PDA

View Full Version : jazz snaren



Blend
4 januari 2008, 13:55
Ik heb net even een setje 0.10 jazz snaren op m'n gitaar gezet. Hebben hier mensen nog meer ervaringen mee? Ik vond mijn gitaar nogal scherp klinken, veel 'bite' enzo, dus heb ik er maar een set jazz snaren opgezet.

Even een korte revieuw:

het speelt stroef, het klinkt mooi warm en zacht, maar soleren lukt mij van geen kant erop. het speelt ook nog eens behoorlijk zwaar.

verder een lekker geluid.

Nog meer mensen met ervaringen?

johantipker
4 januari 2008, 14:06
op mijn jazz gitaar zitten ze ook; flatwound snaren dikte 011 Ik gebruik d 'Addario chromes

ALs je gitaar een lichte soepele aktie heeft kun je met dikke snaren spelen, zonder dat het zwaar of moeilijk speelt.

Als je elektrische gtr te schel klinkt zou ik het eerst in andere oorzaken zoeken dan in je snaren, versterker te schel? Flatwound snaren klinken nogal specifiek en ze zijn voor geen meter geschikt voor bijvoorbeeld rock

Frisods
4 januari 2008, 14:09
Ik heb d 'Addario chromes 0,10 wat zijn dat fijne snaren zeg, maar wel iets van 10 euro, spelen soepel, wel wat meer jazz, maar ze zitten op mijn strat hsh:)

Blend
4 januari 2008, 15:10
op mijn jazz gitaar zitten ze ook; flatwound snaren dikte 011 Ik gebruik d 'Addario chromes

ALs je gitaar een lichte soepele aktie heeft kun je met dikke snaren spelen, zonder dat het zwaar of moeilijk speelt.

Als je elektrische gtr te schel klinkt zou ik het eerst in andere oorzaken zoeken dan in je snaren, versterker te schel? Flatwound snaren klinken nogal specifiek en ze zijn voor geen meter geschikt voor bijvoorbeeld rock

het ligt natuurlijk ook aan m'n elementen, maar die jazz snaren dempen het geluid iets. en rock kan er prima mee, want die humbuck's kunnen nog wel aardig rocken hoor, ondanks die snaren!

hezz
4 januari 2008, 19:08
Mijn gitaar ligt nu bij de shop om afgesteld te worden met .12 Thomastiks (spel ik dat goed zo?) en ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat klinken! Ik heb verder maar eens op flats gespeeld en dat was op een London City (hun hollow semi-acoustic, niet comets e.d.). Dat klonk al enorm goed en speelde lekker soepel.

frekie
4 januari 2008, 22:07
Op een echte dikke jazzer horen gewoon dikke flatwounds, 012 minimum. Ik heb Thomastik 012s op mijn Richwood RE450, heerlijk jazz soundje. Maar idd snaren opdrukken vergeet het maar :)
OP een ES335 achtige zou je 011 roundwounds kunnen zetten als het wat steviger moet klinken. Strat met 011 wordt ook wel gedaan maar dan wordt de boel vaak wel omlaag gestemd, in Es of zelfs in D, Hendrix, SRV. Op een Les Paul zou ik niet verder gaan dan 010 roundwounds.

Javaca
4 januari 2008, 23:35
Vond het fijne snaren op mijn richwood RE-450
Misschien maar weer eens een gitaartje er mee uitrusten.

superfly
5 januari 2008, 00:14
Dikkere snaren = harder werken .12 opdrukken gaat best maar alleen voor echte mannen :seriousf:. Thomastik klinkt imho beter als d 'Addario op een jazzy gitaar; Epiphone Broadway in mijn geval.

barno
5 januari 2008, 01:51
Strat met 011 wordt ook wel gedaan maar dan wordt de boel vaak wel omlaag gestemd, in Es of zelfs in D, Hendrix, SRV. Op een Les Paul zou ik niet verder gaan dan 010 roundwounds.

011 op strat wordt vaak lager gestemd? da's is echt niet waar hoor. en srv stemde wel eens halve toon lager maar speelde wel met 0.13 of zelfs 0.14

Little Jay
7 januari 2008, 10:18
Sinds ik voornamelijk jazz speel (en m'n Strats stof vergaren....) leg ik uitsluitend .011 flatwounds op m'n Furch archtop met 65 cm mensuur. M'n Epiphone Sheraton en Framus-gitaren hebben een Gibson mensuur (korter dus) en daar leg ik .012 op, anders hebben ze een te "losse" feel en dat werkt niet voor jazz vind ik, snelle licks worden dan lastiger! (Overweeg zelfs .013.) Daarbij moet ik wel zeggen dat ik denk ik een vrij traditionele jazz-speelstijl heb, dus bends maak ik nauwelijks en ik heb een dikke afgemeten toon nodig met weinig sustain. Bends met 0.012 wordt ook vrij lastig. Zodra 't bluesy moet zijn pak ik dan ook de strat, of in ieder geval een gitaar met de g-snaar niet-omwonden, anders werkt 't niet. Qua snaren meestal D'Addario chromes, maar Thomastik's vind ik ook erg lekker. Verlies aan brightness door flatwounds ervaar ik niet zo, ik vind roundwounds eigenlijk pas lekker klinker na een paar keer optreden ermee, als het scherpe er al af is.

Het verschil in extra dikheid in je toon tussen 0.010 en .012 vind ik trouwens vrij dramatisch! Ben op m'n strats daarom ook overgegaan op .011, maar dan roundwounds en plain G. Stevie Ray deed dat ook en bovendien hadden zijn Strats een immense snaarhoogte! Hij compenseerde dat wel enigzins door zijn gitaren in Eb te stemmen, waardoor de snaren beduidend losser aanvoelen.

G.G.
7 januari 2008, 10:29
Ik zit nu in Eb op 0.12. Paar maanden geleden kon ik daar niet veel mee. Nu speel ik op 0.12 wat ik 4 maanden geleden op 0.12 speelde. Binnenkort weer eens 0.13 proberen op een strat.