PDA

View Full Version : Ervaringen met manouche gitaren (stijl Django/Rosenberg)?



Otje
5 januari 2008, 20:02
Hombres,

Ben al ik-weet-niet-hoe-lang stuk van Rosenberg trio. Nu heb ik kort geleden deze plaat gehoord....

http://www.dakora.net/image/small/0014/00140310.jpg

....en nu luister ik naar bijna nix anders meer :). Qua techniek is Stochelo denk ik nog steeds de beste die er is, maar het geluid van John Jorgenson is véél mooier (en de composities spreken me ook meer aan). Echt een waanzinnige plaat!! Gypsy jazz is gewoon tof en ik overweeg nu om een manouche gitaar te kopen. Wie van jullie heeft ervaring met die dingen? Is een mens gelijk 3000 euros kwijt of kan je met minder geld ook nog een fatsoenlijke Selmer-kloon kopen? En hoe zit 't met snaren - er zitten volgens mij speciale snaren op die dingen.

http://www.crossroadguitars.com/images/selmer/homeGuitars.jpg

isa1984
5 januari 2008, 20:14
Hey,

Speel zelf in een gipsy-jazz kwartet. Zonder reclame te maken, www.swingingstrings.nl, .http://www.swingingstrings.nl/music/DonnaLee.mp3, direct een nummertje. Een van die gitaristen speel op een eimers, dure gitaren, wel heel erg mooi. Ik heb zelf (en de andere gitarist trouwens ook) een gitane! Echt een ongelofelijk goede gitaar, en vooral voor die prijs. Je kunt ze krijgen onder de 1000 euries! Je moet even kijken wat je het lekkerste vind klinken, een oval of een d-hole. Het mensuur (lengte) van de hals is ook verschillend. Je hebt trouwens van gitane ook het john jorgenson model, is ook te gek. Je kunt ze krijgen bij verschillende muziekwinkels in het land, waaronder casa benelly en westerhaven in groningen heeft er ook een aantal staan.
Wat snaren betreft: silk en steel (van binnen zijde, van buiten staal). De enige optie zijn eigenlijk argentines. Galli's vind ik niets en zijn veel sneller af.
Check trouwens ook:
Basily, Bireli Lagrene, Silvain Luc, Fapy Lapertin, Jimmy Rosenberg e.v.a.
Isa

isa1984
5 januari 2008, 20:25
Wat ik vergat te vertellen, wat als je er een pickup in wil plaatsen?
Bij mij zit er op dit moment een actieve fishman pickup in. Een heel mooi warm geluid, moest alleen wel een stuk uit mn gitaar 'gezaagd' worden. Ik gebruik mn gipygitaar nu soms ook voor akoestische popdingetjes. Het enige is dat je er, als je de boel versterkt, geen echte gipsy klank uitkrijgt. Dit gaat je ben ik ban alleen lukken met een bigtone, al heb ik die laatst uitversterkt gehoord op een gitaar en dat was ook niet alles. Moeilijk moeilijk dus allemaal.

Otje
6 januari 2008, 10:24
Dank je wel Isa :)! Ik ga op zoek naar een Gitane!! Qua versterking: ik hou niet zo van akoustische gitaren die versterkt worden. Akoustisch = akoustisch en electrisch = electrisch. Zet er 2 condensatormicrofoons voor en het geluid word m.i. veel beter dan met welk pick-up systeem dan ook. OK, het is iets meer gedoe maar het geluid maakt dat goed.

Eko
6 januari 2008, 11:54
Ik heb een tijd een Patenotte gehad en die had een Bigtone ingebouwd. Samen met de AER gaf dat een zeer goed geluid. Een goede vriend heeft een muziekwinkel waar ik een tijd op Gitanes heb gespeeld, die zijn voor het geld zeer goed te noemen. Ik zou daar zonder meer een bigtone in laten bouwen en mee optreden als het moest.
De snaren inderdaad van Argentines. Als je electrisch gewend bent dan voelt het heel anders aan, wel prettig.

Roel
22 januari 2008, 23:06
Heeft iemand die Saga Cigano's al geprobeerd ? De prijs van die dingen ligt net onder de 400 euro en ze zouden niet zo heel veel minder zijn dan de modellen van 600/700 euro.