PDA

View Full Version : Versterker uittesten



Samder
4 januari 2008, 18:10
Hallo allemaal,

Ik ben waarschijnlijk morgen van plan een 3e hands (oud hollandse) Londen City buizenversterker te testen bij iemand thuis. Dit ding is al meer dan 20 jaar uit.

Waar zouden jullie allemaal op letten, naast de sound van de versterker, bij het testen van deze/een (2e handse) buizenversterker?

Ik hoor graag ervaringen etc.!

Mvg Sander

Lenweë Míriel
4 januari 2008, 19:39
Natuurlijk het logische eerst vertellen dan maar.
Gewoon lekker en stukje er op spelen.
Maar natuurlijk niet zomaar spelen je moet ook spelen met alle knopjes (zijn er gelukkig niet zo veel) en probeer ook vooral op wat hoger volume te spelen een tijdje om te kijken of je geen vreemde dingen hoort.
Als dat allemaal goed gaat enm het geluid je bevalt zal het wel goed zitten hoewel er altijd nog wel een adertje onder het gras kan zitten maar dat legt iemand anders hier hopelijk wel uit eventjes zoeken op het forum staat genoeg over verteld.

Eko
4 januari 2008, 22:31
Ga er van uit dat er een aantal zaken vervangen zullen moeten worden, dan valt het achteraf alleen maar mee.
Een amp van 20 jaar oud zal niet echt meer in nieuwstaat zijn. Check of inderdaad knoppen kraken. Check of alle ingangen het doen, dus alle vier, als ze er op zitten. Als je de amp aan zet , kijk dan of alle buizen hetzelfde ( intensiteit) gloeien. Als ze allemaal even hard gloeien zijn ze of allemaal goed of bijna overleden. Als een eindbuis niet of nauwelijks gloeit en de anderen wel ,zal die vervangen moeten worden, liever nog de gehele set . Dat kost een paar buizen plus een beurtje met biassen.
Laat je niet tegen houden , een leuke oude amp is een mooi bezit.
( Niet om je af te schrikken) maar ik heb er vroeger ( jah, vroeguh....) ook een gehad en die was legendarisch onbetrouwbaar. Menigmaal buizen naar de kloo..... en voedingen die het opgaven. Maar ja, voor een echte Marshall was er geen geld zo`n 30 jaar terug.