PDA

View Full Version : Beits verwijderen?



GeofJackon
5 januari 2008, 17:28
K heb een vraagje, t gaat wel niet over een gitaar, maar wel over hout.
We hebben thuis nu een eiken kast staan die we ergens zijn gaan halen(anders was het grof vuil geworden) maar die is zo donker gekleurd(zoals al die oudere kasten. Nu wil men pa die terug blank krijgen? Wat zou een goed middel hiervoor zijn buiten schuren want dat zou gekkenwerk zijn.

orreltak
5 januari 2008, 17:51
afbijt of zo`n fohn.
toch raad ik afbijt meer aan.even te lang met zo`n fohn op één plek,dan heb je kans dat je hout zwart blakerd.en das moeilijk om er weer uit te schuren.

oja na het afbijten het hout goed ontvetten

GeofJackon
6 januari 2008, 12:59
Wat voor middel (merk/naam) zou die afbijt moeten zijn?

orreltak
6 januari 2008, 13:13
gewoon afbijt bij een goede verfwinkel halen.
der zijn zoveel merken.b.v nelf.
wel oppassen met dat spul.je lichaam goed beschermen.
vreet zo door je takken.

neemaan dat je wel weet wat het is

jan jansen
6 januari 2008, 13:26
Wat zou een goed middel hiervoor zijn buiten schuren want dat zou gekkenwerk zijn.[/QUOTE]


En toch is schuren het enige middel om zo`n kast weer mooi strak te krijgen.Vaak zijn die oude kasten geloogd en is het in het hout weggetrokken.
Afbeit helpt dan alleen voor de oppervlakte.Goeie schuurmachine,goed stukkie schuurpapier,en niet van die goedkope takkezooi das de enige manier.

Probleem vaak is ook dat in een helboel van die ouwe kasten motieven zitten en tja dat lukt je op geen een manier om dat blank te krijgen zonder het te beschadigen.

Aan een echte donkere begin ik niet meer,gelukkig ben ik klaar met alle oude eiken meubelen die ik heb en zijn mooi blank geworden.Bij de gamma kan je goeie lak op waterbeits krijgen van cetabever speciaal voor meubelen,goud spul....,


JJ

Enra
6 januari 2008, 14:20
Voor eiken per definitie geen afbijtmiddel gebruiken. Vaste regel bij eiken. Vraag me niet waarom, ik heb het geweten, maar ben het vergeten. Ik weet wel dat er met afbijt op eiken iets fout gaat!!!