PDA

View Full Version : Slabboard???????



rebulie
5 januari 2008, 23:43
Wie kan mij vertellen wat er bedoeld wordt met:

SLABBOARD

Het klinkt naar een soort van plank/blad/bord waar je iets op kwakken kunt......

Orpheo
5 januari 2008, 23:45
slab wil zeggen dat het gewoon een plank of plak is, uit een stuk vaak. Niets meer of minder. een slab rosewood fingerboard is echt een plak rosewood, een slab mahonie body is een flinke plank mahonie, etc etc.

Chris Winsemius
5 januari 2008, 23:46
Redelijk dikke pallisander toets op de esdoorn hals van Fender gitaren, onderkant van zo'n toets is vlak itt. de holle onderkant van latere (post '62) toetsen die ook dunner waren.

rebulie
5 januari 2008, 23:57
Gekopieerd uit een advertentie op mp.

Limited Edition Vintage Reissue uit 1999 in de Custom Coulour Sherwood Green. Uiteraar alle 62 specs zoals Nitro finish, clay dots, slabboard, aged plastic parts, etc. Gitaar komt uit verzameling en is nog helemaal nieuw met al het plastic nog op de afdekplaten. Prachtige metallic fi

het woord slabboard staat er zo maar in het wild tussen.
Het gaat dan dus over een dikke toets met een vlakke onderkant?:???:
Maareh de onderkant is dat het vlak dat op de hals gelijmd is? Enneuh is die niet altijd vlak dan?

Orpheo
6 januari 2008, 00:17
ja, dat wil dus zeggen dat het een 'dikke' toets is. Vroeger wilde fender kosten besparen, en gingen ze gewoon esdoorn toetsen erop plakken met rosewood fineer. Dus 't was gewoon esdoorn, met een heel dun laagje rosewood ipv de dikke rosewood toetsen die ze eerst hadden en die gibson leverde...

vulvasonic
6 januari 2008, 03:04
.........
Het gaat dan dus over een dikke toets met een vlakke onderkant?:???:
Maareh de onderkant is dat het vlak dat op de hals gelijmd is? Enneuh is die niet altijd vlak dan?

Het slaat op het feit dat de onderzijde van de toets, dus inderdaad dat deel dat op de hals gelijmd is, vlak is. De dikte op zich heeft daar niets mee te maken.
Het is gemakkelijk te herkennen als je de hals bekijkt vanaf de body bekijkt. Op de foto zie je links een slabboard hals en rechts de holle toets:

http://www.jag-stang.com/MrMaxima/gpphotos/slab_veneer.jpg

De reden:
Fender besloot dat al zijn gitaren moesten worden voorzien van een rosewood toets, omdat de oudere esdoorn halzen, gemaakt uit 1 stuk, moesten worden gelakt en door slijtage er niet meer zo mooi uitzagen. Rosewood had dus meer klasse.

De eerste gitaren met rosewood toets waren om voor de hand liggende redenen vlak aan de onderzijde. Wel zo gemakkelijk. Leo Fender vond echter dat het hout een nadelige invloed had op de klank (ja, echt waar). Zijn gitaren klonken niet meer zo helder als voorheen. Hij besloot daarop de dikte van de rosewood plak te verkleinen, om zo het klankverschil te reduceren. Dat kon alleen door de plak uit te hollen. De eerste uitgeholde versies waren nog relatief dik tov de iets latere 'fineer-achtige' rosewood toetsen.

Wat Leo Fender ervoer als 'niet helder', ervaren de meeste van ons als 'warmer'. Een strat of tele met rosewood toets klinkt inderdaad net iets warmer, of in ieder geval anders, dan de maple 'toets' (de maple toets in de letterlijke zin des woords is trouwens maar kort in productie geweest, maar dat terzijde...).

Zooooo, dat is eruit. :)

Vonk
6 januari 2008, 11:08
Mooi stukje geschiedenis! Bedankt!

VanBiLL.com
6 januari 2008, 18:39
Yep, bedankt, dat wis ik ook nog niet...

Micro-e
6 januari 2008, 19:08
Het slaat op het feit dat de onderzijde van de toets, dus inderdaad dat deel dat op de hals gelijmd is, vlak is. De dikte op zich heeft daar niets mee te maken.
Het is gemakkelijk te herkennen als je de hals bekijkt vanaf de body bekijkt. Op de foto zie je links een slabboard hals en rechts de holle toets:

http://www.jag-stang.com/MrMaxima/gpphotos/slab_veneer.jpg

-geschiedenisles-

Zooooo, dat is eruit. :)

Ik snap alleen niet waarom hij dan weer is terug gegaan, want de slabboard hals op de foto is uit '66 en de non-slaboard uit '64..?

De Beer
6 januari 2008, 19:11
Ik snap alleen niet waarom hij dan weer is terug gegaan, want de slabboard hals op de foto is uit '66 en de non-slaboard uit '64..?staat daar geen 84?

Micro-e
6 januari 2008, 19:13
staat daar geen 84?

Duidelijk 8 oct '64 toch?

De Beer
6 januari 2008, 19:15
Duidelijk 8 oct '64 toch?Ik zou m'n vrouw er niet op verwedden. te veel verschillende lettertypes op 1 klein stukkie hout en te verweerd.

Squier4ever
6 januari 2008, 19:16
Ik zou m'n vrouw er niet op verwedden. te veel verschillende lettertypes op 1 klein stukkie hout en te verweerd.

misschien tijd voor een bezoekje:

http://85.112.17.5/cms/klanten/detail/upload/_tn_b430efa1ba98f24c.png

De Beer
6 januari 2008, 19:21
misschien tijd voor een bezoekje:

http://85.112.17.5/cms/klanten/detail/upload/_tn_b430efa1ba98f24c.png-4,75 aan beide kanten en rechts een cilinder.

op het eerste gezicht is het een zes maar hoe langer ik ga kijken hoe meer het ook ooit een 8 geweest kan zijn.
maar goed het is slechts 1 theorie waarom die "'64er" gefineerd is en de 66er weer terug is met slabboard.

Andere verklaring is dat men dat toch ook wel lekkervond klinken.

Squier4ever
6 januari 2008, 19:26
-4,75 aan beide kanten en rechts een cilinder.

op het eerste gezicht is het een zes maar hoe langer ik ga kijken hoe meer het ook ooit een 8 geweest kan zijn.
maar goed het is slechts 1 theorie waarom die "'64er" gefineerd is en de 66er weer terug is met slabboard.

Andere verklaring is dat men dat toch ook wel lekkervond klinken.

oke dan heb ik niets gezegd

De Beer
6 januari 2008, 19:29
Ghehe, nou maar weer effe terug dwalen naar het toppic...eh...tsjah ik heb alleen een fender full maple neck dusseh...geen idee of het in tone veel uitmaakt.

Antoon
6 januari 2008, 19:38
Beide halzen zijn 24" Duo Sonic of Mustang halzen. In 65-66 maakte Fender tijdelijk een uitzondering op de dunne fineer achtige toets voor de goedkoopste modellen. Een "slab board" is makkelijker te maken dan een gebogen toets. Zijn ook de eerste modellen waar Fender het mindere Indiaas ipv Rio palissander gebruikte

Lexvandoef
6 januari 2008, 19:52
Wat doet Fender trouwens tegenwoordig? Gewoon een slabboard of toch niet? Mijn japanse '62 RI tele heeft iig wel een slabboard.

Eko
6 januari 2008, 21:02
Op een `62 reissue hoort een slabboard te zitten , dat is een van de kenmerken. Op mijn `62 tele Custom zit het ook. Je kunt het bovenaan bij de headstock ook zien. Daar loopt het rosewood mooi rond . Bij een fineerlaag loopt het overal even dik en evenwijdig.
Het geluidsverschil tussen mapleboard en een rosewood kun je wel horen. Mits je clean speelt , als je met enorme drive speelt wordt dat moeilijk.