PDA

View Full Version : Probleem met SA120... Help?



oostzaan
4 januari 2008, 23:55
Ik heb een Ibanez SA120, en vandaag wisselde ik voor het eerst de snaren. Ik had gehoord dat Ernie Ball slinky hybrid best wel goede snaren waren, dus die zette ik erop. De brug, een sat pro, is nu helemaal scheef ten opzichte van de body. Als ik de lage E en A snaren ontspan, is de brug weer helemaal normaal. Ik zou graag willen dat die brug weer normaal is.
Ik zou het echt op prijs stellen als iemand even vertelde wat ik zou moeten doen. Alvast bedankt.

BrianMay
4 januari 2008, 23:58
heb je dezelfde snaardikte er op gezet?
Ik denk dat je de veren van je tremelo even moet aandraaien, zodat je brug weer wat verder naar beneden komt.
Heb je een Floyd Rose tremelo, of een gewone?

oostzaan
5 januari 2008, 00:00
Ik heb er wat dikkere snaren op gezet, en ik heb een gewone tremelo

BrianMay
5 januari 2008, 00:03
Ik heb er wat dikkere snaren op gezet, en ik heb een gewone tremelo

Oke, dan moet je je tremelo veren wat verder aandraaien, of er een extra veer bij plaatsen.
Aan de achterkant van je gitaar, daar waar je je snaren doorsteekt heb je een plastic klep, die kan je er afschroeven. Daaronder zie je een aantal veren, een stuk of 2 of 3. Die veren moet je dus strakker schroeven zodat je brug weer naar beneden komt. Voordat je die veren strakker draait meot je wel even je snaren wat slapper doen.

oostzaan
5 januari 2008, 00:15
Het klinkt vast dom, maar goed:
Hoe draai je die veren strakker?

BrianMay
5 januari 2008, 00:18
Het klinkt vast dom, maar goed:
Hoe draai je die veren strakker?

Als het goed is zitten die veren aan 1 kant in het hout van je body geschroeft, met van die haken. Die moet je dus verder het hout in draaien.
Wel eerst die veren loshalen natuurlijk. En wel voorzichtig zijn, want er staat veel kracht op die veren, dus eerst je snaren losser draaien. Eventueel zou je ook gewoon morgen naar de winkel kunnen gaan en nog 1 of 2 extra veren kunnen kopen.
Hoeveel veren heb je er nu in zitten?

oostzaan
5 januari 2008, 00:21
3, maar ze zitten niet echt strak.

Orpheo
5 januari 2008, 00:26
ja, draai die schroeven dieper t body in dan! de veren van de trem zitten vast aan een plaatje, en die weer vast aan het body via een par schroeven. Hop, draaien dus.




Fuck, straks krijgen we echt topics van 'hoe draai ik aan m'n stemsleutel?'

Sami
5 januari 2008, 00:34
Hoi,

Ik heb ook zo'n apparaat en ik had hetzelfde, maar omdat de snaren toch nog gaan rekken was het bij mij na een paar uur verholpen.

Ik weet niet hoe erg het is en of het bij jou ook recht trekt en dan zal je bovenstaande oplossingen moeten proberen.

BrianMay
5 januari 2008, 00:40
Sorry 1 klein foutje, je hoeft die veren dus niet los te halen. Je kan gewoon die schroeven dieper het hout indraaien. gewoon steeds een klein beetje, dan je gitaar weer op stemming brengen en kijken of het zo beter is.

TimmU
5 januari 2008, 03:13
Sorry 1 klein foutje, je hoeft die veren dus niet los te halen. Je kan gewoon die schroeven dieper het hout indraaien. gewoon steeds een klein beetje, dan je gitaar weer op stemming brengen en kijken of het zo beter is.
Veren loshalen is wel heel stupide. dan gaat je brug nog hoger staan. gebruik inderdaad het schroefje, of gooi er desnoods een extra veertje bij ( al genoemd. heeft iemand van ZOEKFUNCTIE of hiervan (www.google.nl) gehoord?