PDA

View Full Version : microcube vs gewone cube



denis.hermans
4 januari 2008, 14:38
Hallo,

Ik ben op zoek naar een beginnersversterker. Ik ben geïnteresseerd in de Roland Cube 20 versterkers die toch overal goede kritieken krijgen.

Mijn "probleem" is echter het volgende : ik woon op een appartement en daarom wil ik een versterker die niet zozeer luid gaat, maar integendeel op laag volume nog een mooi geluid heeft.

De roland cube versterkers hebben een power squeezer functie die het vermogen kan reduceren van vb. 20 watt ( Cube 20 ) naar 5 watt. Ik denk dat ik die functie veel ga moeten gebruiken. (hou niet zo van hoofdtelefoons).
5 WATT is echter het "volledige" vermogen van de micro cube. Loont het dan nog wel de moeite om mijn centjes te steken in de duurdere maar op papier betere cube 20 als ik toch maar 5 watt ga "gebruiken" ? Of zal die cube 20 toch betre klinken zelfs met power squeeze ( grotere speaker, eq regeling) ?

Graag advies. Als beginneling op gitaar is het niet makkelijk om hier zelf een oordeel over te vellen.

PS zijn er nog versterkers op de makrt met een gelijkaardige functie ?

Denis

iWishmaster
4 januari 2008, 15:49
Over de cube's kan ik je niet zoveel vertellen, behalve dat mijn micro cube op (extreem) laag volume toch wel wat slechter klinkt dan als ik 'em verder open draai. Het geluid is meer in balans, meer bas/mid, minder schel en wat lekkerdere distortion vooral. Misschien dat je dat met die power sqeezer op de 20 wat minder hebt (dus op laag volume beter geluid).

Bij line 6 versterkers merk ik eigenlijk geen verschil in het geluid ongeacht het volume, en die heeft daar geen power sqeezer knop voor nodig. Als je voor een model-amp wilt gaan (wat als oefenversterker denk ik zeker een goede optie is), zou ik als ik jouw was bijvoorbeeld ook even een Line 6 Spider III 15 ofzo testen.

Er zijn nog veel meer fabrikanten die (kleine) modelamps maken (vox schijnt een goeie te hebben heb ik gehoord), maar hoe het precies het volumeverschillen en geluid zit weet ik niet.

Wiellem
4 januari 2008, 16:00
Ik zou even kijken naar het prijsverschil en dat mee laten tellen bij je uiteindelijke beslissing. Wat is het prijsverschil ong?

denis.hermans
4 januari 2008, 16:03
Ik dacht ongeveer 50 euro.
(109 eur voor micro en 159 eur voor cube 20).

Prijsverschil heb ik er op zich wel voor over als het voor mijn situatie beter zou klinken.

Line 6 spider III zal ik idd ook eens moeten uitchecken. Reviews hierover wisselen nogal eens.

Uiteraard zijn de eigen oren de beste scheidsrechter, maar ben slechts beginnend gitarist en wil toch iets kopen waar ik enkele jaren mee verder kan.

Wiellem
4 januari 2008, 16:05
Denk je ook op bepaalde momenten van de dag niet harder willen te gaan?

Voor die 50 euro lijkt me de mogelijkheid om ff wat harder te gaan toch wel fijn je weet maar nooit. AL moet ik wel zggen met mijn Cube 60 dat het moeilijk is hem zacht te zetten ivm gevoeligheid van de knop, maar dat zal bij 20 watt alweer wat minder zijn lijkt me zo.

denis.hermans
4 januari 2008, 16:13
Idd op bepaalde momenten zal ik misschien wel eens wat harder willen gaan.
Maar misschien 90 % van de tijd zal ik op laag volume spelen, dus de prestatie op laag volume interesseert mij meer.

Is eigenlijk wel grappig : heb al een paar winkels bezocht waar ik mijn "verlangens " uitdruk en benadruk dat ik vooral zacht zal moeten spelen.
Meeste verkopers zeggen dan " oh deze versterker kan ook wel zacht hoor en beginnen vervolgens op hun gitaar te rammen met speaker op max om te laten horen hoe luid hij wel kan gaan :punk: .

Ben ik dan de enige met dit probleem :dontgeti:

Wiellem
4 januari 2008, 16:15
Ik kan je alleen zeggen dat mijn wat oudere Cube 60 op laag volume nog steeds goed klinkt hoor, hoe het met die X zit weet ik verder niet.

iWishmaster
4 januari 2008, 16:26
Klein dingetje wat je misschien ook mee kunt nemen in je beslissing: de micro cube werkt ook op batterijen en is lekker compact en draagbaar (ik heb de mijne om 'em mee te nemen in t vliegtuig op reis bijv.).

toon-
4 januari 2008, 17:27
Ik heb ook een micro cube en gebruik deze ook als ik niet luid wil spelen. Bij mij klinkt ie juist beter als ik hem relatief laag zet dan wanneer ik het volume helemaal openzet :) Ik zou de micro cube aanraden omdat hij, zoals al iemand gezegd heeft, inderdaad zeer compact is en vele channels (of wat het ook zijn) heeft.

sugarfish
4 januari 2008, 19:48
Voor thuis is die micro-cube zeker genoeg! Zeker als je 90% van de tijd zachtjes speelt. Vooral voor een beginnend gitarist voldoende mogelijkheden.

Ik heb de microcube ook en hij volstaat prima voor huiskamerniveau. Zeker een aanrader. Dat je hem mee kunt nemen (op batterijen) vind ik ook een dikke plus!

Puerco
4 januari 2008, 19:50
Ik heb ook die cube20X gehad maar ik begon me al heel snel te irriteren aan het digitale, gemaakte geluid. Ik vond het heel nep klinken, levenloos en hoewel veel mogelijkheden toch allemaal net niet.
Die powersqueese functie is wel heel handig voor s'avonds laat, je kunt hem ook gewoon zacht zetten maar dan als je de gain iets omhoog gooit of volume een klein beetje is het al snel heel veel en zijn alle buren/kinderen al wakker en met die powersqueeser is dat gevaar niet zo meer aanwezig.
Wel heel erg degelijk gebouwd en een val van de trap zal waarschijnlijk geen enkel probleem geven :D
Mijn zoon vond hem echter best cool en die gebruikt hem nog steeds met plezier.
Ik ben toen overgestapt op zo een "ghetto" buizenampje van harley benton( €98 ), die is ook niet helemaal geweldig, beetje boxy en heel neutraal maar wel een echte buizen geluid. Met mijn moddeling-multifx bakje van digitech (rp350) ervoor kan ik elk geluid maken wat ik wil en door die buizenversterker blijft het toch lekker en "organisch" klinken.
Ben hier heel tevreden over en zou er op zich jaren mee voortkunnen, heb echter wel een "echte" amp besteld bij Ceriatone (JTM45) maar dat valt niet echt meer in de categorie oefenversterkers.

paulusdeBKB
4 januari 2008, 23:04
Is eigenlijk wel grappig : heb al een paar winkels bezocht waar ik mijn "verlangens " uitdruk en benadruk dat ik vooral zacht zal moeten spelen.
Meeste verkopers zeggen dan " oh deze versterker kan ook wel zacht hoor en beginnen vervolgens op hun gitaar te rammen met speaker op max om te laten horen hoe luid hij wel kan gaan :punk: .

Ben ik dan de enige met dit probleem :dontgeti:

Nope, je bent zeker niet de enige met dat probleem. Ik voel je pijn ... :sssh:

denis.hermans
7 januari 2008, 08:42
Heb uiteindelijk voor de microcube gekozen Heb hem overgekocht overgekocht samen met een line 6 pod 2.0 voor een prijsje. Ben nu echt wel tevreden met mijn geluid :rockon: .

En nu oefenen !

Bedankt voor jullie reacties.

rocker_71
8 januari 2008, 16:47
Geen slechte keuze!
Veel plezier, check ook even de Yahoo user group (http://launch.groups.yahoo.com/group/Roland_Microcube/), als je extra info wilt.









(ja, daar ben ik de oprichter van :sssh:)