PDA

View Full Version : Greenbacks met G12T-75 ?



Henri H
3 januari 2008, 23:47
Ik loop met het idee om mijn G12T-75 speakers uit mijn Marshall JCM 800 combo te verwisselen met 2 Greenback speakers uit m'n Marshall 1960AX Cab.
De reden hiervoor is dat ik het idee heb dat mijn nieuwe JVM410H beter klinkt met G12T-75 speakers.
Mijn JCM 800 2205 klinkt beduidend beter met Greenbacks. Wellicht dat de combo ook beter klinkt na de uitwisselig?
Hopelijk blijft de 2205 ook nog goed klinken maar deze zal ik de eerst komende tijd waarschijnlijk toch niet zo snel meer gebruiken.
Is er iemand die denkt "niet doen!, zonde van de moeite" of "mag" ik m'n gang gaan?

EmgMaster
3 januari 2008, 23:59
Dit is een soort zoektocht naar jouw/hét geluid wat voor jou werkt, dus altijd doen zou ik zeggen! Ik heb geen ervaring met die combinaties trouwens. Maar proberen kan altijd. Let wel goed op dat de impedanties van de speakers overeen komen!

Agent_Smith
4 januari 2008, 08:29
Ik heb het zelf nooit geprobeerd (maar heb wel beide speakers), maar het schijnt dat de GBs iets minder efficiency hebben dan de 75s. Daardoor zullen de 75s waarschijnlijk harder klinken dan de GB. Dat werkt dus niet echt.
Maar wellicht dat iemand met ervaring op dit gebied dit kan bevestigen/ontkennen.

guitartheo
4 januari 2008, 13:15
Hoi ,ik heb een greenback met een g12H gecombineert (naar Matchless voorbeeld) en dat werk goed (klinken ongeveer even hard) ik zou greenbacks boven plaatsen

Theo

Mitch
4 januari 2008, 18:35
Hoi ,ik heb een greenback met een g12H gecombineert (naar Matchless voorbeeld) en dat werk goed (klinken ongeveer even hard) ik zou greenbacks boven plaatsen

Nou, een H en een M verschillen toch best een portie hoor ! Maar goed, dat hoeft helemala geen probleem te zijn. Zelf zou ik ook eerder M's en H's mengen dan M's met T75's, mij te iel.

Chris Winsemius
4 januari 2008, 18:49
In de Matchless DC30 wordt 'n M25 Greenback met 'n Vintage 30 gecombineerd.

De rendements-verschillen zijn bij gecombineerde speaker-combinaties veel minder/nauwelijks opvallend dan wanneer je de specifieke speakers apart/na elkaar vergelijkt.

guitartheo
4 januari 2008, 19:20
In de Matchless DC30 wordt 'n M25 Greenback met 'n Vintage 30 gecombineerd.

De rendements-verschillen zijn bij gecombineerde speaker-combinaties veel minder/nauwelijks opvallend dan wanneer je de specifieke speakers apart/na elkaar vergelijkt.

Hier een stukje uit de manual :The DC-30 and ESD cabinets utilize two different twelve inch speakers. One is rated at 30 watts while the other is rated at 25 watts. This combination is very much part of the tone of our twin-twelve design. The 25 watt speaker breaks up a little earlier than the 30 watt speaker. This adds greater flexibility of tone especially when microphones are used with the amp,

Aangezien een V30 60watt is ging ik uit van een g12h (heb ook foto's gezien) ,lijkt me ook een logischere combinatie , maar zeker weet ik niets :)
wat ik wel weet dat een combinatie goed kan klinken....

Theo

Chris Winsemius
4 januari 2008, 19:33
Theo,

Ik ging uit v/e vroege Matchless (begin jaren 90) toen er nog geen reïssue v/d H30 speaker was.

Fijn weekend!

Henri H
6 januari 2008, 20:21
....De rendements-verschillen zijn bij gecombineerde speaker-combinaties veel minder/nauwelijks opvallend dan wanneer je de specifieke speakers apart/na elkaar vergelijkt.Hieruit maak ik op dat de Greenbacks dus niet harder dan de G12T-75's zullen gaan klinken?

...ik zou greenbacks boven plaatsenIk heb het idee dat de G12T-75's meer laag hebben dus vandaar dat ik dacht aan een kruislingse indeling.
Anders hoor je het hoog alsnog harder omdat dit dichter bij je oren zit.
Maar 't is maar mijn/een theorie...

Chris Winsemius
6 januari 2008, 22:12
Beiden hebben 'n rendement van 97dB@1m@1W, luidheid kan iets verschillen door de andere voicing. Ik zou voor kruislings gaan. Het totale belastbare vermogen is de som v/d speakers met het minste vermogen maal twee.

Dus 50 Watt bij twee en 100 Watt bij vier speakers.

Post je resultaten.

Henri H
4 juni 2009, 12:24
.....
Post je resultaten.Bij deze ;):

Ik heb de Greenbacks en G12T-75's kruislings geplaatst ondertussen, ben er al een poosje mee aan het experimenteren maar de kruislingse opstelling bevalt me het beste.
In m'n 1936 2x12 cab heb ik ook van beide speakers ééntje zitten en dat klinkt ook prima.
Misschien dat ik ooit nog 's een paar G12-65's erbij koop om mee te experimenteren maar die dingen kosten €150,- p/s dus daar wacht ik nog even mee.
Nadeel bij optredens is, dat je eigenlijk 2 microfoons nodig hebt om het uit te versterken via de PA. Bij grotere optredens ga ik dat misschien ook wel doen.
Het publiek hoort het toch niet denk ik.