Soft V of een Full V is een groot verschil. Ook het al dan niet scherpe ronde fretboard maakt een wereld van verschil. De fretdraden spelen een grote factor. Een vintage hals met een scherpere ronding en vintage draad is voor iemand die dat niet gewend is een drama. Je kunt dan bijna niet benden.
Een vlakke D-hals met Jumbo draad is het andere uiterste. Benden gaat als een tierelier en je kunt razendsnel soleren als het moet. Zijn er nadelen aan? Jawel, voor wie het horen wil , er is een enorm verlies aan tone door de dunnere hals. Een accoord op een ouderwetse dikke V hals klinkt opener, helderder en blijft langer door staan. Zeker voor diegene die clean willen spelen is dit een voordeel.
De 90`s halzen ,zoals die op Ibanez-achtige gitaren zaten ,werden gemaakt voor snel rockwerk en gierende solo`s. Meestal gemaakt i.c.m. overdrive`s en delays. Als je dit zoekt is een ouderwetse hals een drama en wen je er nooit aan.
Gewoon wisselen die hals. Is de minst dure oplossing en je kunt de gitaar altijd nog origineel verkopen door de oude hals terug te plaatsen.

fred dons
6 januari 2008, 12:34
de tele nekken die nu bij de string liggen zijn allemaal nogal dik dus ik denk niet dat dat op dit moment een goede oplossing is

heb je al gedacht aan een yamaha mike stern ? (tele versie van yamaha)

barno
6 januari 2008, 12:48
En ivm met de breedte: bij die tele hals liggen de snaren een fractie dichter bij mekaar (vintage specs), het scheelt hem zo'n anderhalve tot 2 mm met de bredere modernere halzen.

Als je echt een bredere wil, zal je de halspocket wat moeten uitfrezen (en andere brug gebruiken!). Maar op zich denk ik wel dat je makkelijk kan wennen aan die smallere hals. Als de feel van de achterkant van de hals en van de frets (jumbo's) al naar je zin is, zal dat die breedte wel meevallen.

MarkV
6 januari 2008, 22:48
Ik heb een beetje rondgekeken...

Er zijn vrijwel geen echte dunne D stijl tele nekken. De D stijl nekken zijn voornamelijk gemonteerd op Japanse tele's, maar die zijn vrij dik.

Wat het meeste erop lijk, denk ik!, is een moderne C stijl. Zoals op de highway bijv. (al is die 22 frets)

Ik zoek dus denk ik een moderne dunne C stijl, 21 jumbo frets, Rosewood (maple en rosewood toets) hals.

De radius is de bolling van de toets. Hoe hoger des te vlakker? Met een 12" radius zou die dus bijna plat moeten zijn?

Waar zou ik zo'n nek het beste, afgewerkt, kunnen krijgen? Of kan ik beter gewoon de gitaar bij een gitaarbouwer brengen?

Orpheo
7 januari 2008, 00:11
ik zeg: warmoth! krijg je het halsprofiel dat je lekker vindt, hout dat heel heel erg goed is, en fretdraad naar eigen keus, en ook nog eens binding en inleg-opties! Oh, en je krijgt compound radius. dat wil zeggen dat je bij de frets dicht bij de kop een kleine radius hebt (handig en lekker voor slag) en het word geleidelijk platter, tot 16 inch bij de hoogste frets. Ik vind dat geweldig, en wil niet meer terug. Ben je 160 dollar kwijt voor een beetje normale tele-hals. Wil je 't ook nog gelakt hebben (wat ik wel zou doen, anders ben je je garantie kwijt), ben je 220 meer kwijt.


Of neem een wenge hals, of ander hout dat niet gelakt hoeft te worden :) kost iets meer, maar is imo wel heel, heel veel gaver :D

Kim Wilson
7 januari 2008, 09:30
...
Ik heb 'maar liefst' op een 10-tal Tele's gespeeld waaronder MiM, MiJ, MiA tele's met verschillende soorten halsen. De Baja trok me het meeste. Ik merkte wel dat ik wat moeite had met de hals, maar ik dacht ik dat daar wel overheen kwam als ik meer oefende erop (tough it out, boy!). Ik heb zelf vrij grote handen dus ik dacht dat ik er wel aan zou wennen.
Ik heb het idee dat die dikke vette klank van de Baja júist door die dikke hals komt. Hij klonk unplugged ook super, beter dan welke Tele ik ook geprobeerd heb. Als ik alle specs naast elkaar leg, valt enkel de hals op, die het verschil moet maken. Verder zijn de verschillen niet al te groot.


(het Kim Wilson-model :seriousf: )

Postov
7 januari 2008, 09:38
Zijn G&L Tele necks niet behoorlijk dun? Ik weet alleen niet of en waar je die kan verkijgen.

MarkV
7 januari 2008, 22:08
Ik heb het idee dat die dikke vette klank van de Baja júist door die dikke hals komt. Hij klonk unplugged ook super, beter dan welke Tele ik ook geprobeerd heb. Als ik alle specs naast elkaar leg, valt enkel de hals op, die het verschil moet maken. Verder zijn de verschillen niet al te groot.


(het Kim Wilson-model :seriousf: )

Daar ben ik ook wel een beetje bang voor ja. Zonder die nek is het eigenlijk geen Baja meer en ik ben dan ook benieuwd wat het met de klant doet.

Anderzijds heeft de Baja ook wel redelijk 'aparte' pickups, die waarschijnlijk ook wel bijdragen aan de baja twang..

Wat me ook opviel (en mij niet als enige, want op TDPRI hebben veel mensen dezelfde ervaring) is het verschil in afwerking en gewicht van de baja's.

De zeer zware baja's klonken akoestisch een stuk minder. Ik zelf heb een vrij lichte, dus hopelijk maakt dat ook onderdeel uit van klank.

Ik ga gewoon eens zo'n Warmoth proberen en als die Baja er echt minder van wordt gebruik ik die Warmoth nek om eens een Tele project te starten.

kblanken
7 februari 2008, 09:49
Ik heb het tegenovergestelde probleem!
Een prachtige G&L ASAT Classic, maar ik kan niet wennen aan de platte hals.
Geluid is fantastisch, en hij speelt goed, maar het is niet mijn ding, dus ligt hij eigenlijk maar in de koffer. Het gekke is dat het halsprofiel me echt opviel toen ik weer meer op mijn Strat Plus ging spelen...

Marc Oblivian
7 februari 2008, 10:41
als jullie nou eens ruilen? Of in ieder geval even elkaars gitaer proberen...kijken of het veel verschil uitmaakt...Amstelveen...Amsterdam...ligt niet ver van elkaar af..:-)

Jellyfish00
7 februari 2008, 16:21
Goh, eindelijk mensen uit normale gebieden hier :cooler:

Eko
7 februari 2008, 16:47
Of het nu over de hals of over de body gaat, hetzelfde verhaal gaat op: Hout is tone. Een dikke hals levert gewoon meer toon. Dat valt vooral op als je clean geluid met elkaar vergelijkt. Het speelt alleen minder comfortabel in vergelijk met een moderne C-hals of een snelle D-hals. De combinatie met vintagedraad levert de mooiste klank voor begeleiding ( accoorden).
Als je veel met distortion speelt zul je het minder snel horen. Eigenlijk is het zo dat hoe beter het hout in de gitaar is , des te beter kan het geluid ,,opgepakt,, worden door de pick-ups. Een slechte gitaar wordt geen prachtplank door een stel dure elementen.

keessie
7 februari 2008, 17:32
Hallo heb van de week een london city comet aangeschaft maar een echt fijn gitaartje met niet al te dikke hals . Eko heeft dat ook geopperd maar de moeite waard echt