PDA

View Full Version : Acoustisch op jazzgitaar?



Reintje
5 januari 2008, 13:51
Ik ben een "jongere oudere" en wil wat op een gitaar leren spelen. Vroeger heb ik dat ook een beetje gedaan en ik ken nog 3 grepen :) .
Nu ben ik mij aan het oriënteren welke gitaar ik het beste kan aanschaffen. Zelf dacht ik aan een semi acoustische gitaar. Vooral omdat ik voornamelijk zonder versterker zal spelen en het maar de vraag is of ik ooit een versterker nodig zal hebben of zal aanschaffen.
Maar het oog wil ook wat en zo zag ik ineens de jazzgitaar met hollowbody. Mijn vraag is nu of ik die ook geschikt is om acoustisch op te spelen.
Graag ook wat gitaarmerken en -typen, zodat ik wat makkelijker een keuze kan maken. Gitaren zijn er, heb ik inmiddels ontdekt in alle prijsklassen. Maar ik wil ook een beetje kwaliteit en toch niet te duur (<400). Misschien is het ook beter om een goede 2e hands aan te schaffen. Graag uw, bij voorbaat gewaardeerde, mening.

Mr.Fingers
5 januari 2008, 14:54
Een fullhollow unplugged spelen gaat erg luid, maar klinkt niet zoals een echte akoestische, niet zo sprankelend... Zo dus (http://www.youtube.com/watch?v=umZzPM3Aonk)

Aanraders: naar het schijnt de Ibanez-Artcore-series. En als je wat meer geld hebt, een Epiphone Regent II "Joe Pass" of es 175

Harald
5 januari 2008, 18:58
Belangrijkste vraag is eigenlijk wat voor muziek je erop wilt gaan spelen. Een jazz gitaar (en een echte massieve met gestoken bovenblad is toch weer heel anders van klank dan de budgetgitaren) klinkt heel anders dan een akoestische (flattop), en leent zich voor andere dingen.

Reintje
5 januari 2008, 19:28
Ik ga alleen wat simpele populaire liedjes spelen, is de bedoeling. Alleen voor mezelf en eventueel op een feestje thuis.
Ik kwam ook nog de Yamaha APX500 tegen, dat lijkt me ook geen verkeerde keuze.

Harald
5 januari 2008, 19:57
Dan zou ik zelf eerder aan een flattop denken dan aan een jazzgitaar. Zeker als je vooral onversterkt speelt. Archtops (maar dan praat je dus over de echte hollowbodys met gestoken bovenbladen, en die zijn niet goedkoop) waren oorspronkelijk bedoeld om genoeg volume te produceren binnen bigbands. Maar ze klinken ook echt anders. De meeste budget jazzgitaren zijn onversterkt niet zo hard.

Yamaha levert over het algemeen goede kwaliteit voor het geld. Vooral veel proberen in de winkel en kijken wat bevalt. De APX serie is dacht ik in eerste plaats toch vooral ontworpen om versterkt te gebruiken. Tegenwoordig zijn er zat andere gitaren die onversterkt misschien beter klinken, en goed te versterken zijn. Voor wat je wilt, zou je het element ook helemaal achterwege kunnen laten, tenzij je op de feestjes thuis wel versterkt wilt spelen natuurlijk.

Eko
6 januari 2008, 12:09
Als je echt jazz wilt spelen is een fullbody 17inch van grote merken aan te bevelen. Je praat dan echter wel over heel andere bedragen dan je genoemde budget. Handgebouwde Gibsons of DÀngelico zijn in de prijsklasse 10.000+. Een andere optie is om een oudere op de kop te tikken via marktplaats. Hofner e.d. zijn bekende merken om op te letten.
Als je gewoon weer eens gitaar wilt spelen is een normale acoustische gitaar een betere optie. Ga naar een winkel en voor 300-400 is er de wereld te koop. Kun je jaren mee voor uit. De APX serie van Yamaha is inderdaad bedoeld om te versterken. Ze hebben een dunnere body en gaan veel minder snel rondzingen. Het nadeel is dat ze acoustisch veel minder klinken maar dat was ook de bedoeling.

SteveM
7 januari 2008, 14:46
een jazzgitaar met elementen is eigenlijk niet geschikt om akoestisch op te spelen, dwz het klinkt gewoon niet lekker. een jazzgitaar zonder elementen klinkt eveneens vrij koud. Ik zou ook gaan voor een akoestische gitaar met een mooie warme klank (western). Als je jazz wilt spelen kun je ook nog eens kijken naar een "django-gitaar", daar heb je tegenwoordig ook heel betaalbare kopies van - laat de puristen het niet horen. Zelf speel ik al geruime tijd op een Ovation (electrisch akoestisch) waar je naar mijn smaak alles op kunt spelen, iig zowel jazz als pop (rock, country)