PDA

View Full Version : Plexi superlead of ' Vintage modern'



bollocks37
5 januari 2008, 14:19
Ik twijfelde een beetje in welke sectie ik dit moest posten, ik denk dat de stamgasten van dit gedeelte misschien het beste antwoord kunnen geven.
Anders verplaatst een mod hem wel neem ik aan.

Ik heb wat verschillende nieuwe Marshalls gehad, dsl, tsl, artist 3203, vs, etc.
Ik was zwaar teleurgesteld in de DSL/TSL versterkers. Ze deden het op laag niveau aardig maar tijdens optredens ergerde ik me er aan en bleef aan knoppen draaien. (Dat is iets wat ik met die ouwe vs8100 nooit had en die kostte een derde van de 'echte' Marshalls)
Vooral het gebrek aan bass. Ik voel graag mijn broekspijpen wapperen tijdens een palmmute.

Ik heb toen heel even een rack gehad met daarin peavey 50/50 classic en een ADA voorversterker plus twee oude Vox boxen. Dat was het ultieme geluid, puur glas! En dat spul had ik nooit moeten verkopen maar ik haatte het gedoe met midi en alle kabeltjes wat altijd kraakte etc.

Nu had ik het plan opgevat een Metropoulos kit van de Plexi 100 watt te maken, alle clips die ik hoor op Youtube klinken fantastisch maar ik heb zo'n ding nooit echt gehoord.
In een winkel heb ik vanmorgen even gekloot op een Marshall Vintage Modern 50 watt 2x12 combo en dat klonk beter dan de DSL voor zover je dat in zo'n korte tijd kunt bepalen. Wat me erg beviel was de de hoeveelheid oversturing die je eruit krijgt en dat die moeiteloos volledig clean is te draaien met de vol. pot van de gitaar. Er zit een pedaal bij maar die heb je dus (gelukkig) niet nodig.
Alleen ik vind dat hij niet echt het warme buizengeluid heeft waarop ik gehoopt had.

Mijn vraag is, kan ik bij de Plexi die ik wil bouwen rekenen op de zelfde hoeveelheid gain en de zelfde respons van de volume pot maar met het glas geluid wat ik meen te horen op alle youtube clips?
Ik ben bang dat de Plexi niet zo makkelijk te oversturen is als de VM.
Nu kan ik er dan een pedaaltje voor zetten als ik op laag volume speel, maar draai je hem dan nog clean?

Ik begrijp dat mijn 'vraag' wat triviaal is, maar alle ideeen, meningen en beschouwingen die me kunnen helpen bij het maken van een beslissing zijn welkom. Vooral praktische ervaringen met de Plexi's.

Alvast bedankt!

the sure thing
5 januari 2008, 15:50
Zowel de SLP van Mashall als de VM zijn niet echt "warme" bakken. Ze oversturen daarentegen prima. Een klein beetje krasserig, maar dat hoort bij het oude karakter. De VM is veelzijdiger, alleen die klinkt op hoog volume een stuk beter dan op laag volume. Ik zou als ik jou was voor de 100W Mashall VM (vintage modern) gaan. Niet de 50W, omdat die op hoog volume niet echt meer clean blijft. Ik heb een JCM800 top, maar de VM top (100W) staat nog steeds op mijn verlanglijstje vanwege meer veelzijdigheid.

the sure thing
5 januari 2008, 16:12
Krijg nou wat!

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=86613

Van de prijs mag nog wel wat af... Is dit iets voor je?

BrianMay
5 januari 2008, 17:16
Ik heb wat verschillende nieuwe Marshalls gehad, dsl, tsl, artist 3203, vs, etc.
Ik was zwaar teleurgesteld in de DSL/TSL versterkers. Ze deden het op laag niveau aardig maar tijdens optredens ergerde ik me er aan en bleef aan knoppen draaien. (Dat is iets wat ik met die ouwe vs8100 nooit had en die kostte een derde van de 'echte' Marshalls)
Vooral het gebrek aan bass. Ik voel graag mijn broekspijpen wapperen tijdens een palmmute.



Mag ik vragen met wat voor speakercab je die DSL hebt geprobeerd?
Want ik heb een DSL 50, met een 4x12 met Jensen speakers, en mijn DSL produceert zoveel bass, dat ik de deep switch niet eens aan kan hebben.
Dus ik denk dat het of aan de speakercombinatie ligt waar je de DSL op hebt getest, of er was iets mis met die DSL.

jerome
5 januari 2008, 17:23
Een Plexi (zonder master volume) is zonder hulpmiddellen moeilijk echt scheurend te krijgen.
Dan kan je denk ik beter een Marshall JMP top met MV nemen of eventueel een JCM800 2203. Dit zijn toch eigenlijk een soort plexi's maar dan met master volume.
Met de juiste buizen kan je uit deze tops een heerlijk heavy en "clean met een randje"geluid halen, als je een beetje met je volumepot van je gitaar speelt (zoals je schreef was je dat al gewent)
Echt super clean wordt een beetje moeilijk, of je moet er 2 hebben en 1 clean afstellen...


Die VM heb ik nog nooit over gespeeld.
Ik weet alleen dat van de 2 of 3-kanaals-amps vaak maar 1 kanaal écht lekker klinkt en de andere veel minder of echt k*t.


Die oude Vox kasten die je volgens eigen zeggen nooit weg had moeten doen wat voor speakers zaten daarin?

Realeigo
5 januari 2008, 17:40
In 1 á 2 weken heb ik een eigenbouw Plexi superlead af, met een mastervolume. Als je hem dan wil testen ben je van harte welkom.

Agent_Smith
5 januari 2008, 17:45
Mag ik vragen met wat voor speakercab je die DSL hebt geprobeerd?
Want ik heb een DSL 50, met een 4x12 met Jensen speakers, en mijn DSL produceert zoveel bass, dat ik de deep switch niet eens aan kan hebben.
Dus ik denk dat het of aan de speakercombinatie ligt waar je de DSL op hebt getest, of er was iets mis met die DSL.

Heb ik precies hetzelfde met mijn DSL50. Fantastische amp!

Nielsje
5 januari 2008, 17:47
Mag ik vragen met wat voor speakercab je die DSL hebt geprobeerd?
Want ik heb een DSL 50, met een 4x12 met Jensen speakers, en mijn DSL produceert zoveel bass, dat ik de deep switch niet eens aan kan hebben.
Dus ik denk dat het of aan de speakercombinatie ligt waar je de DSL op hebt getest, of er was iets mis met die DSL.

Deze DSL 100 gebruiker is ook zeer tevreden, had hem eerst over een 1960 kast met v30's, en nu op het moment via een 1912 cab.
Wil aan een bogner 2 x 12, maar weet nog niet of ik greenbacks of v30's moet nemen.. of toch maar g12-65's erin lepelen?

moeilijk, moeilijk..

Chris Winsemius
5 januari 2008, 18:49
Bij de 100 Watt plexies van '66 tot '69 heb je redelijk wat verschillen qau voicing, trafo's, buizen en spanningen.

Qua gain zijn de '67-'69 Leads niet mis, alles t/m VH1 is mogelijk. Probleem kan natuurlijk volume zijn maar dat is met 'n zgn. post pi mv goed op te lossen.

Als het circuit en de onderdelen goed zijn heb je behoorlijk wat oomph in het laag, geen DualRectifier-oomph maar wel behoorlijk wat, veel heeft ook met de kast-constructie en speakers te maken.

@Realeigo
Pakketje al thuis ontvangen?

bollocks37
5 januari 2008, 19:04
Mag ik vragen met wat voor speakercab je die DSL hebt geprobeerd?
Want ik heb een DSL 50, met een 4x12 met Jensen speakers, en mijn DSL produceert zoveel bass, dat ik de deep switch niet eens aan kan hebben.
Dus ik denk dat het of aan de speakercombinatie ligt waar je de DSL op hebt getest, of er was iets mis met die DSL.

Het exacte type weet ik niet, het waren in elk geval celestions.
Hij bleef altijd flubby aan de onderkant (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Ook hoorde ik gewoon geen buizengeluid.
Misschien ligt het wel aan mijn oren, want iedereen verguist de jcm900's maar in een ruimte waar ik wel eens repeteer staat er een die echt prima klinkt in combinatie met mijn '78 Greco LP. Het blijft allemaal toch erg subjectief natuurlijk.


Die oude Vox kasten die je volgens eigen zeggen nooit weg had moeten doen wat voor speakers zaten daarin?

Geen idee, in elk cabinet zat maar 1 speaker maar ze waren niet te tillen, leek wel of ze met beton gevuld waren. Ik ben wel ooit begonnen met ze open te maken, maar kwam als ik het me goed herinner een vulmateriaal tegen waarop ik hem snel weer heb dichtgeschroeft.
Er stond een type op de cabinetten maar daar heb ik nooit enige info over kunnen vinden. Het zal mij niet verbazen als ze eigenlijk goud waard waren ;).

@Realeigo; Dat aanbod neem ik heel graag aan!

Ik ben in elk geval al weer wat wijzer geworden, een MV of ppimv is dus wel vereist.
Ik ga eerst maar eens naar wat plexi MV's luisteren voor ik een beslissing neem, anders vrees ik dat ik mijn aanschaf weer binnen twee maanden op marktplaats heb staan :)

Realeigo
5 januari 2008, 19:17
@Realeigo
Pakketje al thuis ontvangen?

Ik had gisteren al een briefje van niet thuis gekregen dus ik ging er vanuit dat hij vandaag gewoon weer ff langs kwam. Maar nee dus.
Kwam er om 17:56 achter dat die pipo het pakketje op het postkantoor had gedumpt. Wat volgens mij niet de bedoeling was toch? Mocht toch alleen op huisadres worden afgeleverd. Er ligt nu dus een pakketje van bijna 600 euro op het postkantoor..

EDIT:

STERF TNT STERF!

Chris Winsemius
5 januari 2008, 20:20
Ze zijn dus 2 x langsgeweest? Ivm de verzekering/ontvangstbevestiging kan zo'n zending alléén door jou aangenomen worden.

Vergeet iig. niet je legitimatiebewijs + stevige fiets als je naar het postkantoor gaat; bijna 13 kg. goodies :)

Mail me anders ff als je hulp met het presence-circuit nodig hebt.

mVg/fijn weekend!

Chris

@all
De vergelijking tussen 'n reïssue (en zelfs 'n HW) en 'n oude plexi of 'n goeie DIY-clone is +/- appels en peren qua warmte, sustain en speelplezier.

AART
5 januari 2008, 20:40
Ik had gisteren al een briefje van niet thuis gekregen dus ik ging er vanuit dat hij vandaag gewoon weer ff langs kwam. Maar nee dus.
Kwam er om 17:56 achter dat die pipo het pakketje op het postkantoor had gedumpt. Wat volgens mij niet de bedoeling was toch? Mocht toch alleen op huisadres worden afgeleverd. Er ligt nu dus een pakketje van bijna 600 euro op het postkantoor..

EDIT:

STERF TNT STERF!

Dat mogen ze wel op het postkantoor neerzetten hoor, dat is standaard bij 2 x niet thuis.

Je hebt idd een legitimatiebewijs nodig en het briefje van de postbode volgens mij om em op te halen, dus dta komt wel goed.

bollocks37
5 januari 2008, 20:43
@all
De vergelijking tussen 'n reïssue (en zelfs 'n HW) en 'n oude plexi of 'n goeie DIY-clone is +/- appels en peren qua warmte, sustain en speelplezier.


Kun je dat toelichten? Waar zit dat in? Of is het toch de liefde waarmee je hem zelf maakt die hem bezielt :)

Chris Winsemius
5 januari 2008, 20:47
Kun je dat toelichten? Waar zit dat in? Of is het toch de liefde waarmee je hem zelf maakt die hem bezielt :)

Circuit/spanningen (veel variaties in de 60s)
Trafo's
Daarnaast natuurlijk de kleinere onderdelen en buizen.
Biasing

Passie speelt ook mee maar is niet meetbaar, wel door het menselijk gehoor :D

EDIT: je bent hier ook altijd welkom om 'n "Plexi +" te testen, hoop er eind komende maand weer wat af te hebben na een lading andere amps en bouwopdrachten.

the sure thing
5 januari 2008, 21:20
For the record: een JCM800 of een JMP 2203 enz zijn geen plexi's met een mastervolume. Ze klinken er ook niet naar. Niet dat JCM800 versies slecht klinken (of de JMP's van vlak daarvoor), maar het is toch een ander geluid. Ik heb ze allemaal gehad (echte plexi's (dus zonder master volume), de 2203 JMP, JCM2000) en gek genoeg ben ik bij een JCM800 (type 2210) blijven hangen. De ENIGE Marshall stock-amp die ik als een plexi vond klinken, was de VintageModern, maar de VM was ook veelzijdiger. Het is een enen-kanaals amp met wat schakelmogelijkheden, maar de voicings zijn breed instelbaar.

Chris heeft gelijk: oude plexi's (1966 t/m 1969) klinken allemaal zeer verschillend, met de uitersten die tot VanHalen 1 kunnen gaan. De VintageModern kan dat ook, en verder (meer scheur), zoals een JCM800 of een JMP 2203.

De JTM45 (met een buizengelijkrichter) is de enige oude Marshall-amp die ik "warm" vind klinken.

Ik heb geen ervaring met SLP clones!

heavy-metal-thunder
6 januari 2008, 12:37
Bij de 100 Watt plexies van '66 tot '69 heb je redelijk wat verschillen qau voicing, trafo's, buizen en spanningen.

Qua gain zijn de '67-'69 Leads niet mis, alles t/m VH1 is mogelijk. Probleem kan natuurlijk volume zijn maar dat is met 'n zgn. post pi mv goed op te lossen.

Als het circuit en de onderdelen goed zijn heb je behoorlijk wat oomph in het laag, geen DualRectifier-oomph maar wel behoorlijk wat, veel heeft ook met de kast-constructie en speakers te maken.

@Realeigo
Pakketje al thuis ontvangen?


Ik heb een '68 plexi 50W en die dingen hebben niet angstvallig veel headroom. Nog niet uitgeprobeerd in groepsverband, maar ik denk dat die al overstuurt op repetitieniveauw. Mijn '71 JMP50W , heeft daarentegen veel meer headroom, die krijg je niet aan het scheuren op repetitieniveau. Daarom heb ik er een een richmod laten inzetten, maar hoe meer volume je weg knijpt, hoe minder goed de sound.

De 100W hebben de naam strakker in het laag te zijn. Ik heb een 100W superbass gehoord (van '72) en dat is toch wel dikke, vette sound (maar luid).

Ik denk dat topic starter best af is met een JCM800.

heavy-metal-thunder
6 januari 2008, 12:39
De JTM45 (met een buizengelijkrichter) is de enige oude Marshall-amp die ik "warm" vind klinken.



of the record, voor wie cash tot trash heeft: staat eentje op marktplaats (100W) Si si señor, muchos dinèros...

imlikeajungle
6 januari 2008, 13:23
Koop je beter een gemodde Dynacord JTM45 :cooler:
(de mijne is nét weg :) )

the sure thing
6 januari 2008, 14:07
Ik denk dat topic starter best af is met een JCM800.Dat denk ik niet. Hij wil blijkbaar het wat meer "krasserige" en dynamische van een Plexi. En krasserig bedoel ik hier positief!

bollocks37
6 januari 2008, 15:08
Leuk he, praten over geluid :)
Ik vind de overdrive van een 800 best mooi maar mis warmte. Die warmte hoor ik wel op de youtube clips van plexi's.
Ik heb inderdaad ook even geluisterd naar clips van jtm's en daar hoor je die warme inderdaad heel sterk.

Probleem is dat ik ook aardig wat overdrive nodig heb. Een van mijn bands speelt nummers van bijvoorbeeld Therapy. Misschien moet ik eens opzoeken wat die gebruiken want in enkele studio opnames van deze band hoor ik een mooi buizengeluid ondanks de overdreven bak distortion (Weeds bijvoorbeeld).

Ik neem de uitnoding om te komen luisteren graag aan Chris. Vleuten ligt wat dichter bij Huizen ;)

Ik denk dat ik toch iets zelf ga bouwen. het lijkt me erg leuk/bevredigend om te doen en ik heb gelukkig even geen haast.
Als het geluid van wat ik uiteindelijk besluit te bouwen tegevalt kan ik hem altijd weer verkopen en naar de winkel lopen.

heavy-metal-thunder
6 januari 2008, 16:36
Dat denk ik niet. Hij wil blijkbaar het wat meer "krasserige" en dynamische van een Plexi. En krasserig bedoel ik hier positief!

ja, maar hij wil fantastische palm mutes. Probleem is dat veel super leads zo gigantisch luid moeten staan. Alhoewel mijn Plexi lead (50W) snel overstuurt. Ik weet er niet genoeg van, maar ik heb al gelezen dat Super leads soms wel +150W braken (en een superbass nog meer).

heavy-metal-thunder
6 januari 2008, 16:38
Leuk he, praten over geluid :)
Ik vind de overdrive van een 800 best mooi maar mis warmte. Die warmte hoor ik wel op de youtube clips van plexi's.
Ik heb inderdaad ook even geluisterd naar clips van jtm's en daar hoor je die warme inderdaad heel sterk.

Probleem is dat ik ook aardig wat overdrive nodig heb. Een van mijn bands speelt nummers van bijvoorbeeld Therapy. Misschien moet ik eens opzoeken wat die gebruiken want in enkele studio opnames van deze band hoor ik een mooi buizengeluid ondanks de overdreven bak distortion (Weeds bijvoorbeeld).

Ik neem de uitnoding om te komen luisteren graag aan Chris. Vleuten ligt wat dichter bij Huizen ;)

Ik denk dat ik toch iets zelf ga bouwen. het lijkt me erg leuk/bevredigend om te doen en ik heb gelukkig even geen haast.
Als het geluid van wat ik uiteindelijk besluit te bouwen tegevalt kan ik hem altijd weer verkopen en naar de winkel lopen.

als je zelf kan bouwen, zou'k dat wel adviseren. Oude Marshalls zijn duur.

btw: niet alle plexi's klinken warm. en een JCM 800 met gain op 8 zingt ook lekker vol.

heavy-metal-thunder
6 januari 2008, 16:39
Koop je beter een gemodde Dynacord JTM45 :cooler:
(de mijne is nét weg :) )

jij bent me er eentje! Waar ik een jaar over doe, flik jij in een week!!