PDA

View Full Version : stratocaster neck vervangen



prowler
4 januari 2008, 00:28
hallo,
misschien een domme vraag maar kan je op een stratocaster (standard, MIM) de neck met 21 frets vervangen door één van 22 frets?
Niet dat mijn huidige neck slecht is of stuk maar een vriend van me verkoopt een prachtige maple strat neck (zit nu met een rosewood toets), ik had 'm bijna gekocht tot ik merkte dat hij een fret meer had als mij.

Krijg je problemen ivm snaarspanning of iets anders of valt dat allemaal wel mee(na een flinke afstelbeurt uiteraard)?

Mr.Fingers
4 januari 2008, 00:34
Nop, kan perfect, die extra fret zit namelijk op een lipje, dat over je slagplaat komt, verder zijn die halzen identiek qua mensuur (25.5") en plaats van de hiel... (heb zelf een 22fret neck ingeruild voor een 21, dus dat gaat perfect)

vulvasonic
4 januari 2008, 00:36
Krijg je problemen ivm snaarspanning of iets anders of valt dat allemaal wel mee(na een flinke afstelbeurt uiteraard)?

Dat op zich niet, want alle Fender strats, niet noemenswaardige uitzonderingen daargelaten, hebben dezelfde mensuur.

Toch zou ik er niet blind vanuit gaan dat de ene hals zondermeer te vervangen is door de ander. Kun je hem niet vragen de hals een keer op jouw gitaar te schroeven?

prowler
4 januari 2008, 00:45
Dat op zich niet, want alle Fender strats, niet noemenswaardige uitzonderingen daargelaten, hebben dezelfde mensuur.

Toch zou ik er niet blind vanuit gaan dat de ene hals zondermeer te vervangen is door de ander. Kun je hem niet vragen de hals een keer op jouw gitaar te schroeven?

ja dat kan. ga ik zeker doen, want een fretje extra lijkt me wel leuk :)

GunMetalBlue
4 januari 2008, 10:00
Ik duw nu altijd keihard achter m'n laatste fret, dan heb je ook net dat nootje (zij het ontzettend dof). Ik dacht dat dat niet kon op een fender... Toch een keertje kijken naar een halsje dan :)

Maar word het dan maple of rosewood...

Butger
4 januari 2008, 15:26
Maar word het dan maple of rosewood...

...of een combinatie van beide :seriousf:

Saf
5 januari 2008, 01:33
mis je dat laatste fretje dan echt? ik heb nog wel een gitaar met een 31 of 32 frets halsje kan misschie nwel de verkoop in ha ha.

Ik had er nog nooit naar gekeken maar nu je het zegt is de mensuur gewoon hetzelfde, is mij nog nooit eerder opgevallen. Mooi weer wat gellerd vandaag.

Orpheo
5 januari 2008, 01:50
als ik en 21-fret hals heb baal ik wel, omdat ik diverse solo's niet kan, omdat ik dan bend van de 22e naar de 24e.

zjanke
5 januari 2008, 10:23
Ik heb DE oplossing in mijn sig staan, 24 frets...

Kloppen de gaten ook altijd als je halzen overzet, of gebruiken ze bij verschillende types of productielijnen andere maten? (Ervan uitgaande dat je 4 punts halzen overzet en geen 3 naar 4 gaats wil proberen :chicken:)

jerome
5 januari 2008, 10:49
Ik heb DE oplossing in mijn sig staan, 24 frets...

Kloppen de gaten ook altijd als je halzen overzet, of gebruiken ze bij verschillende types of productielijnen andere maten? (Ervan uitgaande dat je 4 punts halzen overzet en geen 3 naar 4 gaats wil proberen :chicken:)

Ja dat vraag ik me ook af.
Je zou verwachten dat Fender gitaren dezelfde maatvoering voor de schroefgaten hebben, ongeacht waar en in welk land ze gemaakt worden.

Aan de andere kant, zo'n ramp is het ook niet als de gaten niet op dezelfde plek zitten.
Stop in de gaten van de hals sateprikkers en boor ze vervolgens uit met een (precisie) houtboor van bijv. rond 5 mm en lijm er vervolgens stukjes rondhout in van precies dezelfde maat.
Daarna kan je nieuwe schroefgaten voorboren met een dun boortje...