PDA

View Full Version : Probleem: geen gitaar geluid uit versterker



SpaceMonkey
3 januari 2008, 17:09
Beste gitaarnetters,

Ik heb een wat raar probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen. Na ongeveer half jaar geen gitaar hebben gespeeld wil ik dit weer oppakken, maar nu komt er geen gitaar geluid meer uit mijn versterker als ik mijn electrische gitaar er op aansluit.

Eerst dacht ik dat dit aan mijn gitaarkabel lag, maar de nieuw gekochte kabel werkt ook niet. Als ik de tune knop van de versterker in druk maakt de versterker wel geluid, dus ik heb het gevoel dat het aan mijn gitaar ligt.

Het gebrom uit mijn versterker veranderd wel als ik mijn vingers op de snaren leg. De snaren zijn intussen (nog) niet vervangen en een beetje roestig. De gitaar en versterker hebben in een wat vochtige kamer gestaan (had ik sowieso niet moeten doen), maar maakt dit uit ?

Gear:
Gitaar: Squier Bullet Strat (sunburst)
Versterker: Roland Microcube
Oude gitaarkabel: meegeleverde stagg kabel.
Nieuwe aangeschafte gitaarkabel: powerwave 6meter (weet niet zo welk type).

Mijn vraag is eigenlijk, waar zou het probleem/problemen kunnen liggen ?
Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Mr.Fingers
3 januari 2008, 17:13
alle volumeknoppen opengedraaid?

Geeft je jack wel een goed contact? (haal het plaatje van je jack op je gitaar eraf, steek een voltmeter tussen de twee pooltjes, en sla de snaren aan (stel je voltmeter in om volt, of anders millivolt), als je een uitwijking hebt, zou je gitaar moeten werken, en dan ligt het aan de versterker/jack)

bert k
3 januari 2008, 17:25
Steek de losse kabel in de versterker, en tik zachtjes op de kop van de jackplug. Nou zou je een nette brom moeten horen. (Versterker niet te hard zetten.) Als hij die brom geeft is je versterker in orde.

SpaceMonkey
3 januari 2008, 17:39
Wow, bedankt voor de snelle reacties :)


alle volumeknoppen opengedraaid?
ja


Geeft je jack wel een goed contact? (haal het plaatje van je jack op je gitaar eraf, steek een voltmeter tussen de twee pooltjes, en sla de snaren aan (stel je voltmeter in om volt, of anders millivolt), als je een uitwijking hebt, zou je gitaar moeten werken, en dan ligt het aan de versterker/jack)
Bedankt, dit zal ik vanavond proberen, zal wel even melden hoe het is gegaan.


Steek de losse kabel in de versterker, en tik zachtjes op de kop van de jackplug. Nou zou je een nette brom moeten horen. (Versterker niet te hard zetten.) Als hij die brom geeft is je versterker in orde.
Ok, ik hoor wel een brom (op de maat als ik erop tik).

SpaceMonkey
3 januari 2008, 19:27
Sorry voor de dubbelpost maar:


Geeft je jack wel een goed contact? (haal het plaatje van je jack op je gitaar eraf, steek een voltmeter tussen de twee pooltjes, en sla de snaren aan (stel je voltmeter in om volt, of anders millivolt), als je een uitwijking hebt, zou je gitaar moeten werken, en dan ligt het aan de versterker/jack)
Ik heb helaas geen voltmeter thuis op dit moment, zal kijken of ik er een kan lenen. Ondertussen zijn andere suggesties zeer welkom :)

Mr.Fingers
3 januari 2008, 19:34
Sorry voor de dubbelpost maar:


Ik heb helaas geen voltmeter thuis op dit moment, zal kijken of ik er een kan lenen. Ondertussen zijn andere suggesties zeer welkom :)

speel eens, en rommel eens met de kabel in de jackopening, als je af en toe geluid krijgt, is er gewoon een slecht contact, en moet je eventjes je lipje van je jack wat toenijpen

SpaceMonkey
3 januari 2008, 19:58
Ik krijg dan nog steeds helemaal geen geluid, behalve wat gekraak (ongeveer hetzelfde geluid als dat ik met mijn vingers het aanraak ipv in gitaar).
Verder heb ik ook het plaatje even losgeschroeft en gekeken, maar de jack maakt wel goed contact met het lipje.
Even voor de zekerheid en misschien wel een hele domme vraag :), maar het kan niet aan de roestige snaren liggen, toch ?

Dark_Tranquillity
3 januari 2008, 20:02
Nee. Dat ligt niet aan roestige snaren.

Hellsbellsnl
3 januari 2008, 20:10
volume knop gitaar dicht i.p.v. open?
ik weet niet maar heb dit ooit gehad en voelde me achteraf knap lullig

TimmU
3 januari 2008, 20:11
snoer in je versterker ,en als je dan tikt op je jack, dan moet je doekdoekdoekdoekdoeks(uuthasselt)
Horen , dan weet je dat het aan je gitaar ligt.Als je een beginner bent,raad ik je aan om je gitaar gewoon even naar de winkel te brengen. Zo niet : op een strat schroef je samen met je slagplaat gelijk alles open, kun je gelijk alles even nakijken, op losse draadjes, en doormeten.

SpaceMonkey
3 januari 2008, 20:20
volume knop gitaar dicht i.p.v. open?
ik weet niet maar heb dit ooit gehad en voelde me achteraf knap lullig
Heh, na verloop van tijd ga ik natuurlijk aan mezelf twijfelen, maar ik weet vrij zeker dat de volume knop aanstaat :)


... knip knip ... op een strat schroef je samen met je slagplaat gelijk alles open, kun je gelijk alles even nakijken, op losse draadjes, en doormeten.
Ik zal de slagplaat openschroeven en even kijken. Ik heb alleen helaas geen voltmeter bij de hand. Als ik er echt niet uitkom zal ik hem/haar inderdaad naar de winkel brengen om te checken.

EDIT: btw ik ben wel een beginner.

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken :)

jasper159
3 januari 2008, 20:25
en heb je de verschillende pickups al geprobeerd?

SpaceMonkey
3 januari 2008, 20:41
en heb je de verschillende pickups al geprobeerd?
Goeie, dit had ik nog niet eens geprobeerd :$. Maar net getest en werkt helaas niet. Mijn gitaar heeft 5 schakelstanden (of hoe je het ook noemt :)), maar bij allemaal krijg ik nog steeds geen geluid.

G.G.
3 januari 2008, 20:43
Haal je spanning eens van je snaren, nu kan je je slagplaat loschroeven en die voorzichtig onder je snaren door trekken en de boel erachter bekijken.


Ieder element heeft twee draadjes. Eentje gaat naar de aarde, die draden zijn aan elkaar verbonden en lopen naar de jack. het andere draadje gaat naar je schakelaar. Van die schakelaar loopt weer een draad naar je volumepot, en een aftakking naar de tonepot, en de draad van de volumepot loopt dan ook naar de jack.

Dan moet er nog een aparte draad zijn, die ergens op de massa naar je brug loopt.

Maak eens een foto als je je slagplaat los hebt, en dan omgedraaid. kunnen wij ff naar de bekabeling kijken.

MarkV
3 januari 2008, 20:59
Zal raar zijn volgens mij, aangezien ik geen Squier strats ken die het hebben, maar zijn het misschien actieve pickups? Zit er in de gitaar een extra ruimte voor een 9v batterij?

Oipunkerke
3 januari 2008, 21:05
Als de gitaar zoals je zegt een tijd in een vochtige ruimte heeft gestaan is de kans groot dat er wat roest op je contacten zit.

Ofwel soldeer je alle contactjes opnieuw, of je probeert voorzichtig eens met WD40 op de contactpuntjes te spuiten.... Let op niet op je gitaarbody want dat wordt kuisen dan... das een soort olie hé :sneaky:

Grtz
Simon

SpaceMonkey
3 januari 2008, 21:06
Ik heb niet zoveel verstand van electronica (helemaal weinig van gitaren), maar zal toch proberen meer info te geven.


Zal raar zijn volgens mij, aangezien ik geen Squier strats ken die het hebben, maar zijn het misschien actieve pickups? Zit er in de gitaar een extra ruimte voor een 9v batterij?
Van wat ik kan zien zijn het 3 single coil pickup elementen, en geen ruimte voor een battery.

@ G.G: Bedankt voor je info, leer nu direct veel nieuwe dingen over de gitaar :)
Ik heb nu de gitaar open liggen, zal er even een foto van maken met m'n crappy camera :D

EDIT:


Ofwel soldeer je alle contactjes opnieuw, of je probeert voorzichtig eens met WD40 op de contactpuntjes te spuiten.... Let op niet op je gitaarbody want dat wordt kuisen dan... das een soort olie hé
Waar zorgt die olie precies voor ?

Oipunkerke
3 januari 2008, 21:08
Als de gitaar zoals je zegt een tijd in een vochtige ruimte heeft gestaan is de kans groot dat er wat roest op je contacten zit.

Ofwel soldeer je alle contactjes opnieuw, of je probeert voorzichtig eens met WD40 op de contactpuntjes te spuiten.... Let op niet op je gitaarbody want dat wordt kuisen dan... das een soort olie hé

Grtz
Simon

bert k
3 januari 2008, 21:11
Roest op de contacten van de output lijkt me een goeie kans, maar opnieuw solderen heeft dan weinig zin.

Probeer eens met wat geweld de plug 100 keer in en uit je gitaar te halen. Zo schuur je misschien de roest weg.


@ TimmU, met je doekdoekdoekdoek, dat had ik al gezegd. :D

Oipunkerke
3 januari 2008, 21:14
Die WD40 (olieachtige substantie) zorgt ervoor dat je contacten beter komen. Maar inderdaad zoals bertk zegt kan je misschien wat met je plug in en uit doen. Ofwel als je gitaar openligt: schuur lichtjes met licht schuurpapier over contacten en soldeer ze daarna opnieuw...

Succes

SpaceMonkey
3 januari 2008, 21:31
Ivm slechte belichting zijn de foto's wel heel onscherp geworden, maar het was dus inderdaad... roest :)

Beetje rechts onder op de foto is dat stuk (bruin) helemaal geroest :S.
Ivm grootte foto even een linkje:
EDIT: foto linkje verwijderd, maar op de foto was roest te zien bij de electronica van de volume en toonknoppen.

Oipunkerke
3 januari 2008, 21:35
Nu je roest hebt zal je eerst eens moeten proberen met WD40 of eerst lichtjes afschuren ofzo, en anders de onderdelen vervangen denk ik. Da kost normaal gezien ni veel in de winkel hoor :satisfie:

Grtz
Simon

SpaceMonkey
3 januari 2008, 21:41
Nu je roest hebt zal je eerst eens moeten proberen met WD40 of eerst lichtjes afschuren ofzo, en anders de onderdelen vervangen denk ik. Da kost normaal gezien ni veel in de winkel hoor
Heh, zal eerst eens met WD40 proberen :). Ik heb nog nooit zelf gitaar onderdelen vervangen dus als de WD40 niet helpt is het verstandigst dat ik hem naar de winkel breng denk ik :)

Ik zal verdere status wel even melden. In elk geval heel erg bedankt allemaal :D

Rocketman
3 januari 2008, 21:50
Ja gitaren kunnen niet echt vreselijk goed tegen vochtigheid. Versterkers ook niet trouwens.