PDA

View Full Version : Stemmechaniken



Silco
4 januari 2008, 17:52
Ik ben het bezit van een Ibanez GRX 70 (startergitaar)
http://feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/ibanez-grx_170_jb_350_ffffff_75.jpg

Nu werd mij door een kennis aangeraden mijn stemmechaniken te vervangen. Ik weet alleen helemaal niets over stemmechaniken. Welk merk moet ik hebben? Als ik op de webstore van Vox Humana (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/index.php?cPath=81_82&sort=2a) (custom gitaar makers), dan zie ik onwijs veel soorten en merken.

Hebben jullie advies voor mij? Budget ligt rond de €50

BrianMay
4 januari 2008, 17:58
Waarom wil je andere stemmechanieken vraag ik mij af?
Is het omdat je gitaar snel ontstemt? Zoja, meestal ligt dat niet aan de stemmechanieken, maar aan de manier van nieuwe snaren er op zetten, en aan de topkam.

chubbyfan
4 januari 2008, 17:59
gewoon bij de winkel waar je hem gekocht hebt bestellen,heb ik toen ook gedaan en ik was voor 3 tientjes klaar(ik heb ze er wel zelf opgezet),wees er wel zeker van dat ze 6 dezelfde bestellen

Silco
4 januari 2008, 18:07
Waarom wil je andere stemmechanieken vraag ik mij af?
Is het omdat je gitaar snel ontstemt? Zoja, meestal ligt dat niet aan de stemmechanieken, maar aan de manier van nieuwe snaren er op zetten, en aan de topkam.

Mijn gitaar is eigenlijk ideaal, op 1 snaar na. Alle snaren blijven dagen gestemt (misschien hele kleine afwijkingen) alleen mijn G snaar ontstemt makkelijk. Als ik mn gitaar wegzet en de volgende dag weer pak, is alles nog hetzelfde alleen die G snaar niet, die is namelijk ontstemt

Toen heb ik Feedback hierover gebeld en ze zeiden dat ik langs moest komen. Dus ik naar Feedback gegaan, probleem aan die man uitgelegd. Die was er ff een half uur mee bezig (stemmen, spelen, stemmen, spelen, enz). Hij wist het antwoord erop niet. Toen zei hij, het enige wat je kan doen is nieuwe mechaniken aanschaffen.

En laatst kwam die kennis over de vloer en ik vertelde hem ook dat verhaal, ook hij zei dat ik nieuwe mechanieken moet proberen. Dus vandaar.

BrianMay
4 januari 2008, 18:09
Mijn gitaar is eigenlijk ideaal, op 1 snaar na. Alle snaren blijven dagen gestemt (misschien hele kleine afwijkingen) alleen mijn G snaar ontstemt makkelijk. Als ik mn gitaar wegzet en de volgende dag weer pak, is alles nog hetzelfde alleen die G snaar niet, die is namelijk ontstemt

Toen heb ik Feedback hierover gebeld en ze zeiden dat ik langs moest komen. Dus ik naar Feedback gegaan, probleem aan die man uitgelegd. Die was er ff een half uur mee bezig (stemmen, spelen, stemmen, spelen, enz). Hij wist het antwoord erop niet. Toen zei hij, het enige wat je kan doen is nieuwe mechaniken aanschaffen.

En laatst kwam die kennis over de vloer en ik vertelde hem ook dat verhaal, ook hij zei dat ik nieuwe mechanieken moet proberen. Dus vandaar.

De G snaar onstemt bij veel gitaren vaak, omdat dat op de 1 of andere manier een lastige snaar is om op stemming te houden. Ik denk dat het probleem niet aan je stemmechanieken ligt. Stemmechanieken zijn bijna nooit het probleem, tenzij ze echt slippen, en dat zou je dan wel merken.
Ik denk dat het toch eerder aan iets anders ligt, zoals je topkam.
Als je je G snaar stemt, geeft ie dan soms ook een ploink, en schiet ie dan ineens omhoog qua toonhoogte?

Silco
4 januari 2008, 18:21
De G snaar onstemt bij veel gitaren vaak, omdat dat op de 1 of andere manier een lastige snaar is om op stemming te houden. Ik denk dat het probleem niet aan je stemmechanieken ligt. Stemmechanieken zijn bijna nooit het probleem, tenzij ze echt slippen, en dat zou je dan wel merken.
Ik denk dat het toch eerder aan iets anders ligt, zoals je topkam.
Als je je G snaar stemt, geeft ie dan soms ook een ploink, en schiet ie dan ineens omhoog qua toonhoogte?

Die poink heb ik wel als ik mn tremolo gebruik, maar dan verandert ie niet in toonhoogte :confused:

chubbyfan
4 januari 2008, 18:24
Als je de mechanieken nu eens onderling verwisseld?,kijken wat er gebeurt

Silco
4 januari 2008, 18:26
Als je de mechanieken nu eens onderling verwisseld?,kijken wat er gebeurt

Dat vind ik ook wel een goed idee.

chubbyfan
4 januari 2008, 18:33
Dat vind ik ook wel een goed idee.
Als je dan maar wel de lage e,verwisseld met de g,of de a(ivm spannigsverschil)Als het aan de mechanieken ligt dan is het probleem misschien hiermee opgelost,Omdat daar minder spanning op staat dan op de g snaar

Mattia
4 januari 2008, 18:36
Bij problemen bij onstemmen, bij een gitaar met trem, zonder intensief tremgebruik (bij intensief gebruik zijn locking tuners aan te raden, bij een floyd achtige gewoon een locking nut) moet je eerst kijken naar de brug zelf (loopt het soepel, zit het goed in elkaar, goede setup, geen braampjes bij de saddles waar de snaren op blijven haken), dan bij de nut (gleuven niet te ondiep/te diep/te strak/te stroef), en dan pas naar de tuning machines. En je moet ook goed je snaar op de tuner zetten (strakken windingen, geen overlap, niet te vaak om de post).

Fuhgawz
4 januari 2008, 18:40
Dat had ik eerder ook altijd toen ik mijn gitaar nog in C stemde. Altijd diezelfde G-snaar die altijd ontstemde. Uiteindelijk heb ik dat opgelost door een omwonden G-snaar te gebruiken (022) ipv de kale draad. Probleem opgelost! Maar misschien dat een iets dikkere snaar ook al helpt.

Silco
4 januari 2008, 20:15
Alle dingen die beschreven zijn heb ik niet: braampjes op saddles, snaren dubbel gewonden om het mechaniek. De nut is 'wijd' genoeg.

Als ik aan dikkere snaren begin, moet ik alles weer laten afstellen en ik heb nog wat pakjes .010-.046 liggen, dat vind ik eigenlijk een beetje zonde.

Als ik aan alle mechanieken draai, geven ze allemaal weerstand. Behalve die G snaar, als ik daar een klein beetje aan draai, draait hij bijna uit zichzelf een rondje. Misschien heeft dat ermee te maken?

Javaca
4 januari 2008, 21:17
Misschien is de weerstand van het mechaniek te slap (afgesteld).

Bij sommige gesloten tuners kun je dit veranderen door het schroefje waarmee de knop vastgezet is voorzichtig ietsje aan te draaien. Pas hierbij wel op dat je de schroef niet afdraait of het mechaniek kapot maakt.

Silco
6 januari 2008, 12:18
Misschien is de weerstand van het mechaniek te slap (afgesteld).

Bij sommige gesloten tuners kun je dit veranderen door het schroefje waarmee de knop vastgezet is voorzichtig ietsje aan te draaien. Pas hierbij wel op dat je de schroef niet afdraait of het mechaniek kapot maakt.

Dit heeft men bij Feedback al gedaan