PDA

View Full Version : Snarenkeuze voor mijn western.



Jan Buurman
4 januari 2008, 12:37
Ik ben een (verwende) elektische gitarist die met z'n band af en toe een akoestische set samen stelt. Dat is altijd even hard werken voor mij. Omdat akoestisch "bijzaak" is voor mij besteed ik geen tijd aan snarenkeuze, ik koop een setje 010. Nu las ik ergens iets over low, medium en high tension snaren. Ik kan mij zo voorstellen dat lowtension snaren wat confortabeler zijn voor mijn Les Paul Custom handjes. Is dat zo?
Is er verschil in snaren wat betreft "makkelijker" spelen?

Pais
4 januari 2008, 12:41
Low medium en high tension/gauge zijn uitdrukkingen van snaarspanningen in het geval van nylon snaren. Ik denk dat dat is wat je gehoord hebt. Westernsnaren worden dacht ik gewoon in dikte uitgedrukt, net als bij elektrisch.

Mr.Fingers
4 januari 2008, 12:46
Je moet altijd een compromis zoeken... Light-Tension snaren spelen erg vlot (zeker als je op een telecaster speelt, met 0.011, dan zweef je over die snaren), ongeveer vergelijkbaar met de feel van een Les Paul met 0.009, maar de klankkwaliteit is echter dunnetjes, je geluid "puncht" niet. Heavy-Tension snaren is een waar karwei om te bespelen, maar je geluid is echt krachtig, en blijft lang nagalmen... Het is altijd de gulden middenweg zoeken tussen klank & bespeelbaarheid...


Persoonlijk speel ik op m'n western een setje 0.012, en op m'n 12 string een setje 0.010

northernlake
4 januari 2008, 14:10
De dikte benamingen verschillen nogal bij acoutische snaren fabrikanten.

Meestal zijn 'mediums' 0.13, Lights 0.12 en extra-lights 0.11.
0.10 is zo licht dat het misschien makkelijk speelt, maar je boet nogal in aan volume, lijkt me.

Ik heb het afgelopen jaar 0.13 gebruikt op mijn dread en ben gisteren toch weer eens terug gegaan naar een pakje 0.12 (D'addario EJ16). Ik ben er nog niet uit. Misschien dat ik maar voor een mix-set. 'lights. voor de hoge en 'medium' voor de lage snaren, zoals in een bluegrass set (EJ19)

freekick
4 januari 2008, 14:48
Behalve dikte zijn er andere kwaliteiten die een snaar comfortabeler maken.

b.v Thomastick Type; plectrum. Hele soepele snaar, grotendeels "flatwound"
(setje 011) dat maakt spelen comfortabeler.

Ook DÁddario "flat tops" spelen aangenaam zacht voor de vingers omdat
ze geplat zijn. Niet flatwound maar vlakgepolijst.

In beide gevallen kies je dan wel voor een mellow sound.

Beterschap!

Otje
5 januari 2008, 13:22
.011 is voor mij toch wel het minimum op een staalsnarige akoustische gitaar. Het liefst zou ik .013 spelen maar dat trekken m'n vingers niet. Ik gebruik dus .012.

http://www.musicianshop.com/martin_acoustic.jpg

Ik vind deze snaren prettig omdat ze soepel zijn (prettig voor de vingertoppen), uitstekend op stemming blijven en een mooie, rijke toon hebben als je zacht tot medium aanslaat. Ga je rammen, dan vind ik deze wat minder.