PDA

View Full Version : Ook mijn gitaar is ziek, reparatieadvies?



Pais
5 januari 2008, 13:18
Hallo lieve mensen
Vanochtend schrok ik me het leplazerus. Een korte scheur in het achterblad is nu doorgescheurd tot halverwege...
De scheur zat al in het achterblad toen ik deze gitaar in mn bezit kreeg. Het is toen gelijmd bij mn local muziekwinkel en een tijdje later is er nog een houten pleister achter gekomen en de lak bijgewerkt door een gitaarbouwer in amsterdam. Volgens hem was een verder scheur uitgesloten omdat balkjes aan de binnenkant de scheur niet zouden verder laten.

Vanochtend kwam ik er dus achter dat de scheur 3 keer zo lang is geworden. De scheur gaat helemaal door het hout heen (vanuit het klankgat is zelfs daglicht te zien http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/traurig/c020.gif )

Het is op de foto niet zo goed te zien maar hier een plaatje ter indicatie. (Het betreft cypresse hout):
http://img151.imageshack.us/img151/4566/gitaarhorrorfm3.jpg
Groen is de lengte van de oorspronkelijke scheur, blauw is de nieuwe scheur.

Kan dit komen door warmteschommelingen? Mijn kamer is soms extreem koud (11 graden als de verwarming een dag niet aan staat) en binnen een half uurtje weer extreem warm (lekker broeien op 22 graden). In luchtvochtigheid minder uitschieters Kan dit spanningen op het al verwakte achterblad hebben veroorzaakt?
Ik wimpelde temperatuurinvloed altijd maar weg maar na dit gitaarleed twijfel ik.
Gisteren liep ik te ouwehoeren met een collega waarna hij deze gitaar uit mn handen wilde trekken. Hierdoor kwam er extra spanning in dezelfde richting waarin de snaren trekken en zal ongetwijfeld meer druk van het hielblok op het achterblad hebben veroorzaakt. Dit zou naar mijn inzicht ook een reden kunnen zijn.


Ik ben gelijk naar de gitaarboer gerend (handig als je boven een muziekwinkel woont) maar de reperateur was afwezig. Ik weet dat hier een paar ervaren reperateurs komen. Hebben jullie een advies over hoe ik dit moet aanpakken?
Ik ben erg gesteld geraakt op deze en zou dr graag willen blijven spelen tot ik toe ben aan een "echte".

drap
5 januari 2008, 13:26
Ga dan gewoon ff naar Don van Westerhaven. Die repareert ook akoestische gitaren. Is voor jou een schieteindje met de trein of bus en Westerhaven is helemaal niet zo ver van het station vandaan.

Otje
5 januari 2008, 13:26
Van 11 naar 22 graden vinden gitaren niet leuk en het zou zomaar kunnen dat die scheur daar iets mee te maken heeft (ik zou m'n gitaren in ieder geval zoiets niet aandoen....). Maar het hoeft niet per se. De oorzaak kan van alles zijn, van een constructiefout tot gewoon een slecht stuk hout voor het blad.

Ben benieuwd of het nog een beetje netjes te maken is zonder dat de klank van de gitaar er echt op achteruit gaat.

Vette pech, man. Sterkte ermee.

Pais
5 januari 2008, 13:37
Ga dan gewoon ff naar Don van Westerhaven. Die repareert ook akoestische gitaren. Is voor jou een schieteindje met de trein of bus en Westerhaven is helemaal niet zo ver van het station vandaan.

Oh nu herinner ik me trouwens dat het Don was die deze scheur heeft gerepareerd, en niet de bouwer uit Amsterdam waar ik het over had. Dat ging om een andere scheur :chicken:

Don is wel goed en goedkoop ja, maar dan wacht ik sowieso tot maandag want de bus naar mn werk komt dr langs.

Enra
5 januari 2008, 13:44
Temperatuur heeft wel wat invloed, maar het is de schommeling in luchtvochtigheid die dit soort schade veroorzaakt. Vooral omdat je zegt dat je daglicht kan zien door de scheur heen. Dat duidt toch wel op krimp van hout en wellicht droogte. Maar ook ouderdom laat hout krimpen.

Maar - je geeft het zelf al aan - schade kan natuurlijk ook ontstaan door stoeien met een instrument of iets te hard wegzetten. Al helemaal als de gitaar al eens schade had.

Maar goed, de gitaar was al eens gerepareerd. Soms houden zangbalkjes verder scheuren wel tegen, maar vaak is het verstandig om als reparateur op het einde van de scheur (ook) een klampje te bevestigen.

Maar als ik zo kijk naar de foto zie ik een gitaar die nog prima gerepareerd kan worden. Laat er eens naar kijken door Ferdinand van den Berg (www.fernsguitars.nl).

Groet,

Enra.

sanderz
5 januari 2008, 13:47
Fuq.

Wat die temperatuur betreft: laatst had mijn Yairi met alleen de hals (mahonie) in de zon gestaan. Winterdag, dus het was niet echt extreem sterke zonkracht, maar toen ik 'm pakte voelde ik dat ie warm was.

Tijdens het spelen had ik opeens last van fretbuzz (hoe zeg je dat in Nederlands) terwijl ik dat een half uur daarvoor dus niet had.

Dit lijkt me alleen te verklaren door het verschil in warmte, want de RLV was onveranderd in de tijd dat dit alles plaatshad.

Klonk je gitaar nooit belabberd? Met zulke temperatuurverschillen zou je toch al eerder iets aan je gitaar moeten hebben merken; lijkt mij.

Sterkte in ieder geval... een hele dag wachten met een zieke geliefde is niets.

Tupelo
5 januari 2008, 13:51
Kut zeg.
Typisch geval van paranoia die toeslaat wanneer zoiets gebeurd.
Je moet en zal gewoon een reden hebben.

Ik hoop niet dat het temperatuur is, kan het me ook moeilijk voorstellen want mijn gitaren hebben dergelijke wisselingen altijd doorstaan en het wisselt hier nogsteeds vrij aardig soms.

Sterkte ermee! :)

Enra
5 januari 2008, 13:54
Temperatuur heeft invloed op vocht in de lucht. Stook in de winter en je huis wordt (blijft) relatief droog. Stop met stoken - ga bij voorbeeld een weekend weg - en nadien voelt alles klam.

Pais
5 januari 2008, 14:00
Ok thnx voor de reacties.


Vooral omdat je zegt dat je daglicht kan zien door de scheur heen. Dat duidt toch wel op krimp van hout en wellicht droogte. Maar ook ouderdom laat hout krimpen.

Ja daar zat ik ook aan te denken, maar het rare is dat het achterblad een redelijke bolling heeft. De gitaar is naar schatting 15 jaar oud, maar er staat geen jaartal in (alleen voorgedrukt 19..)


De gleuf is best breed. Voor degenen die intresse hebben in leedvermaak - hier een plaatje van het lekke achterblad:
http://i175.photobucket.com/albums/w160/PaisAD/gitaarhorror2.jpg

Pais
5 januari 2008, 14:07
Klonk je gitaar nooit belabberd?


Heyeh, ga je mijn gitaar beledingen???? :mad: ;)

Nee mn gitaar klonk als ik dr binnen hield nooit anders dan anders. Soms speelde ik tijdens het wachten op het station en dan ving ze wel eens wat regen, waarna ze nattig in de koffer de reis kon vervolgen. Als ik dan thuis kwam klonk ze wat zachter en minder direct.

Het is misschien niet helemaal verstandig wat ik dr allemaal mee uitvreet maar deze gitaar is voor mij gewoon een studieinstrument, dus als ik op het station in de regen zin heb om gitaar te pakken, dan moet dat kunnen.

freekick
5 januari 2008, 14:36
Ik denk dat de kier in het hout misschien dichttrekt (uitzet) als je het hout vochtig maakt. Dat is het moment om te repareren. Strookje fineer over de hele scheur . Wel watervaste lijm gebruiken.
Als het geen dure gitaar is zou ik het zelf wel aandurven.

Als ik onzin vertel dan is er misschien wel iemand die me daarop attendeert?



.

Pais
5 januari 2008, 14:44
Ik ga er zelf niet aan knutselen hoor. met mijn twee linkerhanden ga ik niet frunniken aan een volledig massieve handgebouwde gitaar :)

bass blom
5 januari 2008, 14:49
gewoon zoals t een zwerver betaamt een stukje hout, plankje, aan beide kanten, bouten en moertjes erdoorheen en klaar :D

sanderz
5 januari 2008, 15:05
Heyeh, ga je mijn gitaar beledingen???? :mad: ;)
Excuses...


Het is misschien niet helemaal verstandig wat ik dr allemaal mee uitvreet maar deze gitaar is voor mij gewoon een studieinstrument, dus als ik op het station in de regen zin heb om gitaar te pakken, dan moet dat kunnen.
Ja en nee. Verstandig is ook niet alles en het is wel een instrument, oftewel een middel om iets (in dit geval muziek) te maken, en geen doel op zich. Gereedschap slijt nu eenmaal.

Dat je er moeite voor doet om er zo lang en zo veel mogelijk plezier van te hebben maakt dat je eraan gehecht raakt. Dit soort dingen als een scheur of een buts zijn dan ook littekens.

Hoe dan ook: hopelijk is het te repareren

PS.Ik krijg zojuist telefoon: mijn vrouw heeft om 14.00 uur een nieuwe viool voor mijn dochter gekocht. Nu 14.45 uur heeft mijn dochter 'm laten vallen, stuk. Dat was een kleine 500,00 op een doordeweekse zaterdag. Bijzaak; off topic; maar gedeelde smart is halve smart.

Pais
5 januari 2008, 15:18
PS.Ik krijg zojuist telefoon: mijn vrouw heeft om 14.00 uur een nieuwe viool voor mijn dochter gekocht. Nu 14.45 uur heeft mijn dochter 'm laten vallen, stuk. Dat was een kleine 500,00 op een doordeweekse zaterdag. Bijzaak; off topic; maar gedeelde smart is halve smart.

Dat voelt een stuk beter idd :D Nee geintje, klote joh! Is er niets aan te doen dan? Vraag het op vioolnet.nl/forum




gewoon zoals t een zwerver betaamt een stukje hout, plankje, aan beide kanten, bouten en moertjes erdoorheen en klaar :D
Klinkt heel gypsy ja, maar ehm.. no thnx. :dontgeti:

Picker
5 januari 2008, 16:49
Oei Pais... ik waarschuwde er pas nog voor in dit topic...!


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102135&page=1&pp=10&highlight=picker

Je barst is groter geworden door de droge lucht in de winter.

Tip: leg je gitaar in de koffer, met een vochtige (niet natte) spons op de snaren boven het klankgat (of anders een vochtige spons in een washandje, in de gitaar). Als het hout weer wat vochtiger wordt zal de barst niet nog verder trekken.

Beter nog: een paar Damp-its in je gitaar.

Rocketman
5 januari 2008, 16:59
Ik heb een spaanse gitaar die sterft van de scheuren. Enorm gewoon. Maar je kan er gewoon op spelen en hij klinkt echt goed.

Pais
5 januari 2008, 17:07
Bedankt voor de tip picker, ik heb dr maar vochtig opgehokt nu.


Je barst is groter geworden door de droge lucht in de winter.

Toch twijfel ik hieraan. De laatste keer dat ik mn luchtvochtigheidsmetertje heb gereset is drie week geleden ofzo. Als minimum sinds dien geeft hij een relatieve luchtvochtigheid van 36%. Hier moet een gitaar toch wel tegen kunnen?




Ik heb een spaanse gitaar die sterft van de scheuren. Enorm gewoon. Maar je kan er gewoon op spelen en hij klinkt echt goed.

Ja het schijnt niet zo nauw te liggen. Mijn leraar heeft vroeger toevallig presies hetzelfde model gehad als wat ik hier nu heb. Deze gitaar heeft ook heel veel scheuren. Het lijkt net of hij ermee door Irak is komen rennen. Aldus hem is dr klank daar ook niet op achteruit gegaan. Maar dat zijn dacht ik niet het type "luchtige" scheuren met een dikke kier ertussen (wie weet wel ooit geweest..)

Harald
5 januari 2008, 17:18
Ach, er zijn wel platen met erger ingespeeld...

http://nl.youtube.com/watch?v=BthYuyQs5m0
http://nl.youtube.com/watch?v=bpCqUvbbFlw&NR=1

De enige reden dat er geen scheuren in het achterblad zitten, is omdat er geen achterblad meer is...

Maar altijd vervelend, dit soort schade aan je gitaar. Qua klank verwacht ik niet zoveel effect trouwens, een klein kiertje in je achterblad. Gewoon laten repareren. Ze bouwen tegenwoordig ook vaker gitaren met een soundport aan de zijjkant, die je open kunt schuiven, zodat je een soort klankgat naar jezelf toe hebt. Heb wel eens op zo'n gitaar gespeeld, maar vond het verschil met port open en dicht niet echt heel groot.

Pais
5 januari 2008, 20:11
Bedankt voor de tip picker, ik heb dr maar vochtig opgehokt nu.


aaaaaaah help de breuk staat nu helemaal bol tussen de twee dwarsbalkjes in! En de kier is nog even breed. En ik had maar een uitgewrongen zakdoek erop gelegd, geen sloot water.
Dit kan haast geen droogtebreuk zijn. (zegt de leek)

Vervolgens knapt twee keer achter elkaar mn D snaar op mn andere spaansje (die ik maar d-snaar-loos heb weggezet), terwijl dat normaal nooit gebeurt. Strange things going on today :angry:

Enra
5 januari 2008, 20:36
aaaaaaah help de breuk staat nu helemaal bol tussen de twee dwarsbalkjes in! En de kier is nog even breed. En ik had maar een uitgewrongen zakdoek erop gelegd, geen sloot water.
Dit kan haast geen droogtebreuk zijn. (zegt de leek)

Vervolgens knapt twee keer achter elkaar mn D snaar op mn andere spaansje (die ik maar d-snaar-loos heb weggezet), terwijl dat normaal nooit gebeurt. Strange things going on today :angry:

Haal nu niet van die fratsen uit. Laat het natuurlijk proces even zijn werk doen. Zet een pot water op je verwarming; dat is prima. Maar geen natte doeken op je instrument. Het gaat om luchtvochtigheid, niet om nat hout!!!

Ga na het weekeinde naar een reparateur! Zo lang kan je gitaar echt wel wachten. En jij ook!!

Groet,
Enra.

Pais
5 januari 2008, 20:44
Geen nat hout; ik heb een klamme doek op de snaren gelegd zoals Picker zei.



Ga na het weekeinde naar een reparateur! Zo lang kan je gitaar echt wel wachten. En jij ook!!


Op commando misschien :dontgeti: , maar vanuit nature? Neeh....

Oke nu hou ik erover op en stop met klooien :satisfie:

Picker
5 januari 2008, 23:03
aaaaaaah help de breuk staat nu helemaal bol tussen de twee dwarsbalkjes in! En de kier is nog even breed. En ik had maar een uitgewrongen zakdoek erop gelegd, geen sloot water.

Dit kan haast geen droogtebreuk zijn. (zegt de leek)



Vervolgens knapt twee keer achter elkaar mn D snaar op mn andere spaansje (die ik maar d-snaar-loos heb weggezet), terwijl dat normaal nooit gebeurt. Strange things going on today :angry:


Je moet ook niet het hout vochtig maken, maar de lucht in de gitaarkoffer. Je moet die zakdoek dus op je snaren leggen, boven het klankgat.


P.S. Sorry, lees nu je latere post pas. Van een vochtig doekje op de snaren kan het hout onmogelijk kromtrekken, tenzij het water eruit loopt. Luister maar naar Enra, en ga even langs een reparateur. En koop een paar Damp-Its voor de volgende droge periode...!


Geen nood, zakdoek weghalen, dat hout trekt wel weer bij. En bekijk het zo: deze gitaar kon ook worden gerepareerd:




http://www.diburro.com/photos/photo.martinsd2.jpeg

VOOR





http://www.diburro.com/photos/photo.martinsd6.jpeg

NA

Harald
6 januari 2008, 08:19
Even off topic, maar Picker, was dat je Koa Taylor?

--=HANS=--
6 januari 2008, 08:40
Mooie reparatie!

Volgens mij is het Rosewood in een dreadnought shape ?

Groet, Hans

Harald
6 januari 2008, 09:37
Kijk net eens naar de eigenschappen van de foto, en het is een Martin. Ziet er idd. uit als Rosewood...

Picker
6 januari 2008, 09:53
Even off topic, maar Picker, was dat je Koa Taylor?
Nee, mij Martin D42 Mark Knopfler Signature Model. Ik ging daar net zo op trommelen als Tommy altijd doet... maar Martins hebben nu eenmaal vrij dunne zijwanden... ;)

Laser
6 januari 2008, 10:09
LOL,
nee Picker, meen je toch niet? Is dit het resultaat van slagwerk op de body??? Heb je clawhammer toegepast op het hout, en een echte klauwhamer gebruikt????? :)
Nou moe, dan pas ik wel even op als je me de hand schud.... :)

Is heel mooi hersteld idd. Zal wel wat gekost hebben ook.

En wat de vochtigheid betreft: Enra en jij hebben het al duidelijk genoeg gezegd. Nooit nat op het hout, maar luchtvochtigheid in de omgeving aanpassen!! Hout is traag in de reacties, en moet ook tijd krijgen om opnieuw 'in vorm' te komen.

Pais, voor het gebruik 'on the road' zou ik een gitaar aanschaffen die ertegen bestand is, met gelamineerde zij- en achterkanten. Als je dit soort ongelukjes wil vermijden toch.

Pais
6 januari 2008, 12:43
P.S. Sorry, lees nu je latere post pas. Van een vochtig doekje op de snaren kan het hout onmogelijk kromtrekken, tenzij het water eruit loopt.
Het was genoeg uitgewrongen en kwam niet in contact met het hout. Weet ook niet waarom het er zo raar uitzag gisteren. Maar nu ziet het er weer beter uit.



Pais, voor het gebruik 'on the road' zou ik een gitaar aanschaffen die ertegen bestand is, met gelamineerde zij- en achterkanten. Als je dit soort ongelukjes wil vermijden toch.
Ja zo'n gitaartje heb ik wel maar ik ben heel weinig thuis. Het zou betekenen dat ik dus amper op deze zou spelen. Ik maak er liever gewoon goed gebruik van.

Pais
6 januari 2008, 12:44
http://www.diburro.com/photos/photo.martinsd6.jpeg

Mooi gedaan zeg! Maar wat is die gleuf op zn kont? Ik kijk dr heel raar tegenaan.

Makor1966
6 januari 2008, 13:01
Da's misschien omdat het niet z'n kont is :D

Picker
6 januari 2008, 13:08
http://www.diburro.com/photos/photo.martinsd6.jpeg

Mooi gedaan zeg! Maar wat is die gleuf op zn kont? Ik kijk dr heel raar tegenaan.

Dat is dan ook zijn kop. Wat je ziet is de neckjoint (zwaluwstaartverbinding) voor de hals.

Picker
6 januari 2008, 13:10
LOL,
nee Picker, meen je toch niet? Is dit het resultaat van slagwerk op de body???Tja, ze zeiden dat hij helemaal van massief hout was gemaakt...! Dat zou toch tegen een stootje moeten kunnen zou je denken... :D

--=HANS=--
6 januari 2008, 13:14
Origineel gepost door Picker:Tja, ze zeiden dat hij helemaal van massief hout was gemaakt...! Dat zou toch tegen een stootje moeten kunnen zou je denken... :D

Hahahahaha, massief Balsa dan :seriousf:

Pais
6 januari 2008, 13:27
Ik hoop dat het niet op het podium gebeurd is.... Dat vind ik wel een rood hoofd waard, wanneer je je eigen gitaar intimmert.

Enra
6 januari 2008, 14:08
http://www.diburro.com/photos/photo.martinsd6.jpeg

Mooi gedaan zeg! Maar wat is die gleuf op zn kont? Ik kijk dr heel raar tegenaan.

Misschien is het een vrouwtje!!!

Pais
6 januari 2008, 15:20
Ja dat dacht ik ook maar hij blijkt dus gewoon onthoofd...

sanderz
11 januari 2008, 20:30
En, hoe is het nu met je gitaar?

Klaar? In reparatie?

Pais
11 januari 2008, 21:14
En, hoe is het nu met je gitaar?

Klaar? In reparatie?


Na overleg en lang beraad.... denk ik dat ik dr zo maar hou. :) De kier is inmiddels helemaal verdwenen, De beschadiging is nu erg onopvallend en ziet er in mijn ogen een stuk minder pijnlijk uit.
De dwarsbalken schijnen nog goed vast te zitten en veel kwetsbaarder zal de gitaar niet zijn door deze scheur, dus ik vind het wel best zo.

Wanneer ik dit laat fixeren, kan het me weer gebeuren - na een droge periode een nieuwe barst. Nu zie ik het gelijk wanneer de luchtvochtigheid te laag is want dat zal het eerste te zien zijn aan deze breuk. En ik heb een Kyser Hymidifier gekocht wat eigenlijk maar een knullig dingetje is voor wat je ervoor betaalt, maar ik hoop dat het werkt voor de volgende koude periode.


Alleen ga ik nu de evangelie der luchtvochtigheidsbewaking wel verspreiden.

Enra
11 januari 2008, 22:00
Hé Pais,

Ik wil niet flauw doen, maar de scheur niet laten repareren is een zeker risico dat de scheur zal verergeren en bovendien door vervorming lastiger te repareren.
Daarnaast kun je beter een hygrometer aanschaffen dan je daarvoor gitaar gebruiken.

Laser
11 januari 2008, 22:03
Hé Pais,

Ik wil niet flauw doen, maar de scheur niet laten repareren is een zeker risico dat de scheur zal verergeren en bovendien door vervorming lastiger te repareren.
Daarnaast kun je beter een hygrometer aanschaffen dan je daarvoor gitaar gebruiken.

+1, zou ik zeggen.

Pais
12 januari 2008, 09:59
Oke eind van de maand dan, als de studiefinanciering weer binnen is ;)

--=HANS=--
12 januari 2008, 10:34
Origineel gepost door Pais:Alleen ga ik nu de evangelie der luchtvochtigheidsbewaking wel verspreiden.

Apostel pais :seriousf:

Ik zou er ook nog een mooi boek over schrijven, weet jij veel wat mensen over, zeg 2000 jaar, allemaal denken!

Groet, Hans

joycejoy
14 januari 2008, 22:21
Ik heb het hele verhaal gelezen,wat erg joh. Is dit je enigste gitaar of heb je nog wel andere die gelukkig wel goed zijn? Ik hoop dat hij mooi gemaakt kan worden en dat hij niet je hele studiebeurs opslurpt.

Dirk Janssen
24 februari 2009, 10:31
Warmte of kou zijn niet de echte oorzaak, maar wel de daarvan afgeleide vochtigheid.
Heel snelle temperatuurs wisselingen zouden ook wisselingen in de vochtigheid kunnen veroorzaken. Daarom altijd in een koffer bewaren.
Maar hout blijft onvoorspelbaar.... De reparatie met "pleisters" zou voldoende geweest moeten zijn. Daarbij moet natuurlijk niet met spanning de 2 delen aan elkaar gedrukt worden...want die spanning moet er weer uit.
Als de scheur open staat is het veiligst om een heel dun stukje hout er in te lijmen (spie) en dan met pleisters van binnen de zaak te borgen.

groet
Dirk
www.janssengitaarbouw.nl

dubdub
2 maart 2009, 17:46
Heel snelle temperatuurs wisselingen zouden ook wisselingen in de vochtigheid kunnen veroorzaken. Daarom altijd in een koffer bewaren.

Altijd? ook in het geval van een (monsterlijk grote, wel dik padded) gigbag? ik heb maar een kamertje, en om mij te beroven van wonderschoon uitzicht én de hele tijd om de tas heen te lopen...