PDA

View Full Version : 80'ies Yamaha SG



ThrusT
5 januari 2008, 16:28
Hoi,

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een Yamaha SG voor niet al te veel duiten. :satisfie:
Ik ben er voorlopig al 2 tegengekomen die binnen mijn prijscategorie van 500€ vallen en die me aanstaan.
Nl. een SG500(met typische Yamaha inlay) en een SG510(dot inlay). Ze zijn beiden gemaakt in Japan rond 1980.
Volgens de verkoper van de 510 zou dit een verbetering op de 500 serie zijn maar volgens mij is dit eerder een afkooksel van de 500, niet?

Is er iemand die me wat info over de SG 500/510 serie kan geven want op het net is er maar bitter weinig over te vinden. :sneaky:

Wat zou een juiste prijs voor deze gitaartjes zijn?

Mvg :)

zoon van Piet
5 januari 2008, 17:16
Hoe is je Japans?

Yamaha (http://www.yamaha.co.jp/product/guitar/eg/database/sg/03/sg-500.html) zegt dat ze even duur waren: 50.000 (!)
de 500 is van de 76-79, de 510 83 tot 86..

De 510 is dus gewoon een opvolger - die er inderdaad minder spectaculair uitziet dan de voorganger.. Over een kwaliteitsverchil durf ik niks te zeggen, maar wel dat Yamaha's in die jaren concurreerden met de wereldtop..

robgebbink
5 januari 2008, 19:47
ik heb een SG1000S uit 1984 (ben 1e eigenaar) , en dat zijn werkelijk topgitaren. De mijne gaat niet weg (voor onder de 900 euro) maar ik ken die 500/510 serie niet. Wel weet ik dat Yamaha er destijds voor zorgde dat japanse gitaren wereldwijd geaccepteerd werden als kwaliteitsgitaren met deze gitaren (SG1000/2000).

hesse
5 januari 2008, 20:16
Mag ik weten waar je die twee bent tegengekomen?
Voor die gitaar is het budget normaal idd veeeeel hoger. Die gitaren zijn over het algemeen als zeer goed beschouwd en worden zelfs vaak opgenomen in gitaaroverzichten.
Mij zeggen de looks niets, maar ik kan geloven dat het geluid niet te schatten is...
En, als de gitaartjes nog in goede conditie zijn met de originele elementen kan je het ook als een leuke inverstering zien.

vulvasonic
5 januari 2008, 20:20
ik heb een SG1000S uit 1984 (ben 1e eigenaar) , en dat zijn werkelijk topgitaren. De mijne gaat niet weg (voor onder de 900 euro) maar ik ken die 500/510 serie niet. Wel weet ik dat Yamaha er destijds voor zorgde dat japanse gitaren wereldwijd geaccepteerd werden als kwaliteitsgitaren met deze gitaren (SG1000/2000).

Ik heb zelfs niet zelden de uitdrukking 'beste Les Paul ter wereld' horen vallen over deze gitaren.
Ik heb het altijd dwaas gevonden dat ze met de productie van die serie gestopt zijn destijds.

Duff
5 januari 2008, 23:45
Hoe is je Japans?

Yamaha (http://www.yamaha.co.jp/product/guitar/eg/database/sg/03/sg-500.html) zegt dat ze even duur waren: 50.000 (!)
de 500 is van de 76-79, de 510 83 tot 86..

De 510 is dus gewoon een opvolger - die er inderdaad minder spectaculair uitziet dan de voorganger.. Over een kwaliteitsverchil durf ik niks te zeggen, maar wel dat Yamaha's in die jaren concurreerden met de wereldtop..
50.000 YEN, komt ongeveer overeen met 310 Euro

Orpheo
5 januari 2008, 23:52
Ik heb zelfs niet zelden de uitdrukking 'beste Les Paul ter wereld' horen vallen over deze gitaren.
Ik heb het altijd dwaas gevonden dat ze met de productie van die serie gestopt zijn destijds.

ze worden nog wel steeds gemaakt hoor... Met wat betere en mooiere features tegenwoordig, maar toch :)

vulvasonic
6 januari 2008, 03:09
ze worden nog wel steeds gemaakt hoor... Met wat betere en mooiere features tegenwoordig, maar toch :)

Ze worden WEER gemaakt.
En ik weet niet of de nieuwere modellen even vernuftig in elkaar zaten als de oudere.

De oudere hadden in ieder geval een stuk metaal onder de brug door de body heen lopen, waardoor de gitaar meer sustain zou krijgen. Ho ho, dat is slechts wat ik me ervan meen te kunnen herinneren hè?

Orpheo
6 januari 2008, 11:51
Ze worden WEER gemaakt.
En ik weet niet of de nieuwere modellen even vernuftig in elkaar zaten als de oudere.

De oudere hadden in ieder geval een stuk metaal onder de brug door de body heen lopen, waardoor de gitaar meer sustain zou krijgen. Ho ho, dat is slechts wat ik me ervan meen te kunnen herinneren hè?

ja, nog steeds wel, maar ze hebben bv. de pups iets verbeterd, en de hals stabieler proberen te maken met koolstof strips, voor zover ik onthouden heb.

AutoStatic
6 januari 2008, 12:28
De SG2000 is een topgitaar. Bronzen sustainblok (wat vulvasonic bedoelt), neck through, tig-dubbele binding, afgeschermde HB's en mooi afgewerkt. Zijn wel wat duurder 2e hands. Ik heb die van mij voor €750,- op de kop getikt, heb je een beetje een indicatie. Check m'n sig, al mijn partijen ingespeeld op de SG2000. Vooral in nummer 3 kun je 'm een beetje redelijk horen in mijn poging tot soleren ;)

Het enige wat ik over de SG500 kan vinden: Carved unbound maple top, glued neck, 2x HB, three-ply bound headstock, bound neck, chrome hardware. Reissued as SBG-500.
Volgens mij is het het goedkoopste model uit de reeks SG-500/1500/2000/3000. Ter vergelijking, de SG2000 heeft een 5-ply bound maple top en headstock, gouden hardware, abalone inlays en is neck through. Ik kan niks zinnigs zeggen over de SG510.
En wellicht ten overvloede maar hier nog wat foto's van m'n SG2000. (http://nettowa-ku.net/img/sg2000/)

vulvasonic
6 januari 2008, 13:01
Ik dacht ook steeds dat ik het eigenlijk over de 2000 had. Blijft een schitterende gitaar. 750 euro is een lachertje voor zoiets. Als ik er een tegenkom voor dat geld, of ik het nou heb of niet, dan zou ik haar meteen aanschaffen.

AutoStatic
6 januari 2008, 13:06
Ik dacht ook steeds dat ik het eigenlijk over de 2000 had. Blijft een schitterende gitaar. 750 euro is een lachertje voor zoiets. Als ik er een tegenkom voor dat geld, of ik het nou heb of niet, dan zou ik haar meteen aanschaffen.Ik had het dus niet en heb daar best mot over gehad met m'n meissie. Maar ik zag dat ding, tilde 'm uit de koffer (wel vanuit de knieën hè, dat ding weegt een ton) en toen ik 'm vasthad wist ik het meteen: HEBBE. Op de pof gekocht en geen moment spijt van gehad.

Braindead
6 januari 2008, 13:13
Mooie gitaar wel die Yamaha sg
Ook wel cool dat je een wekker uit hetzelfde bouwjaar erbij hebt! ;-)

http://nettowa-ku.net/img/sg2000/serial.jpg


De SG2000 is een topgitaar. Bronzen sustainblok (wat vulvasonic bedoelt), neck through, tig-dubbele binding, afgeschermde HB's en mooi afgewerkt. Zijn wel wat duurder 2e hands. Ik heb die van mij voor €750,- op de kop getikt, heb je een beetje een indicatie. Check m'n sig, al mijn partijen ingespeeld op de SG2000. Vooral in nummer 3 kun je 'm een beetje redelijk horen in mijn poging tot soleren ;)

Het enige wat ik over de SG500 kan vinden: Carved unbound maple top, glued neck, 2x HB, three-ply bound headstock, bound neck, chrome hardware. Reissued as SBG-500.
Volgens mij is het het goedkoopste model uit de reeks SG-500/1500/2000/3000. Ter vergelijking, de SG2000 heeft een 5-ply bound maple top en headstock, gouden hardware, abalone inlays en is neck through. Ik kan niks zinnigs zeggen over de SG510.
En wellicht ten overvloede maar hier nog wat foto's van m'n SG2000. (http://nettowa-ku.net/img/sg2000/)

AutoStatic
6 januari 2008, 13:21
Mooie gitaar wel die Yamaha sg
Ook wel cool dat je een wekker uit hetzelfde bouwjaar erbij hebt! ;-)http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_seriousfun.gif Die wekker is ouwer volgens mij. De SG2000 is uit '77 of '78, nog niet precies kunnen dateren.

ThrusT
6 januari 2008, 13:50
Mag ik weten waar je die twee bent tegengekomen?

Ik ben ze toevallig tegengekomen op eBay.be !
Maar ook die befaamde Zwitser op eBay heeft er ook enkele te koop denkik.


De SG2000 is een topgitaar. Bronzen sustainblok (wat vulvasonic bedoelt), neck through, tig-dubbele binding, afgeschermde HB's en mooi afgewerkt. Zijn wel wat duurder 2e hands. Ik heb die van mij voor €750,- op de kop getikt, heb je een beetje een indicatie. Check m'n sig, al mijn partijen ingespeeld op de SG2000. Vooral in nummer 3 kun je 'm een beetje redelijk horen in mijn poging tot soleren

Het enige wat ik over de SG500 kan vinden: Carved unbound maple top, glued neck, 2x HB, three-ply bound headstock, bound neck, chrome hardware. Reissued as SBG-500.
Volgens mij is het het goedkoopste model uit de reeks SG-500/1500/2000/3000. Ter vergelijking, de SG2000 heeft een 5-ply bound maple top en headstock, gouden hardware, abalone inlays en is neck through. Ik kan niks zinnigs zeggen over de SG510.
En wellicht ten overvloede maar hier nog wat foto's van m'n SG2000.

Bedankt voor de info en wat een prachtige gitaar man, voor 750€ een SG2000 da's wel een echt koopje.
Mooie sound ook.. :)
/jaloers :cool:

Ik denk, na wat japanse info te lezen, dat de SG510 een iets economischer model is : andere neck, minder gewicht, ..
Als ik zo wat rondlees op het internet dan betalen de meeste voor hun SG500 een dikke 300€ 2e hands , maar goed dit is dan weer in het buitenland dus dat valt allemaal nogal moeilijk te vergelijken.


Ze hebben inderdaad reissues , de SBG 1000 en 2000 serie, maar ze zijn precies niet erg populair.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom Santana niet meer op die dingetjes speelt. :satisfie:

yhcmarc
6 januari 2008, 16:03
Voor de liefhebbers: http://link.marktplaats.nl/139263499

AutoStatic
6 januari 2008, 16:22
Ik ben ze toevallig tegengekomen op eBay.be !
Maar ook die befaamde Zwitser op eBay heeft er ook enkele te koop denkik.Hij had laatst een pimpelpaarse SG3000 te koop staan, die was echt fantastisch. Net even te duur :)