PDA

View Full Version : Geluidsprobleem Line6 Toneport UX1



Gooly
5 januari 2008, 08:31
Hopelijk kan iemand me hier verder helpen.
Ik heb gisteren een Line6 Toneport UX1 aangeschaft, maar ik krijg er geen geluid uit.

Ik heb volgens instructie eerst de Gearbox software geinstalleerd, toen er om werd gevraagd de hardware aangesloten en de installatie succesvol afgerond, althans volgens de betreffende dialogbox.

Vervolgens de gitaarkabel op de instrumentingang aangesloten, de koptelefoon op de koptelefoonuitgang aangesloten en de USB kabel zat sinds het installeren dus al aangesloten.

Toen de knoppen op de Toneport en de gitaar opengedraaid en de snaren een ros gegeven. Gevolg: absolute stilte

Toen ontdekte ik iets van een "tutorial track" dus die gestart. Volgens instructie op "Play" gedrukt, maar zoals te verwachten viel dus zonder dat er iets te horen was. Gelukkig was er wel wat te lezen, namelijk hoe ik de kabels moest aansluiten (maar die zaten al goed) en een korte uitleg over resp. de source select functie (stond ook al op instrument), de Record send knop en de Track level slider. Alles nog eens gechecked, maar nog geen geluid.

Toen maar Help-F1 geprobeert, maar de hele help functie werkt niet. Of ik nu op F1 druk of de optie uit het help menu selecteer: al wat er gebeurt is niks. Dus door naar de online hulp. Maar die site bleek zo traag als dikke ... eh poep en gaf enkel time-outs.

Het geluid op mijn computer functioneert verder helemaal goed. Als ik een Mp3 aanzet dan speelt die en hoor ik hem ook prima. Ook games geven gewoon prima geluid. Ik hoor dus alleen de Toneport niet.

Als ik een ros op mijn gitaar geef dan zie ik de virtuele metertjes van de Gearbox software op het scherm meteen reageren. Het signaal "komt dus blijkbaar wel bij de software aan" om het zo maar even te omschrijven.

Verder vraag ik me af of het in de soundsettings van Windows XP kan zitten. Ik kan daar voor 'Sound playback', 'Sound recording', 'Midi playback', 'Voice playback' en 'Voice recording' kiezen voor mijn geluidskaart, de USB microfoon die ik heb aangesloten, en de Toneport. Ik heb al diverse combinaties geprobeert (niet alle) maar ook zonder resultaat.

Dus mijn vraag is of iemand me een stapje verder kan helpen en wellicht is er iemand met een wel werkende Toneport die me kan vertellen hoe die windows settings bij hem of haar dan staan (?)

Anderzijds is dit allemaal ook volkomen nieuw voor me, dus wellicht maak ik ook een enorme blunder door enkele voor de hand liggende dingen compleet over het hoofd te zien.

Rinze
5 januari 2008, 09:25
Zelf heb ik geen Toneport, maar een vriend van me wel, ik heb hem een beetje op weg geholpen, dus hier zijn my 2 cents..


In Windows moet de Toneport meegenomen worden in "Geluiden en audioapparaten", wat vooral inhoudt dat er geen vinkje moet staan bij "Alleen standaardapparaten gebruiken".

Wat betreft de Gearbox, als ik me goed herinner kun je de signaalweg hier ook kiezen, van begin naar eind. Misschien het scherm nog eens goed napluizen op opties? Bij die vriend van me werkte het wel meteen, als ik het me goed herinner.

Gooly
5 januari 2008, 20:37
Hartstikke bedankt voor de reactie. Ik heb een nieuwe driver geinstalleerd, even door de prefs heen gelopen, hier en daar wat aan mijn wensen aangepast, en tot mijn stomme verbazing werkte het ineens :-)
Het zal wel beginners ongeduld zijn geweest.