PDA

View Full Version : Coil tap vragen



Fuhgawz
4 januari 2008, 12:33
Ik heb laatst een oude Hagstrom HIIN (SG-model) met rotte electronica gekocht die ik van plan ben te restaureren. Ik wil hier een standaard humbucker als brugelement en een humbucker sized P90 als halselement plaatsen en heb hieromtrent een aantal vragen.

1) Ik wil een coil tap op de humbucker zetten. Het liefst als push-pull potmeter zodat ik de slagplaat niet hoef te beschadigen. Nou heeft een kennis nog van die standaard SG knoppen liggen die ik er op wil zetten. Deze hebben echter geen schroefje, dus ben ik bang dat de knop er steeds afvliegt als ik aan de push-pull pot kom. De knop vastlijmen lijkt mij echter ook geen goed idee aangezien ik hem misschien nog ooit wil veranderen en ik de knop er dan dus niet meer afkrijg. Heeft iemand hier een mooie oplossing voor?

2) Zoals ik het heb begrepen kun je door middel van het kiezen van draadjes bepalen welke van de twee "single coils" je wilt overhouden als je hem splitst. Nou leek het me een leuk idee als deze dan in de middenstand, samen met de P90 dus, ook een soort van humbucker vormt, dus dan zou ik de reverse wound single coil moeten overhouden. Maar, welke is dat? Is dat degene met de magneten of degene met de schroefjes?

3) Nu ik toch bezig ben: humbuckers hebben standaard 500k pots, single coils 250k pots, maar welke van de twee kan ik het best gebruiken voor een humbucker sized P90?

Alvast bedankt voor het antwoord! :hippie:

nevyn292
4 januari 2008, 12:47
op vraag 1: ik heb zelf een push pull pot met een knopje die een heel crappy binnenkant heeft, als ik draai dan kan ik de knop gewoon laten doordraaien zonder dat de pot verder draait, maar toch laat de binnenkant niet los als ik hem omhoog of omlaag klik :hippie:

dus het kan met die SG knop, je kan ook eventueel nog ergens iets vergelijkbaars proberen te krijgen voor een paar euro met een schroefje


over vraag 2: geen ideem gebruik google even

over vraag 3: 500k is normaal voor een P90, 250K word meer gebruikt voor tele en strat coils(250K kan wel met P90 maar zal een ander geluid geven)