PDA

View Full Version : Mijn (jawel, alweer een;) telecaster



madman
5 januari 2008, 16:32
Hoihoi mensen, ben een tijdje wat minder actief geweest, had een beetje last van een spontaan ontstaan sociaal leven. Heb de laatste tijd niet zo heel veel tijd gehad voor de gitaarbouw, maar nu wil ik toch echt wel weer verdergaan ermee...

Enige tijd geleden al stonden er een paar mooie aanbiedingen bij guitarsupplies, en die kon ik natuurlijk niet laten liggen.
Aangezien m'n de bouw van m'n firebird zo ongeveer stil ligt wegens gebrek aan de juiste tooling (voor details klik hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1446408#post1446408)), ben ik ook maar vast aan deze telecaster begonnen....

Het idee is een tele, met een strat-hals, turtoise slagplaat, Lil Puncher XL Modern Lead minihumbucker met push/pull coil split in de brug, en een Classis TC Alnico single coil bij de hals.
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_1343.jpg

Ik heb ook nog een mooi stukje flamed maple fineer meebesteld.
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_1341.jpg

Wat ik precies met de finish ga doen ben ik nog niet over uit. ik wou 'm eerst donkerrood maken zoals de black cherry burst op de 006 elite van schecter, maar de slagplaat die ik heb is ook al ongeveer die kleur.
Misschien datk 'm alsnog die kleur maak en er dan een zwarte slagplaat op schroef, misschien datk 'm transparant aflak, ideeen zijn welkom!

Rocketman
5 januari 2008, 16:38
Klopt het, dat een tele de makkelijkste gitaar is die je zelf kan bouwen? Dat denk ik namelijk.

madman
5 januari 2008, 16:38
Zie hier de hals die erop komt;
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_1346.jpg

Alleen de hiel van deze hals liep oorspronkelijk door tot het einde van de toets, wat dus eerst aangepast moest worden...

Houtvijl erbij, enige tijd en een hoop elbow-grease later is dit het resultaat;
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_1348.jpg

madman
5 januari 2008, 16:40
Klopt het, dat een tele de makkelijkste gitaar is die je zelf kan bouwen? Dat denk ik namelijk.

Een tele zit redelijk rechtoe-rechtaan in elkaar, maar het hangt er volgens mij ook vanaf of je een gitaar assembleert (zoals ik nu dus mee bezig ben), of met een plank hout begint...

barno
5 januari 2008, 17:20
Klopt het, dat een tele de makkelijkste gitaar is die je zelf kan bouwen? Dat denk ik namelijk.

De gemakkelijkste is ongetwijfeld de Bo Diddley plank, wordt weinig gedaan, het is dan ook niet echt het allerhoogste qua gitaardesign ... but i like it

succes met de assemblage van deze stratotele

orreltak
5 januari 2008, 18:00
@madman dat zijn inderdaad interresante prijsjes in die koopjeshoek voor zo`n `ff tussen door`knutselproject.

ben je zeker met alles erop en eraan voor nog geen 300 eurootjes het mannetje?

Marcel2
5 januari 2008, 20:41
Klopt het, dat een tele de makkelijkste gitaar is die je zelf kan bouwen? Dat denk ik namelijk.

Een van de uitgangspunten van Leo Fender bij het ontwerp was dat de gitaar makkelijk in massaproductie gemaakt moest kunnen worden.

Van Dattum
5 januari 2008, 20:46
Klopt het, dat een tele de makkelijkste gitaar is die je zelf kan bouwen? Dat denk ik namelijk.

Dat kan nog weleens tegenvallen. Alles moet namelijk perfect uitgemeten worden, anders zit je slagplaat scheef, je brug niet mooi in het midden van de uitsparing, zie je net het randje van de frezing van het brugelement onder de brug uitpiepen en meer van die grappen..... maar een Tele is wel erg leuk om te bouwen!

En Madman... wat nou sociaal leven?!? Lazer op! Gitaren bouwen moet je!!!:rockon:

sjoerd5
5 januari 2008, 20:48
Dus dit gaat niet zoveel kosten?btw voor van dattum, ik las dat jij ook aan wielrennen doet.:cooler:

madman
5 januari 2008, 21:37
@madman dat zijn inderdaad interresante prijsjes in die koopjeshoek voor zo`n `ff tussen door`knutselproject.

ben je zeker met alles erop en eraan voor nog geen 300 eurootjes het mannetje?

*rekent*
ja, ik denk het wel, enige wat ik nog niet in huis heb is een likje verf, maar tenzij ik nog tegen wat bijzonders aanloop zal ik wel onder dat bedrag blijven...



Dat kan nog weleens tegenvallen. Alles moet namelijk perfect uitgemeten worden, anders zit je slagplaat scheef, je brug niet mooi in het midden van de uitsparing, zie je net het randje van de frezing van het brugelement onder de brug uitpiepen en meer van die grappen..... maar een Tele is wel erg leuk om te bouwen!

Zo is het maar net, ben net alweer tegen een probleem aan gelopen.

Ik had de hiel teruggevijld zodat de toets ietwat uitstak zoals bij de meeste tele's met 22 frets.
Vanmiddag een hele poos bezig geweest in de hoop de hals uit te lijnen met de brug enzo, maar dat wou niet echt lukken.
Eerst zat de hals echt klemvast, maar toch wel een beetje scheef. Dus, schuurpapiertje erbij gepakt, kijken waar ie goed zit en waar wat minder, halspocket beetje bijschuren, dat hielp wel iets, maar beter dan zoals op deze foto krijg ik 'm zo niet...
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_1351.jpg

Van Dattum
5 januari 2008, 22:27
btw voor van dattum, ik las dat jij ook aan wielrennen doet.:cooler:

Ummmm.... ja.... maar dat is meer asociaal dan sociaal!!!:seriousf:

barno
6 januari 2008, 00:35
*

Zo is het maar net, ben net alweer tegen een probleem aan gelopen.

Ik had de hiel teruggevijld zodat de toets ietwat uitstak zoals bij de meeste tele's met 22 frets.
Vanmiddag een hele poos bezig geweest in de hoop de hals uit te lijnen met de brug enzo, maar dat wou niet echt lukken.
Eerst zat de hals echt klemvast, maar toch wel een beetje scheef. Dus, schuurpapiertje erbij gepakt, kijken waar ie goed zit en waar wat minder, halspocket beetje bijschuren, dat hielp wel iets, maar beter dan zoals op deze foto krijg ik 'm zo niet...
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_1351.jpg

Ik ga der vanuit dat je pup cavities en halspocket goed waren uitgefreesd tov mekaar, ergo: brug staat niet op de juiste plaats. Of je hals moest scheef zitten in de pocket maar op die gedeeltelijke foto lijkt me dat min of meer okee.

btw, ben je er zeker van dat je een brug hebt met de juiste stringspacing voor die halsbreedte?

Rinze
6 januari 2008, 10:58
Het lijkt alsof je snaren al vanaf de topkam niet goed verdeeld zitten. Ze lopen op het stuk hals dat op de foto te zien is namelijk wel min of meer evenwijdig aan de zijkanten van de toets.

sembo
6 januari 2008, 18:12
ik heb ook een hals en body van Guitarsupplies.

ik heb ook de hals en neckpocket aan moeten passen omdat de hals niet eens in de body paste.

maar als je dat goed doet dan pas het als gegoten.

madman
6 januari 2008, 18:49
Het lijkt alsof je snaren al vanaf de topkam niet goed verdeeld zitten. Ze lopen op het stuk hals dat op de foto te zien is namelijk wel min of meer evenwijdig aan de zijkanten van de toets.

Ja, dat klopt dat het zo lijkt, maar de topkam heb ik er alleen los onder gelegd zeg maar om de zaak dus uit te lijnen. Ik leg de topkam dan wel goed in het midden, maar dit is nog steeds het resultaat.
Het schuren in de halspocket heeft wel wat opgeleverd, maar beter dan dit krijg ik 'm nauwelijks. Hopelijk als ik de hiel nog wat aanpas dat 'ie dan wel goed recht zit, zo niet dan weet ik het ff ook niet meer....

laurence
6 januari 2008, 20:00
dit projectje lijkt veel op waar ik mee bezig ben. Ik heb alleen de body zelf gedaan. Ik zit nu ongeveer op het zelfde punt als jij.

JacquesLeDick
9 januari 2008, 01:44
Welke brug gebuik je hier?

madman
9 januari 2008, 13:19
Deze (http://www.guitarsupplies.nl/Tele_-style-brug_-chrome_-stringspacing-10_8mm_-string-throu--N_art_121.php)

Ben de komende 2 weken ff druk met school en andere zaken, hoop datk tussendoor nog een gaatje vind om te proberen om die hiel te veranderen...

JacquesLeDick
9 januari 2008, 13:32
Deze (http://www.guitarsupplies.nl/Tele_-style-brug_-chrome_-stringspacing-10_8mm_-string-throu--N_art_121.php)

Ben de komende 2 weken ff druk met school en andere zaken, hoop datk tussendoor nog een gaatje vind om te proberen om die hiel te veranderen...
Lijkt me een Göldo. heb je gechecked of de zadeltjes goed 'recht' zitten?

madman
9 januari 2008, 20:41
Lijkt me een Göldo. heb je gechecked of de zadeltjes goed 'recht' zitten?

Geen idee, staat geen merk of iets op.
Hoezo de zadeltjes gecontroleerd? Ze lijken me wel recht, iig...

oknarb180
9 januari 2008, 23:19
Hey Madman,

Op foto lijkt het wel of het hartlijn van de pickup-frezing niet overeen komt met de hartlijn van de hals. Of komt dit doordat de foto ietwat scheef is genomen?

Kun je een foto maken van de body met hals, brug en toplock erop vanaf bijvoorbeeld de brugkant

bijvoorbeeld zoiets alleen dan nog wat rechter achter de gitaar en de kop erop:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0878.jpg

Dan kunnen we een overall plaatje zien en zien of alles goed in lijn loopt.

Verder een leuk projectje!

vr.gr.

Branko

madman
10 januari 2008, 00:36
Da's een goeie vraag Branko, de foto is inderdaad onder een hoek genomen, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is...
Zodra ik een beetje tijd vrij heb zal ik eens kijken hoe het daar precies mee zit...

JacquesLeDick
10 januari 2008, 00:53
Geen idee, staat geen merk of iets op.
Hoezo de zadeltjes gecontroleerd? Ze lijken me wel recht, iig...
't is een 'vitage style' tele brug, merk speelt zo geen grote rol.
Je kan die zadeltjes van links naar rechts bewegen omdat er redelijk lange schroeven gebruikt worden... soms kan dat het probleem zijn.... Het lijkt dat de brug fout ingefreest is, maar de zadeltjes heb je niet in de juiste positie geplaatst. Line them up, dat kan helpen.
Misschien is dat het?

madman
2 februari 2008, 21:15
Zo, vanmiddag eindelijk weer eens tijd gehad om wat verder te werken.

Vandaag alles weer opgetuigd en eens een lineaal erlangs gelegd. Blijkt dat inderdaad de halspocket niet helemaal goed uitgelijnd is met de PU-cavity. Met de brug is niets mis...
Uiteindelijk heb ik vanmiddag in de halspocket wat zitten schuren, waardoor ik de hoek van de hals met de body kon veranderen in het vlak van de body.
Nu krijg ik de zaak wel uitgelijnd en de hals lijkt er naar mijn idee ook nog rechter in te zitten, maar enig minpuntje is dat de hals nu helemaal los in de pocket ligt.

Volgende stap is het bepalen van de gaten voor de brug en de string ferrulers. Als dat gedaan is het fineer erop plakken, en als dat eenmaal opgedroogd is ga ik denk ik nog maar wat reststukjes fineer in de halspocket plakken om die weer wat strakker te maken.

madman
29 juli 2008, 02:18
Zo, deze maar weer even omhoog schoppen...

Wederom de les geleerd; druk sociaal leven + school + gitaren bouwen gaat niet samen...
Het hele zwikkie heeft een paar maanden onder m'n bed en op de kast gelegen, en zelfs nog uitgeleend geweest voor een expositie, maar nu heb ik ze weer terug!
School ligt de komende paar weken ook nog even stil, dus....!
Juist! Ik ga proberen om 'm in de komende paar weken iig af te krijgen, en als deze eenmaal klaar is ga ik me weer op m'n firebird storten!

What else is new;
Ik heb de halspocket een klein beetje opgevuld met wat strookjes fineer, de hals zit nu weer helemaal strak in de pocket.

Volgende update en foto's volgen!

madman
12 augustus 2008, 17:23
En zo ziet het er nu dan uit;
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_2441.jpg

Zoals je ziet is het zaakje eindelijk uitgelijnd, en het zit nog goed klemvast ook!
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_2443.jpg
Er zit nog een heel minimaal kiertje tussen hals en body aan de rechter bovenkant van de pocket, maar als de body gelakt wordt wordt dat vanzelf opgevuld...

Nu eerst m'n spullen pakken om komend weekend met een dikke lever tot m'n knieen in de drek in de flevo-polder te staan, daarna ga ik eens bij m'n oom langs die als het goed is beschikt over een kolomboormachine!

oknarb180
13 augustus 2008, 01:41
En zo ziet het er nu dan uit;
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_2441.jpg
Zoals je ziet is het zaakje eindelijk uitgelijnd, en het zit nog goed klemvast ook!


Hey,

Dat heb je erg netjes opgelost zeg en netjes uitgelijnd! Ik had bij m'n PRS ook een klein randje tussen de halsaansluiting en de top zitten, verder de neckpocken niet hoor, alleen de top. Dat heb ik toen ook met een strookje fineer opgevuld. Is gestaind en gelakt en je ziet er nu nix meer van.

Hoop voor je dat je meters kunt maken de komende tijd!

vr.gr.

Branko

madman
23 augustus 2008, 13:44
Thnx Branko, gaat goedkomen!
Heb afgelopen weekend lekker in de flevopolder gestaan en lekker los gegaan, van de week beetje bijgeslapen en gisteren is m'n tante (uit Heerhugowaard:P) bevallen.

Ergens in de tussentijd heb ik deze nog even in elkaar gesoldeerd;
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_1406.jpg
Ziet er een beetje rommeling uit zo, maar het komt neer op een standaard tele schema met een coil tapje op de brugHB.

Komende week weer een drukke week, maar toch ASAP weer een update!

madman
2 september 2008, 13:38
Update; vorige week heb ik de hiel afgerond, had daar foto's van gemaakt, maar die laten nog heel even op zich wachten.

Next up; een kolomboormachine zien te ritselen om de gaten voor de string trough te boren...

madman
7 januari 2009, 15:43
Leest er nog iemand mee?
Vandaag eindelijk weer eens tijd voor een update, wegens familieomstandigheden de afgelopen maanden nauwelijk tijd gehad, maar vorige week toch weer een stuk verder gekomen!

De gaten voor de string-trough zijn inmiddels geboord, met dank aan Bob voor er gebruik van zijn kolomboor!

De gaten voor de hals zijn inmiddels ook geboord en die voor de neck-socket-ringen ook.
Alleen had ik een kleine aanvaring met de kolomboor bij een van de gaten, waardoor de randen van dat gat voor de ring behoorlijk beschadigd waren, dus die met een schuurpapiertje netjes afgerond, ziet er weer netjes uit!

Verder zit inmiddels het fineer erop, moet alleen komend weekend nog wat tijd zien te vinden om die een beetje om de randen van de body te buigen, zodat dat er netjes uitziet. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert heb ik nog wel wat in m'n achterhoofd, maar laten we hopen dat dit helemaal goed gaat lukken!
Foto's volgen hopelijk na het weekend!

niekb
7 januari 2009, 16:09
Nu lees ik weer mee haha
Als je deze nu afmaakt en dan snel aan die firebird gaat sleutelen!! :D

hassent
7 januari 2009, 21:46
Zo, dat heeft inderdaad lang geduurt! Ben benieuwd hoe ie er straks uit ziet met het fineer er op.

madman
15 januari 2009, 13:22
Het fineer is echt zooo mooi!
Heb een klein stuk van de randen netjes kunnen doen, verder ben ik druk bezig met het mixen van de demo van m'n bandje, wat best wel veel tijd opslokt.
Hoe dan zorg ik dat de randen uiterlijk volgende week klaar zijn, en miss post ik tussendoor nog ff de foto's van hoe het er nu uitziet!

Na deze idd weer verder met die firebird, al moet ik nog steeds iets verzinnen om de scarf joint voor de headstock netjes te zagen...

madman
24 januari 2009, 16:22
Zo, ben eindelijk klaar met het mixen van de demo van m'n bandje (geinteresseerden; klik hier (http://www.allisvanity.nl)), eindelijk weer tijd om verder te gaan aan m'n tele...

Ik kon maar nét een foto maken voordat de batterij van de camera leeg was;
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Telecaster/IMG_2737.jpg

Zo ziet de body er op dit moment uit, zoals je kunt zien heb ik het fineer bij de cutaway al wat om het randje gebogen heb, nu de rest nog...

Martijn-w
24 januari 2009, 17:52
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zou geen turtoise slagplaat doen, maar zwart en dan transparant lakken! Het ziet er wel netjes uit :)

G.G.
24 januari 2009, 20:52
Oh.. man, die top gaat zooooo mooi worden met een goeie stain.

madman
25 januari 2009, 14:23
Vooralsnog wat het plan om 'm blank te lakken, maar ik sta open voor suggesties voor een mooie kleur stain natuurlijk :D
Die turtoise slagplaat is wel een blijvertje, dus daar moet het wel mooi bij staan;)

Ben gistermiddag bezig geweest met de rest van de rand, maar tegen het einde gaf de waterkoker de geest, dus van de week weer verder zodra er een nieuwe is!

G.G.
25 januari 2009, 14:48
Vooralsnog wat het plan om 'm blank te lakken, maar ik sta open voor suggesties voor een mooie kleur stain natuurlijk :D
Die turtoise slagplaat is wel een blijvertje, dus daar moet het wel mooi bij staan;)

Ben gistermiddag bezig geweest met de rest van de rand, maar tegen het einde gaf de waterkoker de geest, dus van de week weer verder zodra er een nieuwe is!

Zelf zou ik hem dan heel erg donker stainen en alles gelijk weer afnemen met thinner (vraag wel ff bij Fred Dons na of dat erstandig is met een dunne fineerlaag) zodat alleen de nerf er wat extremer uit komt, maar het hout verder blank blijft.