PDA

View Full Version : Stagg Na72



sanderv89
5 januari 2008, 20:40
Ik wou gaan beginnen met gitaar spelen en heb ik dus 0 ervaring en 0 kennis.
Vandaag ben ik in een winkel geweest en mijn oog en oor vielen op de STAGG NA72.
Heeft iemand ervaring met deze gitaar? Is dit een goede gitaar om op te beginnen?

Sander

Wouter^^
5 januari 2008, 22:12
Ik ken dit specifike type gitaar niet. Maar ik ben zelf iets meer dan een jaar geleden begonnen met zo'n soort stagg, en ik ben erg te spreken over de gitaar.
ik weet dat de meeste hier op dit forum helemaal niet te spreken zijn over stagg, maar dat is volgens mij veel nagepraat.

Ik vind dat stagg gitaren heel mooi zijn om mee te beginnen, het zijn zeker geen top gitaren, maar als begin gitaar heel leuk.
Mijn tip is gewoon kijken, en als het jou een leuke gitaar lijkt dan zou ik hem gewoon kopen.
Als je genoeg geld hebt kan je naar duurdere kijken, maar ik zou pas voor een durdere gaan als je al wat langer speelt en beter weet wat je wil van een gitaar.

chubbyfan
5 januari 2008, 22:13
Stagg staat niet hoog aangeschreven bij gitaristen,Ik zou het risico niet nemen dat je er naar een paar maand spelen achterkomt dat je een klotegitaar gekocht hebt,Voor die 300 euro kun je vast wel wat beters krijgen

hendrix2
5 januari 2008, 22:27
Akoestisch maakt stagg naar mijn mening heel wat goede gitaren.
De kritiek die hier vaak gegeven wordt, is inderdaad vaak nagepraat.
Probeer wel iemand mee te nemen die er iets van kent, want er zitten wel wat mindere gitaren tussen, het specifieke model dat jij noemt zou ik even moeten opzoeken.

sanderv89
5 januari 2008, 23:10
Ja het probleem is dat ik helaas niemand ken die gitaar speelt.
Wat is dan wel een aanrader om eens naar te kijken voor max 300 euro?
En wat is er allemaal zo slecht aan stagg dan? Wat ik iid meer mensen op dit forum heb horen zeggen..

sanderv89
7 januari 2008, 15:46
Heeft iemand wat nuttige info voor me?:)

robobas
7 januari 2008, 16:14
waarom geen 2e hands proberen. En laat je in het begin niet door merken en kleurtjes beinvloeden. Pingel op verschillende gitaren en maak dan je keus. :metal:

Riky
7 januari 2008, 16:33
Ja het probleem is dat ik helaas niemand ken die gitaar speelt.
Wat is dan wel een aanrader om eens naar te kijken voor max 300 euro?



max 300,-??

Kijk eens naar een crafter... heb er zelf een al 3 jaar... doe hem nooit meer weg..


of een accoustische lag... ook heel erg mooie gitaren voor weinig geld!! helemaal prijs kwaliteit verhouding...

sanderv89
7 januari 2008, 16:47
Ik ga eind van de week naar keesdee om nog even rond te neuzen.. Maar als er mensen zijn die stagg slecht vinden zijn daar reden voor denk ik toch?

Wat zijn de dingen waar ik op moet letten bij de keuze van een gitaar? Het geluid (duhh,,) en wat nog meer? :)

Ben bang dat ik een gitaar straks koop en dan het toch niet de klanken heeft die ik graag had willen hebben,,

Laser
7 januari 2008, 17:26
Juist daarom:
laat bij de eerste aankoop je gevoel en oren de doorslag geven.
En als het kan iemand erbij die er iets van kent. Maar dat is tweede noodzaak ;-)

Wat Stagg betreft: wat ik daarin een probleem vind is dat er goede en slechte zijn. Er is geen eenduidig antwoord want de kwaliteit is niet constant. Op de kwaliteitscontrole (wat bij grotere merken wat geld opslorpt) wordt hier al een stuk bespaard.
Ik heb zelf én heel goede én heel slechte Staggs naast elkaar bespeeld. Heb er nooit één gekocht. Het is daar vaak een gelukstreffer; en ook daar geven oren en gevoel de doorslag.

Andere zaken waarop je kan letten: laat je niet door de verkoper overdonderen. Neem je tijd om genoeg gitaren ( dure én goedkope) te horen, voelen, bespelen. Rommel een half uurtje per gitaar, trek je niks aan van anderen in de omgeving. Hoe voelen je handen na het spelen? Pijn aan alleen vingertoppen/ ook aan handpalm? Verkramping errgens in je hand of arm/schouder??? Wat lekker voelt en hoort bespeel je liever, dus daar ga je vaker op oefenen en dus sneller vooruitgang op boeken. Pijn aan de vingertoppen is normaal in het begin: je moet eelt kweken na een apar weken.

Geef geen geld aan het uiterlijk. Dat kan je later nog als je écht verder gitaar wil spelen en er meer geld wil aan geven. Je smaak zal evolueren, je zal later beter weten wat je wil.

Succes!

bass blom
7 januari 2008, 17:54
ja, lag, een vriend van mij was hier laatst met een lag van 300, topgitaar :P

sanderv89
7 januari 2008, 18:57
Bedankt laser!
Ik heb alleen 0 speel ervaring. Ik heb 3 x een gitaar in me handen gehad. Ik vraag gewoon of ze bij de winkel wat willen spelen. Dus eigenlijk moet ik dus op mijn gehoor gaan kopen denk ik. Een half uurtje spelen zit er niet in als je niet kan spelen:P.

Ik moet en zal gewoon gitaar spelen! :) Pijn aan de vingers, ik heb het ervoor over.

Hallie
7 januari 2008, 19:29
waar ik ook naar zou kijken is Cort.

die hebben wel wat gitaren onder de 300 euro

en die staan volgens velen bekend om goede prijs/kwaliteits verhouding.

gaat het trouwens om nylon of staalsnarig?

Azrael
7 januari 2008, 19:32
Bedankt laser!
Ik heb alleen 0 speel ervaring. Ik heb 3 x een gitaar in me handen gehad. Ik vraag gewoon of ze bij de winkel wat willen spelen.

Volkomen nutteloos. Hoe een anders speelt op een gitaar zegt niks over hoe de gitaar jou gaat bevallen. Speel zelf! Al sla je gewoon maar wat aan.

sanderv89
7 januari 2008, 19:38
@Hallie: Ik wil Staalsnarig.

@Azrael: Oké en wou je zeggen dat het nu het zelfde zou klinken als dat ik het over een tijdje met de snaren pingel, als ik een beetje kan "Spelen"?

Azrael
7 januari 2008, 19:44
@Hallie: Ik wil Staalsnarig.

@Azrael: Oké en wou je zeggen dat het nu het zelfde zou klinken als dat ik het over een tijdje met de snaren pingel, als ik een beetje kan "Spelen"?

Nee, je zult totaal anders gaan klinken maar ik het begin heb je daar nog weinig benul van. Dat komt vaak pas na een jaartje of langer als je je instrument een beetje leert kennen.

Hallie
7 januari 2008, 19:45
ach weetje.. ik deed het zo:

ik wist de ballen niet van gitaren. en eigenlijk weet je ook niet wat echt fijn is of wat kut is..als beginner

en ik ging gewoon op het merkje af... heel stom.
maar het werd toen een Squier.. en ik speel er nog op. heerlijk! ik heb wel andere trouwens.

it's up to you.

maar hou de gitaar iig vast.. pak de hals vast.. druk was snaren in.. en pingel wat.

zoals azreal al zei.. het is nutteloos als een ander voor je speelt.

sanderv89
7 januari 2008, 20:17
Oke,, zodat ik gewoon ff voel of ie lekker vasthoud ect.. Ik ga zaterdag denk even kijken en misschien vind ik wat..

Maar het kan dus zijn dat die stagg na72 die ik gehoord heb geen slechte gitaar is?? Ik vond hem namelijk best fijn klinken. Maarja als je dan leest dat het een slecht merk is ect, dan ga je tijwfelen (al helemaal als je geen verstand van gitaren hebt).

Bedankt voor de info, ik zal wel wat verder komen. Ik hoop niet dat ik teveel domme vragen gesteld heb/ ga stellen. Dank jullie wel!

Grt Sander

Pais
7 januari 2008, 20:28
Andere zaken waarop je kan letten: laat je niet door de verkoper overdonderen.


Maar aan de andere kant - laat je advieseren!
Ik heb bij mn eerste gitaar het perfecte advies gekregen waar ik dan ook blind in heb vertrouwd. Een beetje vertrouwen in een verkoper mag ook.

bass blom
7 januari 2008, 20:38
Maar aan de andere kant - laat je advieseren!
Ik heb bij mn eerste gitaar het perfecte advies gekregen waar ik dan ook blind in heb vertrouwd. Een beetje vertrouwen in een verkoper mag ook.

oei er bestaan ratteboeven die zonder met de ogen te knipperen een wasmachine aan hun schoonmoeder verkopen en dan gewoon zeggen dat het een prima ding is.
terwijl hij al bij 3 klanten gestaan heeft en kapot gegaan is.

wasmachine en schoonmoeder zijn inwisselbaar voor gitaar en zwerver :D

Pais
7 januari 2008, 20:58
wasmachine en schoonmoeder zijn inwisselbaar voor gitaar en zwerver :D


:seriousf: Je gooit roet in het eten. Hoe kom ik anders van mn triplex snarenbak af voor een leuk prijsie?

bass blom
7 januari 2008, 21:02
:seriousf: Je gooit roet in het eten. Hoe kom ik anders van mn triplex snarenbak af voor een leuk prijsie?

oeps :D pardon :chicken:

sanderv89
7 januari 2008, 21:15
Ik neem aan dat een zaak als Keesdee amersfoort wel redelijke adviesen kan geven? Iemand ervaring met deze winkel?

Laser
7 januari 2008, 23:01
oei er bestaan ratteboeven die zonder met de ogen te knipperen een wasmachine aan hun schoonmoeder verkopen en dan gewoon zeggen dat het een prima ding is.
terwijl hij al bij 3 klanten gestaan heeft en kapot gegaan is.

wasmachine en schoonmoeder zijn inwisselbaar voor gitaar en zwerver :D

ROFL gelijk heb je

Goed advies is duur als jeniemand bij je hebt die je kan vertrouwen.

@Pais: advies is nuttig, als de persoon die je voor je hebt een goed adviseur is.
Zelf heb ik me bij mijn eerste aankoop met zuurverdiende eerste centen (1977) een klankbeeld voor ogen gehouden van werk van Bream, Oldfield, Williams... en Aranjuez van Rodrigo... en ik heb de keuze van de gitaar daar op afgestemd: wat kwam qua klank in de buurt en was betaalbaar en beschikbaar. Dat was mijn Yamaha die ik nu nog heb.

Ik heb verkopers ontmoet die me een Behringer acoustische versterker wouden verkopen als dé versterker, en met overtuiging. Maar ik wist dat het dat niet was: ik had mijn gitaar bij en speelde die daarop.

Altijd gebruik ik als maatstaf: mijn buikgevoel en mijn oren.
Technische kennis bouw je op, guts heb je op zak en gebruik je. Iemand mee met technische bagage en wat speel-kunde is heel welkkom, gutsgevoel is onontbeerlijk.

LaurentB
7 januari 2008, 23:04
Ik neem aan dat een zaak als Keesdee amersfoort wel redelijke adviesen kan geven? Iemand ervaring met deze winkel?

In zo'n gerenommeerde zaak zal men je best redelijk adviseren. Ja, ze zullen niet gaan zeggen dat er bij hun concurrent nog een geweldige aanbieding staat, maar binnen hun assortiment zullen ze je best zinnige dingen vertellen.
Zo'n winkel heeft er geen belang bij onzin te verkopen, dat praat zich veel te snel rond, zeker in deze Internettijden.

Ik vind het nog niet zo dom van je om in elk geval ook iemand anders te laten spelen, Dan kun je in elk geval ook eens goed luisteren naar de gitaar. Maar ook zeker zelf proberen!

De kwaliteit kan heel erg variëren in jouw prijsklasse, ook binnen een merk. Maar probeer er vooral zoveel mogelijk, dat je een idee krijgt van hoe gitaren kunnen klinken en spelen. Vooral in het begin weet je vaak niet wat je mist!

Laser
7 januari 2008, 23:08
In zo'n gerenommeerde zaak zal men je best redelijk adviseren. Ja, ze zullen niet gaan zeggen dat er bij hun concurrent nog een geweldige aanbieding staat, maar binnen hun assortiment zullen ze je best zinnige dingen vertellen.
Zo'n winkel heeft er geen belang bij onzin te verkopen, dat praat zich veel te snel rond, zeker in deze Internettijden.

Ik vind het nog niet zo dom van je om in elk geval ook iemand anders te laten spelen, Dan kun je in elk geval ook eens goed luisteren naar de gitaar. Maar ook zeker zelf proberen!

De kwaliteit kan heel erg variëren in jouw prijsklasse, ook binnen een merk. Maar probeer er vooral zoveel mogelijk, dat je een idee krijgt van hoe gitaren kunnen klinken en spelen. Vooral in het begin weet je vaak niet wat je mist!

Akkoord!
Over de winkel kan ik niks zeggen, ken ik niet.
Maar: iemand anders alten spelen én zelf spelen is een must.
Ik probeer het zo:
speel op de duurste gitaren die je mag bepelen, en kies er degene uit waarvan de klank je bevalt.
Daal dan in het prijsgamma tot je een gitaar vindt die én betaalbaar is én zo dicht mogelijk de klank benadert die je bevalt.
Wedden dat je - eens je je klnak gevonden hebt - snel tot een conclusie komt?

axmaster
8 januari 2008, 13:31
Ik heb goede ervaringen met Marcel van Kees Dee. Hij geeft prettig advies en gelegenheid gitaren te proberen. En daar hebben ze nogal wat van staan! In allerlei prijsklassen.

Wellicht is Kees Dee niet de goedkoopste, maar gezien de service, advies en assortiment mijn favoriete gitaarwinkel. Ik heb er in de afgelopen jaren vier gitaren ge- en verkocht. Een andere heerlijke winkel vindt ik Case Benelly. Nooit iets gekocht, maar veel lekkere gitaren.

Er er zijn natuurlijk veel andere, kleinere winkels, wellicht goedkoper en ook met goed advies, alleen heb je daar vaak minder keuze.

Bij Kees Dee kun je in ieder geval in de prijsklasse van de Stagg een flink aantal andere merken en modellen proberen. En als referentie kun je ook vragen of je een duurdere gitaar mag proberen. Als je genoeg gitaren geprobeerd hebt, heb je in ieder geval enige zekerheid dat je de juiste keuze maakt. (Overigens vind ik dat een gitaar kopen net is als het kopen van een nieuwe matras. Je weet pas echt hoe een gitaar is als je deze een tijdje thuis hebt kunnen bespelen... Zo'n uurtje in een winkel zegt ook niet alles!). Als je zaterdag gaat zou ik vroeg gaan, of aan het einde van de middag. Het kan er een klere herrie zijn van al die mensen die gitaren uitproberen.

Succes,

Peter

sanderv89
14 januari 2008, 22:14
Nou ik heb dan eindelijk mijn eerste gitaar gekocht! Ik heb een Ayers DSRL gekocht. Toch maar geen stagg:).
Nu al verslaafd en de snaren staan al goed in me vingers, Al hoewel ik eigenlijk nog niet echt weet waar ik beginnen moet. Ik dacht ik ga beginnen met akkoorden maar me vingers moeten even rekken haha.

Bedankt voor de info!!

Mvg Sander

axmaster
15 januari 2008, 10:17
Gefeliciteerd! Ik heb goede recenties over Ayers gelezen. En nu veel spelen!

Groet, Peter

hendrix2
15 januari 2008, 10:24
Heel mooie gitaar om op te beginnen hoor :cooler:
Gefeliciteerd en veel plezier ermee.