PDA

View Full Version : clean niet meer clean op Marshall dsl401



Rude Perception
3 januari 2008, 17:09
Ik heb een tijd m'n marshall dsl401 niet hard gezet op het clean kanaal. Om hem zo clean mogelijk te houden heb ik altijd de master omhoog gegooid en de pre-amp laag gehouden. Altijd was clean echt clean dus.

Omdat er binnenkort weer eens een optreden aankomt waarbij ik wel m'n clean nodig heb, ging ik het clean ook weer even proberen met de pre-amp wat harder. Op 2 begon ik al oversturing te horen en op 5 is al een flinke dosis overdrive aanwezig.

Ik heb een soundclipje gemaakt zodat jullie het probleem ook kunnen horen.
Opstelling: PRS SE Santana --> Marshall DSL401, alle knoppen op clean kanaal, behalve mastervolume, op 12 --> Shure PG57 --> behringer mengpaneel --> pc.

Eerst is clean te horen, daarna het overdrive channel met de gain op 2 en de eq iets over 12 uur (treble net iets meer dan middle en bass weer net iets meer dat treble).

(zie link van volgende post)

(ik hoop dat de link werkt)

Dit hoort toch niet? Ik heb wel eerder op het podium gestaan met m'n dsl401 op het clean kanaal. Toen had ik een klein beetje oversturing, maar toen stond m'n pre-amp wel op 7-8 (was toen ook zo weinig dat het niet ongewenst was).
Wat kan er aan de hand zijn?

Rude Perception
3 januari 2008, 17:31
Ik heb de soundclip ook even op m'n myspace gezet. Werkt waarschijnlijk makkelijker voor jullie.

www.myspace.com/dieuwert (http://www.myspace.com/dieuwert)

De hoeveelheid gain op het tweede kanaal begin ik ook aan te twijfelen. Lijkt me ook iets meer dan normaal.

Vanmorgen had ik ook even een hele vervelende oversturing op m'n clean kanaal die zeg maar 'over' m'n andere geluid heen zat. Heel lelijk. Zoiets heb ik ook ooit eens met een pedaaltje gehad, toen werd er gesproken over versleten condensatoren.

Sarco
3 januari 2008, 17:33
Hoe lang zitten de buizen er al in?

Rude Perception
3 januari 2008, 17:37
Hoe lang zitten de buizen er al in?

Lang....
Hoe kom ik erachter of het daar inderdaad aan ligt?
Ik heb ooit eens een jaar geleden ofzo zelf een voorversterker-buisje vervangen. ER is ooit eens 1 eindversterkerbuis vervangen, door de vorige eigenaar. Ik weet niet hoe oud de versterker precies is.

Realeigo
3 januari 2008, 18:14
Zitten er nog EI eindbuizen in? (En een marshall gelijkrichterbuis)
Is het bouwjaar voor dit millenium?
Is hij veel gebruikt?

Zo ja, dan word het toch echt wel tijd om nieuwe buizen aan te schaffen!

Rude Perception
3 januari 2008, 18:22
Zitten er nog EI eindbuizen in? (En een marshall gelijkrichterbuis)
Is het bouwjaar voor dit millenium?
Is hij veel gebruikt?

Zo ja, dan word het toch echt wel tijd om nieuwe buizen aan te schaffen!

Ik heb nog wel wat buizen liggen. Nog 3 eindbuizen (er zitten nog 3 originele in), vierde originele is vervangen.

Ik heb nog een pre-amp buisje. Van de 4 pre-amp buizen is er ook 1 vervangen. Zitten dus nog 3 originele in. Hoe zie ik welke waarschijnlijk kapot is? Het lijkt mij onwaarschijnlijk/erg toevallig dat er meerdere tegelijk kapot zijn gegaan. Of is het een verouderingsproces en gaan ze langzaam slechter klinken?

Realeigo
3 januari 2008, 18:30
Hmm eindbuizen moet je meestal in paren (liefst zelfs allemaal tegelijk) vervangen en daarna weer afregelen anders worden ze erg instabiel. Misschien ligt het daar aan?

Rude Perception
3 januari 2008, 18:33
Hmm eindbuizen moet je meestal in paren (liefst zelfs allemaal tegelijk) vervangen en daarna weer afregelen anders worden ze erg instabiel. Misschien ligt het daar aan?

Nop, ik speel al een flinke tijd op deze versterker, met deze eindbuizen (heb hem zo gekocht, de 3 overgebleven eindbuizen kreeg ik erbij).

Ik denk eerder dat het aan de voorversterkerbuizen ligt. De voorversterker gaat namelijk veel te vroeg oversturen.

Rude Perception
3 januari 2008, 20:00
Ik heb even naar de buizen gekeken. Eén buis geeft relatief veel meer licht dan de andere (voorversterkerbuizen).

De andere geven heel erg zwak licht. Kan dit betekenen dat ze kapot zijn?

TimmU
3 januari 2008, 20:45
Word een duur grapje. Moeten dus duidelijk nieuwe in . Ik heb het telefoonnummer van Tom Hoekstra , de beste amptech bij ons in de buurt , imo . als je die wil hebben, moet je me maar even aanspreken op msn ,of me even bellen.

Baker
3 januari 2008, 20:53
Of is het een verouderingsproces en gaan ze langzaam slechter klinken?

Ja.
Waarschijnlijk ken je je amp niet weer terug als je er nieuwe buizen inzet.

Rude Perception
3 januari 2008, 21:10
Ja.
Waarschijnlijk ken je je amp niet weer terug als je er nieuwe buizen inzet.

Wat raad je dan aan?
Ik heb er nu dus 3 oude vooversterkerbuizen in zitten, en 1 nieuwere. Ik heb nog 1 nieuwe hier liggen. Zal ik nu een paar nieuwe buizen bestellen en 3 buizen vervangen, alle 4 de buizen vervangen, of kan ik gewoon kijken welke buis kapot is.

Hoe haal je buizen uit de socket? Gewoon eruit trekken (toch?)?

(ik neem aan dat het de pre-ampbuizen zijn? Die kan ik toch heel goed zelf vervangen?)

MarkV
3 januari 2008, 21:23
Wat raad je dan aan?
Ik heb er nu dus 3 oude vooversterkerbuizen in zitten, en 1 nieuwere. Ik heb nog 1 nieuwe hier liggen. Zal ik nu een paar nieuwe buizen bestellen en 3 buizen vervangen, alle 4 de buizen vervangen, of kan ik gewoon kijken welke buis kapot is.

Hoe haal je buizen uit de socket? Gewoon eruit trekken (toch?)?

(ik neem aan dat het de pre-ampbuizen zijn? Die kan ik toch heel goed zelf vervangen?)

Pre-amp buizen (de kleine) kan je zelf vervangen. Meestal een kwestie van metalen draadje oid dat erom zit loshalen en de buis uit de socket trekken (met beleid natuurlijk)

De eindbuizen moeten waarschijnlijk gebiased worden. Kan je later laten doen als blijkt dat de pre-amp buizen niet geholpen hebben. Of je brengt de versterker nu naar een amp doctor en die kan dan mooie buisjes op je smaak erin doen (voor en eind) en de boel biasen. Dat geeft een wereld van verschil in geluid.

Baker
3 januari 2008, 21:32
Wat raad je dan aan?
Ik heb er nu dus 3 oude vooversterkerbuizen in zitten, en 1 nieuwere. Ik heb nog 1 nieuwe hier liggen. Zal ik nu een paar nieuwe buizen bestellen en 3 buizen vervangen, alle 4 de buizen vervangen, of kan ik gewoon kijken welke buis kapot is.

Hoe haal je buizen uit de socket? Gewoon eruit trekken (toch?)?

(ik neem aan dat het de pre-ampbuizen zijn? Die kan ik toch heel goed zelf vervangen?)

Voorbuizen gaan langer mee dan eindbuizen. En volgens mij geldt voor eindbuizen dat je ze beter in paren kunt vervangen. Voor voorbuisjes maakt het niet zo veel uit. (correct me if i'm wrong)

Ik heb een keer na jaren spelen alletwee de eindbuizen vervangen. (had toen een 50w amp)
Ik was toen aangenaam verrast door het resultaat. Amp klonk ineens véél beter. Maar, als je niet precies weet wat je doet zou ik de amp naar een amp tech brengen. Ik doe dat ook altijd. Kost een paar cent, maar dan weet je zeker dat het goed gebeurt. (mits een vakman).

guitarguru
3 januari 2008, 21:56
Correct me if I'm wrong, maar in zo'n dsl 401 zitten toch el84 eindbuisjes? Die zou je volgens mij zo zelf moeten kunnen vervangen, zonder biassen....
Ik zou alles gewoon vervangen. Klinkt ie waarschijnlijk weer super en je kunt er weer jaren mee vooruit, voor een, pure gok, 100 euri?

BrianMay
3 januari 2008, 22:03
Correct me if I'm wrong, maar in zo'n dsl 401 zitten toch el84 eindbuisjes? Die zou je volgens mij zo zelf moeten kunnen vervangen, zonder biassen....
Ik zou alles gewoon vervangen. Klinkt ie waarschijnlijk weer super en je kunt er weer jaren mee vooruit, voor een, pure gok, 100 euri?

Die DSL dient wel degelijk gebiassed te worden als je er nieuwe eindbuizen in zet. Alhoewel dat bij die DSL serie wel vrij makkelijk is. Je kunt namelijk gewoon je multimeter met van die krokodillebekjes aansluiten op 3 pinnetjes achterop de versterker.
1 krokodillebekje op het middelste pinnetje, das namelijk de ground, en dan 1 krokodillebekje op de rechter, dan kun je de biaswaarde van de linker set eindbuizen uitlezen, en als je de middelste pin en het linker pinnetje doet kun je het zien voor de linker.
En aan beide kanten van die 3 pinnetjes zit een kleine trimpot waarmee je de bias hoger of lager kunt zetten. Volgens de handleiding moet ie op 1.375 Volt ingesteld staan.

guitarguru
3 januari 2008, 22:09
Die DSL dient wel degelijk gebiassed te worden als je er nieuwe eindbuizen in zet. Alhoewel dat bij die DSL serie wel vrij makkelijk is. Je kunt namelijk gewoon je multimeter met van die krokodillebekjes aansluiten op 3 pinnetjes achterop de versterker.
1 krokodillebekje op het middelste pinnetje, das namelijk de ground, en dan 1 krokodillebekje op de rechter, dan kun je de biaswaarde van de linker set eindbuizen uitlezen, en als je de middelste pin en het linker pinnetje doet kun je het zien voor de linker.
En aan beide kanten van die 3 pinnetjes zit een kleine trimpot waarmee je de bias hoger of lager kunt zetten. Volgens de handleiding moet ie op 1.375 Volt ingesteld staan.

Oeps, bedankt BrianMay. Op jouw AC30 kan het weer wel, toch? Of ben je de echte niet :seriousf:

Rude Perception
3 januari 2008, 22:09
Nieuwe buis die ik nog had liggen geprobeerd.

Is dat kutding microfonisch:sneaky:.
Ik gooi er nu denk ik maar gewoon 4 nieuwe pre-amp buizen in. Dat is een niet te dure actie en het scheelt sowieso veel qua geluid.

De eindbuizen laat ik wel naar kijken als het resultaat nog steeds niet goed is.

BrianMay
3 januari 2008, 22:13
Oeps, bedankt BrianMay. Op jouw AC30 kan het weer wel, toch? Of ben je de echte niet :seriousf:

Geen idee, ik heb tegenwoordig een Marshall :P

Rude Perception
3 januari 2008, 22:14
En aan beide kanten van die 3 pinnetjes zit een kleine trimpot waarmee je de bias hoger of lager kunt zetten. Volgens de handleiding moet ie op 1.375 Volt ingesteld staan.

Ik zie geen 3 pinnetjes?

BrianMay
3 januari 2008, 22:48
Ik zie geen 3 pinnetjes?

ze zitten achter dat rooster die aan de achterkant voor de buizen is geschroeft.

drap
3 januari 2008, 23:04
Hmm eindbuizen moet je meestal in paren (liefst zelfs allemaal tegelijk) vervangen en daarna weer afregelen anders worden ze erg instabiel. Misschien ligt het daar aan?

Niet meestal, altijd. Eindbuizen moeten gematched zijn en daarna gebiast. Als ik het zo een beetje lees is dit dus ook het probleem waarschijnlijk. Je moet ook nooit zomaar aan je eindbuizen zitten trekken en vervangen, dat is vragen om problemen.

Rude, wat je het beste kan doen, gezien je eindbuizen sowieso al erg lang aan vervanging toe zijn, is een fris setje eindbuizen bestellen bij bijvoorbeeld Dr. Tube. Dan kan je de beste man ook gelijk vragen wat je wensen zijn qua geluid en dan heeft ie vast een mooi setje buizen voor je. Daarna bijvoorbeeld Chris Winsemius ff vragen of ie de buizen voor je wil biassen (wat je zeker niet zelf moet doen als je er geen verstand van hebt), dat wil hij vast wel voor je doen. Desnoods koop je de buizen ook bij Chris. Een vers setje voorversterkerbuizen erbij in en moet jij 's zien hoe goed je versterker weer klinkt. Waarschijnlijk klinkt ie dan beter dan wanneer je 'm kreeg.

Ik snap trouwens niet dat mensen hier sumier gaan uitleggen hoe je moet biassen. Willen jullie die jongen dood hebben ofzo.

BrianMay
3 januari 2008, 23:11
N

Ik snap trouwens niet dat mensen hier sumier gaan uitleggen hoe je moet biassen. Willen jullie die jongen dood hebben ofzo.


Summier? Zoals ik het heb uitgelegd staat het ook in de handleiding van Marshall die bij de versterker komt. Denk je serieus dat ze dat er in gaan zetten als het zo gevaarlijk zou zijn zoals jij doet voorkomen?
De biasmeetpunten zitten bij de DSL juist aan de buitenkant van het chassis, zodat het veilig is om zelf te meten. Het is gewoon een stekkertje aan de buitenkant van het chassis, waar je je multimeter op aan kunt sluiten. Er staan dus nergens hoge spanningen op. Op die 3 pinnetjes staat iets meer dan een volt. En verder is er niets in de buurt dat je kunt aanraken waar spanning op staat, omdat je niet binnenin de amp hoeft te zijn.

Verdiep je eerst eens hoe het biassen bij deze versterker in z'n werk gaat, voordat je kritiek gaat lopen spuien en over een ander z'n postings oordeelt zou ik zo zeggen....

drap
3 januari 2008, 23:13
Summier? Zoals ik het heb uitgelegd staat het ook in de handleiding van Marshall die bij de versterker komt. De biasmeetpunten zitten bij de DSL juist aan de buitenkant, zodat het veilig is om zelf te meten.
Verdiep je eerst eens hoe het biassen bij deze versterker in z'n werk gaat, voordat je kritiek gaat lopen spuien en over een ander z'n postings oordeelt zou ik zo zeggen....

Een leek laten biassen is levensgevaarlijk. Da's geen kritiek spuien, dat is iemand behoeden voor een klap voor z'n donder.

Daar komt bij, hoe moet die jongen weten hoe warm dat ie de buizen moet biassen? Dat gaat sowieso helemaal goedkomen met niet gematchte buizen, denk je ook niet?

BrianMay
3 januari 2008, 23:15
Een leek laten biassen is levensgevaarlijk. Da's geen kritiek spuien, dat is iemand behoeden voor een klap voor z'n donder.

Verdiep je eerst eens in deze versterker.
Zoals ik al zei, je HOEFT niet binnenin de versterker te zijn, er zit gewoon een stekkertje aan de achterkant waar je je multimeter op aan sluit. Net zo als dat er ook stekkertjes achterop zitten voor je effectsloop, en je speakerkabel. Dan zou je speakerkabel zelf aansluiten dus ook gevaarlijk zijn volgens jouw redenatie?

BrianMay
3 januari 2008, 23:17
Daar komt bij, hoe moet die jongen weten hoe warm dat ie de buizen moet biassen? Dat gaat sowieso helemaal goedkomen met niet gematchte buizen, denk je ook niet?

Dat staat ook gewoon in mijn vorige posting hoor:


"En aan beide kanten van die 3 pinnetjes zit een kleine trimpot waarmee je de bias hoger of lager kunt zetten. Volgens de handleiding moet ie op 1.375 Volt ingesteld staan.
"

drap
3 januari 2008, 23:21
Verdiep je eerst eens in deze versterker.
Zoals ik al zei, je HOEFT niet binnenin de versterker te zijn, er zit gewoon een stekkertje aan de achterkant waar je je multimeter op aan sluit. Net zo als dat er ook stekkertjes achterop zitten voor je effectsloop, en je speakerkabel. Dan zou je speakerkabel zelf aansluiten dus ook gevaarlijk zijn volgens jouw redenatie?

Heb je de rest van m'n post ook gelezen, of laat je dat gemakshalve ff achterwege? Ik zit geen kritiek op bijvoorbeeld jou te spuien, ik behoed die jongen voor bepaalde dingen, wat dus niet slecht bedoeld is lijkt mij.

Als die versterker op een bepaalde manier gebiast moet worden, wat voor mij inderdaad nieuwe informatie is, dan had je dat best gewoon kunnen zeggen. In het echt had je waarschijnlijk ook niet gelijk een grote bek gegeven. Normaliter lijkt het mij niet vreemd mensen voor bepaalde dingen te behoeden, eventjes buiten beschouwing hoe de betreffende versterker gebiast moet worden. Ik vond de opmerking van mij dus ook niet zo vreemd. Wellicht kijk jij daar anders tegenaan, so be it.

BrianMay
3 januari 2008, 23:31
Heb je de rest van m'n post ook gelezen, of laat je dat gemakshalve ff achterwege? Ik zit geen kritiek op bijvoorbeeld jou te spuien, ik behoed die jongen voor bepaalde dingen, wat dus niet slecht bedoeld is lijkt mij.

Als die versterker op een bepaalde manier gebiast moet worden, wat voor mij inderdaad nieuwe informatie is, dan had je dat best gewoon kunnen zeggen. In het echt had je waarschijnlijk ook niet gelijk een grote bek gegeven. Normaliter lijkt het mij niet vreemd mensen voor bepaalde dingen te behoeden, eventjes buiten beschouwing hoe de betreffende versterker gebiast moet worden. Ik vond de opmerking van mij dus ook niet zo vreemd. Wellicht kijk jij daar anders tegenaan, so be it.


Lees jij de rest van mijn posts dan ook zorgvuldiger voortaan? Over dat ik dus wel had geschreven hoe hoog de bias moest zijn.

Jij hebt poneert de stelling of wij mensen die hier uitleggen in dit topic hoe je die versterker moet biassen die jongen soms dood willen hebben.
Dat vind ik ook een beetje een overhaaste conclusie want je geeft nu zelf al aan dat deze manier van biassen nieuw voor jou is.
Bovendien had ik in mijn eerste post al geschreven dat het biassen bij deze versterker makkelijker was, en gewoon via de achterkant met die 3 pinnetjes kon.

En of ik in het echt wel of niet een "grote bek" had gegeven weet ik niet, en doet ook niet terzake. Net zo min als dat jij weet of jij in het echt meteen zulke conclusies had getrokken en meteen over mensen dood willen hebben was begonnen

Verder even goede vrienden.

drap
3 januari 2008, 23:37
Ja kerel, ik snap je punt wel. Maar niet gematchte buizen biassen blijft vragen om problemen. Verder ben ik ook echt niet boos hoor. Ik snapte alleen de toon niet helemaal, al had ik ongelijk wat betreft het biassen van de betreffende versterker. Daar doe ik normaal gesproken ook helemaal niet moeilijk over als ik ongelijk heb, maar sla dan niet gelijk zo'n toon aan svp.

BrianMay
3 januari 2008, 23:39
Ja kerel, ik snap je punt wel. Maar niet gematchte buizen biassen blijft vragen om problemen. Verder ben ik ook echt niet boos hoor. Ik snapte alleen de toon niet helemaal, al had ik ongelijk wat betreft het biassen van de betreffende versterker. Daar doe ik normaal gesproken ook helemaal niet moeilijk over als ik ongelijk heb, maar sla dan niet gelijk zo'n toon aan svp.

Nou sorry, ik bedoelde het niet kwaad ofzo. Op internet komen dingen soms anders over dan in het echte leven.
Dat van die niet gematchte buizen klopt inderdaad.

Rude Perception
3 januari 2008, 23:57
ok, jongens, weer vriendjes?:hippie:

Ik heb bij dr. tube 4 JJ ECC83S buizen besteld. Ik pleur die er gewoon in, het kan sowieso geen kwaad en ik ga er vanuit dat dit het probleem oplost. Is dit niet het geval dan heb ik een probleem.
Zien we dan wel weer verder;)
Ik heb de versterker de 25ste namelijk behoorlijk nodig.
Uiteindelijk (lees, als ik weer geld heb), zal ik de eindbuizen ook allevier laten vervangen. Dit is alleen een dure aangelegenheid voor mij om onverwachts te doen. Ik was eigenlijk van plan om er een V30 in te zetten.

Bedankt voor alle adviezen! Jullie horen nog wat de pre-ampbuizen hebben gedaan.

drap
4 januari 2008, 00:02
Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik heb het idee dat het juist je eindbuizen zijn wat het probleem veroorzaakt. Ik snap dat het een dure grap is, maar het kan zeker geen kwaad om die te laten vervangen. Als je een goedkopere optie wil, kijk een naar Ruby Tubes. Zijn geen slechte buizen, ook niet top of the bill, maar wel betaalbaar.

Rude Perception
4 januari 2008, 00:15
Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik heb het idee dat het juist je eindbuizen zijn wat het probleem veroorzaakt. Ik snap dat het een dure grap is, maar het kan zeker geen kwaad om die te laten vervangen. Als je een goedkopere optie wil, kijk een naar Ruby Tubes. Zijn geen slechte buizen, ook niet top of the bill, maar wel betaalbaar.

oja, daar heb ik er nog 3 van liggen:listen:.
Dat zijn idd ruby Tubes.

Waarom denk je dat het eindbuizen zijn? De pre-amp overstuurd, dus het leek mij juist de pre-amp buizen. Of is dit niet goed geredeneerd?

TimmU
4 januari 2008, 00:18
ik heb laatst ook m'n eindbuizen vervangen, en dat maakt écht wel verschil in je geluid hoor. én ,die zijn iets kwetsbaarder/ meer vatbaar voor slijtage dan voorversterkerbuizen, as far as I know.

drap
4 januari 2008, 00:24
oja, daar heb ik er nog 3 van liggen:listen:.
Dat zijn idd ruby Tubes.

Waarom denk je dat het eindbuizen zijn? De pre-amp overstuurd, dus het leek mij juist de pre-amp buizen. Of is dit niet goed geredeneerd?

Nee, je redenatie is opzich niet zo verkeerd, maar voorversterkerbuizen gaan opzich best lang mee, veel langer dan eindbuizen. En gezien je zegt dat je hebt geswitched met je eindbuizen, waardoor ze dus ook niet meer gematcht zijn, wat gewoon noodzaak is, en ze zijn ook nog eens jaren oud, dan komt het me stug voor dat je daar geen problemen mee gaat krijgen qua geluid. Je moet dus ook niet zomaar van buizen gaan switchen, dat kan niet met eindbuizen normaliter.

Rude Perception
4 januari 2008, 00:29
Ok, ik heb hem nog 1 keer open geschroeft (achterkant eraf).
- Ik kan die 3 pinnetjes echt niet vinden. Waar steken ze uit het chassis?
- Er zitten nu 4 ruby eindbuizen in (vaag, ik had 1 ruby buis en 3 EI verwacht). Ik heb er hier nog 3 nieuwe liggen. 1 buis die erin zit is dus nieuw(er). Die wil ik er in laten zitten en de andere 3 erbij doen. Dan heb ik dus weer 4 gematchede erin zitten. Hoe kom ik erachter welke ik eruit moet halen? Of zijn ze sowieso gematched als het hetzelfde model van hetzelfde merk is?
- Er komen nieuwe pre-ampbuizen (jj)

Dit is dus de tussenstand.

drap
4 januari 2008, 00:34
Nee, ze zijn dus niet gematcht. Gematcht zijn ze als ze allemaal ongeveer dezelfde waarden hebben en dat heeft niet zo zeer te maken met hetzelfde merk. En daarom moet je er ook gelijk vier bestellen. Daar komt bij dat ze gewoon op zijn, gezien ze zo oud zijn. Je kan gaan switchen wat je wil met de buizen die je hebt liggen, je hebt waarschijnlijk gewoon nieuwe eindbuzen nodig. Wees nou verstandig en laat er nou gewoon nieuwe in zetten. PM Chris Winsemius anders even met je vraag bijvoorbeeld. Dat is een lopende encyclopedie op dit gebied.

BrianMay
4 januari 2008, 00:43
Hoe oud is je DSL ongeveer?
Die 3 pinnetjes zitten in het midden aan de achterkant, precies in het midden tussen de eindbuizen.
Ik kan morgen ofzo wel even een foto maken van die 3 pinnetjes.

Rude Perception
4 januari 2008, 02:18
Hoe oud is je DSL ongeveer?
Die 3 pinnetjes zitten in het midden aan de achterkant, precies in het midden tussen de eindbuizen.
Ik kan morgen ofzo wel even een foto maken van die 3 pinnetjes.

Ik heb geen idee hoe oud de versterker is. Ik weet nu dus wel dat de eindbuizen al een keer vervangen zijn. Ik dacht dat het niet zo was. Was door de verkoper verteld. hij zou er 1 vervangen hebben. Hij had mij de andere drie nog meegegeven. Ik heb idd drie ruby buizen en 1 kapotte EI (originele toch?, heel duidelijk kapot). Maar er zitten dus al 4 ruby buizen in, terwijl ik 1 ruby en 3 EI had verwacht.

BrianMay
4 januari 2008, 02:24
Ik heb geen idee hoe oud de versterker is. Ik weet nu dus wel dat de eindbuizen al een keer vervangen zijn. Ik dacht dat het niet zo was. Was door de verkoper verteld. hij zou er 1 vervangen hebben. Hij had mij de andere drie nog meegegeven. Ik heb idd drie ruby buizen en 1 kapotte EI (originele toch?, heel duidelijk kapot). Maar er zitten dus al 4 ruby buizen in, terwijl ik 1 ruby en 3 EI had verwacht.

Oh oke, zou kunnen dat het misschien een ouder type is waar die makkelijke biasstekker nog niet op zit.

Rude Perception
4 januari 2008, 15:55
Oh oke, zou kunnen dat het misschien een ouder type is waar die makkelijke biasstekker nog niet op zit.

Kan heel goed. WEet jij dan ook toevallig voor welk jaar de versterker gemaakt is?

Realeigo
4 januari 2008, 16:06
Alleen DSL 50 en 100 hebben die dingen achterop het chassis, DSL401 heeft dat niet! Daar zitten ze op de printplaat!

Mijn DSl heeft ze iig op de print zitten.

Krokvlez
4 januari 2008, 17:09
Ik denk dat je het bouwjaar kan aflezen aan de eerste 4 cijfers van het serienummer. En ik dacht ook dat bij een dsl 401 je moet biassen op de printplaat (dus moet je de versterker nog wel openschroeven).

Rude Perception
8 januari 2008, 14:00
Om na al die reacties nog even terug te komen naar mijn eerste post.
Hoort het wel of niet dat de versterker met humbuckers (geen extreem hoge output) zo snel overstuurt op het clean kanaal?
Ik kan me namelijk niet veel meer herinneren van het clean kanaal op hogere gain standen.

Realeigo
8 januari 2008, 17:29
Die van mij krijgt pas over de helft echt een randje. Dus ik weet niet of dat snel is. Ik heb m zelf namelijk net over de helft voor n randje.

Rude Perception
8 januari 2008, 18:08
Die van mij krijgt pas over de helft echt een randje. Dus ik weet niet of dat snel is. Ik heb m zelf namelijk net over de helft voor n randje.

Hmm, mijne heeft daar dus wel al een flinke overdrive (zie eerste clip, met een PRS SE opgenomen). Dus wel iets mis. Misschien ook wel gelukkig, anders had ik het nooit gered met dat optreden.

Rude Perception
8 januari 2008, 21:25
Ik denk dat je het bouwjaar kan aflezen aan de eerste 4 cijfers van het serienummer. En ik dacht ook dat bij een dsl 401 je moet biassen op de printplaat (dus moet je de versterker nog wel openschroeven).

1999 zou dat dan moeten zijn. Onder de streepjescode neem ik aan? Anders zie ik alleen: DL-40-20-06. Ik weet bijna zeker dat hij ouder is.

Maar kan iemand met zekerheid zeggen of die overdrive (zie link post 2) veel meer is dan normaal hoort?