PDA

View Full Version : Marshall Valvestate I 8080 brom



Maxdegraaf
3 januari 2008, 17:39
Goedemiddag,

Gisteren heb ik eens even stevig mijn gitaarversterker opengezet (boost channel, OD2, 80% volume en 70% gain) voor vijf minuten. Niks aan de hand, daarna nog weer even op een zachter volume doorgespeeld en later uitgezet. Er leek niks aan de hand.

Vandaag wilde ik weer spelen, alleen toen ik de versterker aan deed kwam er een nare brom uitzetten. Er was geen effectenbak op aangesloten en ook geen gitaar of jack.
Ik heb één keer zo'n probleem gehad met dezelfde versterker en toen heb ik even de contactjes van de speaker met contactspray aangetipt. Daarna was alles weer voorbij, echter mocht dat deze keer niet baten.

Nog twee puntjes:
1: Als ik de gitaarversterker uitzet doofde het rode controlelampje altijd langzaam uit, als teken van ontlading over de weerstanden. Deze keer (en die vorige keer ook,) gebeurde dat niet. Meteen was het lampje pats boem, uit.
2: De versterker heeft altijd geaard gestaan.

Wat is hier aan de hand?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,
Max de Graaf

Otje
4 januari 2008, 07:36
Ik heb jarenlang een 8080 misbruikt die in het oefenhok stond. Prima ding. Wat bij VS versterkers nog wel eens voor wil komen is een breuk in een printplaat. Daar doe je zelf niks aan. Bij mij gebeurde het een keer tijdens soundcheck. 100 Watt aan brom, als een aardbeving. Niet fijn. Of reparatie een optie is hangt af van de restwaarde van de versterker. Arbeidsloon is duur....

TimmU
4 januari 2008, 10:44
Hé man. kans is groot dat het buisje in je preamp de geest heeft gegeven. breng hem eventjes naar een amptech, of , als je een beeeetje handig bent, kun je zelf ook wel zo'n buisje vervangen.

Maxdegraaf
4 januari 2008, 11:00
Bedankt, ik zal de amp zo maar eens openschroeven, kijken wat ik daar aantref. Zo'n gebroken printplaat moet wel te zien zijn. En anders wordt het maar even een nieuw buisje halen.

Otje
4 januari 2008, 20:18
Niet de printplaat zelf is gebroken, maar een van de koperbanen die daarop lopen. Dat zijn minieme breukjes en die zie je niet. Wordt veroorzaakt omdat de printplaat onder teveel spanning is vastgeschroefd. Het hoeft natuurlijk niet een printplaat te zijn, maar dat is wat mij is overkomen.

Op grond van de klachten denk ik niet dat het buisje de oorzaak is.

Maxdegraaf
5 januari 2008, 16:48
Ik krijg zelf wel het gevoel dat het het buisje is. Als ik de versterker zo'n 3 minuten of langer aanzet en hem dan weer uitzet hoor ik de buis. Waarschijnlijk door de trillingen die de aan/uit knop veroorzaakt. Niet te beschrijven hoe het klinkt, maar het is volgens mij een teken dat de buis vrij microfonisch wordt.

Overigens ontlaadt hij (naar het schijnt) na zo'n vijf minuten aanstaan en wat pingelen wel weer op de oude manier. Een langzaam uitdovend controlelampje.

Nog een signalementje die ik was vergeten (kan placebo-achtig zijn): Ik vind dat het geluid wat doffer wordt, de hoge tonen van mijn strat zijn lang niet meer zo als het hoort.

Otje
5 januari 2008, 20:04
Buisje vervangen is zo gebeurt en kost haast niks, dus gewoon doen. Zorg wel dat je een goeie 12AX7/ECC83 koopt die bestand is tegen trillingen en hi-gain aankan.

Maxdegraaf
7 januari 2008, 18:11
Alles is verholpen behalve het basisprobleem. De ontlading bij het uitzetten is goed, de geluidskwaliteit is goed verbeterd alleen bromt hij nog.

Verder heb ik hem even ietsje verder opengedraaid om te kijken hoe de versterker zich op hogere volumes zou gedragen en dat resuteerde in een relatief zacht geluid met op achtergrond een vorm van erg vervelend gekraak.

Naast het idee van een gebroken plaat, iemand nog suggesties?

Maxdegraaf
8 januari 2008, 19:09
Nieuwe specificatie van het probleem: Als ik de versterker op OD2 zet, gaat eigenlijk ál het geluid plotseling uit de versterker. Onder het spelen valt het geluid gewoon weg, en komt eigenlijk ook niet echt meer terug.
Ik heb zelf het gevoel dat het probleem hem dus in de voorversteking zit, en dan specifiek in het OD2 deel.
Wellicht is dit een goede aanwijzing voor de gouden tip.