PDA

View Full Version : microcube vs gewone cube



denis.hermans
4 januari 2008, 14:38
Hallo,

Ik ben op zoek naar een beginnersversterker. Ik ben geïnteresseerd in de Roland Cube 20 versterkers die toch overal goede kritieken krijgen.

Mijn "probleem" is echter het volgende : ik woon op een appartement en daarom wil ik een versterker die niet zozeer luid gaat, maar integendeel op laag volume nog een mooi geluid heeft.

De roland cube versterkers hebben een power squeezer functie die het vermogen kan reduceren van vb. 20 watt ( Cube 20 ) naar 5 watt. Ik denk dat ik die functie veel ga moeten gebruiken. (hou niet zo van hoofdtelefoons).
5 WATT is echter het "volledige" vermogen van de micro cube. Loont het dan nog wel de moeite om mijn centjes te steken in de duurdere maar op papier betere cube 20 als ik toch maar 5 watt ga "gebruiken" ? Of zal die cube 20 toch betre klinken zelfs met power squeeze ( grotere speaker, eq regeling) ?

Graag advies. Als beginneling op gitaar is het niet makkelijk om hier zelf een oordeel over te vellen.

PS zijn er nog versterkers op de makrt met een gelijkaardige functie ?

Denis

iWishmaster
4 januari 2008, 15:49
Over de cube's kan ik je niet zoveel vertellen, behalve dat mijn micro cube op (extreem) laag volume toch wel wat slechter klinkt dan als ik 'em verder open draai. Het geluid is meer in balans, meer bas/mid, minder schel en wat lekkerdere distortion vooral. Misschien dat je dat met die power sqeezer op de 20 wat minder hebt (dus op laag volume beter geluid).

Bij line 6 versterkers merk ik eigenlijk geen verschil in het geluid ongeacht het volume, en die heeft daar geen power sqeezer knop voor nodig. Als je voor een model-amp wilt gaan (wat als oefenversterker denk ik zeker een goede optie is), zou ik als ik jouw was bijvoorbeeld ook even een Line 6 Spider III 15 ofzo testen.