PDA

View Full Version : welke ohm-aansluitingen



Sj03rd
5 februari 2003, 15:08
Ik krijg een nieuwe eindtrap, de peavey 60/60 en daar kan ik dus de 4,8 en 16 ohm aansluitingen gebruiken. Ik heb een 4x12" marshall en ik wil t dus stereo gaan gebruiken. Dan moet ik de speakerkast toch gewoon op (8 ohm) stereo zetten en de twee kabels naar de 8 ohm uitgang van de eindtrap sturen??

of doe ik nu iets ernstig fout? Ik heb er al wat over gelezen op t forum maar ik snap er niet echt veel van....

Chiel
5 februari 2003, 17:07
Ligt eraan. Waarschijnlijk kun je die kast niet eens stereo gebruiken. Ik zou hem even open maken om te kijken of alle speakers met elkaar zijn verbonden of dat de linker en rechter kant apart zijn aangesloten op de speakerpolen. Het kan ook zijn dat de linker en rechter kant elektrisch van elkaar worden gescheiden wanneer er twee pluggen achterin worden gestopt. Bij mijn oude Powertone cabinet was dit ook het geval, maar ik zou niet weten hoe dat bij jou speakerkast zit.

In het ergste geval kun je gewoon de linker speakers op een connector solderen en de rechter speakers op een connector. Dan wel parallel aansluiten (8 Ohm) anders houdt je geen signaal over.

kokeleko
5 februari 2003, 17:25
Als je een 1960 kast hebt met een schakelaar voor mono of dus stereo, is het bij mijn weten gewoon twee keer 8ohm (staat er ook op ), dus op je linker en rechteruitgang van je poweramp 8 ohm kiezen toch?

Chiel
5 februari 2003, 20:38
Oké, dan kan het dus wel gewoon!

Sj03rd
6 februari 2003, 00:03
Okee bedankt!