PDA

View Full Version : traanplaat op body??



merijn666
5 januari 2008, 17:28
ik ga met een vriend een gitaar bouwen en we waren van plan traanplaat over de hele body te schroeven, is dit een goed idee of tast het het geluid aan?

barno
5 januari 2008, 17:32
het zal zeer zeker het gewicht aantasten ... slagplaat van traanplaat wordt wel es gedaan, de hele zwik lijkt me onhandelbaar zwaar te worden.

robert-gitarist
5 januari 2008, 17:36
Ik denk dat hij ook alleen maar de bovenkant van de body bedoelt ;)
Hmm tsja waarom zou het niet kunnen? Zijn zat merken die je voor zijn geweest zoals music man (okee, niet over de hele body maar wel de slagplaat) en LTD. Enne het gewicht kan mee vallen want je hebt div. soorten traanplaat waaronder aluminium en dat spul weegt weinig en is makkelijk bewerkbaar ;)

merijn666
5 januari 2008, 17:40
ja ik bedoelde alleen de bovenkant.. en zal ik dan een lichtere houtsoort nemen om het gewicht nog een beetje laag te houden (zo ja...wat voor een??)

robert-gitarist
5 januari 2008, 17:46
Tsja dat moet je zelf weten. Weet niet hoe sterk jij bent :D Als je een LP custom neemt van Gibson, die zijn relatief zwaar dus weet niet wat je gewend bent ;) Ik zou in elkgeval voor alu traanplaat gaan en waarschijnlijk hoef je dan niet eens op het hout te besparen kwa gewicht

Gearjunkie
5 januari 2008, 20:56
Gewicht zal inderdaad erg meevallen hoor!

Meteen (een deel van een) goede shielding!

KoenB
5 januari 2008, 22:38
En als echt gewicht wilt bezuinigen: Koop dun aluminum plaat, maak een soort mal in de vorm van zo'n gripje, flink hameren en je hebt ook een stuk traanplaat. Wel meer werk en kan lastig zijn...

robert-gitarist
5 januari 2008, 23:44
Ja das handig :stop: koop dan gewoon een stuk aluminium traanplaat bespaart je een hoop werk en gedoe en kwa prijs hoef je het echt niet te laten ;) Of je nou een alu plaat koopt zonder de ribbels en je slaap die er zelf in of je koopt een alu traanplaat met de ribbels er al in maakt geen bal uit kwa gewicht enkel bij de eerste krijg je een hele hoop werk bij ;) Waar je wel op moet letten, topicstarter, is de dikte van de plaat. Je hebt verschillende diktes maar ik zou echt niet dikker nemen dan een gewone slagplaat is. Hoe dikker het matariaal, hoe moeilijker het te bewerken is. Ik weet niet wat voor een plaat je wilt gaan maken maar er zijn dus vrij moeilijke vormen.

merijn666
6 januari 2008, 12:57
ik wil een gitaar maken die op een flying V lijkt...
ik ben een squier gewend

robert-gitarist
6 januari 2008, 15:07
Mja een beetje flying V is altijd wel wat zwaarder dan een gemiddelde strat. Althans uit mijn ervaring ;) Maar Squiers zijn zowiezo ontzettend lichte gitaartjes. Ik heb 2 Squier stratjes gehad en het leek er echt op of er geen ene reet in zat want het was zo ligt :D

JazzBass
6 januari 2008, 15:12
Ik heb zelf ook wel eens een slagplaat van traanplaat gemaakt voor mijn Jazz bass. Gewoon van de bouwmarkt en met een slijptol erop. 8-) Verschil in gewicht merk je dan nauwelijk, dus een hele "top" lijkt me niet echt veel problemen geven.
Het staat natuurlijk wel heel "metal".. :metal: