PDA

View Full Version : akkoorden groepen



nathanja
5 januari 2008, 14:45
Sinds enige tijd speel ik gitaar en met oefenen begin ik nu de barre- akkoorden ook te kunnen.. hoera! Vaak hoor ik dat een bepaald lied in E of G of F wordt gespeeld. Kan iemand me vertellen welke akkoorden er dan gespeeld moeten worden? Zijn hier groepen voor?
Nathan :)

*AcousticGuitarMan*
5 januari 2008, 15:24
Er zijn geen groepen hoor. Niets hoeft. Het ene past alleen beter bij het ene als bij het andere. Veel plezier me de barré- akkoorden. Maar dit hoort niet bij akoestische gitaren hoor. Bij Speeltechnieken & Theorie. Veel plezier!!!

sanderz
5 januari 2008, 15:31
Je bedoelt dat een stuk in een bepaalde toonsoort wordt gespeeld?

Ik ben niet zo muziektheoretisch onderlegd, maar blues in E bestaat vaak uit de E7, A7 en B7 akoorden. Blues in C vaak uit C, F en G akoorden.

Er is wel een logica, circle of fifths en scales, maar dan moet je inderdaad even bij speeltechnieken en theorie kijken. Succes.

Don Capo
5 januari 2008, 15:38
En ik zet hem graag even door...

Silco
5 januari 2008, 16:33
Sinds enige tijd speel ik gitaar en met oefenen begin ik nu de barre- akkoorden ook te kunnen.. hoera! Vaak hoor ik dat een bepaald lied in E of G of F wordt gespeeld. Kan iemand me vertellen welke akkoorden er dan gespeeld moeten worden? Zijn hier groepen voor?
Nathan :)

Ik heb hier een handige website over akkoorden (wel in het engels)

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=C&scchnam=Major+triads+I-ii-iii-IV-V-vi-vii*&get2=Get

Bij Key klik je de toonsoort aan (in jou geval, E, G of F)

Bij Chords progressions klik je op de bovenste (dit staat voor de 'normale' formule
van akkoorden-bepaling.

Klik dan rechts onder op Get!

Onder de gitaar hals komen de basis akkoorden te staan. Je kan hier dan nog op klikken, je kan dan zien je het akkoord 'neemt'.

Succes!

nathanja
5 januari 2008, 18:36
allereerst sorry voor het plaatsen van mijn berichtje in de verkeerde forum groep. Ik denk dat ik nu wel weer een stukje verder kom. De geadviseerde site ken ik al wel, maar ga zo toch maar weer eens kijken. Ik hoop dat dit me verder helpt. Het gaat er gewoon om dat ik weet dat ik geen, ik noem maar wat, Dm moet spelen als een lied in F staat. Of zoiets..
Thanks voor de tips!!
:cheerup:

ErikE
5 januari 2008, 20:40
Het gaat er gewoon om dat ik weet dat ik geen, ik noem maar wat, Dm moet spelen als een lied in F staat. Of zoiets..
Thanks voor de tips!!
:cheerup:

JUIST WEL! ;)

-=JEROEN=-
6 januari 2008, 00:12
tja op die site vind je alleen akkoorden die binnen één toonsoort passen

je vindt er nix over akkoorden lenen uit een andere toonsoort, alteraties, nummers in meerdere toonsoorten, enzovoort

neem zo'n simpel liedje als the house of the rising sun:

Am C D F E7

dat zijn zelfs 3 toonsoorten

appyhaan
6 januari 2008, 00:50
tja op die site vind je alleen akkoorden die binnen één toonsoort passen

je vindt er nix over akkoorden lenen uit een andere toonsoort, alteraties, nummers in meerdere toonsoorten, enzovoort

neem zo'n simpel liedje als the house of the rising sun:

Am C D F E7

dat zijn zelfs 3 toonsoorten

Lijkt me niet dat je kunt zeggen dat House of the rising sun in meerdere toonsoorten staat, wat mij betreft gewoon in Am... maar leg maar eens uit dan.

-=JEROEN=-
6 januari 2008, 12:52
Als je die site letterlijk volgt, zit er geen D en E7 in A natural minor.

Ga je uit van G major, dan klopt de F weer niet.

Dus zou ik zeggen (aan de hand van die site):

Am C D in G major (A dorian)
F in A natural
E7 in A harmonic

appyhaan
6 januari 2008, 14:01
Am C D F E7

Als je "harmonisch" iets wil analyseren o.i.d. ga je uit van de harmonische mineur ladder.

Am = I
C = zou dan C overmatig moeten zijn... maar ach... dat zegt nog niet meteen dan we gelijk met een andere toonsoort te maken hebben.
D = weer een majeur akkoord waar eigenlijk een mineur hoort, maar goed... zelfde verhaal als bij de C.
F = is gewoon de 6e trap die majeur is, klopt dus als een bus.
E7 = misschien wel het belangrijkst, is namelijk de V van Am, en bevestigt dus hier dat je in Am speelt.

Al met al, op twee akkoorden na... een "simpel" liedje die gewoon in Am staat. En dan gaat het mij er niet om welke ladders je kunt gebruiken om mee te soleren of dat soort dingen. 't Gaat erom dat het lied in Am staat...

-=JEROEN=-
6 januari 2008, 14:49
Wat dus precies mijn punt was. Die site is handig, maar niet alles bepalend. Soms kan je de regels gewoon aan je laars lappen. Eigenlijk is er maar 1 regel: als het klinkt, dan is het goed. Leer dus je gehoor te gebruiken.

appyhaan
6 januari 2008, 15:39
Ah juist, ik snap em nu ja... excuses...

Nadja
6 januari 2008, 15:49
Kan iemand mij vertellen hoe ik een F en en G akkoord speel in mol 10 akkoorden?

Ik ben een leek wat betreft gitaartheorie, dus niet te moeilijke uitleg s.v.p.? :)

:gitarist:

Don Capo
6 januari 2008, 15:55
Kan iemand mij vertellen hoe ik een F en en G akkoord speel in mol 10 akkoorden?

Ik ben een leek wat betreft gitaartheorie, dus niet te moeilijke uitleg s.v.p.? :)



nou ben ik geen leek meer maar wat is zijn in godsnaam mol 10 akkoorden?

-=JEROEN=-
6 januari 2008, 21:56
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
c d e f g a b c d e

b10 = #9

F7#9 = http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=F&mm=7%239&v=1

Dit is trouwens volledig off-topic, dus misschien kan een mod dit topic splitsen.

Sterik
7 januari 2008, 23:03
ik gebruik zelf altijd de volgende regel: (trouwens niet vaak maar, op den duur weet je het uit je hoofd en denk je er niet bij na)

als je begint bij de tonica:
majeur, mineur, mineur, majeur, majeur, mineur, overmatig (met dank aan appyhaan( of ik heb hem gewoon weer verkeerd begrepen)) :satisfie:
als je denkt in een standaard akkoordenschema:

M, m, m, M, M, m, overmatig
1--------4, 5 voor majeur
---4---5-------1 voor mineur (waarom laat deze site me niet meer spaties gebruiken)

ga maar na
C, Dm, Em, F, G, Am
C, F en G zijn dus de hoofdakkoorden, namelijk de 1e, 4e en 5e trap, ga maar na

en anders kan je altijd dit gebruiken
http://www.howtotuneaguitar.org/chords/

appyhaan
7 januari 2008, 23:54
verminderd (of anders, ik vergeet altijd hoe die heet, wordt toch bijna nooit gebruikt)

Oei, daar kun je nog wel eens de mist in gaan...