PDA

View Full Version : Kirk Hammett



Kris Haex
5 januari 2008, 02:36
Ik zag hier een topic staan over Slash. Nu eens één over hammett. Zo zijn er al ooit topics geweest. Nu. Ik denk dat hij weer meer oefent want als ik wat van die rehearsels zie op youtube, dan warmen ze zich op voor ze op moeten, dan vind ik hem toch beter klinken als bijv. in 2003-2004. Hij is geen virtuoos, hij is niet de beste, dat weet iedereen, maar hij kan toch wel heel goed spelen. Ik denk trouwens dat heel Metallica nu weer wat beter is, alhoewel in mijn ogen vooral Lars Ulrich wat achter blijft. Brand maar los!

JimiDylan
5 januari 2008, 02:42
Lars Ulrich is inmiddels ook al weer bij, heeft ook een dipje gehad idd, check daarvoor Rock Am Ring of iets vergelijkbaars dit jaar ;)
Metallica is trouwens een van mijn favoriete bands, maar ik ben absoluut geen fan van Hammett, vrij dun gitaargeluid, schelle tremolo, vrijwel al zijn partijen worden door James geschreven, mieterige uitstraling. Nee, niet mijn kerel, doe mij maar Dave Mustaine ipv Kirk.

nevyn292
5 januari 2008, 10:43
Lars Ulrich is inmiddels ook al weer bij, heeft ook een dipje gehad idd, check daarvoor Rock Am Ring of iets vergelijkbaars dit jaar ;)
Metallica is trouwens een van mijn favoriete bands, maar ik ben absoluut geen fan van Hammett, vrij dun gitaargeluid, schelle tremolo, vrijwel al zijn partijen worden door James geschreven, mieterige uitstraling. Nee, niet mijn kerel, doe mij maar Dave Mustaine ipv Kirk.

precies wat ik denk :hippie:

geef mij maar dave mustaine ipv kirk :)

ben vanhoof
5 januari 2008, 12:05
Dat wordt te moeilijk denk, een band met 2 ego's op 1 podium loopt dikwijls slecht af... Ik dacht ooit gelezen/gehoord te hebben dat, toen Dave er nog bij was, James zich altijd anders gedroeg dan als hij er niet bij was. Die 2 wilden altijd maar de stoerste en de beste zijn...
De meeste groepen bestaan uit een frontman en de rest, en dat is niet voor niets zo...

Wiellem
5 januari 2008, 12:15
Ik vind dat Kirk toch wel een belangrijk deel van Metallica is, die 3 (bassist vind ik er eigenlijk niet bijhoren) zijn toch wel Metallica voor mij ondanks hoe ze spelen.

Kris Haex
5 januari 2008, 12:46
Inderdaad, de uitstraling is heel iets anders dan spelen. James staat er inderdaad stoerder bij dan Kirk. Maar dat doet er niet toe, heeft niks met spelen te meken. De solo's die Kirk speelt zijn niet door James geschreven. En Kirk heeft ook geweldige riffs bedacht voor Metallica. En die tremolo, als hij daar loopt aan te sleuren, ik vind dat wel vet wat er uitkomt, echt van die noten die dramatisch eng klinken, zoals metal moet zijn, dat is echt scary. Iedereen gaat daar een andere mening over hebben. Maar zoals ik al zei, Metalllica betert. Blackmore sleurt ook veel aan z'n tremolo, dat zal ook niet iedereen even vet vinden.

JimiDylan
5 januari 2008, 13:52
Ik bedoelde niet tremolo, maar vibrato, ik vind zijn vibrato techniek echt waardeloos, als je dan bijvoorbeeld kijkt naar Slash, of Yngwie Malmsteen, is zijn vibrato, heel dun en snel, en dat is gewoon niet mooi, alsof je naar een zanger luistert die verschrikkelijk zenuwachtig is....

Dat van dat James zich anders gedroeg heb ik ook gezien, check daarvoor de Some Kind of Monster DVD, een getaped gesprek (huidige tijd) tussen Lars Ulrich en Dave Mustaine. Op diezelfde DVD vind je tevens een stukje waarin Kirk Hammett een gitaarpartij maar niet onder de knie krijgt (een vrij simpele gitaarpartij wat mij betreft). Ook heb ik Kirk live Little Wing van Jimi Hendrix echt grandioos zijn verneuken, met valse noten en alles.

Nog best een emotioneel clipje eigenlijk. Want iedereen weet ook dat de rest van metallica net zoveel bier en whiskey naar binnen gooide als Dave (dat is de reden dat ze m uit metallica kickte) edit: dit is niet het clipje waarin gezegd werd dat james zich anders gedroeg, maar maakt niet uit, nog steeds mooi filmpje :P
Clip 1:http://www.youtube.com/watch?v=CKoXcJaylAo
Haha, die koppen van James en Lars er ook bij, hilarisch :D
Clip 2:http://www.youtube.com/watch?v=546KjKMB9kw&feature=related
Little wing begint om 3:09, check voor de fouten bijvoorbeeld 3:27, haal de rest er zelf maar uit
Clip 3:http://www.youtube.com/watch?v=inICwQmKLW8

En dan nog even het laatste. De enige reden dat Kirk in de band zit is omdat James niet rythm en lead tegelijk kan spelen (wat logisch is :P). En Kirk zal ongetwijfeld wat goeie partijen afgeleverd hebben. Maar dat staat toch allemaal in het niets met de Compositie kunsten van James Hetfield en, let's say: Cliff Burton?? Samen met Lars (geniale regelneef) hebben zij deze meesterwerkjes gemaakt:

For Whom The Bell Tolls, Seek and Destroy, Battery, Orion, Leper Messiah, One, Harvester of Sorrow, Blackened (Jason ook nog stuk van geschreven), Sad but true, Holier then thou, Nothing else matters, The Memory Remains, Until it sleeps, No leaf clover, Wherever I may roam

Op een aantal na alle meesterwerken van Metallica, allemaal nummers waar Hammett niks of zeer weinig mee te maken heeft gehad. Oftewel, wat mij betreft is Kirk gewoon buiten het bootje gevallen als je het over de ECHTE Metallica hebt.
Metallica was: Burton, Mustain, James, Lars
Metallica is: James, Lars

P.s. Wat mij betreft he, het is een mening

Kris Haex
5 januari 2008, 15:39
Idd en die heb je keurig uitgelegd. Maar in mijn ogen betekende Kirk heel wat meer, ik heb een boek Metallica Losgeslagen en daarin spreken ze wel positief over Hammett, en als ik bepaalde dvd's zie kan hij toch echt wel goed spelen vind ik. En dat is dan mijn mening. Natuurlijk is Hammett niet m'n enige favo he, want er zijn genoeg goede gitaristen, maar ik vind wel dat hij zeer goed kan spelen. Ook op die dvd's van 89 en 90, als hij alleen wat speelt, shred hij ziek snel. En z'n pinch harmonics komen er ook goed uit, hij kent meer ladders dan alleen Pentatoniek maar soit, al gebruik je alleen Pentatoniek dat maakt op zich niet veel uit, wel wat je er mee doet. Kirk heeft in mijn ogen wel memorabele solo's gespeeld. En elke gitarist verneukt wel es iets, Kirk ook, dat spreek ik niet tegen. Hendrix verneukte ook wel es dingen. En meerdere gitaristen ook.

B_2_the_a
5 januari 2008, 15:50
jullie zien het ook redelijk verkeerd..
bands bestaan niet om de beste te zijn, bands bestaan om hun ding te brengen.. het is ondertussen een hechte groep, club vrienden die hun ding doen!

kirk is de reden waarom metallica nog bestaat, hij heeft ERG veel klappen opgevangen die tussen james en lars waren, hij was vaak degene die de 2 vechtende heren uit elkaar hield..

http://www.youtube.com/watch?v=nw4GqzgnKGU
zijn sound is inderdaad erg dun, valt erg op wanneer james invalt..


edit:
als dave in de band was gebleven bestonden ze allang niet meer... ga daar maar van uit

Luke-wannabe
5 januari 2008, 15:53
Nou dat begin vind ik voor de verandering eens niet slecht.

Ibanez666
5 januari 2008, 16:35
Ik vind het drie keer niks, hij probeert het met zn wah nog ergens op te laten lijken, maar het blijft niks.

Kris Haex
5 januari 2008, 17:08
Zonder wah kan hij het anders ook, z'n wah moet ie minder gebruiken vind ik om ook maar wat kritiek te geven. Voor de rest is hij volgens mij een goede gitarist.

Tho
5 januari 2008, 17:13
Mijn mening over Kirk Hammett?

Hij is Kirk Hammett van Metallica, en dat blijft hij. 'nuff said

drap
5 januari 2008, 17:16
Of ie nou bij Metallica zit of niet, z'n bends zijn vaak vals, z'n vibrato's slecht en zenuwachtig en hij zit er nogal eens een nootje naast. Dat verbergt een hoop noten en veel wah echt niet. Als we het nou over een zwaar overschatte gitarist hebben, dan is hij het wel en dat is mijn mening over den Kirk.

Tho
5 januari 2008, 17:28
Hij is in ieder geval totaal niet arrogant. Ziet zichzelf ook niet als een goeie gitarist. En het maakt wel degelijk uit dat hij bij metallica zit, want zonder kirk is het geen metallica ;)

Kris Haex
5 januari 2008, 17:34
Das wel kort door de bocht drap. Die gast kan wel spelen hoor, zeker van dat je er iets van kan leren, maar soit, ieder z'n mening. Ik vind hem wel goed.

drap
5 januari 2008, 17:39
Oh ja, het zijn ok dikwijls de fans die hem een godenstatus toedichten. Dat zal ie echt zelf niet doen. Ik zal nu vloeken in de kerk denk ik, maar ook Hetfield vind ik niet zo ongelooflijk goed als dat ik van gitaarmagazines en vooral de fans mag geloven. Niet dat ie slecht is, helemaal niet zelfs, maar niet zo goed als dat fans willen doen geloven. Als ik naar de old school metalbands kijk dan zijn er toch aardig wat die meer kunnen dan Metallica. Ik noem alleen al een band als Iron Maiden, in ieder geval op leadgebied al. Maar ik snap wel dat Metallica een begrip is in de metalwereld en daar respecteer ik ze wel weer voor. Ik heb het vroeger ook vaak geluisterd.

@Haex: Jij bent gewoon een fanboy en daarom vind je het kort door de bocht. Ik heb je nu al zo vaak over Hammet zien posten, het ligt er zo dik bovenop. Maar dat geeft niet. Ieder z'n eigen.

Tho
5 januari 2008, 17:43
Oh ja, het zijn ok dikwijls de fans die hem een godenstatus toedichten. Dat zal ie echt zelf niet doen. Ik zal nu vloeken in de kerk denk ik, maar ook Hetfield vind ik niet zo ongelooflijk goed als dat ik van gitaarmagazines en vooral de fans mag geloven. Niet dat ie slecht is, helemaal niet zelfs, maar niet zo goed als dat fans willen doen geloven. Als ik naar de old school metalbands kijk dan zijn er toch aardig wat die meer kunnen dan Metallica. Ik noem alleen al een band als Iron Maiden, in ieder geval op leadgebied al. Maar ik snap wel dat Metallica een begrip is in de metalwereld en daar respecteer ik ze wel weer voor. Ik heb het vroeger ook vaak geluisterd.

@Haex: Jij bent gewoon een fanboy en daarom vind je het kort door de bocht. Ik heb je nu al zo vaak over Hammet zien posten, het ligt er zo dik bovenop. Maar dat geeft niet. Ieder z'n eigen.

Nee je was ook kort door de bocht Drap. Het zijn altijd de beroemde gitaristen waarbij mensen alleen maar de fouten horen, en niet de talloze goed gespeelde solo's. Kirk Hammett is een goeie gitarist. Niet de beste, natuurlijk niet. Maar wel eentje met gevoel, en plezier in wat hij doet. Echt een podiumbeest

drap
5 januari 2008, 17:48
Nee je was ook kort door de bocht Drap. Het zijn altijd de beroemde gitaristen waarbij mensen alleen maar de fouten horen, en niet de talloze goed gespeelde solo's. Kirk Hammett is een goeie gitarist. Niet de beste, natuurlijk niet. Maar wel eentje met gevoel, en plezier in wat hij doet. Echt een podiumbeest

Oh, dat zal best, maar er werd gevraagd hoe men over Kirk Hammet denkt. Nou, ik vind het geen geweldig gitarist om de eerder genoemde punten. Het is toch een leadgitarist, dan mag je 'm daar toch op beoordelen. Als mensen z'n sloppy manier van benden mooi vinden, evenals die zenuwachtige tril wat een vibrato moet voorstellen, mooi toch, ik vind van niet. Ik durf zelfs te beweren dat ik op dat vlak nog beter ben dan Hammet. Op andere vlakken speelt ie me er weer aan alle kanten uit hoor, dat mag duidelijk zijn. Maar zo kort door de bocht was m'n mening niet. Ik heb het keurig onderbouwd waarom ik 'm helemaal niet zo goed vind.

Tho
5 januari 2008, 17:53
Oh, dat zal best, maar er werd gevraagd hoe men over Kirk Hammet denkt. Nou, ik vind het geen geweldig gitarist om de eerder genoemde punten. Het is toch een leadgitarist, dan mag je 'm daar toch op beoordelen. Als mensen z'n sloppy manier van benden mooi vinden, evenals die zenuwachtige tril wat een vibrato moet voorstellen, mooi toch, ik vind van niet. Ik durf zelfs te beweren dat ik op dat vlak nog beter ben dan Hammet. Op andere vlakken speelt ie me er weer aan alle kanten uit hoor, dat mag duidelijk zijn. Maar zo kort door de bocht was m'n mening niet. Ik heb het keurig onderbouwd waarom ik 'm helemaal niet zo goed vind.

what the fuck! Ik geef toe dat ik fan ben, maar hoe durf je dat te zeggen? Ga maar even heel gauw naar de oude platen van Metallica luisteren.

Ik ben met stomheid geslagen Drap

drap
5 januari 2008, 17:56
what the fuck! Ik geef toe dat ik fan ben, maar hoe durf je dat te zeggen? Ga maar even heel gauw naar de oude platen van Metallica luisteren.

Ik ben met stomheid geslagen Drap

Sorry Tho, maar ik luisterde al naar Metallica toen jij nog aan het slootjespringen was met je papa :satisfie: Er stond ook nog wat achter Tho, dat nuanceert het behoorlijk. Het ging me alleen om z'n bends en vibrato's, die gewoon slecht zijn voor een gitarist met een dergelijke status.

Verder hap je geweldig en zit Haex nu te kniezen niet te zuinig. Ik ben goed bezig!

JimiDylan
5 januari 2008, 18:16
Ff trouwens wel mijn mening verduidelijken.
Ik heb het in mijn posts over Kirk Hammett als gitarist en zijn muziek in samenwerking met metallica. dat wil zeggen, op muzikaal gebied stem ik voor dave mustaine (of iemand dergelijks) maar kirk hammett past wel gewoon bij metallica, hij hoort er gewoon bij en zoals gezegd is hij allesbehalve arrogant, ook daarvoor verwijs ik jullie naar de Some Kind of Monster DVD, waarin heel duidelijk te zien is dat Kirk het redelijkst van allen is en het helderst nadenkt.
ennuhm, ik ben het eens met drap wat betreft de bends en vibrato's, die kan menig gitarist beter, maar daar gaat het niet om, het is METALLICA ;) :speed:

Tho
5 januari 2008, 18:23
Sorry Tho, maar ik luisterde al naar Metallica toen jij nog aan het slootjespringen was met je papa :satisfie: Er stond ook nog wat achter Tho, dat nuanceert het behoorlijk. Het ging me alleen om z'n bends en vibrato's, die gewoon slecht zijn voor een gitarist met een dergelijke status.

Verder hap je geweldig en zit Haex nu te kniezen niet te zuinig. Ik ben goed bezig!

ooooooooh ja want Drap is al zooooo oud en volwassen! Flikker toch een eind op man je bent nog niet eens 30. Mijn eerste album kocht ik in groep 5, dus ik denk dat we ongeveer gelijk waren? Maar aangezien dit geen wedstrijd is, en ook geen uitlokkerij, want het gaat hier niet om HAPPEN, mag jij verder gewoon vinden wat je denkt.
Maar doe alsjeblieft niet zo fucking uit de hoogte met je 'ik ben goed bezig'

smiley er bij: :D zo, nu valt mij niets meer te verwijten

drap
5 januari 2008, 18:24
Tho, hap nou niet zo... Slecht voor je hart man.

Tho
5 januari 2008, 18:32
Tho, hap nou niet zo... Slecht voor je hart man.

Ik weet het, ik weet het, maar ik vind jou gewoon héél erg vervelend, terwijl je eigenlijk helemaal niet zo bent. Irritant aanwezig, zeg maar

drap
5 januari 2008, 18:34
Ik weet het, ik weet het, maar ik vind jou gewoon héél erg vervelend, terwijl je eigenlijk helemaal niet zo bent. Irritant aanwezig, zeg maar

Waarom, omdat je het niet met me eens bent? Je haalt één zinnetje uit een post van mij, waar wel ff wat meer stond en wordt vervolgens boos en gebied mij ineens van alles. Waarom. Dan maak ik zelfs nog een grapje om het ijs te breken en je wordt nog bozer. Nergens voor nodig joh.

Die Stagg moet je niet op reageren. Dat is Catman en die is allang weer gebanned.

Tho
5 januari 2008, 18:37
Waarom, omdat je het niet met me eens bent? Je haalt één zinnetje uit een post van mij, waar wel ff wat meer stond en wordt vervolgens boos en gebied mij ineens van alles. Waarom. Dan maak ik zelfs nog een grapje om het ijs te breken en je wordt nog bozer. Nergens voor nodig joh.

Die Stagg moet je niet op reageren. Dat is Catman en die is allang weer gebanned.

I know, maar je grapje was verkeerd geplaatst. Het komt denigrerend over, zeker van een gozer die nauwelijks ouder is dan ik.

Inderdaad, ik ben vrij snel op m'n lul getrapt. Excuus, maar jij zit het ook vaak net even verder te pushen

drap
5 januari 2008, 18:45
Dan ben ik niet de enige bij jou die 'nog net ff verder loopt te pushen', want je bent nogal gauw boos. Dat grapje zette ik zelfs nog een smilie achter en toch neem je 'm serieus. Het is kennelijk omdat mijn naam er voor staat dat je bepaalde dingen wil lezen die er niet staan. Zelfs al zou je je irriteren aan mij, dan is dat boos worden zo onnodig joh.

Tho
5 januari 2008, 18:49
Dan ben ik niet de enige bij jou die 'nog net ff verder loopt te pushen', want je bent nogal gauw boos. Dat grapje zette ik zelfs nog een smilie achter en toch neem je 'm serieus. Het is kennelijk omdat mijn naam er voor staat dat je bepaalde dingen wil lezen die er niet staan. Zelfs al zou je je irriteren aan mij, dan is dat boos worden zo onnodig joh.

Dikgedrukt: heb je misschien gelijk in, gewoon omdat het vaker gebeurd.

Tegenwoordig ben ik niet zo snel meer boos, maar toch. Het pushen slaat ook gewoon nergens op. Ik irriteer me niet eens aan jou als forumgenoot, maar vooral aan het feit dat je er altijd meteen bovenop zit. het komt op mij over als uit dagen/uit de tent lokken

drap
5 januari 2008, 18:50
Ghehe, ja dat is het vaak ook, dat kan ik niet ontkennen. Maar je vat het serieus helemaal verkeerd op. In dit geval zat je trouwens gelijk op mij hoor, ik niet op jou. Alleen ik kan er niet gefrustreerd om raken.

Tho
5 januari 2008, 18:52
Ghehe, ja dat is het vaak ook, dat kan ik niet ontkennen. Maar je vat het serieus helemaal verkeerd op.

Goed. Excuus voor het verkeerd opvatten in dit geval.

Maar wil je dan een keertje kappen met dat fokken, want ik word er strontziek van. Of doe het op een ander forum, want ik snap niet zo goed waar het voor nodig is

WICKED
5 januari 2008, 19:39
http://www.youtube.com/watch?v=546KjKMB9kw&feature=related

dit is zo slecht whahaha

WICKED
5 januari 2008, 19:42
dat is ook nog gewoon het stukje van one en hij hoort de noten niet pfff

AART
5 januari 2008, 22:17
Qua gitaristisch kunnen zijn kirk en hetfield niet speciaal, maar qua riff- en songwriting is vooral hetfield geniaal imo. Mustaine was wel ok, maar hij was geen metallica, hij is niet voor niets zo vroeg gekickt.
Hetfield kan wel ontzettend lekker strak hakken met zijn downstrokes.

Kirk, Lars en Hetfield zijn Metallica en blijven dat. We kunnen maar beter hopen dat hun volgende plaat weer eeen beetje ok is.

Kris Haex
5 januari 2008, 23:46
Drap, ik ben een fan van Metallica, ik ben een fan van Hammett, maar ook een fan van Cedric Maes, de el Guapo stuntteam gitarist die m'n leraar is, en Blackmore, Ted Nugent, Vai, Satriani, Al Di Meola, John Frusciante, Dave Murray, Adrian Smith, John Ethridge, Steve Hackett, Tony Iommi, Django Reinhardt, Paul Kossof, Jimi Hendrix,Robert Fripp, Slash, Marty Friedman, Angus Young, Paco Di Lucia, Eric Clapton, Stevie Ray Vaughan en nog vele anderen. Teveel om op te noemen! En ik heb nergens gezegd dat hij een virtuoos of God is, dat zijn jouw woorden. Ik heb gewoon gezegd dat hij wel echt goed gitaar kan spelen, dat is nog geen virtuoos of God he. In mijn ogen kan hij goed spelen. Ik vind dat hij z'n wah wah wel wat minder mag gebruiken. Maar er zijn redelijk veel gitaristen die wah wah gebruiken. Uw idool heb ik ook al vaak voorbij zien komen. Die heeft ook z'n sterke en zwakke kanten. Hammett heeft sterke punten, maar ook zwakke punten. Mijn leraar kan vies goed country, hard rock, blues, metal, hij heeft me ook heel veel geleerd, en doordat ik zoveel bijleerde besef ik dat Hammett idd geen virtuoos is. Ik vroeg het hem eens, wat hij van Slash en Hammett dacht. Hij vond het heel goede gitaristen, maar geen Goden of virtuozen. Zo denk ik er eigenlijk ook over. Hammett is geen virtuoos, maar hij kan wel goed spelen.

Danieldg
5 januari 2008, 23:48
Alle solo's op alle albums zijn ingespeeld door Kirk. (behalve de tweede van Orion en de eerste van Master of Puppets). Hij is een gitarist die op zijn gemak moet kunnen spelen denk ik. En komaan, jullie denken toch niet dat James alle solo's letterlijk geschreven heeft? Nee, Kirk is een zeer goede gitarist, en diegene die hem live gezien hebben moeten dat toch beamen. (ik vind trouwens alle reacties van mensen die Metallica nog nooit live gezien hebben best nutteloos, no offence).

drap
5 januari 2008, 23:55
Alle solo's op alle albums zijn ingespeeld door Kirk. (behalve de tweede van Orion en de eerste van Master of Puppets). Hij is een gitarist die op zijn gemak moet kunnen spelen denk ik. En komaan, jullie denken toch niet dat James alle solo's letterlijk geschreven heeft? Nee, Kirk is een zeer goede gitarist, en diegene die hem live gezien hebben moeten dat toch beamen. (ik vind trouwens alle reacties van mensen die Metallica nog nooit live gezien hebben best nutteloos, no offence).

Live materiaal zat om te zien hoor. Maar guess what, dat wat ik eerder zei over z'n bends en vibrato's hoor ik op de plaat ook. Ik vind het echt prima dat mensen fan zijn van Metallica, er is ook niks mis met Metallica, maar dat soort dingen moet je gewoon kunnen erkennen.

@Kris: Waar heb ik ooit gezegd dat jij hebt gezegd dat Hammet een virtuoos of god is?

Kris Haex
6 januari 2008, 00:24
Oh ja, het zijn ok dikwijls de fans die hem een godenstatus toedichten. Dat zal ie echt zelf niet doen. Ik zal nu vloeken in de kerk denk ik, maar ook Hetfield vind ik niet zo ongelooflijk goed als dat ik van gitaarmagazines en vooral de fans mag geloven. Niet dat ie slecht is, helemaal niet zelfs, maar niet zo goed als dat fans willen doen geloven. Als ik naar de old school metalbands kijk dan zijn er toch aardig wat die meer kunnen dan Metallica. Ik noem alleen al een band als Iron Maiden, in ieder geval op leadgebied al. Maar ik snap wel dat Metallica een begrip is in de metalwereld en daar respecteer ik ze wel weer voor. Ik heb het vroeger ook vaak geluisterd.

@Haex: Jij bent gewoon een fanboy en daarom vind je het kort door de bocht. Ik heb je nu al zo vaak over Hammet zien posten, het ligt er zo dik bovenop. Maar dat geeft niet. Ieder z'n eigen.

Je zegt dat de fans, waar ik ook toebehoor, "hem"(Kirk Hammett) een godenstatus toedichten. Wat dus in mijn geval niet is want ik zeg dat Hammett heel goed kan spelen maar zeker geen gitaarvirtuoos is, de Godenstatus verdient hij nu ook weer niet. Maar hij heeft vette dingen gedaan. Dat is toch al een duidelijk verschil! Niet?

drap
6 januari 2008, 00:30
Je zegt dat de fans, waar ik ook toebehoor, "hem"(Kirk Hammett) een godenstatus toedichten. Wat dus in mijn geval niet is want ik zeg dat Hammett heel goed kan spelen maar zeker geen gitaarvirtuoos is, de Godenstatus verdient hij nu ook weer niet. Maar hij heeft vette dingen gedaan. Dat is toch al een duidelijk verschil! Niet?

Ik zei, het zijn DIKWIJLS fans die hem een godenstatus toedichten. Je hebt je ideeen over Hammet al tig keer in topics gepost, dat weet ik inmiddels wel. Maar kennelijk wil je op herhaling van mensen horen dat ie toch eigenlijk stiekem best wel heel goed is. Nou, sorry, dat vind ik dus niet. Ik val een fan helemaal niet af, maar ik heb amateurgitaristen beter horen spelen. Ze lopen hier zat op het forum rond die een Hammet helemaal wegspelen. Je vraagt in dit topic meningen over Hammet, nou dit is mijn mening. Maar dan ga ik ineens kort door de bocht volgens jou. Ergo, je wil gewoon erg graag alleen positieve dingen horen.

Kris Haex
6 januari 2008, 00:33
Neen hoor, je mag hem afkraken zoveel je wil, misschien speel ik zelf Hammett er wel uit, en zelfs dan nog vind ik hem goed, meningen zijn nu eenmaal niet hetzelfde. En ik mag het kort door de bocht vinden, net zoals jij Hammett niet echt goed vind. Iedereen heeft het recht op z'n mening eh.

drap
6 januari 2008, 00:38
Ik kraak 'm helemaal niet af, ik geef gewoon een eerlijke mening en je mag van mij zo fan zijn als het maar kan, heb ik helemaal geen problemen mee. Je moet me ook echt ff uitleggen waar ik kort door de bocht ben gegaan, want dat ben ik volgens jou. Kennelijk mag ik dus toch een bepaalde mening niet hebben van je.

Kris Haex
6 januari 2008, 02:32
Ik precies ook niet. Uw mening is ook niet dezelfde als de mijne, we verschillen van mening. En dat geeft ook niet, jij denkt het jouwe, ik het mijne. Smaken verschillen. Ik vind dit, jij dat, geen enkel probleem.

AART
6 januari 2008, 11:50
http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/horse.gif

Silco
6 januari 2008, 12:12
Kirk is wel degelijk een goede gitarist. Sinds Kirk bij Metallica zit, gaat het stukken beter. Dave en James zijn 2 grote ego's, Kirk doet gewoon wat hem opgedragen wordt. Misschien is het maar beter dat Dave er niet meer is. Anders was Metallica er nu (misschien) niet meer geweest.

De rede waarom hij 'minder dik klinkt' is wellicht omdat hij andere spullen gebuikt. James gebruikt als top Marshall's (net als Kirk). Als cabinets heeft Kirk ook Marshall's maar James gebruikt Mesa Boogies. Hier kan een verschil zitten.
Dat Kirk 'schel' klinkt en James 'vol' dat hebben ze waarschijnlijk afgesproken, want als je 2x een volle klank heb, hoor je de rest natuurlijk niet meer.

Verder heeft Kirk wel een goede techniek. Ook al worden de liedjes door James en Lars geschreven. Hij speelt het wel gewoon. Vergeet niet dat hij met de solo van One als 1 van de beste ter wereld gezien wordt. En dan kan iedereen wel zeggen dat die solo makkelijk is, maar ik heb nog nooit iemand op you tube of waar dan ook fatsoenlijk een solo van One zien spelen. Vaak zie ik mensen tappen met het plectrum, Kirk doet het gewoon met zn middel vinger.

Hij is dan wel niet zo groot als Slash, maar hij doet er zeker niet voor onder. Slash zorgde op zijn beurt weer voor bekendheid voor Guns N Roses.

Over dat filmpje waar hij Little Wing van Jimi verneukt: Dat kan gebeuren, misschien had hij zijn dag niet. Iedere muziekant maakt fouten. Fouten maken is menselijk :satisfie: .

B_2_the_a
6 januari 2008, 13:31
ik weet niet onder welke steen jij woont maar metallica gebruikt al sinds midden jaren 80 geen marshall meer :) Tenminste, wel eens maar overgrootste deel is boogie
www.montyjay.com ;)

Philippe
6 januari 2008, 22:12
Ik vind Kirk Hammett behoorlijk goed:

http://www.youtube.com/watch?v=mKKbT3zyqtw

Zonder wah had die eerste solo ook goed geklonken.
Als ik naar een concert ga dan bestaat mijn belevenis voor 70% show, dan kunnen die paar valse noten me niks schelen.
Mensen entertainen is ook een kunst in performen. En Kirk kan dat.
Hiermee bedoel ik dingen als dit: http://www.youtube.com/watch?v=j11SQkiA2IY
Als je dat meemaakt vanuit rij 1 is dat geweldig.

EDIT: en dan nog iets. Het is voor mij ook best belangrijk hoe de persoon is. Kerry King is ongetwijfeld technisch beter dan Kirk, maar is een arrogante zak.
Kirk heeft een geweldige persoonlijkheid en doet niet uit de hoogte. Daar hou ik wel van.
http://www.youtube.com/watch?v=Dk4ZudPpCcE

Net als lars trouwens, ook al zeggen een heleboel mensen dat die zo arrogant als iets is, maar niemand zorgt zo goed voor zijn fans als hij.
http://www.youtube.com/watch?v=NwwIkFg9kFQ

Neals
6 januari 2008, 22:31
Metallica is een band die bestaat uit 3 personen die individueel niet zoveel kunnen. Maar als band zijn ze echter zo krachtig, en daar ligt de kracht van Metallica. Er gaat wel eens wat fout, soms heeft een zijn dag niet. Heck, ze vertegenwoordigen gewoon de normale man.

En heb eigenlijk mijn mening over Kirk Hammett gegeven. Een virtuoos is het niet, zijn solo's zijn niet het bovenste van de plank, en perfectie moet soms ook van ver komen. Toch is het een gitarist die verdomd goed zijn plaats in de band kent. Niet overal irritant door heen loopt te pielen. En juist dat is zijn kracht.

Silco
7 januari 2008, 18:56
Metallica is een band die bestaat uit 3 personen die individueel niet zoveel kunnen. Maar als band zijn ze echter zo krachtig, en daar ligt de kracht van Metallica. Er gaat wel eens wat fout, soms heeft een zijn dag niet. Heck, ze vertegenwoordigen gewoon de normale man.

En heb eigenlijk mijn mening over Kirk Hammett gegeven. Een virtuoos is het niet, zijn solo's zijn niet het bovenste van de plank, en perfectie moet soms ook van ver komen. Toch is het een gitarist die verdomd goed zijn plaats in de band kent. Niet overal irritant door heen loopt te pielen. En juist dat is zijn kracht.

Je slaat de spijker op zn kop 8-)

Tho
7 januari 2008, 19:10
Metallica is een band die bestaat uit 3 personen die individueel niet zoveel kunnen. Maar als band zijn ze echter zo krachtig, en daar ligt de kracht van Metallica. Er gaat wel eens wat fout, soms heeft een zijn dag niet. Heck, ze vertegenwoordigen gewoon de normale man.

En heb eigenlijk mijn mening over Kirk Hammett gegeven. Een virtuoos is het niet, zijn solo's zijn niet het bovenste van de plank, en perfectie moet soms ook van ver komen. Toch is het een gitarist die verdomd goed zijn plaats in de band kent. Niet overal irritant door heen loopt te pielen. En juist dat is zijn kracht.

geweldig! Heel goed gezegd

Jyuuga
21 juli 2008, 20:53
Dit is misschien wel een bump naar boven maar ik wil graag mijn mening geven over de persoon van hem.

Niet dat ik hem zo goed ken maar ik had laatst de documentaire 'Some Kind of Monster' gezien en daar is het echt alleen maar ruzie tussen James en Lars. En elke keer als Kirk wat zegt dan word dat genegeerd, ookal bedoelt hij het goed, of er word gewoon niet naar hem geluisterd. Hij ziet er in de film ook meer uit dat hij ook echt een buitenstaander is dan een echt bandmember. Ik moest er in het begin wel om lachen, omdat elke keer de camera ook wegdraait enzo, maar hij zegt vaak echt nuttige dingen en dan vind ik wel dat ze daar moeten luisteren.

Maar aan het eind vond ik het wel zielig dat hij werd genegeerd, hij zei wel dat hij zijn ego zo klein mogelijk probeert te houden maar toch. Hij verdient wel meer aandacht van de band. Hij keek ook de hele tijd zielig in de camera, en dat zal denk ik te maken hebben met zijn rol in de band.

En ik had gehoord dat zijn enigste iets dat hij ooit echt had geschreven voor Metallica, dat dat de riff van Enter Sandman was. En misschien had ie ook een paar solo's geschreven voor Metallica maar het lijkt me als ik hem was wel bijzonder kut te zijn om in een band te horen, waar je eigenlijk niet veel aan bijdraagt. Bassist zijn daar lijkt me dan ook kutter maar bassisten gaan minder lang mee bij Metallica heb ik het idee.

Kris Haex
21 juli 2008, 21:20
Dit topic is eigenlijk gedaan. Maar soit, Kirk schrijft de solo's en hij heeft wat riffjes bedacht. Enter sandman, ook Creeping death en nog wat dingetjes. Maar het zijn Lars en James die de trein besturen.

Jyuuga
21 juli 2008, 21:23
Dit topic is eigenlijk gedaan. Maar soit, Kirk schrijft de solo's en hij heeft wat riffjes bedacht. Enter sandman, ook Creeping death en nog wat dingetjes. Maar het zijn Lars en James die de trein besturen.

...Tsjoek tsjoek D=?

GibsUn
22 juli 2008, 12:58
...Tsjoek tsjoek D=?


Als het een stoomtrein is wel..

SmashingPumpkins
22 juli 2008, 14:47
Wie heeft dan de andere solo's/riffs geschreven?

Bastin
22 juli 2008, 15:02
James schrijft (bijna) alles bij metallica

JimiDylan
22 juli 2008, 17:09
Inderdaad, ook een groot deel van de solo's...

Kris Haex
22 juli 2008, 17:23
De solo's is echt wel meer Hammett z'n werk. En hij heeft zeker ook verschillende riffs gevonden, maar inderdaad, de songs op zich zijn vooral het werk van Hetfield. Ulrich bepaald meer hoe de stukken moeten volgen. Kirk en Rob luisteren. Is het niet leuker om bij Iron Maiden te zitten?

B_2_the_a
22 juli 2008, 17:27
uhm
tegenwoordig loopt het anders dan vroeger

vroeger was het:
iedereen nam rifftapes op, gaven dat aan lars/james, die samen het beste eruit gingen vissen (meestal van james af, omdat het materiaal van de andere niet echt goed was) en het gingen uitwerken tot 80 a 90 % van een nummer. Dat werd opgenomen als demo en aan de rest gegeven om in te studeren. de rest maakte ze af in de studio


nu:
de heren gaan met z'n 4ren de oefenruimte in en schrijven samen aan de nummers, kirk is niet veel aanwezig geweest ivm zijn 1ste (en inmiddels 2e) kind. maar het is voornamelijk een samenwerking van de 4. Rob heeft, volgens james, op deze cd al meer meegeschreven dan jason in 14 jaar (dat komt ook omdat het materiaal van jason nogal "appart" (luister maar naar my friend of misery) was)

groot verschil

Kris Haex
22 juli 2008, 17:30
Cliff Burton heeft volgens mij vroeger ook veel meegeschreven, was het hij niet die ook Orion had geschreven. Ik dacht dat die man klassiek was geschoold? Die kende er dus veel van waarschijnlijk.

B_2_the_a
22 juli 2008, 17:31
cliff burton heeft voor wat nummertjes de basis geschreven (orion, bellz, etc..)

maar zijn sterkste aanwezigheid was in harmonieen en shit, hij heeft de heren geleerd hoe dat werkt (klassiek geschoolde gast was het)..

Kris Haex
22 juli 2008, 17:34
Inderdaad, ze zullen wel effe opgelet hebben als deze man hen kon bijleren. Bij Maiden kunnen ze dat vanzelf.

Jyuuga
22 juli 2008, 19:12
Maar Metallica was denk ik niet helemaal bedoeld als een band met harmonieën. Ik denk eerder gewoon lekker raggen en headbangen, zeker als je kijkt naar Kill 'Em All vind ik. Met die harmonieën maakte ze wel mooiere liedjes misschien maar ik denk dat het idee achter Metallica meer gewoon raggen was. Ze wouden Kill 'Em All ook eerst Metal Up Your Ass laten heten met het logo van een wc-pot waar een vuist met een knots uit komt, en dat vind ik wel best wel een hard metal logo x3.

B_2_the_a
22 juli 2008, 19:59
metallica heeft gestaan voor wat die gasten willen doen
als ze willen raggen: raggen ze
als ze freestyle fusion jazz willen doen, doen ze dat ;)


alleen ze zijn toch wel akelig goed in ragguh ;)

Kris Haex
22 juli 2008, 21:43
Ja dat is wel, Fight fire with fire is lekker raggen!

panicchain
22 juli 2008, 23:24
Raggen?

Je moet toch wel een beetje techniek in huis hebben.

SmashingPumpkins
23 juli 2008, 10:24
Volgens mij heeft Kirk ook dat lead stukje in het intro van Fade To Black geschreven

Jyuuga
23 juli 2008, 16:53
Raggen?

Je moet toch wel een beetje techniek in huis hebben.

Techniek is bij Metallica denk ik ondergeschikt aan het raggen. En idd, Fight Fire With Fire is natuurlijk raggen! Vooral leuke intro aan het begin ook :D.

Kris Haex
23 juli 2008, 22:58
Volgens mij heeft Kirk ook dat lead stukje in het intro van Fade To Black geschreven

Ook de andere solo's van dat album hoor, en van de albums daarna, solo's is Kirk z'n taak in Metallica. Ik denk niet dat Hetfield bijv. de solo van Fight fire with fire geschreven heeft. Of de solo van Dyers eve of zo. Techniek is idd onderschikt aan het raggen, hoewel er bij Metallica ook wel techniek in zit.

B_2_the_a
23 juli 2008, 23:07
james heeft een goeie lading techniek, damn, zulke nummers spelen en er nog bij zingen ook, rodnlopen alles

kirk schrijft indd voornamelijk solo's alhoewel james soms ook wel leuke solos schrijft (als je luistert naar demo versies van nummers is dat puur lars en james meestal)