PDA

View Full Version : Zeeziek... true temperament



Harald
5 januari 2008, 17:54
Ik kreeg de Akustik Gitarre thuisgestuurd, waar een recentie van mijn CD in staat :) Staat een artikel over een nieuw fretsysteem in. Zou het wel eens willen horen, maar ik word er wel wat zeeziek van

http://www.celticsounds.de/vrb_mtt1.jpg
http://www.celticsounds.de/vrb_mtt3.jpg

http://www.celticsounds.de/sanden.htm

Verder wel een mooi model trouwens, iemand deze wel eens in Nederland gezien?

gvink
5 januari 2008, 18:11
Ziet eruit als fretwave voor gevorderden...! :)

Ik heb zelf fretwave in mijn akoestische, maar dan alleen fretje twee en drie, een klein knikje onder respectievelijk de b en g snaar. Werkt wel erg goed!
Ik zou ook eigenlijk niet weten wat dit in mijn geval voor meerwaarde zou geven. Mijn gitaar blijft overal spatzuiver! Mits goed gestemd uiteraard ;)

Maar ik ben desalniettemin wel erg benieuwd!

gertgert
5 januari 2008, 18:32
hoe heeft hij dat ingezaagd? paar keer over z'n fretzaag heen gefietst ofzo?

tjonk
5 januari 2008, 18:33
Hier een bedrijf die ook gitaren voor Steve Vai hebben aangepast.
http://www.truetemperament.com/

Er staan ook een paar mooie video's op de site.

Groeten Tim.

Harald
5 januari 2008, 18:42
Die link stond er bij idd. maar schijnt het hele systeem voor acoustics opnieuw te hebben moeten uitzoeken ivm de verschillende mensuur.

De fretsleuven worden met CNC gemaakt. Geautomatiseerd dus.

Flipkoos
5 januari 2008, 19:24
Ik wil ook zulke fretjes...
Ik zit altijd aan mijn b-snaar te draaien...
Maar het ziet er niet uit!

Zeker als organist spreekt me dit erg aan! Ik speel op orgels met veel verschillende stemmingen (zoals Middentoon, Werkmeister I, II en III, Kirnberger, Valotti enz.), allemaal met een andere verdeling van het octaaf. Vooral de middentoonstemming sluit spelen in een heleboel toonsoorten uit, maar geeft een ontzettende zuiverheid bij sommige toonsoorten. Exact zuivere tertsen. En het maakt de kleine dissonanten extra spannend. Ook de andere stemmingen geven de toonsoorten meer karakter.
Op de middentoon-blues gitaar zul je vast mooi Sweelinck kunnen spelen!

Otje
5 januari 2008, 19:48
Ik wil ook zulke fretjes...
Ik zit altijd aan mijn b-snaar te draaien...

Dat heb ik dus ook, maar alleen op mijn (niet al te goedkope) elektrieke speeldingetjes. Mijn spotgoedkope, Koreaanse, lopende-band, door-de-fabriek-afgekeurde Epi EJ300S is de meest zuivere gitaar die ik kan bedenken :).

Nieuwe frets op zo'n ding waar het alle kanten op gaat zal wel een lieve duit kosten denk ik zo.

sanderz
5 januari 2008, 20:12
Hoe zou een bend klinken?

Laser
6 januari 2008, 09:57
Ziet er vreemd uit.
Maar schijnt heel goed te gaan in de praktijk.
Ik vraag me wel af: kan je dan nog een andere stemming gebruiken??? Het geheel is toch op één stemming fijngesteld?

--=HANS=--
6 januari 2008, 11:09
Origineel gepost door sanderz: Hoe zou een bend klinken?

Beetje afhankelijk van welke kant de fretwave op gaat volgens mij.
In het ene geval zal de bend versnellen, je rekt de snaar immers op en de snaar wordt al korter door het bochtje dat er in zit. In het andere geval zou de bend teniet gedaan kunnen worden omdat de hoeveel die je opdrukt gecompenseerd zou kunnen worden doordat je snaar langer wordt. Lijkt me een leuk experiment om eens te proberen.

Groet, Hans

Picker
7 januari 2008, 20:47
http://www.celticsounds.de/vrb_mtt3.jpg


Mijn eerste zelfbouw gitaar zag er ook ongeveer zo uit... ;)

Maar zonder gekheid: als ik een capo op de tweede fret zet ben ik wel gelijk mijn hele reine stemming kwijt! En volgens mij kun je om dezelfde reden met zo'n gitaar alleen maar in een paar toonaarden spelen (C, G, ..)

En dan ook nog altijd gedwongen optreden met een nuchtere maag... (want anders... burk...) :eek: ...

Geef mij maar een simpele Taylor! ;)

Harald
7 januari 2008, 21:02
Maar zonder gekheid: als ik een capo op de tweede fret zet ben ik wel gelijk mijn hele reine stemming kwijt! En volgens mij kun je om dezelfde reden met zo'n gitaar alleen maar in een paar toonaarden spelen (C, G, ..)


Vraag me af of dat klopt, je zult toch ook gewoon barrees kunnen leggen lijkt me... anders heb je er niet zoveel aan. Zou het wel eens willen proberen. Maar goed, de meerprijs voor het fretsysteem is €750,00. Zal wel even duren voordat dat standaard op een Stagg zit ;)

Hallie
7 januari 2008, 23:12
waar is het nou precies goed voor?.
iets met stemming en zuiver?.

want ik heb altijd het idee dat het "normale" fijner/beter is, want dat ben je gewend.

als er vliegende auto's zouden bestaan, zie je mij nog in een kever rijden!.
al die digitale meuk intereseert me ook niet(veel) :chicken:

maar dat is slechts mijn mening:)

Picker
7 januari 2008, 23:39
waar is het nou precies goed voor?.
iets met stemming en zuiver?.

want ik heb altijd het idee dat het "normale" fijner/beter is, want dat ben je gewend.

als er vliegende auto's zouden bestaan, zie je mij nog in een kever rijden!.
al die digitale meuk intereseert me ook niet(veel) :chicken:

maar dat is slechts mijn mening:)Reine stemming is gebaseerd op een toonladder waarbij de frequentie van noten steeds een rationele verhouding hebben, bijvoorbeeld 2:3 voor een kwint (C-G) en 3:4 voor een kwart (E-A) enz.

Dat betekent dat als de A met 110 Hz trilt, de E 3/4 van 100 Hz = 75 Hz moet hebben. Enzovoort.

Als je op die manier in C speelt (en alle tonen stemt met de C als basis), klinken de accoorden fantastisch zuiver, zonder enige zweving. Pak je echter een D-accoord, dan klinkt het zo vals als een kraai, omdat de onderlingen frequentieverhoudingen dan niet meer kloppen.

Getempereerde stemming smeert die valsheid als het ware gelijmatig uit over alle tonen, door de frequentie van een halve noot hoger steeds met een factor 2^1/12 te vermenigvuldigen.

Als de E dan dus 75 Hz is, is de A 75^(5/12) (5 halve tonen hoger) = 100.113 Hz. Net niet helemaal rein dus. Het voordeel van deze 'vuile' stemming is dat je zonder probleem in alle toonaarden kunt spelen.

Met dit krommefrettengeval ga je terug naar getempereerde stemming. Vroeger werden piano's ook op die manier gestemd. Ikzelf geloof niet zo in die krommefrettengitaar, omdat de druk van de snaren op de vingers je gemakkelijk weer van die perfecte stemming afhaalt. Op dezelfde manier druk ik de snaren wat in lenterichting omhoog/omlaag, tijdens het spelen, als ik hoor dat de tonen niet helemaal zuiver zijn.

Pais
7 januari 2008, 23:45
Wat een goed gehoor zal je moeten hebben, om zo bewust te kiezen voor een compromis in stemming. Ik moet zeggen, in theorie kan ik het wel volgen, in praktijk vat ik er geen jota van.

Laser
7 januari 2008, 23:51
Wat een goed gehoor zal je moeten hebben, om zo bewust te kiezen voor een compromis in stemming. Ik moet zeggen, in theorie kan ik het wel volgen, in praktijk vat ik er geen jota van.

Ik begrijp de theorie OOK van géén kanten, maar in prktijk hoor ik het wél. Er is wat geven en nemen mee gemoeid om een gitaar - laat staan een piano - in een 'juiste' stemming te krijgen. Heeft veel weg van een vrouw.... :satisfie:

Is moeilijk zat, maar door praktijk geeraak je er wel... Jij krijgt je gitaar toch ook gestemd voor een bepaald stukje?

Picker
7 januari 2008, 23:53
Het boeiendste vind ik nog dat ze op die website deze gitaren demonstreren op electrische gitaren met superslappe snaren (hard of zacht drukken scheelt al een halve toon), met elke snaar zwaar gebend, en ook nog dik in de distortion... En dan mag ik proberen die 0.1% frequentieverschillen te horen...

Echt goed over nagedacht. :roll:

bass blom
7 januari 2008, 23:57
ik vraag me meteen ook af hoe is een bend op de 13e fret? :chicken:

Harald
8 januari 2008, 07:08
Op dezelfde manier druk ik de snaren wat in lenterichting omhoog/omlaag, tijdens het spelen, als ik hoor dat de tonen niet helemaal zuiver zijn.

Grappig, jaren geleden vertelde iemand me dat ik dat deed... moet er niet aan denken om dat bewust te doen. Is bij mij iig behoorlijk onbewust.

Review van de gitaar had als observatie dat het verschil helemaal niet zo opviel als je de gitaar oppakte en erop speelde. Maar als je een tijdje op die gitaar gespeeld had, en dan terug ging naar een normale gitaar viel het wel op dat het niet helemaal zuiver was.

Strikt gezien zou je trouwens ook nog verschillende toonhoogtes moeten aanhouden voor opgaande en dalende toonreeksen. Dat gebeurt iig bij zangers, violisten en andere zuivere instrumenten. Allemaal heel subtiel. Net als het bijstemmen van een akkoord met je vingers. Maar net als de timing zijn dat net weer de details waardoor je meestal na een paar tellen al weet of iemand echt kan spelen of niet.

pol
8 januari 2008, 08:49
waarin is nu het verschil precies met gewone frets ? een gewone gitaar verdeelt toch al het oktaaf in 12 gelijke delen ?

edit : ben even op die site van fretwave gaan kijken en zie het al, is dus eigenlijk een verbetering op de normale frets en zou beter moeten intoneren over de hele nek.

prachtig idee, maar het zal wel niet meer zo goed werken als je wil overgaan naar dikkere snaren met een omwonden G + andere stemmingen wil.

--=HANS=--
8 januari 2008, 14:21
Origineel gepost door Picker:Op dezelfde manier druk ik de snaren wat in lenterichting omhoog/omlaag, tijdens het spelen, als ik hoor dat de tonen niet helemaal zuiver zijn.
Kun je me uitleggen hoe je dat precies doet?
Ik heb het net geprobeerd maar het valt niet mee.
Je oren hebben eerst tijd nodig om de "valse" toon eruit te filteren, vervolgens moeten je hersenen bepalen met welke vinger deze toon correspondeerd, dan zul je de "valse" toon moeten compenseren met een bend zonder je andere vingers te verplaatsen, en dat allemaal ruim binnen de tijd die staat voor die toon omdat je het nog wel moet kunnen horen.
Is het een soort intuitie die je hebt ontwikkeld (zoals wij mindere goden van accoord naar accoord hoppen zonder er meer bij na te denken :satisfie:) of ben je je heel erg bewust van wat je doet?

Ben benieuwd!

Groet, Hans

Picker
8 januari 2008, 20:32
Kun je me uitleggen hoe je dat precies doet?
Ik heb het net geprobeerd maar het valt niet mee.
Je oren hebben eerst tijd nodig om de "valse" toon eruit te filteren, vervolgens moeten je hersenen bepalen met welke vinger deze toon correspondeerd, dan zul je de "valse" toon moeten compenseren met een bend zonder je andere vingers te verplaatsen, en dat allemaal ruim binnen de tijd die staat voor die toon omdat je het nog wel moet kunnen horen.
Is het een soort intuitie die je hebt ontwikkeld (zoals wij mindere goden van accoord naar accoord hoppen zonder er meer bij na te denken :satisfie:) of ben je je heel erg bewust van wat je doet?

Ben benieuwd!

Groet, HansAls je een snaar zijwaarts drukt, gaat de toon omhoog. Zo ook als je de snaar in de lengte richting oprekt. Drukken en richting kop trekken dus. Omlaag is lastiger - je moet vrij hard op de snaar drukken om voldoende grip te krijgen om de snaar aan de klankgatzijde te comprimeren (lager te laten klinken) en door dat harde drukken gaat de toon juist weer omhoog. De nek wat voorover trekken doet ook wonderen.

Ik doe dit half bewust, half onbewust denk ik. Maar ik betrap me er wel steeds weer op.

sanderz
8 januari 2008, 21:04
Picker: Heeft een 'scalloped fretboard' ook/juist de functie de snaar als het ware in de lengterichting te 'benden'?

Ik merk dat ik in sommige gevallen, wanneer ik de F met mijn duim op de lage E pak, dat ik de G en de B onbedoeld bend. Dat is bewust onbekwaam. Maar dat dus onbewust bekwaam doen als correctie... je bent immers niet voor niets professioneel gitarist.

greencharlie
8 januari 2008, 21:25
en wat met een ouderwetse vibrato om te corrigeren?

Picker
8 januari 2008, 23:00
Picker: Heeft een 'scalloped fretboard' ook/juist de functie de snaar als het ware in de lengterichting te 'benden'?

Ik merk dat ik in sommige gevallen, wanneer ik de F met mijn duim op de lage E pak, dat ik de G en de B onbedoeld bend. Dat is bewust onbekwaam. Maar dat dus onbewust bekwaam doen als correctie... je bent immers niet voor niets professioneel gitarist.Volgens mij is de idee van een scalloped fretboard meer dat je fingers meer contact maken met de toets (er dichter op zitten), waardoor de snaren minder hard in je vingers drukken.

Picker
8 januari 2008, 23:01
en wat met een ouderwetse vibrato om te corrigeren?Absoluut. Camoufleren die valse tonen! Verwar de luisteraar en je komt er zo mee weg... ;)

Azrael
8 januari 2008, 23:03
geven en nemen mee gemoeid om een gitaar - laat staan een piano - in een 'juiste' stemming te krijgen. Heeft veel weg van een vrouw.... :satisfie:

Gewoon nemen en het geven laten zitten. 8-)

--=HANS=--
8 januari 2008, 23:06
Eh, Picker, ik weet natuurlijk wel hoe een bend werkt, dat was niet echt mijn vraag.
Jij stelt dat je tijdens het spelen min of meer de intonatie regelt door als je "valse" noten hoort dit op te lossen met een bend, daar ging mijn vraag over.



Origineel gepost door Picker: Volgens mij is de idee van een scalloped fretboard meer dat je fingers meer contact maken met de toets (er dichter op zitten), waardoor de snaren minder hard in je vingers drukken.

Das vreemd, een scalloped fretboard is als het ware uitgehold, je moet dus nog harder drukken om met je vingers op de toets te komen, als je er al komt.

Groet, Hans

Azrael
8 januari 2008, 23:08
Eh, Picker, ik weet natuurlijk wel hoe een bend werkt, dat was niet echt mijn vraag.
Jij stelt dat je tijdens het spelen min of meer de intonatie regelt door als je "valse" noten hoort dit op te lossen met een bend, daar ging mijn vraag over.
Groet, Hans

Niet mogelijk. Je kunt niet omlaag benden namelijk. Het is een illusie dat je dat als gitaarist altijd kunt oplossen. Je kunt hoogstens soms verschil maken met juist benden maar lang niet altijd werkt dat. Met name akkoorden krijg je eigenlijk nooit zuiver. Dan heb ik mijn gitaar gestemd en speel twee akkoorden waarvan 1 spatzuiver en de ander een beetje vals. Met een beetje bijstemmen heb ik hoogstens een compromis.

--=HANS=--
8 januari 2008, 23:12
Maar dat beweert Picker hier wel :
Origineel gepost door Picker:Met dit krommefrettengeval ga je terug naar getempereerde stemming. Vroeger werden piano's ook op die manier gestemd. Ikzelf geloof niet zo in die krommefrettengitaar, omdat de druk van de snaren op de vingers je gemakkelijk weer van die perfecte stemming afhaalt. Op dezelfde manier druk ik de snaren wat in lenterichting omhoog/omlaag, tijdens het spelen, als ik hoor dat de tonen niet helemaal zuiver zijn.

Vandaar mijn vraag dus.

bass blom
8 januari 2008, 23:13
nou ik moet de eerste die snaren omlaag kan drukken nog tegenkomen :D

Azrael
8 januari 2008, 23:15
Maar dat beweert Picker hier wel :

Vandaar mijn vraag dus.

Ja, dat klopt. Picker heeft ook wel een beetje gelijk, want het wel mogelijk een snaar omlaag te benden. Klassieke gitaristen doen dat ook met hun vibrato. Het is echter voor de echte probleem gevallen niet de oplossing.

hendrix2
8 januari 2008, 23:18
Picker heeft het niet over benden...
Lees goed: in de "lengterichting", dus door met de druk van je vinger naar links te 'duwen' verleng je de afstand tussen je vinger en de brug, waardoor je iets compenseert in de hoogte. Doe je dit in de andere richting, verkort je als het ware die afstand (welliswaar met wss 0,2 mm ofzo) waardoor de toon iets lager klinkt.

Azrael
8 januari 2008, 23:19
Picker heeft het niet over benden...
Lees goed: in de "lengterichting", dus door met de druk van je vinger naar links te 'duwen' verleng je de afstand tussen je vinger en de brug, waardoor je iets compenseert in de hoogte. Doe je dit in de andere richting, verkort je als het ware die afstand (welliswaar met wss 0,2 mm ofzo) waardoor de toon iets lager klinkt.

Ik weet wat Picker zegt. Ik heb het niet voor niks over klassieke vibrato. Dat is in de lengterichting namelijk.

Harald
9 januari 2008, 07:29
Omlaag benden, maar wel met mate, lukt wel. Kost wat kracht maar kan. Akkoorden korrigeren kan ook, maar is grotendeels een onbewust proces. Ik werd er zelf op gewezen dat ik het deed. Wist het niet eens. Is grotendeels een kwestie van ervaring vermoed ik. En één van die dingen waardoor je bij sommige mensen na een paar tellen weet dat ze niet zo goed spelen, en bij andere dat ze wel kunnen spelen*. Dat heb je meestal zo in de gaten. Notenkeuze, smaak, stijl en pure snelheid staan daar los van, dat is veel persoonlijker.

Scalloped fretboards zijn er juist om contact met de vingers en de toets te vermijden. Minder wrijvingsweerstand, dus sneller spelen was het idee hierachter (dacht van Ritchie Blackmore) Bends gaan ook makkelijker. Ander voordeel is dat je jezelf zo noodgedwongen traint om niet te veel kracht te zetten, dan wordt immers alles vals. Waarschijnlijk de reden dat het nooit echt aangeslagen is bij de massa.

* Op Fingerpickers took over the world wilden Chet Atkins en Tommy Emmanuel een solootje laten klinken alsof het door een beginneling gespeeld was. Het lukte hun niet, en ze hebben uiteindelijk een technicus (correct me if I'm wrong) die geen gitarist was, de solo 'geleerd' en stukje bij beetje die solo laten inspelen. Dat onbewust intoneren zou wel eens een van de redenen kunnen zijn waarom het niet overtuigend klonk als Tommy of Chet dit probeerden.

--=HANS=--
9 januari 2008, 08:42
Dank je wel Harald!

Groet, Hans

hendrix2
9 januari 2008, 10:09
Ik weet wat Picker zegt. Ik heb het niet voor niks over klassieke vibrato. Dat is in de lengterichting namelijk.
Was geen reactie op jou :) eerder op -=HANS=- , die wist niet wat picker bedoelde

:hippie:

greencharlie
9 januari 2008, 12:59
Wel....
de truc om John lee Hooker na te spelen is toch ook door te doen alsof je niet kan spelen?

Picker
9 januari 2008, 13:53
Scalloped fretboards zijn er juist om contact met de vingers en de toets te vermijden.

Aha. Ik dacht dat scalloped fretboards die trappetjesdingen waren. Zonder frets dus, en gemaakt als een soort zaagtand (als je ze van opzij bekijkt).

Weer wat geleerd.

LaurentB
9 januari 2008, 14:14
Aha. Ik dacht dat scalloped fretboards die trappetjesdingen waren. Zonder frets dus, en gemaakt als een soort zaagtand (als je ze van opzij bekijkt).

Weer wat geleerd.

De Bond gitaar!

bass blom
9 januari 2008, 14:18
ik wil nog wel iemand omlaag horen benden :D

axmaster
9 januari 2008, 14:41
Jongens, kappen nou met deze post, dit is niet goed voor mijn zelfvertrouwen. Ik voel me hoe langer hoe meer een gitaar no-no!

Zonder gekheid, ik had al eens ergens gelezen dat goede gitaristen met de lengte van de snaren spelen om onzuiverheden te corrigeren. Het kwartje valt nu dan ook dat mijn eerste (en m.i. mijn meest getalenteerde -klassiek-) gitaarleraar altijd snaren aan het opduwen, rekken, duwen etc. was.

Maar zoals iemand al zei, een aantal van jullie is niet voor niets professional. En zoals Harald zei: '...na een paar tellen weet je dat ze niet zo goed kunnen spelen.' Tot die groep moet ik (helaas) mezelf rekenen.

Groet,

Peter

Harald
9 januari 2008, 16:49
Er plezier in hebben is het belangrijkste! John Lee Hooker werd al aangehaald, klinkt echt niet altijd zuiver, maar er zijn maar weinig mensen die ''Haw haw haw haw" in een microfoon kunnen hijgen en toch geloofwaardig blijven. En fantastische groove... bij de oudere bluesgarde was stemmen toch vooral iets wat andere mensen deden lijkt het soms :)

@LaurentB ,de Bond gitaar, klopt zo heette dat ding, moet ergens laat jaren 80 geweest zijn toch? Raar ding, die hals ziet dus echt uit als een lange trap, ook nooit meer iets van gehoord trouwens.

Harald
9 januari 2008, 16:51
ik wil nog wel iemand omlaag horen benden :D
Nee, niet benden, duwen! Snap dat dan ;) Probeer het maar eens, noot fretten met pink, alle vingers op de snaar, aanslaan, en dan de snaar richting brug duwen (door de hoek van de hand te veranderen, niet zozeer schuiven). Kost wat kracht, maar is niet zo heel moeilijk. Verwacht geen wonderen, maar op sommige posities moet je aardig richting kwart toon kunnen komen.

Picker
9 januari 2008, 17:09
ik wil nog wel iemand omlaag horen benden :DHere you go, pal. :)

www.peghead.nl/Bend_Omlaag.wmv (http://www.peghead.nl/Bend_Omlaag.wmv)

(Harald, wat nou, "aardig richting kwart toon", mietje ;), hier heb je een HELE HALVE TOON! :D)

bass blom
9 januari 2008, 17:12
Here you go pal.

www.peghead.nl/Bend_Omlaag.wmv (http://www.peghead.nl/Bend_Omlaag.wmv)

(Harald, wat nou, "aardig richting kwart toon", mietje ;), hier heb je een HELE HALVE TOON! :D)

ja, eerst omhoog en dan omlaag :D

Picker
9 januari 2008, 17:24
ja, eerst omhoog en dan omlaag :DSjongejonge wat ben jij een lastig type zeg ;)!

Hier dan. Eerst een first harmonic en daarna de 'bend' omlaag.

http://www.peghead.nl/Bend_Omlaag_2.wmv

bass blom
9 januari 2008, 17:29
I'm a real pain in the ass :D

gvink
9 januari 2008, 20:38
Gaaf dat benden.. :)
Kende 't ook nog niet en dacht juist tijdens het lezen dat dat om niet omwonden snaren wel extra lastig moest gaan.. Weer wat om te leren...

Ik moet eerlijk zijn dat die fretwaves wel erg goed werken hoor. Voor twee fretjes die aangepast worden. Als ik mijn gitaar nu (met stemapparaat, of op flaceoletten) perfect stem is mijn gitaar perfect zuiver. Ook met capo!
En dan heb ik ook een beetje intonatie correctie in het brugzadel zitten. In combi met de twee kromme frets een erg zuivere gitaar.

Dit kromme fretjes verhaal vind ik net even te ver gaan. Ook omdat mijn huidige systeem dus verbluffend goed werkt. Is trouwens ook relatief eenvoudig op een bestaande gitaar met normale frets aan te brengen. Als je geen gerommel aan je toest wilt kan je altijd nog voor een earvana topkam gaan. Werkt ook.. :B

LaurentB
9 januari 2008, 21:21
(...)

@LaurentB ,de Bond gitaar, klopt zo heette dat ding, moet ergens laat jaren 80 geweest zijn toch? Raar ding, die hals ziet dus echt uit als een lange trap, ook nooit meer iets van gehoord trouwens.

Nee, die zijn ook vrij snel failliet gegaan. Ik heb vast nog wel de Music Maker waar dat in staat.

chris c
9 januari 2008, 21:24
Maar zoals iemand al zei, een aantal van jullie is niet voor niets professional

waaw, ik wist dat hier goede gitaristen zitten maar dat niet ! Zijn er hier dan mensen die van hun (akoestisch) gitaarspel een volwaardig job hebben kunnen maken ?

en nu ga ik dat omlaag benden eens proberen :)

LaurentB
9 januari 2008, 21:29
(...)

Maar zoals iemand al zei, een aantal van jullie is niet voor niets professional. En zoals Harald zei: '...na een paar tellen weet je dat ze niet zo goed kunnen spelen.' Tot die groep moet ik (helaas) mezelf rekenen.

Groet,

Peter

Hmm. Ik zou dat eerst eens willen horen. Gehoor is het belangrijkste. Je hebt mensen die handig met hun vingers zijn, en je hebt mensen die goed luisteren naar wat ze doen. Dat laatste is waar het om gaat.

Ik heb een jaar gitaarles gegeven. Er waren leerlingen bij die technisch niet erg opschoten, maar wel heel goed hoorden wat ze deden. Het liep niet heel erg, maar toch luister ik daar liever naar dan iemand die een handig trucje demonstreert.

johantipker
10 januari 2008, 22:16
Sjongejonge wat ben jij een lastig type zeg ;)!

Hier dan. Eerst een first harmonic en daarna de 'bend' omlaag.

http://www.peghead.nl/Bend_Omlaag_2.wmv

je moet klote hard douwen he?

alst t ware de snaar in je vingertop zagen..

doet nog zeer ook...

maardan gaat ie heel zeikerig omlaag..

auw

pain in the ...

Harald
11 januari 2008, 09:11
Aha. Ik dacht dat scalloped fretboards die trappetjesdingen waren. Zonder frets dus, en gemaakt als een soort zaagtand (als je ze van opzij bekijkt).

Weer wat geleerd.

Scalloped frets (zag toevallig een post in het zelfbouw forum)
http://gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1532105&postcount=6]

Trapjesgitaar, maar lukt me niet om zo snel een goed plaatje van de hals te vinden, maar idd. geen frets maar een ◄◄◄ achtig profiel

http://edge-equipment.tripod.com/imagelib/sitebuilder/misc/show_image.html?linkedwidth=actual&linkpath=http://edge-equipment.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/bond-electra-1.jpg&target=tlx_new
http://guitarded.hillsteads.com/pages/redbond_jpg.htm

LaurentB
11 januari 2008, 09:17
Scalloped frets (zag toevallig een post in het zelfbouw forum)
http://gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1532105&postcount=6]

Trapjesgitaar, maar lukt me niet om zo snel een goed plaatje van de hals te vinden, maar idd. geen frets maar een ◄◄◄ achtig profiel

http://edge-equipment.tripod.com/imagelib/sitebuilder/misc/show_image.html?linkedwidth=actual&linkpath=http://edge-equipment.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/bond-electra-1.jpg&target=tlx_new
http://guitarded.hillsteads.com/pages/redbond_jpg.htm

Ik kan me van de reviews herinneren dat men het toch wat raar vond spelen. Erg licht, maar je gleed snel weg met de snaar bij benden of vibrato, gelooof ik.

peter_heijnen
11 januari 2008, 11:35
Ik heb toen nog wel eens op zo'n bond gespeeld en dat was helemaal zo vervelend nog niet meen ik mij te herinneren.

Wel vervelend was vooral het feit dat er geen frets werden gebruikt. Frets vervang je als ze versleten zijn maar met die hoeken op de hals van zo'n bond kon dat uiteraard niet.

Flipkoos
11 januari 2008, 13:03
wel handig dat er een asbak op de body zit...:P