PDA

View Full Version : tone pot probleem



no 1 hops
5 januari 2008, 19:44
ben voor iemand een strat slagplaat met electronica aan het solderen.
sommigen kennen hem vast wel, de bekende GFS met de drie mini schakelaars voor de in fase / uit/ uit fase schakel mogelijkheid per pup.

nu hadden we het zo uitgedacht dat de neckpup een normale tonepot kreeg voor zichzelf en de brugpup een greasebucket.

nu komt het probleem
de betreffende tonepot per pup werk wel, MAAR alleen in de normale stand, dus niet in de uit fase.

tonepots zijn gewoon aangesloten via de linker lug naar de hot van de pup op de schakelaar en de condensator vanaf de middenlug naar de massa

KoenB
5 januari 2008, 23:37
Ik zou even een schemaatje in mekaar 'painten' dat is wat duidelijker.

Heeft het niet misschien iets te maken met het feit dat condensatoren maar stroom 1 kant op doorlaten, en dus niet in de uit fase stand. Ik weet niet of bij de uit-fase stand de polen worden omgekeerd...misschien is dit een n00bopmerking, ben nog niet zo bekend met coiltaps en uitfase schakelingen ;)


[Edit: als wat ik zeg inderdaad klopt, lijkt mij de oplossing gewoon nog zo'n zelfde condensator parallel ernaast solderen maar dan in omgekeerde richting]

G.G.
6 januari 2008, 08:16
Ik zou even een schemaatje in mekaar 'painten' dat is wat duidelijker.

Heeft het niet misschien iets te maken met het feit dat condensatoren maar stroom 1 kant op doorlaten, en dus niet in de uit fase stand. Ik weet niet of bij de uit-fase stand de polen worden omgekeerd...misschien is dit een n00bopmerking, ben nog niet zo bekend met coiltaps en uitfase schakelingen ;)


[Edit: als wat ik zeg inderdaad klopt, lijkt mij de oplossing gewoon nog zo'n zelfde condensator parallel ernaast solderen maar dan in omgekeerde richting]

Van die 1 kant, geldt voor zover ik weet alleen voor Elco's en die zitten nou juist niet in een gitaar.

hassent
6 januari 2008, 09:25
Condensatoren laten aan 2 zijden 'stroom' door. Dat doen ze echter frequentie afhankelijk en dat is weer afhankelijk van de waarde van de condensator. Hoe hoger de waarde hoe lager de fequentie is die maximaal doorgelaten wordt.

no 1 hops
6 januari 2008, 09:49
heb voor de normale tonepot al een oplossing gevonden
http://www.guitar-repairs.co.uk/images/alternative_tone_pot_connection.gif
komt van deze site
http://www.guitar-repairs.co.uk/guitar_wiring_modifications_2.htm

de condensator moet NIET aan de massa liggen

wat betreft de greasebucket weet ik het dan nog niet

no 1 hops
8 januari 2008, 21:33
daar er verder geen reacties waren maar de stoute schoenen aangetrokken en de boel anders gesoldeerd zoals in het schema hierboven.
mijn twijfel was over de greasebucket maar mijn gedachte was, dat als de condensator van de 'normale' tonepot van de massa los moest en via een draad naar de miniswitch, ik datgene wat bij de greasebucket aan de massa ligt hetzelfde moest doen.
BINGO!!!