PDA

View Full Version : Thuis repeteren (inclusief gitaar), hoe versterk ik mijn zang?



Nielsje
5 januari 2008, 14:29
Dit wordt m'n eerste vraag hier denk ik :)
Niet echt 'recording', maar ik zou zo niet weten waar het anders moest.

Thuis repeteer ik de stukken voor m'n coverbandje op de bekende manier dat ik gewoon lekker mee speel met de cd's/mp3's. Nu wil ik m'n achtergrond zang ook gaan mee-repeteren, maar ik heb geen zangversterker.
Hoe versterk ik dit nou het beste uit?

Ik dacht het volgende misschien wel zou werken:
Microfoon (shure sm 58, mocht dat belangrijk zijn), dan in deze cheap-ass behringer mixer (http://www.thomann.de/nl/behringer_ub502_eurorack_5kanalmixer.htm) en dat vervolgens inpluggen op de microfoon aansluiting van m'n onboard geluidskaart van m'n comp. Gaat dit werken, en zal het geluid naar behoren zijn, of kan ik beter m'n microfoon rechtstreeks inpluggen, of een 'echte' geluidskaart aanschaffen e.d.?

Vergeef me, ik heb de zoekfunctie niet gebruikt..
Ik hoor het wel :)

edit:
Zou deze mixer (http://www.thomann.de/nl/behringer_ub802_eurorack.htm) een betere optie zijn? Kan m'n huisgenootje meezingen, en heeft een iets uitgebreidere eq.

bass blom
5 januari 2008, 14:45
moet je die zang uitvesterken thuis?
je kan toch gewoon je backing en amp zo instellen dat je gewoon meezingt?
of zit je zo hard te lassen thuis? :D

Nielsje
5 januari 2008, 14:56
Nou ja, het aanvang volume waarop m'n versterker enigzins fatoenlijk klinkt, + mp3 erbij, dan vind ik het wel fijn om mezelf een beetje versterkt te horen. Het is niet zo dat het anders niet hoorbaar is, maar ik moet nog wel een beetje 'wennen' aan het zingen via een microfoon. In een live situatie moet ik mezelf echt goed horen, anders gaat het vals, vandaar dat ik op deze manier mijzelf daarop wil 'trainen'.

bass blom
5 januari 2008, 15:18
dan zou ik inderdaad denken aan een simpel mixertje.
daar doe je dan een mic in voor zang, je mp3 en je gitaar al dan niet via ook een mic.
wellicht gewoon op een koptelefoon afluisteren?
neem een mixertje nog iets duurder zodat je meteen wat galm op je zang kan zetten.
en de hele mix kan je dan ook nog opnemen om er van na te genieten :D

Nielsje
5 januari 2008, 15:21
Euh?! hoe bedoel je dat nou basje?

Mijn idee was gewoon om m'n zang in te prikken op dat ding, en dat uitversterken via m'n geweldige computer boxjes, waar tegelijkertijd ook m'n mp3 herrie uit komt. M'n gitaar geluid wilde ik niet ook nog gaan meemixen, lijkt me niet bijdragend. Alhoewel je het op deze manier dan wel kan opnemen, true. (maar ik heb geen microfoon voor m'n cab, dat moet nog een keertje :)

bass blom
5 januari 2008, 15:25
gitaar kan wellicht via een line die mixer in?
zang versterken op cheape computerboxjes lijkt me 3 keer nix.

bass blom
5 januari 2008, 15:29
deze? met effex :D

http://www.thomann.de/nl/the_tmix_tx_1002_fx.htm

Nielsje
5 januari 2008, 15:36
Heb ik echt FX nodig? tis maar om te repeteren he?
De kwaliteit van m'n boxjes is nog wel redelijk goed te noemen :satisfie:

Maar m'n gitaar dan rechtstreeks inpluggen op die line in? (m'n amp heeft geen line out), of ik moet echt een microfoon voor gaan hangen.

Maar het geopperde idee is 'juist', of heb je een heel ander idee?

bass blom
5 januari 2008, 16:14
als je gaat zingen, of het nou over boxen of koptelefoon is, is het lekker om wat ruimte in het geluid te hebben.
maar als je amp geen line out heeft moet je er ook een mic bij hebben voor de amp, dan wordt het wat duurder..

sjoerd5
5 januari 2008, 16:15
Als je je gitaar direct in de line in doet, krijg je volgens mij een heel zwaar bassig
(bijna distortion) geluid. Dat is leuk, maar niet als je clean wilt spelen of een ander effect wilt toevoegen.
Dus: microfoon ervoor, dan krijg je echt jouw sound.

Maar, ik weet het niet zeker.
Jongens verbeter me als dit niet zo is.

Nielsje
6 januari 2008, 11:34
Bedankt voor de adviesjes tot nu toe.
Misschien nog meer mensen met advies? Wellicht binnenkort ook maar eens kijken naar een goeie mic voor m'n versterker.

vincent136
6 januari 2008, 13:45
Hier een toppic waar Han S en anderen mij duidelijk dingen hebben uitgelegd over gitaar amp mic's

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101660

Daar heb je wel wat aan.

Nielsje
6 januari 2008, 14:00
bedankt, zal het even doorspitten :)